Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e34 520i vm.-88 ei käynnisty! Vika katosi ja auto käynnistyi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teemu86
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 9
    • Oulu

    Bmw e34 520i vm.-88 ei käynnisty! Vika katosi ja auto käynnistyi!

    En täysin samanlaisilla oireilla olevaa ketjua löytänyt niin aloitin uuden.

    Elikkäs apua kyseiseen ongelmaan tarvittais pikaisesti. Vika ilmeni auton seistyä yön yli jota ennen toimi moitteetta. Polttoainetta tulee kun tulpat kastuu hieman sahaillessa pitkään autoa käyntiin ja kipinääkin tulee mutta ei suostu käynnistymään. Vaihdettu pa-pumppu ja rele ja sulake on ehjä. Alkaa loppua mielenkiinto viikon yritysten jälkeen..jos löytys jotai bmw gurua oulun seudulta joka pääsis käymään paikanpäällä katsomassa ennenkuin hommaan yhtään uutta varaosaa?

    Ps. Olen aloitteleva kutoskoneella olevan bmw:n omistaja

    Edit 11.10.2014:
    Tänään vaihdettu uudet tulpat joista ei ollut apua Eli tod.näkösesti kampiakselin asentotunnistin sökönä. Saa tarjota jos jollain sellainen löytyy joutavana.
    Last edited by Teemu86; 17-10-2014, 10:06.
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Jos kipinä ja polttoainetta tulee, niin todennäköisesti syyllinen ei ole kampiakselin asentotunnistin.

    Jotta kipinä ja bensaa tulee, haluaa ECU moottorin pyörintänopeustiedon, viallinen anturi tarkottas kipinän ja bensan puuttumista.

    Tarkasta kuitenkin lukukehä tuolle asentotunnistimelle. Damppereita on toisinaan hajonnut siten, että sisäkehään vulkanoidun kumin välityksellä kiinnitetty ulkokehä on irronnut/pyörähtänyt sisäkehän päällä --> asentotunnistin lukee puutaheinää.

    Comment

    • Teemu86
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 9
      • Oulu

      #3
      Ok...tarkistettu vaikutti ehjältä. Mikäköhän sitten voisi olla sökönä? Otin varuilta vielä kuvan tuolta dampperilta jos se sanoisi jotain paremmin asiasta tietäville.
      Attached Files

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Otitko ihan käsin dampperin lukukehästä kiinni, ja heiluttelit/koitit "pyöräyttää" konetta siitä?

        Ulkokehä voi kestää kohtalaisen asiallisesti sivusuunnassa kohdallaan, mutta pyörähtänyt silti.

        Tuon ikäisenä lienee M20 - moottorilla, eli sieltä löytyy myös virranjakaja, sitä kannattaa ehdottomasti myös silmäillä, pyörijän rikkoutuminen voisi periaatteessa tehdä sen, että tulee heikko kipinä, joka läpäisee "visuaalisen testin", mutta ei sylinterissa puristuksessa enää jaksa hypätä.


        Edit : Olet uusinut bensapuolta, mutta oletko varmistunut, että pumppu tosiaan käy (tai siis, saa virtaa) kun starttaat? Bensapumpun sulake on välillä rele - pumppu, eli voit esimerkiksi virittää pienen 12v hehkulampun tuon sulakkeen ja rungon välille, niin siitä näet heti, meneekö pumpulle sähkö kun käynnistät. Releen ja pumpun oletkin jo varmistanut, mutta ECU:n täytyy vielä antaa ohjausvirta sille releelle moottorin pyöriessä.
        Last edited by Klasu-; 13-10-2014, 16:20.

        Comment

        • Teemu86
          Newbiemmer
          • Oct 2014
          • 9
          • Oulu

          #5
          Kyllä otin ihan käsin kiinni ja kokeilin "pyöräyttää" konetta.

          No se pyöriä voisi olla yksi vian paikka jos kerran tuollaista voisi aiheuttaa...en sitten tiedä kun mikään auto ei ole yhden yön jälkeen itsellä menny noin mykäksi.

          Mittasin sulakkeen kannasta ja siihen tuli startatessa n. 10V (akku ei täysi) kun ei nyt sattunut ylimäärästä lamppua löytymään eli pumpulle luulis menevän virta ja niin tulpista on nähnytkin starttailujen jälkeen.

          Comment

          • Teemu86
            Newbiemmer
            • Oct 2014
            • 9
            • Oulu

            #6
            Vinkkejä auton korjaamiseen tarvittais pikaisesti!

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Kyllä sitten täytyy kääntää katse sytkäpuolelle, tuleeko kunnollinen kipinä, ja tuleeko se oikeaan aikaan.
              Virranjakajallisessa oikea aika pitäisi olla lähes varma, kunhan pyörijä on ehjä, eikä virranjakajan kannnessa ole palojälkiä ym. sisäpuolella.

              Virranjakaja syyniin siis, ja puolalle resistanssimittaus ensiö&toisiopiiri, Bentleyn manuaali kertoo ohjearvot.

              Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin en usko mokomaa aiheuttavan, oletettavasti pitäisi vähintäänkin lupailla, mutta tarkastaisin senkin resistanssin vielä. En tiedä mitä tapahtuisi, jos moottorinohjain luulisi koneen olevan kokoajan 100 - asteinen, ja näinollen kylmärikastus jäisi kokonaan pois. Ohjearvot taasen Bentleyn manuaalista.

              Oletko koittanut käynnistystä hieman kaasua painaen, jos tyhjäkäyntimoottori renaa tmv?

              Akku kannattaa vielä ladata täyteen yritysten päätteeksi, että on täynnä aina, kun lähtee harjottelemaan. On nähty vanhempia moottoreita, joissa suuttimetkaan ei enää aukea, vaikka startti vielä jotenkuten asiallisesti jaksaa pyörittää.
              Last edited by Klasu-; 14-10-2014, 16:41.

              Comment

              • buusaman
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 157
                • turku

                #8
                Koita startata

                eli voisko olla legendaariset jumiutuvat venttiilit tjsp. Eli sahaa 15 min sit lähtee käyntiin siis ei sahata yhtäsoittoa vaan välillä annat jäähtyä sit taas sahaa vähän aikaa ja apuvirrasta ei haittaa tossa operaatiossa.

                Itsellä oli 1 kerran joka teki ton yllättäen ja se tuli mulle vaihdossa. sahasin 10-15 min täydellä akulla ja apuvirralli ni sit se vaan lähti käyntiin yhtäkkiä!

                tosin m50 kone
                Benis Mahtavan Waltava

                Comment

                • Teemu86
                  Newbiemmer
                  • Oct 2014
                  • 9
                  • Oulu

                  #9
                  Ei ole sahailut auttanu ja luulen että kaikki joilla on olleet nuo legendaariset jumiutuneet venttiilit niin ovat olleet nimen omaan tuolla m50 moottorilla. Paljon olen kyllä niistä lukenut kun omaan autooni ratkaisua etsinyt

                  Tuli tuossa vaihdettua varuilta tuo pyöriä mutta ei ollut vika siellä mutta kun mittasin nuo puolan vastusarvot jotka olivat..ensiöpiiri 1,0 ohmia ja toisiopiiri 10,64 kohmia eli puola taitaa olla tiensä päässä. Ohjearvot löysin jotka oli ensiöpiiri 0,5 ohmia (+- 10%) ja toisiopiiri 6 kohmia (+- 10%).

                  Eli puola on sökö ja sekö aiheuttaa tuon ettei auto käynnisty?

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by buusaman View Post
                    eli voisko olla legendaariset jumiutuvat venttiilit tjsp. Eli sahaa 15 min sit lähtee käyntiin siis ei sahata yhtäsoittoa vaan välillä annat jäähtyä sit taas sahaa vähän aikaa ja apuvirrasta ei haittaa tossa operaatiossa.

                    Itsellä oli 1 kerran joka teki ton yllättäen ja se tuli mulle vaihdossa. sahasin 10-15 min täydellä akulla ja apuvirralli ni sit se vaan lähti käyntiin yhtäkkiä!

                    tosin m50 kone
                    M20 koneessa ei ole hydrauli nostajia...

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Teemu86 View Post
                      Ei ole sahailut auttanu ja luulen että kaikki joilla on olleet nuo legendaariset jumiutuneet venttiilit niin ovat olleet nimen omaan tuolla m50 moottorilla. Paljon olen kyllä niistä lukenut kun omaan autooni ratkaisua etsinyt

                      Tuli tuossa vaihdettua varuilta tuo pyöriä mutta ei ollut vika siellä mutta kun mittasin nuo puolan vastusarvot jotka olivat..ensiöpiiri 1,0 ohmia ja toisiopiiri 10,64 kohmia eli puola taitaa olla tiensä päässä. Ohjearvot löysin jotka oli ensiöpiiri 0,5 ohmia (+- 10%) ja toisiopiiri 6 kohmia (+- 10%).

                      Eli puola on sökö ja sekö aiheuttaa tuon ettei auto käynnisty?
                      En äkkiseltään usko puolan olevan viallinen.
                      Mikäli oikein muistan on jossain puolissa arvot aika lähelle noita mitä sanoit.
                      Tosin jos puola on rikki on aika varmaa että ei käynnisty.

                      Lupaako tuo yhtään tai potkaseeko vastaan tms?

                      Onhan jako yhä paikoillaan?
                      Last edited by Muurahainen; 14-10-2014, 21:25.

                      Comment

                      • Teemu86
                        Newbiemmer
                        • Oct 2014
                        • 9
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        En äkkiseltään usko puolan olevan viallinen.
                        Mikäli oikein muistan on jossain puolissa arvot aika lähelle noita mitä sanoit.
                        Tosin jos puola on rikki on aika varmaa että ei käynnisty.

                        Lupaako tuo yhtään tai potkaseeko vastaan tms?

                        Onhan jako yhä paikoillaan?
                        Välillä hörähtelee muttei käynnisty..tulppien vaihdon jälkeen lupaili mutta kun starttailua jatkoin sama hörähtely jatkui.

                        Jako on paikoillaan.

                        Comment

                        • Teemu86
                          Newbiemmer
                          • Oct 2014
                          • 9
                          • Oulu

                          #13
                          Mikähän ihme tätä koslaa vaivaa kun ei vain suostu käynnistymään?!?!?! Tänään sahattu akku taas tyhjäksi..tiedot ja taidot loppuu.

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            #14
                            Jakajankansi syyniin, vaikka näyttääkin silmään "ihan ookoolta" niin ei aina sitä ole.
                            Jokunen m20 koneinen on reistaillut vastaavanlaisesti, lähes aina jakajankannen vaihdolla/putsauksella taas vähän aikaa on päästy.

                            Comment

                            • sLedge
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 110
                              • Espoo

                              #15
                              Saattaa tuo puolaki olla vähä puolikuntonen, mutta ensimmäisenä tarkastaisin, että minkä verran motronicilta tulee jännitettä puolan ensiöpuolelle + 15 napaan. Sitten vastusmittaus johdolle joka menee puolalta virranjakajalle, mutta sammuta kuitenki virta pois ettei tuu näpeille.

                              Katsoisin myös akun miinusnavan ja moottorin sekä miinusnavan ja rungon välisen vastusarvon.
                              Last edited by sLedge; 15-10-2014, 16:30.
                              E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                              Ex E39 540i -97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎