Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • escortmk2
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 359
    • halikko

    E28 muutoskatsastus

    Ostin tuollaisen E28 520i vm.86, ei ole ABS jarruja ja suunnittelin laittaa tehokkaampaa moottoria, niin mitä kaikkea tarvis vaihtaa että vois verrata 528 tehoihin?
    BMW 740IA 1993
    BMW 530D E61
  • escortmk2
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 359
    • halikko

    #2
    eikös ketään ole e28 muutoskatsastanut?
    BMW 740IA 1993
    BMW 530D E61

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      #3
      Jos on 4/86 tai uudempi, niin siitä pitäisi löytyä jo valmiina "iso taka-akseli", eli sama kuin 528i ja 535i -malleissa. En ole varma onko tuon ikäistä 528i:a saanut enää ilman ABS:iä, joten mahdollisesti sinun pitää hommata autoon ABS-vermeet. Taakse pitäisi sopia suoraan ABS:illiset kynkät E32:sta. Jos taas vanhempi, kuin 4/86, niin sitten pitää myös taka-akseli vaihtaa. Lisäksi tietysti etujarrut pitää muuttaa 528i:tä vastaaviksi ja mahdollisesti tarvitset sinne eteenkin ne ABS-anturilliset tolpat.
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • escortmk2
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 359
        • halikko

        #4
        on juu uudempi ja eilen realoem:ää selailin, niin samat jarrut ja vakaajat kuin 528:ssa eli sit tarvis vaan kaivaa tieto jostain tarviiko olla ne absit
        BMW 740IA 1993
        BMW 530D E61

        Comment

        • escortmk2
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 359
          • halikko

          #5
          Oisko jollain e28 528 vm.87 ilman abs jarruja ja saisin siitä runkonumeron ni saisin bemarilta lapun että en tarvii abs jarruja
          BMW 740IA 1993
          BMW 530D E61

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #6
            HM... anteeksi mutta saiskos kysyä väliin kun mull on pari noita 528i:tä 83/84 ja kun haluis toisen laittaa remmille, mutta toi ABS homma ei kiinnosta niin mites on vertailuauto? Tohon aikaan 528i oli tehokkain mallisarjasta ja ilman ABS.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • Bimmero
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 343
              • Harjavalta

              #7
              Originally posted by tsbmw View Post
              HM... anteeksi mutta saiskos kysyä väliin kun mull on pari noita 528i:tä 83/84 ja kun haluis toisen laittaa remmille, mutta toi ABS homma ei kiinnosta niin mites on vertailuauto? Tohon aikaan 528i oli tehokkain mallisarjasta ja ilman ABS.

              Laita remmi ja ota katsastukseen pois, ja sanot että käytössä ainoastaan radalla.
              Tai sitten leimaat pikkupaineilla. Vertailu malli on 535 jota on saanut ilman abs jarruja joten niitä et tarvitse.
              "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

              e90 335i

              Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Ala-vääntö on tässä työmatkakinnerissä tärkein, tässä ei tarttis edes
                öljy- ja välijäähyä, menis ehkä pelkällä suuttimien vaihdolla + kammet 535?
                Aiemmin vertailuautovaatimuksena katsurilla ollut mallisarjan paras 535i = ABS.
                Siihen se into on tyssännyt, muutenhan nämä on samoja 535i kanssa - ABS.
                Voishan laittaa oikeesti remmin huipun 4000r ja katkon sytkään,
                jolloin väännön alhaalla sais vastaamaan 400hp konetta.
                Last edited by tsbmw; 18-06-2011, 20:02.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • Madfexx
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3646
                  • Lempäälä

                  #9
                  Ainakin bmwfansin mukaan 535i:tä on saanut alkuaikoina myös ilman ABSeja. Pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää, niin sitähän voi pitää vertailuautona?
                  Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                  Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 704
                    • Nokia

                    #10
                    Itsellä tökkäsi 535:sen muutoskatsastus E34 M5 jarruille (oli siis mukana pidemmässä vaihdettujen osien listassa kun turbolle katsastin), katsuri kiikutti lapun jossa sanottiin että 535:sta ei ole tyypitetty suomessa ilman abseja (mulla siis 1985) eli etten voi abseja poistaa.

                    Ei muuten mutta se vaati että KAIKKI jarruosat piti olla E34 M5:stä jotta voi olla varma että absit toimii suurempien jarrujen kanssa, eli anturit, pumppu, tehostin, jarrupääsylinteri ja osalistan missä sitten piti verrata osia keskenään. Vaihdoin konttoria ja pidin turpani kiinni jarruista (kuitenkin tuo 535 lasketaan mallisarjansa tehokkaimmaksi kun m5:ttä ei e28:ksi jostain syystä lasketa -> valmiiksi isoimmat jarrut mihin verrata). Autossa edelleen e28 absit ja e34 m5 jarrut. Olen siis suuri kriminaali. Saatana.

                    Eli siis, kannattaa varmistaa siltä konttorilta missä ikinä meinaat leimatakaan ettei tökkää jarruasioihin.
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • Mörkö
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 131
                      • Karkkila

                      #11
                      Originally posted by Oksanen View Post
                      ...kuitenkin tuo 535 lasketaan mallisarjansa tehokkaimmaksi kun m5:ttä ei e28:ksi jostain syystä lasketa...
                      Pieni välikysymys siitä että lasketaanko M535 e28-mallisarjaan vai onko verrannollinen M5:n kanssa?
                      Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                      e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                      e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                      Comment

                      • Oksanen
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 704
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by Mörkö View Post
                        Pieni välikysymys siitä että lasketaanko M535 e28-mallisarjaan vai onko verrannollinen M5:n kanssa?
                        Käsittääkseni M535 ei voi verrata M5:n kanssa. Tässähän on varmaankin mahdollinen porsaanreikä joillain konttoreilla ja mahdollisuus saada M535:seen mukavemmat vertailutehot jos saa verrata M5:seen.

                        M535 ja 535 on kuitenkin alustaltaan, jarruiltaan ja moottoriltaan samat. Tosin ainakin oman 535:n omapaino on 1440kg, eli jos voisi käyttää M5:sta vertailumallina niin saisi maks 279hp (7kg/kW sääntö), kun nyt tehoraja on 261hp.

                        Eli aikalailla yks hailee, M5:sta käyttäessä joutuisi vaihtamaan väkisin E28 M5 jarrut tai tehokkaammat, ja samaten muita alustan palikoita jos eroa on (ainakin vakaajat, jotka tosin on muutenkin todella kannattava sijoitus E28:n alustaan, eroa on kuin yöllä ja päivällä).
                        E28 535 1985 (S38B36+K31)

                        E36 323 1996

                        E46 Compact 2001

                        Comment

                        • micke_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1155
                          • Lojo

                          #13
                          Originally posted by Oksanen View Post
                          M535 ja 535 on kuitenkin alustaltaan, jarruiltaan ja moottoriltaan samat. Tosin ainakin oman 535:n omapaino on 1440kg, eli jos voisi käyttää M5:sta vertailumallina niin saisi maks 279hp (7kg/kW sääntö), kun nyt tehoraja on 261hp.
                          Omassa M535:ssa omapaino 1535kg, eli JOS M5:sta voisi käyttää vertailumallina niin eikö se silloin tekisi noin 298hv. Eli sais leimattua vaikkapa "M88/3":lla
                          Mutta kai tuokin menee normi mallisarjaan..
                          E24 ///M635CSI
                          E61 520d LCI
                          Ex: E30 1006hv/1161nm
                          ig: m1ckee_

                          Comment

                          • BmwPunisher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 7629
                            • Lemu

                            #14
                            M535i mallit on verrannollisia M5 mallien kanssa, eikä normaalien E28:sien..
                            E70 X5 30d

                            Comment

                            • jakek
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 24
                              • Jämsänkoski

                              #15
                              Millasillas lapuilla jätkät on muutoskatsastellu? meillä päin ei katsurit hyvällä kattonu ku kävin realoemista tulostettujen 520i ja 528 vertailulappujen kanssa kysymässä muutoskatsastusta.. pitäis siis vm-84 520i turbo saada kilpiin..
                              Katsuri vaan totes kylmästi että ainostaan bmw merkkiliikkeestä saadut leimatut laput kelpaa.. ja bmw ei ko lappuja anna eli käytännössä mahdotonta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎