Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakionopeussäätimen jälkiasennus e34:een

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e34_535i
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 4

    Vakionopeussäätimen jälkiasennus e34:een

    Onks kukaan asennuttanut jälkeenpäin e34:een tuota vakkarinopeussäädintä? Toimiiko hyvin, onko miten kallis?
    Only the strong survive.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Jos see on yhtä helppoa kuin E23:een, niin sen asentamisessa ei kauaa nokka tuhise. Se on "plug & play" -hommeli, kaikki liittimet ja asennuspaikat on ainakin E23:ssa valmiina.

    Mitä maksaa? Riippuu ihan mihin hintaa saat hilut ostettua. Diisseliin se ei maksa juuri mitään, siinä taitaa tarvita vain vehkeet jolla kontrolloida vakkaria. Muut hilut on sisäänrakennettuna moottorinohjausboxissa tms. (käsittääkseni). Teko-ohjeet diisseliin löytyy haulla.

    Timo

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4330
      • Turku

      #3
      Hain maanantaina tärkeimmät osat (moottori, ohjausboksi, kytkinpolkimen kytkin ja viiksi) purkaamolta, hintaa tuli 100€.
      Viiksi vain taitaa olla sitä vanhempaa mallia, joten sen joutuu ostamaan, lisäksi sopiva vaijeri ja jotain muuta pikku hilettä.
      Sais vain hommattua noi loput, niin saa kamat paikalleen.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4330
        • Turku

        #4
        Sain vakkarin osat paikalleen, aika helppo homma.
        Viiksikin toimii, siitä vain puuttuu hidastustoiminto.
        Ja vaijerin modasin tuohon sopivaksi, eli hain motonetista fillarin jarruvaijerin sisäosan ja siihen sellainen ruuvattava nippa päähän.

        Vakkari toimii todella hienosti ja nyt sitä kelpaakin ajella. Kokeilin sitä mm mäkisellä maantiellä, eikä mitään valittamista, nopeus pysyy kilometrin tarkkuudella oikeana.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14451
          • Oulu

          #5
          Tuo kiinnostaisi myös omaan kotteroon. Onkos tietoa miten E28:iin onnistuu asennus orggis osilla? Sen tiedän, että orggis osia on vähän vaikeempi tuohon löytää...
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • nut
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1613
            • Vaasa/Kauhajoki

            #6
            Originally posted by jani73
            Sain vakkarin osat paikalleen, aika helppo homma.
            Eikös se ole se ~10-15 napainen pyöreä pistoke kuskinpuolella ilmansuodatinkotelon ja ohjaustehostimen nestesäiliön lähellä juurikin vakkarin johtosarja? Jos näin niin sitten vois omaankin tuon nakata kun johdot löytyy...
            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4330
              • Turku

              #7
              Originally posted by nut
              Eikös se ole se ~10-15 napainen pyöreä pistoke kuskinpuolella ilmansuodatinkotelon ja ohjaustehostimen nestesäiliön lähellä juurikin vakkarin johtosarja? Jos näin niin sitten vois omaankin tuon nakata kun johdot löytyy...
              Jep. Sellainen 3cm halkaisijaltaan oleva, korkeintaan kymmenen pinniä.
              Ohjausboksit vaihtui 9/91. Mulla menee boksin johdotus sinne E-boksiin konehuoneen oikeassa takakulmassa, ja vakkarin liitin on sininen viitisen senttiä pitkä.
              Uudemmat boksit on käsittääkseni kuskin puolen kickpaneelin takana, josta pitäisi löytyä vastaava sininen liitin.
              Moottorit, boksit ja viikset käy myös E32:sta, moottorin kiinnikkeissä tietysti eroa, niin ja luonnollisesti myös se kytkinpolkimen painalluksen tunnistava kytkin.

              Ohjauspylvään alemman muovin sisäpuolelta löytyikin valmiit "urat" joiden avulla se aukko on helppo tehdä.

              Comment

              • taipale
                Newbiemmer
                • Dec 2004
                • 22

                #8
                Originally posted by jani73
                Jep. Sellainen 3cm halkaisijaltaan oleva, korkeintaan kymmenen pinniä.
                Ohjausboksit vaihtui 9/91. Mulla menee boksin johdotus sinne E-boksiin konehuoneen oikeassa takakulmassa, ja vakkarin liitin on sininen viitisen senttiä pitkä.
                Uudemmat boksit on käsittääkseni kuskin puolen kickpaneelin takana, josta pitäisi löytyä vastaava sininen liitin.
                Hmm, oliko sun auto siis ennen vai jälkeen 9/91 mallia? Itsellä ennen, mutta en ainakaan pikasesti katottuna löytänyt tuolta 'mustasta laatikosta' ylimäärästä sinistä liitintä. Ainoa vapaa liitin oli hieman pienempi ja musta, mihinkähän tarkoitukseen se on? Niin, etukulmassa kyllä näkyy olevan tuo pyöreä liitin, että voisko se sininen liitin sitten ollakin siellä jalkatilassa, vaikka tuon netti ETK:n mukaan ei pitäis?



                Ja tuon mukaan ohjausboksi tosiaan vaihtuu 9/91, että ne ei vissiin sitte käy ristiin?

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4330
                  • Turku

                  #9
                  Mun auto on 10/90.
                  Otapa se vasemman puolen kickpaneeli (osa jossa kaiutin on kiinni) ja katso löytyykö sitä liitintä sieltä peltien takaa.
                  Boksien liitin oli tosiaan hieman erilainen, joten ne ei käy ristiin.
                  Vanhemmassa boksissa on sellaiset kiinnityskorvakkeet, reikien väli noin 20cm, jolla sen saa e-boksiin kiinni. Uudempi boksi on muuten hyvin pitkälti samannäköinen, paitsi että siitä puuttuu nuo kiinnityskorvakkeet.

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4330
                    • Turku

                    #10
                    Vakionopeudensäätimen jälkiasennus E34 vaatii ainakin boksin, moottorin, luonnollisesti vaijerin moottorin ja kaasuläpän välille, viiksen, sekä manuaalilaatikollisessa autossa kytkinpolkimelle tulevan katkaisijan, automaatissa katkaisija korvataan oikosulkupalikalla.

                    Ensimmäisessä kuvassa on boksi, jonka paikka on e-boxissa. ETK:n mukaan kyseistä boksia on käytetty E32 ja E34 9/91 asti. Jos e-boxista löytyy tuollainen 5cm pituinen vapaa liitin, niin se on juuri vakionopeudensäätimen boksille tarkoitettu. Boksin muovikannessa lukee "VDO".

                    Uudemmissa 9/91 jälkeen tehdyissä malleissa boksi on muutoin saman näköinen, paitsi että siitä puuttuu tuo kiinnityssysteemi, lisäksi liitin on hieman erilainen, jolloin uudempaa ja vanhempaa mallia ei voi käyttää ristiin.
                    Uudemman mallin boksi löytyy kuskinpuolen kickpaneelin takaa peltien välistä. Osaa on käytetty sekä E32 että E34.


                    Toisen kuvan moottoria on käytetty kaikissa vm E32, E34, sekä E36 9/94 asti, ne sopii siis muutoin ristiin, paitsi kiinnike on eri korimalleissa erilainen.
                    Vaijerin malli taas riippuu aika paljon koneesta, mutta sen voi saada pienellä työllä sopimaan koneeseen kuin koneeseen.
                    Lisäsin kuvaan punaisen nuolen, joka osoittaa vaijerin päässä klipsua, jota painamalla vaijeri lähtee pois. Vaijeri istuu moottorissa aika jämäkästi, mutta sitä ei kannata repiä väkivalloin, vaan käyttää mieluummin vaikka ruuvimeisseliä apuna ja vivuta vaijeria varovasti irti, ettei vahingoita moottorin osia vaijerin irrotessa.
                    Itse modasin vaijerin sopivaksi käyttäen polkupyörän jarruvaijerin sisäosaa, tarkistin että vaijerin välys on 1mm ja lukitsin vaijerin sitten ruuvattavalla vaijerinipalla.

                    Kolmas kuva on vähän heikompi, mutta ehkä siitä näkee jotenkin minkälainen katkaisija kytkinpolkimen yhteyteen tarvitaan. Katkaisin vaatii myös kiinnikkeen, jota on käytetty 9/98 lähtien E32 ja E34.

                    Lisäksi tarvitaan viiksi, jolla toimintoja ohjataan. Niissä on eroa ainakin airbagillisessa ja bagittomassa.
                    Ilman bagia olevissa viiksen malli vaihtuu 9/89, mutta itse ostin sen vanhemman ja se toimii moitteetta autossani (10/90), siitä puuttuu vain hidastusominaisuus
                    Bagillisessa viiksen malleja on kahta 9/89-9/90 ja 9/90- . Niiden eroista en osaa sanoa mitään. Viiksiä on käytetty E32 ja E34.

                    En sitten ota mitään vastuuta virheistä.
                    Attached Files

                    Comment

                    • kaappi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 163
                      • Turku

                      #11
                      saako tän homman tehtyä 318is e36:een???

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jani73
                        Vakionopeudensäätimen jälkiasennus E34 vaatii ainakin boksin, moottorin, luonnollisesti vaijerin moottorin ja kaasuläpän välille, viiksen, sekä manuaalilaatikollisessa autossa kytkinpolkimelle tulevan katkaisijan, automaatissa katkaisija korvataan oikosulkupalikalla.

                        Ensimmäisessä kuvassa on boksi, jonka paikka on e-boxissa. ETK:n mukaan kyseistä boksia on käytetty E32 ja E34 9/91 asti. Jos e-boxista löytyy tuollainen 5cm pituinen vapaa liitin, niin se on juuri vakionopeudensäätimen boksille tarkoitettu. Boksin muovikannessa lukee "VDO".

                        Uudemmissa 9/91 jälkeen tehdyissä malleissa boksi on muutoin saman näköinen, paitsi että siitä puuttuu tuo kiinnityssysteemi, lisäksi liitin on hieman erilainen, jolloin uudempaa ja vanhempaa mallia ei voi käyttää ristiin.
                        Uudemman mallin boksi löytyy kuskinpuolen kickpaneelin takaa peltien välistä. Osaa on käytetty sekä E32 että E34.


                        Toisen kuvan moottoria on käytetty kaikissa vm E32, E34, sekä E36 9/94 asti, ne sopii siis muutoin ristiin, paitsi kiinnike on eri korimalleissa erilainen.
                        Vaijerin malli taas riippuu aika paljon koneesta, mutta sen voi saada pienellä työllä sopimaan koneeseen kuin koneeseen.
                        Lisäsin kuvaan punaisen nuolen, joka osoittaa vaijerin päässä klipsua, jota painamalla vaijeri lähtee pois. Vaijeri istuu moottorissa aika jämäkästi, mutta sitä ei kannata repiä väkivalloin, vaan käyttää mieluummin vaikka ruuvimeisseliä apuna ja vivuta vaijeria varovasti irti, ettei vahingoita moottorin osia vaijerin irrotessa.
                        Itse modasin vaijerin sopivaksi käyttäen polkupyörän jarruvaijerin sisäosaa, tarkistin että vaijerin välys on 1mm ja lukitsin vaijerin sitten ruuvattavalla vaijerinipalla.

                        Kolmas kuva on vähän heikompi, mutta ehkä siitä näkee jotenkin minkälainen katkaisija kytkinpolkimen yhteyteen tarvitaan. Katkaisin vaatii myös kiinnikkeen, jota on käytetty 9/98 lähtien E32 ja E34.

                        Lisäksi tarvitaan viiksi, jolla toimintoja ohjataan. Niissä on eroa ainakin airbagillisessa ja bagittomassa.
                        Ilman bagia olevissa viiksen malli vaihtuu 9/89, mutta itse ostin sen vanhemman ja se toimii moitteetta autossani (10/90), siitä puuttuu vain hidastusominaisuus
                        Bagillisessa viiksen malleja on kahta 9/89-9/90 ja 9/90- . Niiden eroista en osaa sanoa mitään. Viiksiä on käytetty E32 ja E34.

                        En sitten ota mitään vastuuta virheistä.
                        Näyttääpä sekä boxi että moottori ihan samanlaiselta kuin E23:ssa. Eli melkein 10 vuotta (vähintään) on samalla "teknologialla" homma hoidettu.

                        Toi servomoottori on yleensä "idioottivarma", boxiin sen sijaan saattaa joskus vikoja ilmaantua. Mutta onneksi ainakin ne vanhemmat mallit (E23) on kohtuu helposti korjattavissa.

                        Timo

                        Comment

                        • taipale
                          Newbiemmer
                          • Dec 2004
                          • 22

                          #13
                          Originally posted by jani73
                          Mun auto on 10/90.
                          Otapa se vasemman puolen kickpaneeli (osa jossa kaiutin on kiinni) ja katso löytyykö sitä liitintä sieltä peltien takaa.
                          Eipä näkynyt ainakaan tuommosta sinistä liitintä sielläkään.
                          Minkäslainen liiten tuolle viikselle pitäisi olla? Ei meinaan löytynyt mitään sopivannäköistä sillekään. Onko olemassa sitten jotain vajaita johdotuksia, kun tuo pyöreä liitin kyllä löytyy konehuoneesta, ei tosin tunnu olevan yhtään löysää, että miten sen sieltä sais sitte vedettyä tuolle moottorille? Vai tarviiko vakionopeudensäädin erilaisen mittaristonkin?

                          Niin E34 on 11/90, eli pitäis olla samaa mallia kuin sullakin.

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Vakionopeussäädintä varten on oma viiksensä, sille on oma paikkansa rattiakselissa. Eli viiksenkin joutuu hommaamaan. Tarvitset siis:
                            - Ohjausboxin
                            - Servomoottorin (täydellinen, "kaasuvaaijeria" myöten)
                            - Ohjausviiksi
                            - Kytkinpolkimen katkaisin (samanlainen kuin jarruvalokatkaisin)
                            - Johtosarja

                            Kun tarvittavat osat on hanskassa, asennus sujuu helpohkosti. Suurin vaiva on pujottaa johdot/liittimet läpivientien läpi. Mutta ne tarvittavat läpiviennitkin on pelleissä jo valmiina, ainakin E23:ssa ne on.

                            Timo

                            Comment

                            • taipale
                              Newbiemmer
                              • Dec 2004
                              • 22

                              #15
                              Originally posted by tihuovin
                              Vakionopeussäädintä varten on oma viiksensä, sille on oma paikkansa rattiakselissa. Eli viiksenkin joutuu hommaamaan. Tarvitset siis:
                              - Ohjausboxin
                              - Servomoottorin (täydellinen, "kaasuvaaijeria" myöten)
                              - Ohjausviiksi
                              - Kytkinpolkimen katkaisin (samanlainen kuin jarruvalokatkaisin)
                              - Johtosarja
                              Juuri näin, mutta ihmettelin lähinnä tuota johtososarjaa, kun sain semmoisen käsityksen, että se pitäsi olla valmiina, niin kuin esim Janilla oli, mutta en omastani ole tähän mennessä löytänyt kuin vasta tuon moottorin pyöreän liittimen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎