Melkein veikkaisin että tuosta on puola palanut, tai kytketty väärin tai liitokset ovat hapettuneet, kun sanoit että jakajaan vaikuttaa 10v jännite. Tietääkseni virranjakajaan vaikuttava jännite kuuluisi olla siellä parinkymmenen kilovoltin tienoilla. Suurjännitehän kehitetään puolassa ja johdetaan sinne jakajalle, josta pyörijä roiskii sen sitten millon kuhunkin johtoon. Siellä tulee vain jännitehäviöitä.
Käynnissä ainakaan sitä jännitettä ei kannata edes mittailla, pian yleismittari sanoo poks ja sormenpäät räps. Vai oletko mitannut virtojen ollessa päällä koneen sammuksissa, vai puolan napojen välistä? Jos puolan napajännitekin on vain kymmenen volttia ja akku on kunnossa(näyttää kuormitettunakin n.12V), niin kannattaa tarkistaa johdotukset. Kannattaa se virranjakajakin putsailla ainakin. Voi hyvin noin vanhassa koneessa olla tihkunut öljyä jakajaan. Mutta mittailepa puola. Vai tarkoititko sitä kaksinapaista johtoa, mistä mainitsit johon tuli se 10 volttia? Tästä anturista ei ole hajuakaan. Liekö sytytyskierron- tai joku herätysanturi?
Joo puolan johdosta mitattu virran ollessa päällä avaimesta. Sillon tuli jotain yli 11 voltin tai kilovoltin lukemia, riippuen mikä kerroin oli. Siis pitäis tulla puolanjohtoon virranjakajan päähän 20 kilovolttia ? No kyl me joukol järkeiltiin et suuria lukemia pitäis tulla. Mites se olis seisonnas hajonnu sitte ?
Nyt koitin viel sellai et maadoitin virranjakajan eriksee, ei auttanu ja toisel yksiköl mikä on siel pissapojan alla -> ei tulosta, ei kipinää.. Voisko olla moottorinohjaus yksikkö ?
Noniin, nyt koitettu toisella puolalla. Tais se puola olla rikki, ei lukemia. Mut toi vanha antoi 6.88 volttia mitattuna puolan johdosta virranjakajaan, virranjakajan päästä. Tosiaan on toi arvo aika kaukana kilovolteista. Virrat oli päällä avaimesta.
Eikö tästäkin onnistu vikakoodien luku? Pistoke tossa on, en saanu nollattua sitä vaan, liekö rikki. Meinasin jos siel olis jonkulaine vikakoodi ehkä ollu.
Eikö tästäkin onnistu vikakoodien luku? Pistoke tossa on, en saanu nollattua sitä vaan, liekö rikki. Meinasin jos siel olis jonkulaine vikakoodi ehkä ollu.
Ei oo tainnu vielä näissä vehkeissä ollu niin hifisysteemejä, et olis vikakoodeja, jotka estäs käynnistymisen...
Puolan vastusarvot pitäs olla (jos et oo vielä mitannu):
ensiökäämin vastus 0.82 ohmia
Toisiokäämin vastus 8250 ohmia
e39 528iA Touring
e36 328i Cabriolet
-Official member of BTCF-Sauna team-
-KUOPION PUTKIMIEHET- team
Eikös ainakin jonkun legendan mukaan vikakoodit nollaannu kun akun navat on irti, ja yhdistää ne vielä vaikka 3ohm tehovastuksella yhteen. Tällöin ei oikosulkua tapahdu, ja kaikki virtapiirit varmasti tyhjenevät. Sitten odottaa muutaman tunnin, niin pitäisi olla vikakoodit tyhjennetty. Korjatkaa toki, jos olen väärässä, myös siinä, että käsittääkseni tuossa pitäisi jonkinsortin alkeellinen diagnostiikka olla? Kipinän antamiseen ei taida ecu vaikuttaa, jos puolalla on jännite. Sinne jakajalle tosiaan tarvittas se 15kV vähintään, ei se 12V loikkaa milliäkään. Antoiko siis uudella puolalla kipinätä?
Kärjettömän sytytyksen herätinanturi. Mitä lukemia sen pitäis antaa jos toimii ?
merkkiä: 525/528 78--84 Bosch/induktiivi
Tota en ole viel mittaillu, jos se jossain päin konetta on, ylä vai alakerrasta signaali ? Ja ennenkaikkea paljonko lukemaa ?
Luultavasti koneen etupäässä alakerran värinänvaimentimen ulkokehällä. Irrottele ja putsaa... Muita antureita ei siellä taida ollakaan, Motronicissa muistaakseni noita on kaksi ja L-jetissä ja LE-jetissä yksi. Nyi huviksesi vielä kaikki piuhat kertaalleen irti ja suihkuttele CRC:llä.
Joo kiitos. Se menee piuha kuitenki jakajalta moottorin alakertaa ? Sinne muistaakseni se vihreä johto kurvaa. Virranjakajan päähän tuli kyllä voltteja, mutta kuinka paljo pitäis tulla ? Irrottelen sen huomenissa.
Joo kiitos. Se menee piuha kuitenki jakajalta moottorin alakertaa ? Sinne muistaakseni se vihreä johto kurvaa. Virranjakajan päähän tuli kyllä voltteja, mutta kuinka paljo pitäis tulla ? Irrottelen sen huomenissa.
Ja tosiaa yks anturi vissii on juu konees.
Siitä anturilta menee piuhat sytytysyksikölle, mikä on tuolla ekassa kuvassa.
Anturilta sytytysyksikkö saa tiedon, millon puolan pitää pistää kipinää eteenpäin. Eli virranjakaja ei saa virtaa sitä kautta.
Induktiotunnistimen vastus on 900-1200 ohmia.
e39 528iA Touring
e36 328i Cabriolet
-Official member of BTCF-Sauna team-
-KUOPION PUTKIMIEHET- team
Olithan jo tarkistanut että akussa on riittävästi potkua ja liitokset ok? Tarkista myös moottorin maadoituskaapeli, aiheuttaa kaikkea ikävää jos hapettunut/poikki.
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Moottorin maa johto oli hyvä, putsasin sen vielä hyvin. Akun maajohto taas on aika loppusuora.. Mistäs semmosenkin tekis. Puolet säikestä poikki. Kyl se sillä kuitenki ennen starttas. sama tol akul..
Comment