Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 lämpömittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    E28 lämpömittari ei toimi

    -83 E28 ja m20b20 motti. Mittaristo toimii muuten, mutta lämpömittari ei toimi. Lähdenkö suoraan vaihtamaan näitä kuuluisia akkuja sieltä mittaristosta
    vai mitenkä? Mittari saa ilmeisesti tiedon lämpötilasta termariboksin kautta, mutta siihen menee niin monta johtoa, että mikähän niistä on tuo mittaristoon vaikuttava, voisiko joku anturi olla sökö?

    Sitten: yhdessä pytyssä tämä ruiskusuuttimeen menevän anturin muoviklipsi oli murtunut, voiko niitä uusia yksitellen, vai pitääkö koko johtosarja laittaa uusiksi? Saattaa tulla kallis paukku.:think
    Ehkäpä laitan jotain pikaliimaa ja toivon että se kestää sillä, onhan tuo vielä kestänyt joten kuten.
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    #2
    Kai nyt jollain muullaki ollu lämpömittari ongelmia?! Pitäisikö tarttua mittaristoon vai etsiä vikaa muualta?

    Miten hankalaa vaihtaa tuo suuttimien johtosarja, ei varmaan uutta kannata ainakaan ostaa?
    _____________
    e28 520i -vm.84

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Mulla on irtonaisena yksi lämpömittari, saat 20€:llä kun löydän sen. Vaihto on helppoa.

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Ensimmäisessä E28:ssani sama vika korjaantui mittariston akkujen vaihdolla, hapettumien poistolla ja liittimien puhdistuksella. Lämpöanturin vaihdolla alkoi viisari pysymään tasan keskellä.
        Toisessa E28:ssa hapettumat aiheutti sen, että kierroslukumittari ei pelannut.

        Jos omistat yleismittaria, niin testaa antaako lämpöanturi mitään ohmilukemaa (mittaus liittimen ja moottorin väliltä). Samalla pystyt testaamaan minkä tasoista jännitettä siitä ruskeasta johdosta tulee anturille.

        Sen ruiskun johtosarjan liitinkotelon pystyy vaihtamaan. Kotelo irtoaa johtojen liittimistä, kun taittaa varovasti liittimien kynnet vapaaksi ja vetää liittimet ulos kotelosta. Jos onnistut ryssimään liittimet rikki, niin liitä toisesta johtosarjasta loppupätkä hyvällä juotoksella ja sulata liitoksen päälle liimakutistesukka.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • aliasJ
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 108

          #5
          Ok, kiitos paljon ohjeista
          Tuohon termarikoteloon tulee peräti 3 liitintä, mikä niistä on tuo mittaristoon menevä?
          _____________
          e28 520i -vm.84

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by aliasJ View Post
            Ok, kiitos paljon ohjeista
            Tuohon termarikoteloon tulee peräti 3 liitintä, mikä niistä on tuo mittaristoon menevä?
            Luultavasti yhdessä anturissa on paikka vain yhdelle (ruskea) johdolle -> kyseessä lämpömittarin anturi.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • aliasJ
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 108

              #7
              Huomasinpa sellasen tilanteen, että mulla on tuossa termarikopassa juurikin yksi ruskea ylimääräinen johto, mikä ei tule mihinkään kiinni.:think

              Kuitenkin kaikki paikat kotelossa on jo varattu muille johdoille, joten eipä ole paikkaa mihin tuota laittaa...outo juttu.

              Olisiko sitten niin että lämpömittari saa jotain toista kautta tiedon moottorin lämpötilasta.
              _____________
              e28 520i -vm.84

              Comment

              • Erska
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 439
                • Tuusula

                #8
                lämpömittarin johto menee ensin diaknostiikkapistokkeeseen...

                olikohan nasta 4... siitä sitten moottorin johtosarjassa mittaristolle... kannattaa mitata ensin d-pistokkeen ja anturin johdon välillä kontaktia... tietysti johdon lyöminen maihin auttaa testaamaan onko vika anturissa...pitäis mennä ihan tappiin...
                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                Comment

                • aliasJ
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 108

                  #9
                  Jaapas, en nyt kyllä oikein ymmärtänyt tuota systeemiä:think
                  Siis eka lämpömittarin johto tulee moottorin johtosarjassa d-pistokkeelle, ja siitä sitten omalla johdolla lämpötila-anturille?

                  Kuis nuo hommat nyt mitataan? Täytyy myöntää että yleismittarin käyttö ja yleensä autosähkö ei ole vahvinta aluettani

                  Mitä ihmettä mä nyt teen tuolle "ylimääräiselle" johdolle?
                  _____________
                  e28 520i -vm.84

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by aliasJ View Post
                    Kuis nuo hommat nyt mitataan? Täytyy myöntää että yleismittarin käyttö ja yleensä autosähkö ei ole vahvinta aluettani

                    Mitä ihmettä mä nyt teen tuolle "ylimääräiselle" johdolle?
                    Mittaa yleismittarilla ohm-alueella diagnostiikka pistokkeesta napojen 1 ja 4 välinen resistanssi, mikäli saat lukemaa niin oikea johto on anturissa kiinni.

                    Katkos saattaa olla myös pistokkeessa C101, eli löytyy sulakerasian kyljestä. Voit siitäkin mitata, tuleeko anturin tieto sinne asti. Omassa E28:ssa siinä oli katkos.

                    Voit mitata myös mittariston taakse tulevasta liittimestä, pinni nro 12 (oikeanpuoleinen johtonippu mittariston taakse).

                    Jos kaikki ok, eikä mittaristo toimi (kokeiltu myös yhdistämällä oikosulkuun diag. pistokkeen navat 1 ja 4) niin vaihda mittariston akut. Vaikkapa ihan nykyaikaiset nimh akut.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Jos em. ohjein onnistuu huoltopistokkeesta resistanssin mittaus, niin kannattaa ottaa mittaristo irti, purkaa se ja tehdä lämpömittarin piuhalle hyppyjohdot huoltovälikortin yli. Ei haittaa enää, vaikka patterit puuttuis tai olis koko kortti paskana.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #12
                        No niin, nyt tuli jo ohjeita lisää
                        Minkänäköinen kapistus tuo mainittu C101 pistoke on?

                        Laitoin liitteeksi kuvan, tuo punaisella ympyröity johto on siis irti, ja tuo sinisellä merkitty 2 johtoa ovat siinä anturissa kiinni.

                        Olevinaan maatoin kummatkin johdot vuoronperään, ja tuolla sinisellä ympyröidyllä johdolla sain kerran lämpömittarin hyppäämään tappiin asti, mutta eipä onnistunut toista kertaa:think

                        Mittariston akut on lisäksi nyt vaihdettu, ja huoltovalot yms. palaa. Ainut on tuo lämpömittari edelleen.

                        LISÄKSI:

                        Rempattiin tuossa kone, ja eilen otettiin ensimmäiset savut. Kaikki pelittää muuten hyvin, mutta tyhjäkäynti heijaa, ja tasakaasulla pidettäessä tuntuu että moottori röpöttää = aivan kuin saisi liikaa bensaa.

                        Automaattinen tyhjäkäynnin korjaus aina nostaa sen hetkeksi ylös mutta kohta rupeaa taas moottori tukehtumaan, ja lopulta sammuu. Täysin kylmänä toimi mielestäni hyvin.

                        Voiko tämä ongelma nyt liittyä tuohon mittarihommaan sikäli, että moottori ei saa veden lämpötilasta signaalia, ja luulee koneen olevan jatkuvasti kylmä = työntää liikaa bensaa.:think

                        Ennen moottorin purkamista kone toimi tyhjäkäynnin osalta moitteetta. Myös muutama murtunut alipaineletku on uusittu rempan yhteydessä.
                        Last edited by aliasJ; 22-05-2014, 16:19.
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Jos tosiaan moottorin lämpötila-anturin johto on irti tms, niin se luulee koneen olevan jääkylmä --> seos menee tosi rikkaalle. En kyllä kirveelläkään muista, miten 520i:ssä meni nuo johdot. Lataa ETM (sähkökaaviot), selviää piuhojen värit, liittimien sijainnit jne. FAQ -osiossa pitäis olla linkit.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • aliasJ
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 108

                            #14
                            Näinköhän osaan noiden ETM kaavioiden avulla tehdä yhtään mitään
                            Kun tartteis ihan käytännön ohjeita asian selvittämiseen, että miten tarkastan minkäki toimivuuden jne.
                            _____________
                            e28 520i -vm.84

                            Comment

                            • mla
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 81
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by aliasJ View Post
                              Näinköhän osaan noiden ETM kaavioiden avulla tehdä yhtään mitään
                              Kun tartteis ihan käytännön ohjeita asian selvittämiseen, että miten tarkastan minkäki toimivuuden jne.
                              Tuo ruskea irtojohto kuuluu ollakin irti. Lämpömittarin anturi on kuvassa sinisellä ympyröity, ja siinä on oikea johto kiinni. Jos anturin resistanssi on muutama sata - muutama tuhat ohmia koneen lämmöstä riippuen niin se on OK.

                              Ne muut anturit ovat ruiskun lämpötila, ruiskun lämpöaikakytkin ja vissiinkin lämpötilan varoitusvalo. Ruiskun antureissa on samanlainen neliskanttinen liitin kuin ruiskutussuuttimien johdoissa, ja lämpöaikakytkin on se johon menee kaksi johdinta. Resistanssiarvoja en muista, mutta kokeile ensin putsata liittimet. Ja katso että kaikki letkut on kiinni ja oikeilla paikoillaan - myös imusarjan ja venakopan välissä, virranjakajassa, lisäilmaluistissa, lämppärin anturissa,...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎