Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 etupyöräntuenta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by Toaster
    Pakko kysyä vielä samaan pötköön. On meinaan sama homma edessä.

    Onko pahahomma prässäillä toi pusla tankoon kiinni ns. kotikonstein?

    Niin ja osaako joku sanoa vielä, että onko ajossa merkittävää eroa normaalin ja jäykemmän puslan välillä?
    Ei pitäis olla prässäily vaikeaa. En ole kyllä ite tehny mutta ihan perussettiä mitä jostain linkistä luin. Paljon vaikeampaa on saada se reaktiotanko irti siitä autosta, nimenomaan sen pallonivelen päästä. Siinä menee melko varmasti sen nivelpään suojakumit rikki jos joutuu sitä lämmittämään, joten hanki ne valmiiksi myös.

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #17
      Prässissä ehdottomasti kannattaa puslat painaa paikalleen. Ei menny ruuvipenkissä mallia biltema, korkkas penkistä jengat. Tuli asennettua melkoisella patentilla, jolla menikin loppujen lopuks helposti. Joutuu varoa puslan keskustaa kun on ulompana.

      Pahin vaihe rojektissa on pallonivelen irrotus, oli v***n tiukassa.
      Last edited by Lakeson; 09-01-2010, 20:37.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        Originally posted by Lakeson
        Pahin vaihe rojektissa on pallonivelen irrotus, oli v***n tiukassa.
        Kyllä omasta irtosi niin alatukivarsien kuin reaktiotankojenkin pallonivelet ihan nätisti. Jokusen puslan olen prässillä painanut noihin tankoihin ja siihen hommaan löytyy myös holkit...

        Tuosta jutusta löytyy myös yksi DIY työkalu hommaan.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • kole
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 506
          • Joensuu

          #19
          Motonetin tukitangoissa oli helat paikoillaan et ei tarvinnut kuin tökätä autoon kiinni.

          Comment

          • Hevimies
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1456
            • Savonlinna

            #20
            Ja puslien pultteja ei saa kiristää renkaat ilmassa. Eli lopullinen kiristys vasta kun auto on maassa nejällä pyörällä

            Tällä on merkittävä vaikutus puslien kestoon.

            Comment

            • jakusa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 515
              • Lempäälä

              #21
              Hieman aihetta sivuten, osaako joku sanoa syytä kun 525i e34 m20 on todella herkkä tien kallistuksille. Maantiellä jos on voimakkaasti kallistettu kaarre niin rattia pitää kääntää vähän vastaikkaiseen suuntaan, tai pitää about keskellä. Etupään pyöräntuenta on tarkastettu autohuoltoliikkeessä, väljää havaittiin vain apusimpukassa joka onkin vaihtolistalla. Aurauskulmat säädettiin samalla, toleranssin sisään, max auraukselle. Mutta voiko väljä apusimpukka yksinään vaikuttaa noin paljon "kaltevuusherkkyyteen"?

              Edit: voimakkaasti kallistettu tarkoittaa "normaaleja" kaarteita esim tampere-lahti välillä.
              -after all is said and done more is said than done-


              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #22
                Originally posted by jakusa
                Hieman aihetta sivuten, osaako joku sanoa syytä kun 525i e34 m20 on todella herkkä tien kallistuksille. Maantiellä jos on voimakkaasti kallistettu kaarre niin rattia pitää kääntää vähän vastaikkaiseen suuntaan, tai pitää about keskellä. Etupään pyöräntuenta on tarkastettu autohuoltoliikkeessä, väljää havaittiin vain apusimpukassa joka onkin vaihtolistalla. Aurauskulmat säädettiin samalla, toleranssin sisään, max auraukselle. Mutta voiko väljä apusimpukka yksinään vaikuttaa noin paljon "kaltevuusherkkyyteen"?

                Edit: voimakkaasti kallistettu tarkoittaa "normaaleja" kaarteita esim tampere-lahti välillä.
                oireet viittaisivat taka-akselin "elämiseen" eli vikaa voisi etsiä takapään ripustuksista

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • Hevimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1456
                  • Savonlinna

                  #23
                  Originally posted by mortimer
                  oireet viittaisivat taka-akselin "elämiseen" eli vikaa voisi etsiä takapään ripustuksista
                  Näin juuri. Kaikki puslat takaa uusikisi niin menee taas kuin juna. Haulla löytyy paljon juttua niiden vaihtamisesta yms.

                  Comment

                  • jakusa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 515
                    • Lempäälä

                    #24
                    Takana on uudet apurungon puslat, ehkä sitten vielä vaihdettava ne tukivarren puslat.
                    -after all is said and done more is said than done-


                    Comment

                    • larmatin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1118
                      • Perttula

                      #25
                      Originally posted by jakusa
                      Hieman aihetta sivuten, osaako joku sanoa syytä kun 525i e34 m20 on todella herkkä tien kallistuksille. Maantiellä jos on voimakkaasti kallistettu kaarre niin rattia pitää kääntää vähän vastaikkaiseen suuntaan, tai pitää about keskellä. Etupään pyöräntuenta on tarkastettu autohuoltoliikkeessä, väljää havaittiin vain apusimpukassa joka onkin vaihtolistalla. Aurauskulmat säädettiin samalla, toleranssin sisään, max auraukselle. Mutta voiko väljä apusimpukka yksinään vaikuttaa noin paljon "kaltevuusherkkyyteen"?

                      Edit: voimakkaasti kallistettu tarkoittaa "normaaleja" kaarteita esim tampere-lahti välillä.

                      mulla oli apusimpukan hela jonkin verran väljä ja auto oli ihan kauhea ajaa urissa/motarilla, vaihdoin helan->vetely loppui.
                      se hela on helppo uusia/halpa

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        #26
                        Originally posted by DiisseliKiisseli
                        Ei pitäis olla prässäily vaikeaa. En ole kyllä ite tehny mutta ihan perussettiä mitä jostain linkistä luin. Paljon vaikeampaa on saada se reaktiotanko irti siitä autosta, nimenomaan sen pallonivelen päästä. Siinä menee melko varmasti sen nivelpään suojakumit rikki jos joutuu sitä lämmittämään, joten hanki ne valmiiksi myös.
                        Reaktiotanko lähtee helposti irti näin,ensin auto tukeville pukeille etupää ilmassa sit tunkilla painaa reaktiotangosta ylös niin et auto on siinä ja siinä et nousee ylös pukilta,sit metallitanko ja vasara ja muutama tuima isku pallonivelen juureen ni avot nivel irti,toivottavasti.Ainakin omassani onnistui noin ja helposti.

                        Comment

                        • kole
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 506
                          • Joensuu

                          #27
                          Joskus meinas mennä hermot noiden pallojen kanssa> nyt ostin bahcon ulos vetäjän ja ei ole enää tarvinnut tapella niiden kanssa.

                          Comment

                          • _chris_
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 442
                            • Nokia

                            #28
                            Originally posted by kuukankorpi
                            Reaktiotanko lähtee helposti irti näin,ensin auto tukeville pukeille etupää ilmassa sit tunkilla painaa reaktiotangosta ylös niin et auto on siinä ja siinä et nousee ylös pukilta,sit metallitanko ja vasara ja muutama tuima isku pallonivelen juureen ni avot nivel irti,toivottavasti.Ainakin omassani onnistui noin ja helposti.
                            Hemmetti, pitäis käyttää tätä hakua näköjään enemmän. Kaksi tuntia tuli taisteltua ennenkuin tämä sama kikka tuli mieleen. No tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

                            Kuuluuko muuten tuossa Motonetin 59.90 euron reaktiotangossa olla puslaa mukana? Kun tankoa ei hyllyssä ollut, piti se tilata, mutta tilattu tanko oli ilman puslaa. Joutu sitten ostaa vielä pusla päälle.

                            Kustiinko tässä nyt tyhmää asiakasta silmään? Ei myyjäkään ollut varma olisko siellä pitänyt puslan olla...
                            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                            Comment

                            • bmw e34
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 633
                              • raahe

                              #29
                              oliko se juuri näiden kanssa vaihdon suhteen että jos (ja kun) ne pitää vaihtaa niin ne kannattaa vaihtaa suosiolla 700 - sarjan kamppeisiin --> menee heittämällä,kestää paremmin eikä ole paljon 500 - sarjan osia kalliimmat.

                              Comment

                              • Leka
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 7701
                                • Vilppula

                                #30
                                Originally posted by bmw e34
                                oliko se juuri näiden kanssa vaihdon suhteen että jos (ja kun) ne pitää vaihtaa niin ne kannattaa vaihtaa suosiolla 700 - sarjan kamppeisiin --> menee heittämällä,kestää paremmin eikä ole paljon 500 - sarjan osia kalliimmat.
                                On. Tuosta.
                                sigpic

                                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎