Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 lämpömittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by mla View Post
    Ne muut anturit ovat ruiskun lämpötila, ruiskun lämpöaikakytkin ja vissiinkin lämpötilan varoitusvalo. Ruiskun antureissa on samanlainen neliskanttinen liitin kuin ruiskutussuuttimien johdoissa, ja lämpöaikakytkin on se johon menee kaksi johdinta. Resistanssiarvoja en muista, mutta kokeile ensin putsata liittimet.
    Toinen neliöliittimellinen on lämpöaikakytkin jos kyseessä L-JET ja toinen ruiskulle menevä lämpötila anturi. Jos LE-JET niin lämpöaika kytklin puutuu.

    Tuolta löytyy arvoja->http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=80788

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #17
      Mitäs eroa tuolla L-jetillä ja LE-jetillä on, mistä tiedän kumpi mulla on?
      Tuossa sinisen ympyrän yläpuolella näkyy tollane mihin menee 2 erillistä johdinta, ne saattoi kyllä mennä väärinpäin, voikoha se vaikuttaa:think Muuten kyllä letkut johdot on mielestäni oikeilla paikoilla

      Tuntuu tosiaan että auto saa nyt liikaa bensaa, eikä jaksa käydä kunnolla tyhjäkäntiä sen takia. Heijaa vaan tuon automaattikorjauksen ansiosta niin pitkään kunnes sammuu lopulta.
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by aliasJ View Post
        Mitäs eroa tuolla L-jetillä ja LE-jetillä on, mistä tiedän kumpi mulla on?
        Sulla ilmeisesti L-JET kun on noin vanha. LE:ssä ei ole kylmäkäyntisuutinta eikä lämpöaikakytkintä, niistä sen heti erottaa.

        Comment

        • aliasJ
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 108

          #19
          Joo, kaippa tuo sitten tuo L-Jet on, mitenkäs tuon kylmäkäynnistyssuuttimen ja lämpöaikakytkimen puuttumisen voi tarkastaa? Voin kyllä ottaa koneesta lisää kuvia tänne tarvittaessa.

          Jännä juttu sinänsä että tuon punaisella ympyröidyn johdon kuuluisikin olla irti. Haluisin vaan saada tuon fuckin lämpömittarin toimimaan ja moottorin käymään normaalisti! Ei siinä sen ennempää.
          _____________
          e28 520i -vm.84

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #20
            Kaverin E28 M20B20 L-jet koneella teki kans kannen vaihdon jälkeen sellasen tempun ettei lämpömittari toiminut, ja röpötti aikalailla välillä. Olivat korjaamolla kannen vaihdon yhteydessä onnistuneet laittamaan "ryyppy"anturin ja lämpömittarin anturin piuhat väärin päin. Eikö se niin ollut että lämpömittarin anturille meni yksjohtoinen liitin, ja noille muille 2-johtoinen? Samanlaisiahan ne liittimet ovat, mutta lämpömittarin anturijohdossa tosin vaan yksi piuha.

            Voi olla että muistan nuo johdot väärin.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • mla
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 81
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Supra^ View Post
              Kaverin E28 M20B20 L-jet koneella teki kans kannen vaihdon jälkeen sellasen tempun ettei lämpömittari toiminut, ja röpötti aikalailla välillä. Olivat korjaamolla kannen vaihdon yhteydessä onnistuneet laittamaan "ryyppy"anturin ja lämpömittarin anturin piuhat väärin päin. Eikö se niin ollut että lämpömittarin anturille meni yksjohtoinen liitin, ja noille muille 2-johtoinen? Samanlaisiahan ne liittimet ovat, mutta lämpömittarin anturijohdossa tosin vaan yksi piuha.

              Voi olla että muistan nuo johdot väärin.
              Riippuu vuosimallista, mutta kuvan mukaisessa koneessa lämpömittarin anturi ja L-jetin anturit ei voi mennä ristiin. Lämpömittarin anturiin menee normaali Abiko naarasliitin, ruiskulle isot neliskanttiset.

              Sen sijaan jos onnistuu survomaan lämpöaikakytkimen liittimen 180 astetta pieleen niin ei varmaan toimi. Kannattaa tarkistaa, koska liitin menee kyllä pienellä väkivallalla kiireessä paikalleen väärinkin päin. Kokeiltu on...

              Comment

              • aliasJ
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 108

                #22
                Niin sitä minäkin että ei tuota lämpömittarin anturia saa sekotettua ruiskun antureihin, sentään täysin erilaiset liittimet.

                Tänään käyn vielä nuo liittimet huolella läpi, ja katson olisiko joku liitin väärinpäin/väärässä paikassa.:think

                Kuitenkin kone toimi erinomaisesti ennen remppaa, joten miten remontin aikana olisikaan voinut mennä rikki? Mutta palataan asiaan.

                Tuleeko tuolle lämpömittarin johdolle virtaa? Miten oikeen sitä rupeis mittaamaa niiden katkosten etsimiseksi..resistanssit? Ja yleismittari ei tosiaan ole tuttu työkalu Eli kannattaa ihan tarkkaan neuvoa sen osalta

                Voisikohan vika olla lämpömittarin osalta itse mittaristossa, tuntuu jotenkin todennäköisimmältä. Vaikka akut on vaihdettu niin kai se itse mittarikin voi olla rikki.:think
                _____________
                e28 520i -vm.84

                Comment

                • aliasJ
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 108

                  #23
                  No niin, nyt on liittimet yms. johdot tsekattu, ja ei ole väärinpäin mikään eikä ilmeisesti väärässä paikassa.

                  Nappasin tuossa joutessani taas kuvia, kun ei paljon muutakaan osannut tehdä

                  1.kuvassa näkyy kaikki liittimet: onko keltainen liitin kylmäkäynnistyssuuttimen lämpöaika-kytkin? Entä onko ruskea moottorin lämpötila ruiskulle?

                  Sitten on vielä tuo yksi anturi, joka on punaisella neliöllä rajattu viimeisessä kuvassa, mikä se on? Ja sen 2 erillisestä johdosta en ole varma kummimpäin tulevat, mutta paikkoja vaihtamalla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                  2 kuvassa näkyy tuo kylmäkäynnistyssuutin, myöskään sen sinisen liittimen irroituksella ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                  Mikä on tuo kuvassa 2 näkyvä mötikkä, mistä lähtee punainen ja keltainen johto? Keltainen ilmeisesti virranjakajalle ja punainen imusarjaan.

                  Entä kuvassa 4 keltaisella neliöllä rajattu iso rele tms?

                  Voisikohan tuo tyhjäkäynnin heijaus ja sammuminen johtua ilmamäärämittarista tai alipaineletkuista? Vaikka mielestäni ne on oikein laitettu.

                  Sellaista, pikkuhiljaa tieto karttuu
                  Last edited by aliasJ; 22-05-2014, 16:19.
                  _____________
                  e28 520i -vm.84

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    1.kuvassa näkyy kaikki liittimet: onko keltainen liitin kylmäkäynnistyssuuttimen lämpöaika-kytkin? Entä onko ruskea moottorin lämpötila ruiskulle?

                    Ruskea on lämpöaikakytkin ja keltainen ruiskun lämpötilaanturi

                    Sitten on vielä tuo yksi anturi, joka on punaisella neliöllä rajattu viimeisessä kuvassa, mikä se on? Ja sen 2 erillisestä johdosta en ole varma kummimpäin tulevat, mutta paikkoja vaihtamalla ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                    Ei mitään hajua, pitääkin tutkia.

                    EDIT: Lämpötila katkaisin, 70astetta. En tiedä mille tosin.


                    2 kuvassa näkyy tuo kylmäkäynnistyssuutin, myöskään sen sinisen liittimen irroituksella ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                    Se suihkuttaa vain käynnistettäessä n.20sek kylmänä.

                    Mikä on tuo kuvassa 2 näkyvä mötikkä, mistä lähtee punainen ja keltainen johto? Keltainen ilmeisesti virranjakajalle ja punainen imusarjaan.

                    Mikä ja missä kuvassa? Tuo alipaine venttiili? Toinen letku kaasuläpälle ja toinen jakajalle.

                    Entä kuvassa 4 keltaisella neliöllä rajattu iso rele tms?

                    Bensapumpunrele

                    Voisikohan tuo tyhjäkäynnin heijaus ja sammuminen johtua ilmamäärämittarista tai alipaineletkuista? Vaikka mielestäni ne on oikein laitettu.

                    Voi, pienikin vuoto alipaineletkuissa haittaa ja rikkinäinen IMM vaikuttaa myös.
                    Last edited by Bmw Master; 23-02-2008, 22:40.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Tuo ylimääräinen johto on aika useassa e28/e30 mallissa, samoista autoista löytyy termari kotelosta yksi tulpattu reikä, sen merkitystä en tiedä.

                      Lämpömittarin johto on ruskea/valkoinen, pelkkä ruskea on aina maa johto ja siis maadoitettu jommastakummasta päästä.

                      Lyö vain se ruskea/valkoinen johto maihin ja katso pomppaako lämpömittari tappiin, jos pomppaa jatka vianhakua anturista, jos ei jatka muualta.
                      Olli.

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #26
                        Alipainevuotoja tutkiskelin eilen letkuja puristelemalla, ei vaikutusta. Tosin hankalaa ehkä selvittää noin.

                        BMW Master: vieläkö sulla on se lämpömittari tohon mittaristoon? Voisin ehkä ostaa sen poies ja kokeilla sillä. Yritän vielä tänään mittailla noita resistansseja ja selvittää onko katkos jossain vai itse mittari rikki.

                        IMM:n pistokkeen otin tyhjäkäynnillä irti, ja auto sammui sikälti, joten vika ei varmaankaan ole siinä..

                        Rempan takia akku on tietenki ollu pitkään irti, niin voisikohan ECU temppuilla jotenki, eikä osaa heti "oppia" asetuksia?:think
                        Samalla pitäisi nuo huoltovalot nollata nyt mittariston akkujen vaihdon jälkeen, jos ECUnkin saisin jotenkin nollattu, akunkenkä irti jonkin aikaa tms?

                        Jotain hyvääkin, sain eilen pitkät ajovalot toimimaan liittimien puhdistuksella
                        Nekään eivät aikaisemmin pelanneet.
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #27
                          Originally posted by aliasJ View Post
                          Rempan takia akku on tietenki ollu pitkään irti, niin voisikohan ECU temppuilla jotenki, eikä osaa heti "oppia" asetuksia?:think
                          Ei se tuo l-jet opi koskaan mitään. Eli ei vaikutusta pelkällä akun irroituksella.
                          Olli.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by aliasJ View Post
                            Alipainevuotoja tutkiskelin eilen letkuja puristelemalla, ei vaikutusta. Tosin hankalaa ehkä selvittää noin.

                            BMW Master: vieläkö sulla on se lämpömittari tohon mittaristoon? Voisin ehkä ostaa sen poies ja kokeilla sillä. Yritän vielä tänään mittailla noita resistansseja ja selvittää onko katkos jossain vai itse mittari rikki.

                            IMM:n pistokkeen otin tyhjäkäynnillä irti, ja auto sammui sikälti, joten vika ei varmaankaan ole siinä..
                            Alipainevuotoja ei puristelemalla löydä, uudet letkut ja klemmarit varmin keino.

                            On mittari ja varmaan useampikin, hae kaikki pois.

                            IMM pistokkeen irroituksella et saa mitään selville.

                            Comment

                            • aliasJ
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 108

                              #29
                              Mites tuota IMM voisi paremmin tarkistella ja testailla?

                              BMW Master: Niin jos laitat vaikka privana tietos, niin laitan rahat tilille ja sitten laitat mittarin postissa tulee?

                              Onko noin vanhassa motissa mahdollista että ECU laittais jonkinlaisen vikasietotilan päälle, ja sen seurauksena tyhjäkänti tuollai temppuilee:think
                              _____________
                              e28 520i -vm.84

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by aliasJ View Post
                                Onko noin vanhassa motissa mahdollista että ECU laittais jonkinlaisen vikasietotilan päälle, ja sen seurauksena tyhjäkänti tuollai temppuilee:think
                                Ei todellakaan ole tällaisia toimintoja L-Jetissä eikä edes vanhoissa Motroniceissa. Vaikka olis, niin eikös sen vikasietotilan pitäis korjata tyhjäkäynti eikä huonontaa sitä..
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎