Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 M535i käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    E28 M535i käyntiongelma

    Noniin, mistäs sitä aloittaisi. Auto ei ole koskaan aikanani toiminut kunnolla vaan sama ongelma on ollut "aina" autossa.

    Elikä ongelma: Kiertää hädintuskin vapaalla polkiessa 4000rpm, pumppaamalla saa kierrokset _ehkä_ nousemaan mutta joka tapauksessa leikki päättyy "booboooo" ääneen ja sitten jysähtää putkessa.Vetää pirun huonosti muutenkin siihen asti.

    Aikaisemmin autossa oli automaattilaatikko, jolla toiminta oli muuten samanlaista, mutta kierrättämällä ja kick-downilla sai kierrokset helposti rajoittajalle asti ja auto toimi ajossa melkokivasti. Mutta ei silläkään ottanut kierroksia vapaalla kuin sen 4000rpm.

    Tarkastettuja asioita:
    -Virranjakaja + pyörijä uusittu
    -Tulpat vaihdettu
    -Tulppien + puolan johdot mitattu
    -Puola uusittu
    -Kaksi eri ilmamäärämittaria
    -Kaksi Motronic boksia
    -ECU:n lämpötila-anturi antaa ok vastusarvoja
    -Bensansuodatin uusittu
    -Kaasuläpän asentotunnistin ok
    -Lisäilmaluisti ok
    -Suuttimien resistanssit ok, mutta eivät ole olleet irti

    Vaikea paikka on Motronicin vaihdelaatikon kyljessä olevat kierrosnopeuden ja kampiakselin asennon tunnistin anturit. Eilisten testien perusteella kierrosnopeuden anturi ainakin toimii, sillä jos sen ottaa pois ei kone käynnisty ollenkaan. Jos kampuran anturipiuhan ottaa irti, ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta koko hommaan.

    Sen sijaan vaikka huolto-oppaissa lukee, että mikäli anturit kytkee väärin päin, ei auton pitäisi käynnistyä.. Hmmm. Kyllä se käyntiin aina on lähtenyt. Hakee kierroksia hiljalleen 500-1500 välissä ja käy huonosti. En usko, että kampuran anturi olisi rikki, sillä auto sentään lähtee käyntiin jos kierrosanturi on tässä kiinni. Mutta kun se ei perkele toimi vaikka olisi piuhat oikein päin.

    Tyhjäkäynti tasainen, mutta "vain" 500-550rpm. Sammuu hyvin helposti jos antaa kaasua ja päästää irti. Ilmamäärämittarin neula kyllä tekee kaikkensa ja ripeästi, mutta ei riitä.

    Tuliko liian epäselvästi? Toivottavasti ei. Alotin nyt aiheesta uuden topikin suosiolla, sillä muut ongelmat on korjattu ja monta asiaan on matkan varrella varmistunut tiedon lisääntyessä.

    Kiitos kaikille auttajille Kesää ja kumeja olisi vielä jäljellä
    Last edited by Dualfun; 10-08-2006, 11:19.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    #2
    Sen verran piti lisätä, että antakaa niitä yksinkertaisiakin tarkistuskohteita. Kaikki ideat on tervetulleita tässä vaiheessa. Itse en nimittäin henk.koht. usko noihin Motronic antureiden viallisuuteen juurikaan.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #3
      Jos tuossa olisi katalysaattori, olisin 99 %:sen varma, että elementti on murentunut. Mutta ei taida olla kattia?

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17844
        • PKS

        #4
        Originally posted by Lanttu
        Jos tuossa olisi katalysaattori, olisin 99 %:sen varma, että elementti on murentunut. Mutta ei taida olla kattia?
        Ei ole katalysaattoria. Ja putki tuntuu virtaavan ulos kyllä hyvin. On ollut irti myös autosta ja tarkistettu.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11687
          • Kouvola

          #5
          Hmmm...mites toi bensapuoli? Saako tarpeeksi bensaa?

          Comment

          • JB
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 210
            • Finland

            #6
            Käykö se kaikilla pytyillä kun tyhjäkäynti on noin huono eikä ota kunnolla jengaa..

            Itsellä on sellainen ongelma M535:ssa että nykii 2000kier/min kohdalla???
            Kiihdyttäessä ei niin pahast mutta tasaisella kaasulla ajaessa huomaa.
            Vaihdoin virranjakajan,tulpat,tulpanjohdot,pyörijän mutta ei muutosta!
            Voiskohan olla kaasuläpän asentotunnistin huono?
            E91 320d -06

            E28 M535 -85

            E114 1502 turbo -74

            E114 1600-2 -69

            E10 2002 -73

            Comment

            • [BMW]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 700
              • Joensuu

              #7
              Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä? Jakoketju hypänny jotenkin...?
              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
              -----------------------------
              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Jakopäänajoitusta tarkistelisin myös...niin en tiedä onko kone ollut sinulla auki mutta kun kerran ongelmat jo olleet niin voipi olla edellisen omistajan töppäyksiä...

                Oireet hyvinkin sopivia sille että jako olisi pielessä.Ja tietenkin jos ajoitus on pielessä niin se bensa/höyry syttyy sielä putkessa...
                Last edited by jani1632; 10-08-2006, 21:10.
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17844
                  • PKS

                  #9
                  Nyt alkaa tulemaan niitä vinkkejä, kiitos!

                  -Bensaa tuntuu tulevan kyllä kun palaa putkessa asti.
                  -Tuntus kyllä käyvän kaikilla koska ei täristä yhtään ja käy kuin tikki vaikka tosiaan se 500rpm.
                  -Tulpanjohdot tarkistettu, että ovat 100% varmuudella oikeassa järjestyksessä.
                  -Kone ei ole ollut auki missään vaiheessa, joten sen tarkemmin en siitä uskalla mennä sanomaan. Mutta tosiaan sama vika on ollut alusta asti ja ei ole muuttunut miksikään manuaalikonversion ja uuden vauhtipyörän ansiosta. Z ja TO tunnistusnastat vauhtipyörässä on käänntetty samaan kohtaan kuin automaatin vetolevyssä. Mistään en tosin ole päässyt varmistamaan missä kohdassa niiden pitäisi olla ts. olivatko vanhassa setupissa oikein.

                  Jakopään ajoitus on hyvä idea kyllä!

                  Sen verran vielä piti sanoa, että automaatilla kickdownia käyttämällä sai kierrokset kyllä kunnolla ylös, ja kone myös kuullosti hyvälle ja veti normaalisti siellä "kateissa olevilla kierrosalueilla". Manuaalilla en ole kokeillut miten käy vaihtaessa alas, ottaako kierroksia ja vetääkö - mutta olettavasti kyllä.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Maza
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 4321
                    • Kannus/Kokkola

                    #10
                    Onko ilmamäärämittarin jousikuorma sopiva ? Ettei olisi päässyt löystymään liikaa ? Kokeilepas manuaalisesti säätää sitä auton käydessä...

                    Comment

                    • Sonar
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 833
                      • Vantaa

                      #11
                      Nooh, kirjotellaanpas tähän hieman..
                      Originally posted by Maza
                      Onko ilmamäärämittarin jousikuorma sopiva ? Ettei olisi päässyt löystymään liikaa ? Kokeilepas manuaalisesti säätää sitä auton käydessä...
                      Kokeiltu kahdella eri ilmamäärämittarilla.. Tuntuivat molemmat pelittävän ok.

                      PS. jopa bensafilsu tuli vaihdettua..
                      :think

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17844
                        • PKS

                        #12
                        Originally posted by Maza
                        Onko ilmamäärämittarin jousikuorma sopiva ? Ettei olisi päässyt löystymään liikaa ? Kokeilepas manuaalisesti säätää sitä auton käydessä...
                        Säätyy hyvin, ja vetää läpän kerrasta auki kun antaa täyden kaasun. Ei tuntunut auttavan, toinen mittari vakiosäädöllä, toinen mallia häsellys ja ties millä säädöillä. Toiminta ihan samanlainen.
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • ZoMbiE
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2583
                          • Lohja, Virkkala

                          #13
                          Olisiko se van myöhäsellä se jako? Miten bensanpaineet?

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Varmasti saa bensaa riittävästi?

                            Tankissa sisällä on toinen pumppu, en ole varma, mutta jos se hajoaa niin se saattaa haitata sopan tuloa, etenkin kierroksilla.

                            Imusiivilä tukossa?

                            Comment

                            • Maza
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 4321
                              • Kannus/Kokkola

                              #15
                              Luinpas hieman huolimattomasti.. ilmamäärämittareita oli jo kokeltu. Seuraavaksi sitten syynätään bensanpaineensäädin. Jossei ole heti toista heittää paikoilleen niin hommaa joku painemittari tulopuolelle ja tarkista linjapaine. Pitäisi olla 2,5-3bar, jos yli 3bar niin siinä ainakin on vikaa.

                              Ps. olikos tässä tarjolla oluet sille joka ratkaisee vian vai ilmaiseksko täällä vinkkejä jaellaan ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎