Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 528i '84 Keskuslukko ei toimi (korjattu jo!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    E28 528i '84 Keskuslukko ei toimi (korjattu jo!)

    Help wanted! :help:

    Otsikon mukaisen auton keskuslukko toimii vain osittain jos ollenkaan! Vika alkoi yhtäkkiä muutama päivä sitten, siihen asti keskuslukitus on toiminut ongelmitta. :?

    Vian kuvaus:

    - Kumman tahansa etuoven lukosta avaimella käytettynä aukeaa yleensä kaikkien 4 oven lukot, mutta suljettaessa vain kyseinen etuovi menee lukkoon, muut ovet jää auki.
    - Takakontin lukosta kääntelemällä saa lukittua ja avattua kaikki 4 ovea, onnistuu joka kerta (5 kokeilun perusteella).
    - Joskus harvoin keskuslukko toimiii myös etuovien lukoista..

    Eli ongelmana on auton lukitseminen etuovista. Tällöin keskuslukko ei inahdakaan, siis moottorit ei surahda eikä mikään muu paikka naksahda kuin kyseinen etuovi. Eli lukitus toimii tällöin ihan kuin olisi sulake palanut/pois paikaltaan, koko perkeleen keskuslukko ei toimi! Ovien lukkomekanismeja on jo tullut öljyttyä enkä muutenkaan usko että vika on tässä tapauksessa niissä..

    Kysymyksiä yms:

    - Vika on varmaankin sähköpuolella koska keskusl. toimii takakontin lukosta?
    - Mistä kannattais alkaa tutkia vikaa? Ovien johdotuksista? Boksista?
    - Missä ne johdot kulkee? Onkohan niillä mitään standardi väriä että ne löytäis?
    - Missä päin ovia on ne keskuslukon moottorit? Miten niihin pääsee näppikontaktiin? Kulkeeko lukitussignaali niiden läpi vai mihin tää lukkosysteemi perustuu?
    - Missäs se keskuslukkoboksi on tällaisessa wanhuksessa? Ei kai se oo jossain etukajarin takana? Ne paikathan on ihan umpipeltiä?!?! (miinus se kajarin reikä..)

    Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä jaksaa lukea ja oikeasti tietää ja vastaa jotain. :wink:
  • Petepetteri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 174
    • Helsinki

    #2
    Ohjausboksi löytyy sieltä oikean etukajarin takaa ylhäältä.

    Comment

    • Tapani K.
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 423
      • Tampere

      #3
      Keskuslukituksen moottorin saa käden ulottuville ottamalla ovipahvin auki ja irroittamalla sen oven lukitussalvan...se moottori on siis siinä salpa systeemissä kiinni.

      Kannattaa myös tutkia oven sisältä mikrokytkin.Omassa oli se kytkin saanut kosteutta ja liittimet hapettuneet,mikä sitten aiheutti ongelmia.

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Kiitoksia varsinkin Tapani K:lle!

        Onko kellään noista pinneistä ja/tai johdoista mitään tietoa että missä kulkee mitäkin informaatiota tai sähköä?

        Kun ois hyvä tietää että mitkä pinnit/johdot liittyy noihin etuoviin kun vika esiintyy tällä hetkellä ainakin vain molempien etuovien lukkoja käyttäessä.. Monta johtoa tonne yhteen etuoveen menee? Mä en juurikaan tiedä keskuslukon toimintaperiaatteesta mitään.. :oops:

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Tuota, vika saattaa olla myös ovikytkimissä, ei pelkästään ohjausyksikössä.

          Kun avaat sen ohjausyksikön kotelon, tarkista että piirilevyllä on kaikki "vedot" kunnossa, ettei yksikään ole palanut poikki. Yleensä jos joku oven lukoista on jäykkä => liikaa virtaa keskuslukon releen piirilevystä (ohjausyksikön) palaa joku "vedoista" poikki.

          Jos se palaa uusiksi, voitele ovien lukkomekanismit.

          t: Timo

          Comment

          • sqxo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 902
            • no man's land

            #6
            Originally posted by tihuovin
            Tuota, vika saattaa olla myös ovikytkimissä, ei pelkästään ohjausyksikössä.

            Kun avaat sen ohjausyksikön kotelon, tarkista että piirilevyllä on kaikki "vedot" kunnossa, ettei yksikään ole palanut poikki. Yleensä jos joku oven lukoista on jäykkä => liikaa virtaa keskuslukon releen piirilevystä (ohjausyksikön) palaa joku "vedoista" poikki.

            Jos se palaa uusiksi, voitele ovien lukkomekanismit.

            t: Timo
            Thanks! Hyvää tekstiä! On ne voinu olla vähän jäykät, välillä on tehny sellaistakin temppua joskus (harvoin), että nupit menee ensin alas ja nousee sit heti perään ylös. Ja tänään kun tutkin noita ovia niin kuskin puolen takaoven osat ei kyl liikkunu kovinkaan herkästi, ne sitten tulikin jo öljyttyä sprayteflon-litkulla. Täytyy tutkia tota varsinaista vikaa varmaan nyt viikonloppuna.. :juo

            EDIT: Mitenkäs noita piirilevyn vetoja pystyy muka korjailemaan? Kolvilla tinaa päälle tai hyppylanka lähtöpisteestä päätepisteeseen?

            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Taas lisää: En muuten usko että johtuu vivustojen jäykkyydestä toi ettei lukitus toimi, kun kerta takakontin lukosta saa kaikki nupit menemään alas. Eikä silloin ole varmaan piirilevyltäkään mitään palanut kun kaikki lukot toimii?

              Onko kellään kuvaa siitä keskuslukon boksista? Ei se voi kovin iso olla..? :shock:

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Joo, sen palaneen kohdan voi korjata tinalla, jos "kuilu" ei ole iso, sen saa nätisti peittoon uudella tinalla. Tai sitten pikku pätkä jäykkää kuparilankaa (kuorimalla jostain sopivasta johdosta) ko. kohtaan ja tinalla kiinni. Koko matkaa ei kannata korjailla, vain palanut kohta.

                Jos vika on edelleen "päällä", se polttaa ko. "vedon" sitten toisesta kohtaa. Joten jos laitat väliin paksun piuhan, saattaa olla että käryää jokin muu paikka kun boxi. Esim. joku servoista sulaa (näinkin on tapahtunut) tms.

                Se keskuslukituksen boxi on aika pieni, sellainen 5 cm leveä, 10cm korkea ja 2 - 2.5 cm syvä, kantti kertaa kantti. Joissakin lähtee "katto" auki ja piirilevy napataan ulos sitä kautta. Joissakin taas lähtee pohja irti (eli liittimen puolelta avataan), molempia olen nähnyt ja korjannut.

                Sisällä on vastuksia, kondensaattoreita, transistoreita ja releitä. ja muutama diodi. Jos komponentti on viallinen, epäilisin transistoria. Mutta ne on onneksi ihan yleisiä tyyppejä ja maksaa vain muutaman sentin.

                t: Timo

                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #9
                  Originally posted by Tapani K.
                  Keskuslukituksen moottorin saa käden ulottuville ottamalla ovipahvin auki ja irroittamalla sen oven lukitussalvan...se moottori on siis siinä salpa systeemissä kiinni.

                  Kannattaa myös tutkia oven sisältä mikrokytkin.Omassa oli se kytkin saanut kosteutta ja liittimet hapettuneet,mikä sitten aiheutti ongelmia.
                  Tästä muuten tarvisin kuitenkin vielä hieman tarkempia ohjeita ku ei ole termit oikein mulla hallussa.. :oops: Eli mikä osa on lukitussalpa? Siis oven sisäpuoleltahan nää kaikki operaatiot varmasti tehdään? Mistä kohtaa ovea siis löytyy toi lukitussalpa ja mistä päin taas löytyy oven sisältä se mikrokytkin?

                  T. Nimim. aloitteleva T.I.-mies.. :oops: :lol:

                  EDIT: Ja vielä kysyttävää: Mulla on oikea etukajari irti, ei näkyny "boksia". Onko se siinä heti näkyvillä vai jossain sielä kolossa piilossa jotenkin?[/b]

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Mulla se boksi oli oik. etukajarin yläpuolella piiiitkällä... Ei sinne normaalin miehen käsi mahdu... Piti repiä johdoista alas se boksi. Mulla se oli sopivasti kotelosuojaliman peitossa.
                    Irrotin ton vuosi sitten, enkä vieläkään ole saanut korjattua sitä (tai missä se vika nyt sitten onkaan) :?
                    Kun ajaa itekseen yleensä, ni ei tartte muiden ovien auetakaan...
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • Tapani K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 423
                      • Tampere

                      #11
                      [quote="sqxo"]
                      Originally posted by Tapani K.
                      Keskuslukituksen moottorin saa käden ulottuville ottamalla ovipahvin auki ja irroittamalla sen oven lukitussalvan...se moottori on siis siinä salpa systeemissä kiinni.

                      Kannattaa myös tutkia oven sisältä mikrokytkin.Omassa oli se kytkin saanut kosteutta ja liittimet hapettuneet,mikä sitten aiheutti ongelmia.
                      Tästä muuten tarvisin kuitenkin vielä hieman tarkempia ohjeita ku ei ole termit oikein mulla hallussa.. :oops: Eli mikä osa on lukitussalpa? Siis oven sisäpuoleltahan nää kaikki operaatiot varmasti tehdään? Mistä kohtaa ovea siis löytyy toi lukitussalpa ja mistä päin taas löytyy oven sisältä se mikrokytkin?

                      T. Nimim. aloitteleva T.I.-mies.. :oops: :lol:

                      Lukitussalpa on se b-pilarissa olevan tapin tms. vastakappale ovessa.Näkyy siis kun katsot ovea takapäästä...hieman vaikeasti selitetty :oops:

                      Eli siis ovipahvi pois,oven sisäpuolinen aukisukahva pois.Sitten ovimoottorista liitin auki (löytyy oven perältä taskulampulla ja käsikopelolla) Sitten oven takapäästä kaikki näkyvät ruuvit auki ja paina sitä salpaa sisäänpäin niin pitäis lähtee. Lukitusnupin muovihattu pois ja taiteile salpa+ovimoottoripaketti oven sisältä ulos.

                      Mikrokytkin löytyy lukkopesän vieresta, oven sisäpuolelta.

                      Vähän tuli sekavaa tekstiä,kysy jos tulee ongelmia
                      :wink:

                      Comment

                      • sqxo
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 902
                        • no man's land

                        #12
                        Originally posted by Tapani K.
                        Lukitussalpa on se b-pilarissa olevan tapin tms. vastakappale ovessa.Näkyy siis kun katsot ovea takapäästä...hieman vaikeasti selitetty :oops:

                        Eli siis ovipahvi pois,oven sisäpuolinen aukisukahva pois.Sitten ovimoottorista liitin auki (löytyy oven perältä taskulampulla ja käsikopelolla) Sitten oven takapäästä kaikki näkyvät ruuvit auki ja paina sitä salpaa sisäänpäin niin pitäis lähtee. Lukitusnupin muovihattu pois ja taiteile salpa+ovimoottoripaketti oven sisältä ulos.

                        Mikrokytkin löytyy lukkopesän vieresta, oven sisäpuolelta.

                        Vähän tuli sekavaa tekstiä,kysy jos tulee ongelmia
                        :wink:
                        Eiköhän noilla ohjeilla jo selviä, kiitos!

                        Nyt muuten on vika edistyny sille tasolle että enää ei toimi edes takakontin lukosta käyttämällä! Ovista tekee edelleen samaa, lukitessa vain kyseinen ovi menee lukkoon, ja takakontista nykyään menee ensin kaikki nupit alas ja sitten heti perään nousee ylös. Kokeiltu 15 kertaa, ei pysy lukossa.. :(

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Osaisko kukaan selostaa et miten tää keskuslukko toimii sillon kun tää toimii oikein? Ite en nyt just pysty muistaan, se on vaan aina toiminu.. Auttais vähän tässä ongelman syyn päättelemisessä.. :?

                          Eli voisko tää ongelma johtua jostain oven aukiolo-tunnistimesta tää ongelma? Esim. kuskin ovi? Mikä vaan ovi?

                          Jos joku viittis omasta toimivasta vaikka testata että tekeekö keskuslukko tämmöstä jos kuskin ovi on auki tms yms? Vai meneekö nupit alas ovien ollessa auki/kiinni ihan miten tahansa? :shock: :juo

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Keskuslukot toimii E23:ssa näin (uskoisin että E28:ssa samalla tavalla).

                            Kuskin ovesta menee lukkoon kaikki ovet/luukut, paitsi jos pelkääjänpuoleinen etuovi on auki, silloin ei lukitu mikään. Kuskin ovesta lukot saa myös "takalukkoon", kääntamällä avain "vaakatasoon". Eli kun avain työnnetään lukkoon, käännetään sitä 90 astetta. "Takalukko" tarkoittaa että keskuslukon servot lukittuu, joten nuppeja ei saa vedettyä millään opilla ylös, vaikka olisi rikkonut ikkunankin.

                            Pelkääjän puoleisesta ovesta menee lukkoon ja auki kaikki ovet/luukut. Mutta ei saa "takalukkoon".

                            Peräkontista saa saa lukkoon ja auki kaikki lukot/luukut. Jos peräkontin lukko on "pystyasennossa" (eli avain työnnetään paikoilleen "normaalissa" asennossa), avautuu peräkontti nappia painamalla jos ovet on vattu kuskin/pelkääjän ovesta.
                            Jos lukko on "vaakaasennossa", pitää peräkontti avata erikseen avaimella (tai menikö se päinvastoin).

                            Jos keskuslukko menee kiinni, mutta pomppaa heti ylös, vikana voi olla keskuslukon ohjausyksikön sisällä oleva komponentti. Keskuslukituksen pitää avautua automaattisesti jos autolla ajaa esim. kolarin. Ohjausyksikön sisällä on komponentti jonka sisällä on kuulalaakeri. Jos kuulalaakero on paikoillaan omassa "pesässään" (pysyy paikoillaan magneettisesti), lukot toimii normaalisti. Jos se kuulalaakeri on lähtenyt irti (iskun vaikutuksesta), lukot pomsahtavat auki jos niitä yrittää lukita.

                            Jos ohjausyksikköä heiluttaa ja sen sisältä kuuluu ääntä, ihan kuin jokin olisi irrallaan, ko. kuulalaakeri on ponnahtanut (syystä tai toisesta) irti. Sen saa paikoilleenohjausyksikköä kääntelemällä. Kun ääntä ei enään kuulu, se meni takaisin pesäänsä.

                            Ota se ohjausyksikkö irti ja avaa se. Tarkista piirilevyn alapuolella olevat "vedot", varsinkin ne jotka lähtevät liittimeltä. Onko jokin niistä poikki? Jos on, korjaa se ohuella metallilangan pätkällä, juota se kiinni siihen katkoskohtaan.

                            Kannattaa ostaa "tinan imusukkaa", se on sellaista kuparinauhan näköistä tavaraa, jolla voi imeä vanhaa tinaa pois. Oivallinen apu kun tinailee/juottaa. Jos tuleekin liikaa tinaa, voi ylimääräisen poistaa siististi. Ko. tavaraa saa yleensä samoista paikoista kuin komponentteja.

                            Jos osaat käyttää yleismittaria ja mitata diodeja ja transistoreja (yleismittari diodin mittausasennossa), tarkista myös kaikki diodit ja transistorit.

                            t: Timo

                            Comment

                            • Mikko I
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2003
                              • 74
                              • Tampere

                              #15
                              Löysitkö keskuslukon ohjaus"boxin" jo? Minulla oli vuosi sitten täsmälleen sama vika ja syynä oli ainoastaan hapettunut liitin ohjaysboxilla. Alkoi toimia jo liittimen heiluttelulla ja puhdistuksen jälkeen ei ole ongelmia ollut.
                              E28 518i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎