Noniin, mistäs sitä aloittaisi. Auto ei ole koskaan aikanani toiminut kunnolla vaan sama ongelma on ollut "aina" autossa.
Elikä ongelma: Kiertää hädintuskin vapaalla polkiessa 4000rpm, pumppaamalla saa kierrokset _ehkä_ nousemaan mutta joka tapauksessa leikki päättyy "booboooo" ääneen ja sitten jysähtää putkessa.Vetää pirun huonosti muutenkin siihen asti.
Aikaisemmin autossa oli automaattilaatikko, jolla toiminta oli muuten samanlaista, mutta kierrättämällä ja kick-downilla sai kierrokset helposti rajoittajalle asti ja auto toimi ajossa melkokivasti. Mutta ei silläkään ottanut kierroksia vapaalla kuin sen 4000rpm.
Tarkastettuja asioita:
-Virranjakaja + pyörijä uusittu
-Tulpat vaihdettu
-Tulppien + puolan johdot mitattu
-Puola uusittu
-Kaksi eri ilmamäärämittaria
-Kaksi Motronic boksia
-ECU:n lämpötila-anturi antaa ok vastusarvoja
-Bensansuodatin uusittu
-Kaasuläpän asentotunnistin ok
-Lisäilmaluisti ok
-Suuttimien resistanssit ok, mutta eivät ole olleet irti
Vaikea paikka on Motronicin vaihdelaatikon kyljessä olevat kierrosnopeuden ja kampiakselin asennon tunnistin anturit. Eilisten testien perusteella kierrosnopeuden anturi ainakin toimii, sillä jos sen ottaa pois ei kone käynnisty ollenkaan. Jos kampuran anturipiuhan ottaa irti, ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta koko hommaan.
Sen sijaan vaikka huolto-oppaissa lukee, että mikäli anturit kytkee väärin päin, ei auton pitäisi käynnistyä.. Hmmm. Kyllä se käyntiin aina on lähtenyt. Hakee kierroksia hiljalleen 500-1500 välissä ja käy huonosti. En usko, että kampuran anturi olisi rikki, sillä auto sentään lähtee käyntiin jos kierrosanturi on tässä kiinni. Mutta kun se ei perkele toimi vaikka olisi piuhat oikein päin.
Tyhjäkäynti tasainen, mutta "vain" 500-550rpm. Sammuu hyvin helposti jos antaa kaasua ja päästää irti. Ilmamäärämittarin neula kyllä tekee kaikkensa ja ripeästi, mutta ei riitä.
Tuliko liian epäselvästi? Toivottavasti ei. Alotin nyt aiheesta uuden topikin suosiolla, sillä muut ongelmat on korjattu ja monta asiaan on matkan varrella varmistunut tiedon lisääntyessä.
Kiitos kaikille auttajille
Kesää ja kumeja olisi vielä jäljellä
Elikä ongelma: Kiertää hädintuskin vapaalla polkiessa 4000rpm, pumppaamalla saa kierrokset _ehkä_ nousemaan mutta joka tapauksessa leikki päättyy "booboooo" ääneen ja sitten jysähtää putkessa.Vetää pirun huonosti muutenkin siihen asti.
Aikaisemmin autossa oli automaattilaatikko, jolla toiminta oli muuten samanlaista, mutta kierrättämällä ja kick-downilla sai kierrokset helposti rajoittajalle asti ja auto toimi ajossa melkokivasti. Mutta ei silläkään ottanut kierroksia vapaalla kuin sen 4000rpm.
Tarkastettuja asioita:
-Virranjakaja + pyörijä uusittu
-Tulpat vaihdettu
-Tulppien + puolan johdot mitattu
-Puola uusittu
-Kaksi eri ilmamäärämittaria
-Kaksi Motronic boksia
-ECU:n lämpötila-anturi antaa ok vastusarvoja
-Bensansuodatin uusittu
-Kaasuläpän asentotunnistin ok
-Lisäilmaluisti ok
-Suuttimien resistanssit ok, mutta eivät ole olleet irti
Vaikea paikka on Motronicin vaihdelaatikon kyljessä olevat kierrosnopeuden ja kampiakselin asennon tunnistin anturit. Eilisten testien perusteella kierrosnopeuden anturi ainakin toimii, sillä jos sen ottaa pois ei kone käynnisty ollenkaan. Jos kampuran anturipiuhan ottaa irti, ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta koko hommaan.
Sen sijaan vaikka huolto-oppaissa lukee, että mikäli anturit kytkee väärin päin, ei auton pitäisi käynnistyä.. Hmmm. Kyllä se käyntiin aina on lähtenyt. Hakee kierroksia hiljalleen 500-1500 välissä ja käy huonosti. En usko, että kampuran anturi olisi rikki, sillä auto sentään lähtee käyntiin jos kierrosanturi on tässä kiinni. Mutta kun se ei perkele toimi vaikka olisi piuhat oikein päin.
Tyhjäkäynti tasainen, mutta "vain" 500-550rpm. Sammuu hyvin helposti jos antaa kaasua ja päästää irti. Ilmamäärämittarin neula kyllä tekee kaikkensa ja ripeästi, mutta ei riitä.
Tuliko liian epäselvästi? Toivottavasti ei. Alotin nyt aiheesta uuden topikin suosiolla, sillä muut ongelmat on korjattu ja monta asiaan on matkan varrella varmistunut tiedon lisääntyessä.
Kiitos kaikille auttajille
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
![Twisted](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_twisted.gif)
Comment