Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 lämpömittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    #31
    Joopa joo, juttelin erään Hartikaisen asentajan kanssa, ja päädyin vaihtamaan vielä imusarjan tiivisteet ja metallisen huohotinputken stefat, eliminoituu ainakin imuvuodot tuon tyhjäkäynnin heijailun syyksi.

    Tuosta lämpömittarin vianhausta vielä: missä se c101 pistoke nyt on, kuvaa?
    Ja miten mittaan ne resistanssit tuosta dp-pistokkeesta ja mittariston takaa liittimestä? Selostakaa tarkkaan mitä teen tuolla yleismittarilla

    Maatanko yleismittarin mustan pään koriin ja sitten ohm- alueella punaisella päällä testaan nuo edellä mainitut kohdat? Täytyykö sytysvirran olla päällä silloin?
    _____________
    e28 520i -vm.84

    Comment

    • mla
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 81
      • Tampere

      #32
      Ennen kuin mittailet niin lukaise ohjeet vaikka täältä:


      Oletko saanut sen käyntiongelman aisoihin? Veikkaan että joku alipaineletku on rikki, irti tai väärässä paikassa. Alla on linkki oman vastaavan kuviin RealOEM:n sivuilla. Niitä letkuja tosiaan piisaa.


      Lämpömittarin sähköistä sen verran että kokeile edellisissä viesteissä esitetyt asiat: anturin johto maihin -> mittarin pitää mennä tappiin kuumalle. Ja vastus anturin sekä maan välillä on muutama sata ohmia lämpimällä koneella.

      Comment

      • Hene
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 399
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by aliasJ View Post
        Tuosta lämpömittarin vianhausta vielä: missä se c101 pistoke nyt on, kuvaa?

        Ja miten mittaan ne resistanssit tuosta dp-pistokkeesta ja mittariston takaa liittimestä? Selostakaa tarkkaan mitä teen tuolla yleismittarilla
        Yllä onkin hyvät ohjeet mittarin käytöstä. Katso E28 ETM:stä mittariston johdotukset, siitä näkyy johtojen värit sekä liittimien pinnin numerot mihin lämpöanturi pitäisi olla yhteydessä.

        http://www.e28planet.com/E28ETM/e28_85.pdf sivu 119
        Attached Files
        Last edited by Hene; 29-02-2008, 21:53.
        X5 E53 3.0d

        Comment

        • aliasJ
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 108

          #34
          Kiitos paljon noista yleismittarin käyttöohjeista, kävin jo tosin aikaisemmin googlettamalla samoja sivuja katselemassa

          Käyntiongelmaa ei ole vielä saatu kuriin. Ensi viikolla tulee nuo tilaamani tiivisteet, joten katsotaan sitten, toivottavasti vika on pelkkä imuvuoto tms.

          Arvelinkin että tuo C101 on juurikin tuo kuvassa esitetty pistoke, näytti vain olevan kiinni sen verran tiukkaan, jotta en kehdannut repiä pois.
          Onkos siinä jokin numeroitu pinni mistä mittaan tuleeko tieto anturilta sinne asti?

          Miten tuosta dp-pistokkeesta nyt käytännössä mitataan resistanssi niiden kahden pinnin väliltä?

          Sellainenkin tyhmä kysymys, että eikös autossa käytetä tasavirtaa? Eli tuo yleismittari tulee aina jännitettä mitattaessa olla tasavirta alueella? Kuten sanottu, ei ole sähköhommat minun alaani ollenkaan.

          Sain myös BMW-Masterilta "uuden" lämpömittarin, joten pitää vaihtaa sekin alkuviikosta ja samalla selvittää ettei vika ole itse mittarissa. Voihan tietty mittariston piirilevy olla myös viallinen..:think Ainakin ne akut on nyt vaihdettu sinne.
          Last edited by aliasJ; 03-03-2008, 09:32.
          _____________
          e28 520i -vm.84

          Comment

          • aliasJ
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 108

            #35
            Sitähän rupesin vielä miettimään, että kun tuo lämpömittari kuitenkin värähtää virtoja käännettäessä, että voiko siitä päätellä jotain? Saako mittari siis tiedon mutta ehkä vika on itse lämpömittarissa:think
            _____________
            e28 520i -vm.84

            Comment

            • HukkaPekka
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 271
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by aliasJ View Post
              Sitähän rupesin vielä miettimään, että kun tuo lämpömittari kuitenkin värähtää virtoja käännettäessä, että voiko siitä päätellä jotain?
              Tosta mä päättelisin, et mittari toimii, mut joko lämmöt pysyy alhaalla eli termari on jumittunut tai sit lämpöanturi on viallinen.
              Mulla ainaki omassa mittaristossa (missä ei lämpömittari toimi) viisari ei värähdakään.
              e39 528iA Touring
              e36 328i Cabriolet

              -Official member of BTCF-Sauna team-
              -KUOPION PUTKIMIEHET- team

              Comment

              • aliasJ
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 108

                #37
                Mutta toisaalta, en saa lämpömittaria hyppäämään punaiselle anturin johtoa maattamalla.:think Joten jossain täytyy olla katkos, tai itse mittari on jotenkin viallinen.. Kyllä nää sähköonkelmat on sellasia että voi perkule!
                _____________
                e28 520i -vm.84

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #38
                  Originally posted by aliasJ View Post
                  Kyllä nää sähköonkelmat on sellasia että voi perkule!
                  Vikoja muiden seassa... Ei ne ihmettelämällä korjaanu.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • aliasJ
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 108

                    #39
                    Joo varmasti ei viat ihmettelemällä korjaannu, mutta nää sähköhommat on sellasta taikuutta jotta voi hevonperse!

                    Todella palaa hermot näiden paskojen kanssa välillä.

                    Mutta, laitan tuohon kuvan käytössäni olevasta yleismittarista. Jospa joku voisi kertoa mitä noista mittausalueista edes tarvitsee auton kanssa touhutessa, ja kumpaan noista kahdesta ylemmästä pistokkeista se punainen johto tulee missäkin tilanteessa. Varmaan rikottu jo tuokin mittari moneen kertaan kun on kytketty ja yritetty mittailla miten sattuu. Kun on noita alueitaki DCV, ACV ja DCA ja ohmi-alue ja vielä joku sateenvarjo tuossa ohm-alueen oikealla puolella.

                    Vihaisena ei muuten pitäisi kirjoittaa mitään, mutta minkä teet kun hermostuttaa tuollaset ihmeviat, ja mitään ei osaa tehdä niille.

                    Kun löytyisi joku perkuleen opus, missä kädestä pitäin opetettaisi mittaamaan näitä asioita.
                    Last edited by aliasJ; 22-05-2014, 16:19.
                    _____________
                    e28 520i -vm.84

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Lähimmästä kirjastosta löytyy ihan varmasti apu, jos et Googlella löydä. ETM:ssä on mittausten perusohjeet ensimmäisillä sivuilla.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #41
                        Tänään purin tuon mittariston, ja tarkoitus oli vaihtaa kokeeksi BMW_Masterilta ostamani lämpömittari sinne. Kaikki meni hyvin niin pitkään, kunnes itse mittari pitäisi saada irti siitä mustasta levystä, missä lämpötila- ja polttoaineasteikko sijaitsee.

                        Mittarin neula siis estää sen, että mittaria ei saa vedettyä pois. Mutta kuinka tuon neulan saa irti? :think Yrittelin sitä vetää varovasti ja kammeta, mutta on niin hataraa tekoa ettei kovasti uskalla. Onko kukaan irroittanut joko polttoaine- tai lämpötilamittaria pelkästään? Miten ne saa oikein irti rikkomatta mitään.

                        Voiko mittariston toimivuutta testata jotenkin sen ollessa irrallaan? Tai kannattaako varmuudeksi jotain hyppylankoja tms. juottaa johonkin?
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • aliasJ
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 108

                          #42
                          No niin, taas on jotain edistystä tapahtunut. Nyt on lämpömittari vaihdettu, mutta ei toimi edelleenkään. Koneessa ei ole nesteitä tällä hetkellä sisässä, joten tuo lämpöanturi antaa jotain ~1300 ohmia kun mittasin resistanssia.

                          Sama luku tulee myös C101 pistokkeelle asti, joten ainakin oikea johto on anturissa kiinni. C101 pistokkeessa olevat liittimet näyttävät hyväkuntoisilta, joten tieto kulkee varmaan siitä eteenpäinkin.

                          Laitoin mittariston ison piirilevyn sen pienen akullisen piirilevyn sekä lämpö- ja polttoainemittarin kanssa kiinni niihin kojelaudan pistokkeisiin, ja yritin tuosta aikaisemmin mainitusta pinnistä 12 mitata resistanssia, mutta en saanut mitään arvoa:think

                          Minkäslaisia vinkkejä tästä eteenpäin? Olisikohan mittariston iso piirilevy jotenkin vaurioitunut mahdollisesti. En myöskään saanut uutta lämpömittaria tappiin lämpöanturin johtoa maattamalla.

                          Kukaan purkanut noita mittaristoon tulevia pistokkeita? Että voisi vielä suoraan siitä varmistaa, että tieto tulee siihen asti.
                          _____________
                          e28 520i -vm.84

                          Comment

                          • mla
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 81
                            • Tampere

                            #43
                            Saitko mitattua resistanssin pistokkeen pinnin ja maan väliltä? Pistokkeen kontaktit on aika pienet, niihin ei pääse käsiksi normaalin mittarin piikeillä. Laita vaikka klemmari ko. pistokkeen oikeaan reikään ja mittaa sitten.

                            Pinni 12 löytyy sinisestä liittimestä helpoiten näin: vilkku oikeaan ja etsi se liittimen nurkka johon tulee jännite kun vilkku palaa. Lämpömittarin pinni on viereinen pitkällä sivulla.

                            Jos vastus pinnin 12 ja maan välillä on edelleen 1300 ohmia niin johdotus ja anturi on OK. Tarkista piirilevyn juotokset pinnin 12 kohdalta ja siitä eteenpäin vastusmittarilla ja kolvaa katkokset. Luulen että sulla on kylmäjuotos mittariston piirilevyllä sinisen liittimen kohdalla.

                            Comment

                            • aliasJ
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 108

                              #44
                              pistokkeen pinnistä en saanut, juuri tuon takia, että yleismittarin piikki ei mahdu sinne, pitääkin kokeilla tuolla klemmarilla.

                              Olevinaan sen pinni 12 löysin muutenkin, sillä siinä mittariston pistokkeessa, mihin tuo liitin siis tulee, on pienet numerot niissä kulmissa. Niiden avulla laskin mikä on pinni 12, eli suoraan liitintä katsottaessa vasen sivu ja toiseksi ylin..

                              Mitä tarkoitat tuolla kylmäjuotoksella? Siis samalla tavalla seuraan siinä piirilevyssä eri pisteiden väliltä kulkeeko tieto sielläkin?
                              _____________
                              e28 520i -vm.84

                              Comment

                              • mla
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 81
                                • Tampere

                                #45
                                Klemmari tai pieni nuppineula, älä sitten väkisin survo...menee liitin piloille.

                                Jos vika on piirilevyllä niin etsi mistä kohtaa menee "lanka" piirilevyllä pinni 12:sta eteenpäin. Sitten vaan mittaat vastuksen pinnistä jokaiseen lämpömittarille menevän langan juotoskohtaan. Katkos löytyy jostakin...jos vika on piirilevyllä.

                                Kylmäjuotos tarkoittaa sitä että liitos on päällepäin kunnossa mutta virta ei vaan kulje koska tärinä tms. on löysyttänyt alunperin ehkä huonosti juotetun kohdan. Samalla kannattaa tarkistaa / kolvata muutkin sinisen ja valkoisen liittimen liitokset piirilevyllä. Pieni vaiva kun mittaristo kerran on auki.

                                Kolvin kanssa kannattaa olla tarkkana ettei tuhoa piirilevyä liialla lämmittämisellä tai juota vahingossa liittimen pinnejä oikosulkuun.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎