Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 lämmittimenkennon vaihto...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    #16
    Originally posted by Kyytsis
    Silti kennosta ei näkynyt muuta kuin se muovinen kotelo jossa se on. Siinä oli jotkin klipsit sivuilla, mutta niiden avaaminen ei vapauttanut koteloa vielä - tuntui siltä että jos siitä olisi kojelaudan nostanut pois niin se kotelo olisi auennut. Tai sitten jäi jotain keksimättä...
    Oikeilla jäljillä olit, eli klipsit auki ja lämppärin puolikkaita raottamalla kenno lähtee irti, mutta mahtuu ulos vain lämppärin ollessa autosta pois. Noin olettaisin oppaiden perusteella. Taitaa olla pienempi työ ottaa lämppäri pois autosta kuin irroittaa kojelauta kaikkine ilmasuulakkeineen. Ja varsinkin asentaa se nitisemattömästi takaisin paikoilleen.
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by 9313juha
      Originally posted by Kyytsis
      Silti kennosta ei näkynyt muuta kuin se muovinen kotelo jossa se on. Siinä oli jotkin klipsit sivuilla, mutta niiden avaaminen ei vapauttanut koteloa vielä - tuntui siltä että jos siitä olisi kojelaudan nostanut pois niin se kotelo olisi auennut. Tai sitten jäi jotain keksimättä...
      Oikeilla jäljillä olit, eli klipsit auki ja lämppärin puolikkaita raottamalla kenno lähtee irti, mutta mahtuu ulos vain lämppärin ollessa autosta pois. Noin olettaisin oppaiden perusteella. Taitaa olla pienempi työ ottaa lämppäri pois autosta kuin irroittaa kojelauta kaikkine ilmasuulakkeineen. Ja varsinkin asentaa se nitisemattömästi takaisin paikoilleen.
      Mutta se kotelo ei olisi kyllä lähtenyt sieltä kirveelläkään, sen verran tiukassa se oli. Osaatko tarkentaa mikä olisi ollut seuraava vaihe? Letkut irti kennolta? Se kotelo taitaa olla lattiassa jotenkin kiinni, mutta ruuveja ei näkynyt missään.

      Tuo e28 jossa tuota tuli ihmeteltyä meni purkuun ja tuota kennoa irroteltiin lopulta rautakangellakin, mutta ilman kummempaa menestystä. Tosin siinä vaiheessa auton lattalta oli jo löytynyt jäähdytinnestettä joten olettettavasti sekin vuoti, eli ei tarvinnut säästellä voimankäytössä.

      En vaan pysty keksimään miten sen koko lämppärikotelon kennoineen olisi keplotellut irti ilman kojelaudan irrotusta...

      Comment

      • 9313juha
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 1272
        • Ratissa vuodesta 1968

        #18
        Originally posted by Kyytsis
        En vaan pysty keksimään miten sen koko lämppärikotelon kennoineen olisi keplotellut irti ilman kojelaudan irrotusta...


        Tuo jätkä väittää. että pystyy vaihtamaan autossakin. Muistaakseni manulaaleissa sanottiin olevan ohjaamon puolellakin ruuvit jossakin. Todennäköisimmät paikat ovat kardaanitunneliin tai tuliseinään. Avasitko konehuoneen puolelta puhaltimen moottorin luona olevat ruuvit?


        Google hakusanoilla "E28 faq heater core" kertoo lisää
        "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

        Comment

        • Jouskari
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2002
          • 442
          • Tampere

          #19
          Mielenkiintoista! Tarvii tänään paremmilla silmillä (ja ilman olutta) miettiä oisko sen saanut irti purkamatta kaikkea pois. Toi ilmastointi varsinkin on totalt pyllystä koittaa siirtää ehjänä sivuun. Kasaaminenkin saattaa olla vielä vaikeampaa, kun kojelauta lähti irti silleen pikkuhiljaa nykimällä ja vääntämällä.

          joka tapauksessa tuossa oppi uutta esim. ilmastoinnin toiminnasta. se nuppi hanskalokeron yläosassa ei kuulukaan keskuslukitukseen ja se rautalanka KENNON VIERESSÄ ei olekaan mikä tahansa rautalanka. :lol: :lol:
          Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

          Comment

          • Jouskari
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 442
            • Tampere

            #20
            Nyt on kenno irti. Vaikea uskoa että lähtee ilman kojetaulun ja ilmastoinnin siirtämistä. ei se niin paha homma ole kuitenkaan.
            Muovinpalat sinkoilee lämmittimen kotelosta. Se on sellaista muovia, että ei oikein kestä ajan hammasta. Samaten se tiiviste siitä kotelon yläpuoltelta on nyt entinen. Kannattaa siis olla suht varovainen. Säädinvaijerit kannattaa irroittaa säätimestä eikä kotelosta. eihän tosin ole pakko irroittaa mutta voi helpottaa.

            Kenno oli melko tukossa päällisin puolin, eli siis tästä voi olla jopa hyötyä. Muistaako kukaan mitä uusi kenno maksaa? jos vaikka varuiksi uusisi..
            Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Jouskari
              Kenno oli melko tukossa päälisin puolin, eli siis tästä voi olla jopa hyötyä. Muistaako kukaan mitä uusi kenno maksaa? jos vaikka varuiksi uusisi..
              Uusien kennojen saatavuus taitaa olla aika heikko... Motonet listaa sen, mutta sitä ei kuitenkaan löydy ja myöntävät että eivät todennäköisesti saa kennoa tilattua. Laakkosen hinta on varmasti tähtitieteellinen. Bemuosa haluaa käytetystä 60e, Rännäriltä ei löydy.

              Koko operaatio ketuttaa jo valmiiksi, eikä vähiten siksi, että etukäteen on mahdoton sanoa millainen kenno siellä autossa on! Eli ensin joutuu purkamaan sen vanhan esiin, katsomaan mitä tuli haukattua hatullinen ja sitten vasta voi metsästää uuden No, tällä viikolla pakko tehdä, sitten menee halli alta. ...ja tietenkin viikonloppuna kertausharjoitukset. Haluaako joku mennä leikkimään tulitoimintaupseeria...
              /itkuraivari...

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #22


                Tuolla suositus on irrottaa kojelauta.

                Comment

                • Jouskari
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2002
                  • 442
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Kyytsis

                  klip
                  etukäteen on mahdoton sanoa millainen kenno siellä autossa on! Eli ensin joutuu purkamaan sen vanhan esiin, katsomaan mitä tuli haukattua hatullinen ja sitten vasta voi metsästää uuden
                  onko niitä kennoja siis montaakin erilaista mallia?

                  Originally posted by Kyytsis
                  Haluaako joku mennä leikkimään tulitoimintaupseeria...
                  ei kiitos, tässä tallissa on nyt tulikiven katkuista toimintaa ihan tarpeeksi. vaikka moottoripuolen alikkina tämä tulisi ehkä ihan huutamallakin kuntoon :(b)
                  Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by Jouskari
                    onko niitä kennoja siis montaakin erilaista mallia?
                    Kuudelta eri valmistajalta kolmea eri mallia :shock: Mutta pääasiassa kahta erilaista... Samat kennot muuten käytössä e21:ssä, olisi voinut kuvitella että e30 ja e24 olisi samat, mutta ei.

                    Comment

                    • 9313juha
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1272
                      • Ratissa vuodesta 1968

                      #25
                      Originally posted by Jouskari

                      onko niitä kennoja siis montaakin erilaista mallia?
                      Merkkeinä Sofica ja Behr. Hinta Bemarilla 230-240e. Myös moottoreita ja niiden koteloita ETK listaa kummallekin merkille. Voisi päätellä, että tsekkaamalla moottorin merkin, saa tietää kennon merkin.

                      Varaosahaku.fi löytää kennoja
                      "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                      Comment

                      • Jouskari
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2002
                        • 442
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by 9313juha
                        Originally posted by Jouskari

                        onko niitä kennoja siis montaakin erilaista mallia?
                        Merkkeinä Sofica ja Behr. Hinta Bemarilla 230-240e. Myös moottoreita ja niiden koteloita ETK listaa kummallekin merkille. Voisi päätellä, että tsekkaamalla moottorin merkin, saa tietää kennon merkin.

                        Varaosahaku.fi löytää kennoja
                        Kiitti! mutta eiköhän tämä kenno laiteta takaisin silkkihansikkailla. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään lastenlapsille säästettävä aarre. *edit* olipas sekavaa. siis auto ei ole aarre. siksi kennoa ei uusita jos se vaan ei vuoda.
                        Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          9313 Juhalle: Voi kun tietäisitkin mitä uudemmista bemuista joutuu tämän tai lämmityslaitteenmoottorin vaihto"offensiivin" vuoksi purkamaan.

                          Comment

                          • 9313juha
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 1272
                            • Ratissa vuodesta 1968

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            9313 Juhalle: Voi kun tietäisitkin mitä uudemmista bemuista joutuu tämän tai lämmityslaitteenmoottorin vaihto"offensiivin" vuoksi purkamaan.
                            Kerro ihan rohkeasti vaan.
                            "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                            Comment

                            • Jouskari
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2002
                              • 442
                              • Tampere

                              #29
                              Hooh. nyt kojetaulu ja koko auto on osapuilleen kasassa, mitä nyt yksi muovi kojetaulun alle lakkasi sopimasta. ilmeisesti sen verran nuo ilmastoinnin putket siirtyi/taipui tuo purkamisen kuluessa. Juuri nyt ei tosin vois vähempää kiinnostaa :juo
                              Kennon putsaus kyllä auttoi. ilmaa tulee vähän eri malliin kuin ennen. Toivottavasti tänä talvena tarkenee.. pakkasia odotellessa.

                              kyytsis hoi.. hop hop! ihan kohta varmaan sataa lunta
                              Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                              Comment

                              • Kyytsis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 3472
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Jouskari
                                kyytsis hoi.. hop hop! ihan kohta varmaan sataa lunta
                                Niinpä tekee...

                                Kerrohan vähän vinkkejä tuohon hommaan, onko jotain erikoisia "knoppeja" jotka on hyvä tietää?

                                t.Ville

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎