Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 kalkattaa (e28) ja käy huonosti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    M20B20 kalkattaa (e28) ja käy huonosti

    Mikähän vois olla rikki, kun koneesta kuuluu nokka-akselin "etupään" tienoilta semmonen nopeatahtinen kalkatus (ei naputus)? Ihan kuin metalli hakkais (tai pikemminkin hipaisee) toista tyhjäkäynnillä ehkä 2 kertaa sekunnissa.

    JA kun öljykorkin avaa (N:llä), tippuu kierrokset n 1000 -> 500 r/min ja kone rupeaa käymään huonosti (korkki kiinni käy varsin tasaisesti). Korkin aukosta ei kuitenkaan tunne mitään erityistä imua tai puhallusta. Ehkä vähän imee?

    Aina kun laittaa N:ltä D:lle tai R:lle (kyseessä tomaattilaatikko siis), tippuu kierrokset ensin tosi alas (oiskohan 300-400) noin sekunniksi, jonka jälkeen ne nousevat normaaliin ja kone käy taas hyvin.

    Muuten kone käy ja kukkuu hyvin. Oiskohan kyse palaneesta venttiilistä, keinuvivusta tms??? Koneremppa tehty 100tkm sitten, jolloin nokka-akseli ym vaihdettiin kaikki.

    Mitä ehdotatte? Venttiilikoppa auki (näkeekös siitä mitään olennaista) vai koko kansi auki? Ei ole kokemusta noista koneen avauksista...
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • ktk
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 61
    • kiuruvesi

    #2
    kalkattaa

    venakoppa auki ja tsekkaa keinuvivun säätö epäkesko onko säätö löystynyt vai onko epäkesko osa rikki (puuttuu pala,ventiili välys 0,5 cm !!!),ruisku koneessa käynnin pitää tippuakin tyhjäkäynnillä öljykorkki avattaessa,systeemin ohjaus perustuu osittain alipaineeseen.

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Tuota, mikähän tää keinuvivun epäkeskosäätö on ts miltä se näyttää, ja mistä sen tietää olevan kunnossa/rikki? Siis jos venttiilivälys 5mm, niin on rikki vai miten???? Onko noita siis joka keinuvivulle oma vai jonkinlainen säätöhärveli? Ja jos se säätö on löystynyt, mihinkä se pitää kiristää ja mistä?

      Tartteekos tohon venakoppaan laittaa aina uus tiiviste vai voiko "uusiokäyttää"? Tartteeko noita pultteja vetää momenttiin ja tietyssä järjestyksessä?

      Ei oo noita "nykyajan" moottoreita oikein tullu avattua...
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by osilpi
        Tuota, mikähän tää keinuvivun epäkeskosäätö on ts miltä se näyttää, ja mistä sen tietää olevan kunnossa/rikki? Siis jos venttiilivälys 5mm, niin on rikki vai miten???? Onko noita siis joka keinuvivulle oma vai jonkinlainen säätöhärveli? Ja jos se säätö on löystynyt, mihinkä se pitää kiristää ja mistä?

        Tartteekos tohon venakoppaan laittaa aina uus tiiviste vai voiko "uusiokäyttää"? Tartteeko noita pultteja vetää momenttiin ja tietyssä järjestyksessä?

        Ei oo noita "nykyajan" moottoreita oikein tullu avattua...
        Avaat sen venakopan niin et voi erehtyä Tai jos epäilet voivasi, niin ota kaveri avuksi.

        Säätösysteemi löytyy jokaisen keinuvivun venttiilinpuoleisesta päästä, siinä on 10mm mutteri jonka avaamalla voi pyörittää epäkesko pallukkaa. Välyksen kuuluu olla KYLMÄSSÄ koneessa 0,20-0,25mm, mitataan epäkeskon ja venttiilinpään välistä.

        Venakoppaa ei tarvitse vetää momenttii eikä tarvitse kiristää tietyssä järjestyksessä. Voit uusiokäyttää tiivisteen jos se ei näytkä kovin pahalta. Jos se sitten vuotaa, niin ei se ole vakavaa, menee vaan öljyä tulpille ja pakosarjalle...

        Voin laittaa tähän kuvia kun ehdin..

        t.Ville

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          huomioi säätäessä nokan asento... oltava ns. kuolokohdassa...

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Henski
            huomioi säätäessä nokan asento... oltava ns. kuolokohdassa...
            Niin että pitää joka keinuvivun kohdalla konetta pyöritellä? Eikös se riitä, että venttiili on kiinni, jolloin voi säädellä? Vai?

            Kuvat olis tosi asiaa...

            Pitää vissiin sitte availla tota ja tutkia kunhan kerkiää (voi olla, että "joutuu" lähtemään Saimaan rannalle pariksi päiväksi...).
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by osilpi
              Niin että pitää joka keinuvivun kohdalla konetta pyöritellä? Eikös se riitä, että venttiili on kiinni, jolloin voi säädellä? Vai?

              Kuvat olis tosi asiaa...
              Ei se vaikeaa ole... Säätökuvia
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Leka
                Originally posted by osilpi
                Niin että pitää joka keinuvivun kohdalla konetta pyöritellä? Eikös se riitä, että venttiili on kiinni, jolloin voi säädellä? Vai?

                Kuvat olis tosi asiaa...
                Ei se vaikeaa ole... Säätökuvia
                Sulta Leka löytyy aina hyvät linkit joka kysymykseen

                ..mulla on noita kotikoneelle kerättynä favouritteihin.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Kyytsis

                  Sulta Leka löytyy aina hyvät linkit joka kysymykseen

                  ..mulla on noita kotikoneelle kerättynä favouritteihin.
                  :oops: :oops:

                  Parempi laittaa linkki kun ei jaksa aina kirjoittaa :wink:
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Kiitoksia! Pitää katsoa, josko sitä sais laiteltua lähiaikoina...
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎