Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535i nykimisongelma kohta puolet moottorinohjauksesta vaihettu.. :I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    E34 535i nykimisongelma kohta puolet moottorinohjauksesta vaihettu.. :I

    Noniin elikkä kirjottelen tuosta omasta 1992 vuotisesta 535i saksantuontikasasta.

    Tuossa on sellainen ominaisuus kun ajelee pintakaasulla niin auto nyhtää pikkasen kokoajan, sittenkun tarjoaa hieman kaasua niin nykiminen loppuu samantien.

    Eilen vaihdettiin toimivasta 535i seuraavat osat kokeilumielessä lekan kanssa:

    Ilmamäärämittari
    Tulpanjohdot
    Virranjakajan kansi
    Pyörijä
    Puola
    Motronicin boksi

    Lisäksi imuvuodot on suhteellisen hyvin tarkastettu, autossa on sähköinen kaasuläppä.
    Tulpat on myös vaihdettu tietysti jo ekana.

    Nykiminen ei missäänvaiheessa loppunut, nytten tässä ollaanki vähän vailla ideoita mitä seuraavaksi vaihtaa, ajattelin seuraavaksi lambdaa kokeilla vaihtaa.

    Tähänmennessä ei vielä ole kustannuksia tästä testailusta pahemmin tullut, nyt kysynkin onko muilla lambda-anturi aiheuttanut vastaavaa nykimistä?

    Seokset ovat kohillaan ja auto käy ihan ok mielestäni tyhjäkäyntiä.

    Sitten hyvin erikoinen juttu, kun heti alussa tuntui sille että lekan auto kulkee persdynolla paljon paremmin ja herkemmin, no siinävaiheessa kun vaihettiin motronicin boksi mun autoon lekan autosta niin tuntu (tai sitten molemmat kuvittelee) että toi mun auto piristy.
    Erikoista.

    sitten oman boksin kyljestä löytyi myös outo tarra?

    kuva boksista
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #2
    Onkos tuossa kaksoismassavauhtipyörä? Pätkiikö se paikallaan kun painaa kaasua niille kierroksille missä nykimistä tapahtuu? Millä kierroksilla nykimistä tapahtuu?

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #3
      On tuossa ilmeisesti kaksoismassapyörä, ja se kolkattaa kyllä tyhjäkäynnillä.
      Lekan autossa on sama homma muttei se kyllä nyvitä pätkääkään.

      Tuota se nyvittää esmerkiksi kun ajaa tasakaasulla 3 vaihteella 60km/h oiskohan siinä 2000 rpm hujakoilla.
      eikä se pätki paikallaan kun kierrättää mitekää.

      Comment

      • DiisseliKiisseli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 550
        • Uusimaa

        #4
        No sitten veikkaisin että se on se kaksoismassavauhtipyörä joka vian aiheuttaa.

        Edittiä: Lekan autossa on kai puslat hyvässä kunnossa niin ei ole voimansiirrolla tilaa nypyttää.
        Last edited by DiisseliKiisseli; 01-06-2005, 14:32.

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          #5
          Jaa että se vauhtipyörä jotenki heilahtelis tai vastaavaa siellä ja aiheuttas tuon terävän nyhtämisen?
          Kuulostaa aika erikoiselta joteki

          Comment

          • DiisseliKiisseli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 550
            • Uusimaa

            #6
            No niin olen kelaillu kun omassa ja muutamalla muullakin on samaa vikaa. Varma en ole mutta olis järkevä selitys tohon hommaan.

            Ja edittiä vielä tähänkin:

            Jos ne vauhtipyörän jouset väsyy niin ei ne enää vaimenna sitä moottorin potkimista kunnolla.
            Last edited by DiisseliKiisseli; 01-06-2005, 14:36.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Juu no täytyy nyt vielä yrittää lambdaa mitata, tosin tyhjäkäynnillä se ainaskin antaa varsin järkeviä arvoja.

              Ei viittis kokeilumielessä sijottaa 160 euroa lambdaan meinaan
              Last edited by Antti O; 01-06-2005, 14:49.

              Comment

              • jamppi
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 32
                • Lahti

                #8
                Juu, hiukan samaa vikaa täälläkin ja auto on 535 vm.88. Koititteko löysätä ilmamäärämittarin jousta? "Hyrskyttääkö" sulla tyhjäkäynti yhtään eli kierrokset ei heittele mutta koko auto hiukan heiluu tyhjäkäynnillä? Omani tekee myös tätä. Vallan ärsyttävä vika.Löytyykö siihen keltään parannus ehdotusta?

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  Originally posted by jamppi
                  Juu, hiukan samaa vikaa täälläkin ja auto on 535 vm.88. Koititteko löysätä ilmamäärämittarin jousta? "Hyrskyttääkö" sulla tyhjäkäynti yhtään eli kierrokset ei heittele mutta koko auto hiukan heiluu tyhjäkäynnillä? Omani tekee myös tätä. Vallan ärsyttävä vika.Löytyykö siihen keltään parannus ehdotusta?
                  omani tekee myös tuota ja ja ajossa myös pintakaasulla "heijjaa"
                  se tulee siitä kun lambda säätää laihalle, autossani kun on seos mittari niin heijjaaminen tulee samaan tahtiin kuin lamda elää.
                  ajattelin kokeilla titaani lambdaa seuraavaksi, siinä on pikkuisen eri tuo skaala.

                  tyhjä käynnillä sama juttu hyrskähtää aina kun lambda käy laihalla.
                  käynti tasoittuu ku ottaa lambdan piuhan irti jolloin seokset on ilmamäärän mittarista säädetty noin 1% .
                  seuraava projektini on rakentaa lambdalle "katkaisu rele" joka kytkee lambdan irti kun tyhjä käynti kärjet on kiinni.

                  epäilykseni on että näissä malleissa on aivolaatikko ohjelmoitu liian myöhään rikastamaan seosta kun lambda niin haluaa.(kerkeää käydä liian laihalla)

                  lappeen Ranta

                  Comment

                  • AP535
                    BTCF Member
                    • Feb 2004
                    • 34
                    • Hollola

                    #10
                    Omassa kulkineessa (e28 535) tulppien kärkivälien muutos 0,7>0,9 poisti juuri tuollaisen pintakaasunypytyksen.
                    Mitään negatiivista ei tuosta aiheutunut, eli kulkee ja kuluttaa entiseen malliin.
                    2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

                    Comment

                    • juhape
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 321
                      • Pieksämäki

                      #11
                      Originally posted by AP535
                      Omassa kulkineessa (e28 535) tulppien kärkivälien muutos 0,7>0,9 poisti juuri tuollaisen pintakaasunypytyksen.
                      Mitään negatiivista ei tuosta aiheutunut, eli kulkee ja kuluttaa entiseen malliin.
                      Ehdotan ihan samaa eli tulppiin kärkiväliä lisää. Itsellä myös kokemusta samasta ongelmasta joka korjaantui kärkiväliä suurentamalla.
                      Kun on oikein laiha seos niin se tarttee kunnon kipinän että syttyy kunnolla.
                      Jenkithän käyttää nykyajan V8 koneissa reilusti yli millin kärkiväliä tulpissa juuri tuon laihan seoksen takia.
                      -BMW 530d Touring -14 LCI
                      -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                      -Zetor 6245-89
                      -David Brown 996 -76
                      -MF 35 -58
                      -Tunturi Super Sport -85
                      -Tunturi Super Sport -77

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Ilmamäärämittaria säädetty jo aiemmin->Ei vaikutusta. Veikkaan jotain kontaktihäikkää, koska sopivaan heittoon ajaessa nykäisee 3-5 kertaa terävästi.

                        0,9mm kärkivälit on ollut tulpissa ainakin mulla koko ajan...
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Originally posted by larmatin
                          tyhjäkäynnillä sama juttu, hyrskähtää aina kun lambda käy laihalla.
                          Jaa tuostako se vähän epätasaisen oloinen tyhjäkäynti oikeen johtuu, olenkin sitä kelaillut, että ei kaan vaan ole jotain oikeeta vikaa...
                          Retard Member

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by herja
                            Jaa tuostako se vähän epätasaisen oloinen tyhjäkäynti oikeen johtuu, olenkin sitä kelaillut, että ei kaan vaan ole jotain oikeeta vikaa...
                            M30 huokailee tyhjäkäynnillä ja se on normaalia, kuulee äänestä mutta ei näy kierroslukumittarissa. Kylmällä koneella tyhjäkäynti on epätasaisinta, muistuttaa jo lähes pikkulohkovinkkeliä johon on laitettu 5 astetta vakiota jyrkempi nokka...
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #15
                              Päivitystä tilanteeseen.

                              Lambdaa katottu tänään skoopilla, näytti ihan järkevää raitaa.
                              Kampiakselin asentotunnistinta katottu myös skoopilla sekä startilla pyörityksellä sekä moottori käynnissä.

                              Alkaa olee joo vähä sellanen fiilis ettei tiä mitä seuraavaks kokeilis, mikään tehtaaltalähtösin oleva toi nykiminen ei voi olla koska lekan auto ei tuota tee yhtään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎