Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 forever - vääntöä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1491
    • Ilvola

    E28 forever - vääntöä

    Tervehdys

    Mites olis järkevin vääntöparannus koneeseen, nykyisin ajan kaasulla ekoauto:
    4,3l/100km bensaa vastaava kulutus ja tehot sinneppäin...

    Yläkierroksilla 528i ei valittamista, MUTTA 1000 - 2500rpm "kinneri". Tehokäyrän mukaan takapyöriltä alakierroksilla 40 - 60kw. Miten rakennan EDULLISESTI ilman kulutuksen nousua jonossa ajon huomioiden alavääntöä lisää (kaupunkiajoa vähän). Autohan on nyt nakutusongelmien tavoittamattomissa (kaasun oktaaniluku 135) eikä päästöongelmia.

    1) Remmi ja ohipäästö yli 4000rpm?

    2) Pikkunen turbo?

    3) Vapari vääntönokka tai jotain muuta?

    Tosiaan alakierroksille voimaa katulaillisena eli yläkierroksilla tulee pysyä alle 7kg/kw. Pelivara on pieni, alakierroksilla joku 20% lisää ei paljon paranna...
    Last edited by tsbmw; 10-12-2009, 21:21.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    #2
    M60B30 kone keulalle
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1491
      • Ilvola

      #3
      Lisäys tehossa reilusti alta 20% - ei RIITÄ:

      M60B30 V8 2977 218@5800 290@4500
      / vert. nyt:
      M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200

      Koneen vaihto, asennukset, kaasu, katsastukset ym.
      Takuulla halvempia keinoja on - ilman katsastustarvetta.

      PS. JA RAKASTAN MYÖS SUORAN KUTOSEN ÄÄNTÄ!
      Last edited by tsbmw; 10-12-2009, 21:39.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #4
        Originally posted by BMW View Post
        M60B30 kone keulalle
        Öö, ehkä viimeiseksi? Tai no, pysyisi se kulutus sentään pienenä.

        Toi vakiohan on jo melkoinen vääntönokka, mutta olisko noissa E32/E34-ajan vehkeissä vielä hiukan miedompi, ei muista. Ite asentaisin Megan (ylivoimaisesti paras bang for the buck) ja jos rahat ja aika riittää niin tekisin siitä perusrempan ohella 3 tai 3.5 litraisen, budjetista riippuen. Kulutus kasvaa ehkä jonkun verran, mutta vääntöä saat mielettömästi lisää ja ajella voi pidemmällä perävälityksellä, väittäisin, että matkassa voisi mennä pienemmälläkin. Näin siis jos vaparina tahtoo pitää. Pikkuturbolle en ainakaan itse lämpeäisi.

        Paha sanoa, mikä sitten paras tapa olisi. Itellä on paha tapa tehdä käyttiksistäkin harrastus.
        Last edited by r.w.; 10-12-2009, 22:01.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1491
          • Ilvola

          #5
          Ihan sama vika käyttishän tää 24/7.
          Samaa alakerran vaihtoa 3,5l palikoihin pohtinut, kuinka mahtaa vaihdon kustannukset verrattuna muihin vaihtoehtoihin? Remmillä voisi alavääntöön saada 100% lisää alta 1000€ itse harrastaen (tämä ei kait kummosia mittauksia vaadi jos tehot pysyy vakiona).

          Tarvitseeko vaihtaa muita osia?
          Perävälitys lienee nyt ok kun n. 250km/t = 6000r ja 120km/t =2500r. Hiljainen ja mukava tämä liikenteessä on. Mahtaako kulutus paljon kasvaa tasaisessa motariajossa, nyt menny tankillinen parhaimmillaan alta 8l/100km. Kaupungissa keväällä voipi palaa vaiikkaa 17l/100km
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Vaihdat pienempää silmään ja tossu lattiaan ni kyl se kiihtyy.
            Pienempi kulutus ja parempi teho? Osta uusi auto.

            En oikein tajunnut tätä haaveilua nyt.


            "lisää vääntöä".. en ymmärrä..
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1491
              • Ilvola

              #7
              Kaikki voima tulee polttoaineesta, kulutus ei ehkä tasanopeudella paljon kasva jos systeemin ominaiskulutus pysyy suht samana.

              Jaa "haave" olisi tasainen 135kW 1500 - 6000rpm eli ei muutoksia.
              (olisi kiva nähdä katsurin ilme sen dynolapun kanssa)

              PS. Mahtaako tehoa uudessakaan saada paremmin tämän kehittämiseen verraten?
              Ajossa nyt n. 5€/100km, rengas ja huoltokulut alta 1€, pääomakulut 0 ja ne pakolliset veroluonteiset.
              Last edited by tsbmw; 10-12-2009, 23:47.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by tsbmw View Post
                Jaa "haave" olisi tasainen 135kW 1500 - 6000rpm eli ei muutoksia.
                (olisi kiva nähdä katsurin ilme sen dynolapun kanssa)
                Keksitty jo. Sitä sanotaan huonosti lastutetuksi isoksi dieseliksi. Tosin, sun autossa tuskin on yhtään osaa joka kestäisi tuohon tarvittavan väännön.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Keksitty jo. Sitä sanotaan huonosti lastutetuksi isoksi dieseliksi. Tosin, sun autossa tuskin on yhtään osaa joka kestäisi tuohon tarvittavan väännön.
                  135kW @ 1500 rpm .... Eihän se ole kuin joku rehti 800 Nm
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Joo. Varsin mielenkiintoinen ajettavakin olisi, hirveä häränpotku alakierroksilla ja siitä sitten laimenisi. Varsinainen hetkellinen kiihtyvyys kun kuitenkin on riippuvainen vain väännöstä, niin arvostaisin sitä tasaista vääntökäyrää kyllä enemmän kuin tasaista tehokäyrää. Kukin tavallaan
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Joo. Varsin mielenkiintoinen ajettavakin olisi, hirveä häränpotku alakierroksilla ja siitä sitten laimenisi. Varsinainen hetkellinen kiihtyvyys kun kuitenkin on riippuvainen vain väännöstä, niin arvostaisin sitä tasaista vääntökäyrää kyllä enemmän kuin tasaista tehokäyrää. Kukin tavallaan
                      Mut olishan toi jännää.. Jos ajat vaikka 3 vaihteella lusu pohjassa, kierroksia sanotaan 3000/min. Vaihdatpa tosta sitten isomman tai pienemmän vaihteen silmään , se hetkellinen kiihtyvyys ei muutu miksikään
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1491
                        • Ilvola

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Mut olishan toi jännää.. Jos ajat vaikka 3 vaihteella lusu pohjassa, kierroksia sanotaan 3000/min. Vaihdatpa tosta sitten isomman tai pienemmän vaihteen silmään , se hetkellinen kiihtyvyys ei muutu miksikään
                        JES JUST NOIN!

                        Variaattorilla aina 5500r olis sama, mutta äänekäs!
                        Teho = voima aikayksikköä kohti eli vaikka VÄÄNTÖ on korkein 2500r niin potku on 4500 - 5500rpm

                        3,5l alapalat istuu heittämällä lohkoon, MUTTA - kone irti koneistus, purku, kasaus...? Plussana on ettei sitä päältä huomaa. Vääntö paranee 25% eli 2000rpm 50kw -> 60kw (aika kaukana tavoitteesta).

                        Mites PIENELLÄ (helpompi asentaa ja edullisempi) esim. m40 remmikompuralla 2-4kprm tiuhakierroksisena alakierroksien täyttösuhteeksi 2x -> 2krpm = 100kw (n. 400nm) ja ohipuhallusta 3-4krpm välillä. Yläkierroksilla pelin kytkisi irti, koska ahtimen rpm nousisi yli 14krpm. Miten remmi irtoutetaan 4000rpm? Tämä olisi helppo katsastaa kun koneen teho ei nousisi vakiosta.

                        PALJONKO (nm) vakio alakerta, laatikko, nivelet, perä ja vetarit kestää vääntöä?

                        - hmm... maakaasun oktaaniluku on 135, joten yläkerta vakiona? Ehkä suuttimien muutos riittäisi?
                        Last edited by tsbmw; 12-12-2009, 04:05.
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by tsbmw View Post
                          JES JUST NOIN!

                          Variaattorilla aina 5500r olis sama, mutta äänekäs!
                          Teho = voima aikayksikköä kohti eli vaikka VÄÄNTÖ on korkein 2500r niin potku on 4500 - 5500rpm

                          3,5l alapalat istuu heittämällä lohkoon, MUTTA - kone irti koneistus, purku, kasaus...? Plussana on ettei sitä päältä huomaa. Vääntö paranee 25% eli 2000rpm 50kw -> 60kw (aika kaukana tavoitteesta).

                          Mites PIENELLÄ (helpompi asentaa ja edullisempi) esim. m40 remmikompuralla 2-4kprm tiuhakierroksisena alakierroksien täyttösuhteeksi 2x -> 2krpm = 100kw (n. 400nm) ja ohipuhallusta 3-4krpm välillä. Yläkierroksilla pelin kytkisi irti, koska ahtimen rpm nousisi yli 14krpm. Miten remmi irtoutetaan 4000rpm? Tämä olisi helppo katsastaa kun koneen teho ei nousisi vakiosta.

                          PALJONKO (nm) vakio alakerta, laatikko, nivelet, perä ja vetarit kestää vääntöä?

                          - hmm... maakaasun oktaaniluku on 135, joten yläkerta vakiona? Ehkä suuttimien muutos riittäisi?
                          Totanoinniin , en vieläkään ihan hokaa mistä tässä haaveillaan mut kirjotellaan nyt. Ton iskutilavuuden suurentamisen voi unohtaa jos matka-ajoa varten haluaa paremman taloudellisuuden (eli paremman hyötysuhteen osakuormalla, huom) , koska suuremmalla kuormalla koneen hyötysuhde tuppaa olemaan parempi.

                          Sitten kirjoitat jotain maakaasukäytöstä ja ahtamisesta.. Sen metaanin kanssa tulppa saa olla kylmempi, koska maakaasulta puuttuu jäähdytysvaikutus toisinkuin bensalta ja ainakin yksi merkki käyttää n 0,3 bar kovempaa ahtoa kun vaihtaa kaasuun. Lisäksi kaasu on aivan kuivaa joten mäntien voitelua on tehostettava..

                          Ja muuten , onnea koitokseen jos meinaat rakentaa ja tarjota katsastusinssille lappua moottorista jonka teho ei ahtamalla ole noussut.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1491
                            • Ilvola

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Totanoinniin , en vieläkään ihan hokaa mistä tässä haaveillaan mut ...
                            Miellyttävä vahva hiljainen kone. Sama kuin 5,5l suora aluminikone antaisi samassa kopassa normaaleilla liikennekierroksilla 1500 - 2500rpm. Kuitenkin matka-ajo jonossa pääkäyttönä ennallaan ja kulut pysyisivät kohtuullisina lähellä nykyistä. Eikö lain mukaisesti tehty ahtaminen ole hyväksyttävä - huipputehon pakollisesta nostamisesta ei liene määräystä?

                            Kuten sanoin ylhäällä yli 4000rpm tapahtuu ihan tarpeeksi ja haluaisin tehokäyrän laakeaksi. Jos haluan tehoja on nykyrajoituksilla ajettava 1 - 2 vaihteella. Kuka jaksaa arkiliikenteessä kuunnella aina korkeita kierroksia - turhan hektistä ihan kuin jollain kireällä itaaliaanokoneella. Jos vääntöä olisi enemmän, kone äänetön ja alakierroksilla voisi ohjata...
                            Last edited by tsbmw; 12-12-2009, 13:39.
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1203
                              • GrassLake

                              #15
                              Originally posted by tsbmw View Post
                              Miellyttävä vahva hiljainen kone. Sama kuin 5,5l suora aluminikone antaisi samassa kopassa normaaleilla liikennekierroksilla 1500 - 2500rpm. Kuitenkin matka-ajo jonossa pääkäyttönä ennallaan ja kulut pysyisivät kohtuullisina lähellä nykyistä. Eikö lain mukaisesti tehty ahtaminen ole hyväksyttävä - huipputehon pakollisesta nostamisesta ei liene määräystä?

                              Kuten sanoin ylhäällä yli 4000rpm tapahtuu ihan tarpeeksi ja haluaisin tehokäyrän laakeaksi. Jos haluan tehoja on nykyrajoituksilla ajettava 1 - 2 vaihteella. Kuka jaksaa arkiliikenteessä kuunnella aina korkeita kierroksia - turhan hektistä ihan kuin jollain kireällä itaaliaanokoneella. Jos vääntöä olisi enemmän, kone äänetön ja alakierroksilla voisi ohjata...
                              Eli sä haluat 2000-luvun dieselin ominaisuudet vanhaan kaasukäyttöiseen bensakoneeseen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎