Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 takakelkan puslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E34 takakelkan puslien vaihto

    Omassa bemmissä nuo takakelkan molemmat kumipuslat on aivan paskana.



    Kun tuossa eilen katteltiin että miten nuo saisi irti ja uudet tilalle, meinasi iskeä epätoivo. Onko täällä ketään joka olisi vaihtanut nuo, ja onko operaatioon muuta vaihtoehtoa kuin ottaa koko takakelkka alas ja purkaa samalla puoli perää tieltä pois? Nuokin on varmaan olleet paikallaan ainakin sen 15 vuotta...

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • jonip86
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2014
    • 581
    • lieksa

    #2
    pillillä kuumentaa kumien ympäriltä nii lähtee, yks tyyppi laittaa uudet kumit tilalle pienellä hallitunkilla painamalla eli laittaa tunkin ketjulla siihen kelkkaan ja painattaa, nii ja ku vähä laittaa tiskiainetta väliin nii menee helpommin,,
    Nyk:e34 m50b28 sedan - 91 tiC -- 545hv 713nm


    ex:e39 523iA sedan -97
    ex:e39 523 sedan -98
    ex:e34 535 sedan -88
    ex:e39 523 sedan -97
    ex:e36 325 (taxi) -95
    ex:e36 325 coupe -93
    ex:e34 525 m50 -90
    ex:e34 520 m50 -90
    ex:e34 520 m20 -89

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Meinaaks ettei tarvii ottaa koko kelkkaa alas? Täähän oli hyvä uutinen jos se onnistuu silleen :think

      Löysinkin jo ohjeet:


      Tyhmäksi kysymykseksi jää vaan että millä tuo vanha kaivetaan tuolta ulos kuumennuksen jälkeen?

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • jonip86
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2014
        • 581
        • lieksa

        #4
        paikallaan ollessa onnistuu
        Nyk:e34 m50b28 sedan - 91 tiC -- 545hv 713nm


        ex:e39 523iA sedan -97
        ex:e39 523 sedan -98
        ex:e34 535 sedan -88
        ex:e39 523 sedan -97
        ex:e36 325 (taxi) -95
        ex:e36 325 coupe -93
        ex:e34 525 m50 -90
        ex:e34 520 m50 -90
        ex:e34 520 m20 -89

        Comment

        • Kal.ju
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 2881
          • Akaa / Toijala

          #5
          FAQ

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Kiitti

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              #7
              Itse vaihdoin nuo puslat niin että nelipilari nosturilla eka laskin korin pukkien varaan, sen jälkeen puoli kerrallaan irti. Vanha lähti näppärästi kun eka laski tota palkkia sen verta että sai korin ja puslan väliin jotai tavaraa, itse sovelsin kaikkea mahdollista, sen jälkeen induktiivilla lämmitin sen verta että savu nousi välistä jonka jälkeen keventäjällä nostin palkkia. Näin romut tuolla korin ja puslan välissä työnti vanhan puslan pois. Uudet meni käsin painamalla koska strongflexit. Aikaa meni n. 15-20min per. puoli
              Mutta yhteen e34:een painoin puslat paikalleen vaihdelaatikko nosturilla käypäsen lätkän kera.
              hyvin meni
              Tarpeeksi kun soveltelee niin näppärästi vaihdettavissa, mutta lämpö on se tärkein juttu melkeimpä että saa vanhat pois.
              Kierretanko ja muttereilla saa myös helposti vaihdeltua noin niinkuin kenttä olosuhteissa.

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1193
                • Muhos

                #8
                Tämän FAQ:in ohjeen mukaan oon minäkin vaihtanut. Parin harjoittelukerran jälkeen tuon ulosvetäjän avulla vaihtotyöstä suoriutuu tämmöinen amatöörikin noin tunnissa.

                Comment

                • Incarnated
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 453
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Ite vaihdoin ilman lämpöä tuolla kierretankohässäkällä. Tärkeä vinkki, osta kovaa kierretankoa, ei sitä halvinta ja pehmeintä, meni koko metri

                  Aikaakin meni ihan kohtalaisesti....Eikä ois onnistunu ilman kolmea erikokoista tunkkia, joutu soveltaa pienen pullotunkin kanssa välillä

                  http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                  Comment

                  • Sakkeri
                    BTCF Member
                    • May 2013
                    • 307
                    • Oulu

                    #10
                    Yksi vaihtoehto on puukottaa paikallaan olevasta puslasta keskiosa pois ja sahata puukkosahalla (Tai vaikka pelkällä rautasahan terällä, onnistuu. ) puslan alumiinikehä halki sisältäpäin. Sitten vain meisseliä väliin ja väännellä ulkokehä ulos.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Geijjo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 406
                      • Hell Sinki

                      #11
                      Hahaa kuvassa vanha pusla ja ulosvetotyökalu,eli reilusti lämpöä ja vasaralla meisseli väliin ja dippaa ulos oli tyyli tuli powerflexit ni ei tarvii voimaa paikolleen laitossa.
                      Attached Files
                      Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                      e39 ///M5 ZzZ
                      e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                      F11 530da M-Sport
                      Hurley-Durley x2
                      Koliseva connection
                      Itä-helsingin koiraverkko connection

                      Comment

                      • estervainaa
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 665
                        • Kuopio

                        #12
                        Foorumilla on ollut ainakin aikaisemmin myynnissä työkaluja tuohon puslan vaihtoon. Itse vaihdoin tuollaisella, ei tarvitse kuumennella tai muuten kikkailla.
                        -89 "m5" rataprojekti
                        -02 transporter syncro
                        -01 e53 3.0i
                        -93 318is rataprojekti nro II

                        Comment

                        • jönsse22
                          BTCF Member
                          • Feb 2013
                          • 403
                          • kouvola

                          #13
                          Itse talviautosta laskin puukkosahalla hahlot ja naputtelin puslan ulos
                          Pihalla onnistui pikku lumisateella oikein hyvin
                          E28 520i "keke"
                          E30 "325" turbo
                          E38 käyttiksen romu
                          R50 mini cooper🤣

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎