E34 Ilmastoinnin sähköflekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JamBBa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 362
    • Vantaa

    E34 Ilmastoinnin sähköflekti

    Mulla taitaa olla toi ilmastoinnin sähköpuhallin täysin mykkä. En oo koskaan ainakaan kuullut sen toimivan, ja lämpöjä pitää hillitä lämmityslaitteella kun ruuhkassa ajelee lämpimällä ilmalla. Nyt kun rupee olee kylmät ilmat ohi, niin pitäis noi jäähdytyslaitteet saada kondikseen. Visko tulee uus, se nyt on ihan selvä, mut mistähän pitäis tota sähköflektin vikaa ettii kun ei toimi? Käsin se flekti ainakin pyörii, eli jumissa se ei ole. Oiskohan puhaltimen moottori mykkä, vai onko jossain jotain liitoksia jotka kannattaa tsekata.
    Toki se vika löytynee tutkimalla, mut kuuntelisin kyllä jos jollain on jonkunlaisia kokemuksia ko. ongelmasta. Searchilla jo etitty.
    Say NO to signatures!
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Sama juttu kiinnostaa, eilen oli aika lämmin päivä ja lämmöt nousi yllättävän paljon 535i:ssä. Oli siinä puolenvälin viivan ja seuraavan puolessavälissä pahimmillaan kaupunkiajossa, sit kun tuli viimaa niin laski puoleenväliin.
    Retard Member

    Comment

    • larmatin
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1118
      • Perttula

      #3
      siinä konehuoneen vas reunassa on kaksi relettä joista toinen on hidas ja toinen nopee puhallin.(ei norm relelaatikossa vaan se pienempi siinä lähempänä keulaa)

      kokeilkaa "oikosulkea" noita releitä ja todeta pyöriikö puhallin edes täysillä.
      jos pyörii täysiä mutta ei puolikkaalla niin todennäiköisin vika on flektin kyljessä olevan etuvastuksen rikkoutuminen.

      Comment

      • Luntti
        2Wheel Driver
        • Jul 2003
        • 5021
        • Yka

        #4
        Pitäiskö flektin pyöriä aina puolinopeudella kun ilmastoinnin laittaa päälle?

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          Originally posted by luntti
          Pitäiskö flektin pyöriä aina puolinopeudella kun ilmastoinnin laittaa päälle?
          riippuu pikkuisen versiosta mutta pääsääntöisesti pitää.

          Comment

          • Rossifumi
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1030
            • Hamina

            #6
            onko toi siis se syylärin etupuolella oleva flekti?
            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

            Comment

            • Luntti
              2Wheel Driver
              • Jul 2003
              • 5021
              • Yka

              #7
              Originally posted by Rossifumi
              onko toi siis se syylärin etupuolella oleva flekti?
              On. ....................

              Comment

              • mallat78
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 148
                • Kymi

                #8
                Eikös tuo etu flekti toimi vain kun ilmastointi päällä?
                Ainakin viime kesänä se toimi mulla vain ajoittain tyhjäkäynnillä ja vain jos ilmastointi päällä.Tietty teillä jupeilla on automaatti-ilmastointi.
                Mulla myös nyt paskana mutta ei auto nostele lämpöjä ollenkaan. Kyllä sen viskon pitäisi riittää.
                Ja ton flektin vaihtaminenhan ei oo mikään kiva homma.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Flekti toimii myös jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan 2-vaiheisesti: 91C hidas nopeus, 99C korkea nopeus. Jos ei flekti pyöri niin syynä voi olla syylärissä oleva lämpötila-anturi joka on viallinen. Flektin toiminnan voi tarkistaa ottamalla molemmat pyörintänopeusreleet pois ja jumpperi väliin, pitäisi pyöriä jommalla kummalla nopeudella kun sytytysvirta on päällä.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #10
                    Mitkä releet nyt kuuluu tuohon flektin toimintaan? Onko niillä jokin numero tai väri? En löytänyt sopivaa sähkökaaviota, tai sitten en osannut lukea niitä.
                    Larmatin neuvoi, että releet ois erillään. Ei ollut mun autossa.
                    Samalla ja varalta kysyn myös missä on se anturi?
                    Mun auto -95.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Tuossa -95 525 touringin kytkikset. Anturi pitäis löytyä syylärin oikeasta yläkulmasta. 535:ssa ne releet löytyy tuosta mustasta laatikosta joka on tuossa kuvassa pyöränkotelon päällä etualalla.

                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Luntti
                        2Wheel Driver
                        • Jul 2003
                        • 5021
                        • Yka

                        #12
                        Väliaika tietoja tuosta mun sähköflekti hommasta.
                        Anturi tosiaan oli siellä syylärin oikeassa yläkulmassa. Mutta tuommosta erillistä releboxia mulla ei ole. Flektin rele löytyy sieltä isommasta boxista. Rele on väriltään keltainen.
                        Nyt sitten hieman testailin flektiä. Otin anturin pistokkeen irti anturista ja laitoin virran päälle. Hyppyjohdolla kokeilin flektin toimintaa. Kummatkin pyörimis nopeudet toimi. Siis tarkoittaa, että rele ja etuvastus toimii. Laitoin pistokkeen kiinni anturiin. Auto käyntiin ja ilmastointi päälle. Kas kummaa flekti lähti pyörimään puolinopeudella aina kun kompura napsahti pyörimään. Ajattelin, että sehän oli helppo korjata. Mutta toimikin vain muutaman minuutin. Nyt ei enään lähde hyppy johdolla pyörimään puolinopeus. Täysnopeus kylläkin.
                        Kysykin siis, hajosiko etuvastus vai olisiko vain kosketus häiriö siellä etuvastuksen pistokkeessa? Kosketusvikaa en ehtinyt nyt tähän hätään vielä katsoa.
                        Voiko etuvastuksen mitata?

                        Comment

                        • larmatin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1118
                          • Perttula

                          #13
                          Originally posted by luntti
                          Voiko etuvastuksen mitata?
                          puskuri pois ja vastuksen mittaus esim ohmi mittarilla tai sähkökynällä.

                          Comment

                          • JamBBa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 362
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Leka
                            Flekti toimii myös jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan 2-vaiheisesti: 91C hidas nopeus, 99C korkea nopeus. Jos ei flekti pyöri niin syynä voi olla syylärissä oleva lämpötila-anturi joka on viallinen. Flektin toiminnan voi tarkistaa ottamalla molemmat pyörintänopeusreleet pois ja jumpperi väliin, pitäisi pyöriä jommalla kummalla nopeudella kun sytytysvirta on päällä.
                            Meneekö flekti ihan mykäksi jos lämpötila-anturi sanoo sopimuksen irti? Vai pitäiskö kumminkin toimia vielä ilmastoinnin apuna?

                            Edit: Tutkimustuloksia... sain pakkosyötöllä flektin toimimaan ilmeisesti täysasennossa. Nopea asento toimi myös oikosulkemalla anturi. Hitaampi puoli ei toiminut, rele kyllä kytki oikosulkemalla anturia. Taitaa mennä anturi ja etuvastus ostoslistalle...
                            Last edited by JamBBa; 16-04-2005, 15:11.
                            Say NO to signatures!

                            Comment

                            • MasaYards
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 92

                              #15
                              No mites mun autossa sitten, kun ei ole syylärin päässä lämpötila-anturaa ollenkaan, paikka kyllä on. Auto nostaa myös lämpöjä parkissa. Niin ja auto on 525i -91 manuaali ilmastoinnilla. kuuluisko tässä ton flektin pyöriä myös viskon apuna?

                              Comment

                              Working...
                              X