voin kyllä kertoo et kalliiks tulee...joka tapauksessa...kannattaa budjetoida hiukka muutakin kuin pelkkä ahdin...
nim. omaa kokemusta
Tää elämän kalleus on aikas suhteellinen käsite. Puhutaanko ahtimen hinnan lisäks tonnista, kahdesta, kolmesta, neljästä ilman vtt-testejä/omaa työtä, jos yrittää ostaa osat halvimmista mestoista?
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Tää elämän kalleus on aikas suhteellinen käsite. Puhutaanko ahtimen hinnan lisäks tonnista, kahdesta, kolmesta, neljästä ilman vtt-testejä/omaa työtä, jos yrittää ostaa osat halvimmista mestoista?
Riippuu ihan miten tekee. Veikkaan, että itse tehtynä, konetta kummemmin läpikäymättä, Motronicilla ja maltillisilla paineilla ja mahdollisuuksien mukaan käytettyjä osia käyttämällä hommaan uppoaa 800-1000€ plus ahdin. Sitten kun ruvetaan laittamaan tosissaan, niin voi lisätä reippaita kertoimia.
Yksinkertaisimmillaanhan homma ei vaadi juuri muuta kuin ahtimen, hihnapyörän ja hihnan, paineputkia ja asennustarvikkeita sekä alustan päivittämisen 540i:n tasolle. Unohtuiko jotain? Tällä reseptillä voinee ajella 0.4 bar ahdoilla kunnes rupeaa tekemään mieli lisää. Sitten meneekin kone remonttiin, tarvitaan ahtoilman jäähdytystä, lisärikastusta, parempaa moottorinohjausta jne jne.
Hommaa jo kokeilleet ja paremmin suunnitelleet voivat jatkaa listaa ja korjata virheitä ja arvioita...
Riippuu ihan miten tekee. Veikkaan, että itse tehtynä, konetta kummemmin läpikäymättä, Motronicilla ja maltillisilla paineilla ja mahdollisuuksien mukaan käytettyjä osia käyttämällä hommaan uppoaa 800-1000€ plus ahdin. Sitten kun ruvetaan laittamaan tosissaan, niin voi lisätä reippaita kertoimia.
Yksinkertaisimmillaanhan homma ei vaadi juuri muuta kuin ahtimen, hihnapyörän ja hihnan, paineputkia ja asennustarvikkeita sekä alustan päivittämisen 540i:n tasolle. Unohtuiko jotain? Tällä reseptillä voinee ajella 0.4 bar ahdoilla kunnes rupeaa tekemään mieli lisää. Sitten meneekin kone remonttiin, tarvitaan ahtoilman jäähdytystä, lisärikastusta, parempaa moottorinohjausta jne jne.
Hommaa jo kokeilleet ja paremmin suunnitelleet voivat jatkaa listaa ja korjata virheitä ja arvioita...
Kattelin tuolta www.g-power.de, että 728:aan lupaavat vakioalakerralla 300 kaakkia 0.45 paineilla ja vaihteistokin heidän mukaan kelpaa ilman muutoksia tohon +100hv:aan. Tollanen tehonlisäys riittäis (ehkä) tohon omaan vessaan, mutta tarkoitus ois kasata vastaava viritys itse, eikä ostaa valmista tsettiä moninkertasella hinnalla.
Onkohan netissä hyvää sivustoa, jossa ois hieman samantyyppinen muutos eli toi sun kuvaamas köyhän miehen stage 1 tehty suunnilleen "step by step"?
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Jos joku myisi Sicknesille edullisesti Eatonin m62 ahtimen (tai tosi halvalla 45:n) niin se tekee hyvät sivut.
Ja samalla mä "pääsen" eroon tyttöystävästä ja Sickness vaimosta.
t.Ville
Kappas, Ville käynyt taas täräyttämässä totuuksia. Katsotaan miten asia etenee, tuli tällättyä yhden ahdinprojektin hinta vaimon lahjakaulakoruun, joten raavitaan uudestaan budjettia kasaan... Mutta kyllä aina sen verran ylimääräistä löytyy jos sopiva osuu kohdalle
Yksinkertaisimmillaanhan homma ei vaadi juuri muuta kuin ahtimen, hihnapyörän ja hihnan, paineputkia ja asennustarvikkeita sekä alustan päivittämisen 540i:n tasolle. Unohtuiko jotain? Tällä reseptillä voinee ajella 0.4 bar ahdoilla kunnes rupeaa tekemään mieli lisää.
Menisiköhän homma yhtä "yksinkertaisesti" m20b25 koneen kanssa?
Lähinnä täältä kun katsoo:
G-POWER - first class performance - since 1983 - BMW, AMG, Porsche, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin Tuning - G-POWER HURRICANE Cars
G-POWER Supercharger kit
niin näyttäisi, että tarjoavat 0.35bar kittiä, jossa nyt ei hirveästi muuta ole, kuin mitä listasit tuossa. Luulisi että suuttimet ja ilmamäärämittari + motronicin chip nyt ainakin menisi uusiksi, mutta meneekö muuta, jos tyytyisi 0.35-0.4 bariin?
Lähinnä jos sen vähän reilu 200hp ja +260Nm sieltä helposti saisi.
niin näyttäisi, että tarjoavat 0.35bar kittiä, jossa nyt ei hirveästi muuta ole, kuin mitä listasit tuossa. Luulisi että suuttimet ja ilmamäärämittari + motronicin chip nyt ainakin menisi uusiksi, mutta meneekö muuta, jos tyytyisi 0.35-0.4 bariin?
Lähinnä jos sen vähän reilu 200hp ja +260Nm sieltä helposti saisi.
Hommassaha ei noilla tehotavoitteilla ole mitään järkeä jos ei saa halvalla ahdinta. Ja Eaton lienee ainoa mitä voi edes kuvitella saavansa "halvalla".
Ahdetuissahan riittävä kakku on sinänsä elinehto, että se usein toimii myös jäähdyttäjänä, siinä mielessä suutinten vaihto on budjettikoneessakin perusteltua. Tuo sun tehotavoitehan täyttyy jo hyvinsäädetyllä, korkeapuristeisella 2.7 koneella varustettuna vähän jyrkemmällä nokalla. Siinä mielessä kannattaa tosissaan miettiä mitä haluaa.
Hajanaisia kommentteja nimimerkillä kokemusta on (maksaa) projektista 2001 E39 Kompressor Intercooler M-Sport Injection - by Demec Vaajakoskella)
- Orkkis 230 hp --> Kompura (Vortech) --> 325 hp + IC --> 360 hp (0.55 baria)
- Hinta (sis asennus jne) 10.000 € +: 6 tuntia penkissä, uudet suuttimet, uusi bensapumppu jne Demec: "Autoon on asennettu hollantilainen Vortech-ahtimeen perustuva kompurasarja, jota on modifioitu melko rankasti suurempaa tehoa varten. Lisäksi on käsityänä rakennettu intercooleri-järjestelmä moottorin päälle sekä vesikennosysteemi etupuskurin taakse. Kaikkia muutoksia emme voi millään muistaa tarkasti, konehuoneessa on vähän joka kohtaa muutettu enempi tai vähempi (polttoainejärjestelmä, hihnapyörästö, chippi, etupuskuri, ilmaputkistot, ilmansuodatin, imusarja, kompressorin kiinnikkeet, apulaitteiden kiinnikkeet, alipainejärjestelmä jne). Karkea ja suuntaa antava arvio (ei sitova) on että työaikaa menee noin 35-45 tuntia"
- Kytkin paloi aika nopeasti --> alle G-Powerin Evo II paketti (ja sekin kesti niin ja näin)
- Kompura saatiin mahtumaan E39 ottamalla orkkis ilmanputsari kotelon pois
- Katsastus hoidettiin ottamalla remmi pois ja sanomalla että on työn alla ja tullaan muutoskatsastamaan kuin asennus on valmis
- JOS olisi tapahtunut jotain niin minulle kerrottiin että vakuutusyhtiö olisi tod näk jättänyt OSAN korvauksesta maksamatta. Miten suuri osa??
Hommassaha ei noilla tehotavoitteilla ole mitään järkeä jos ei saa halvalla ahdinta. Ja Eaton lienee ainoa mitä voi edes kuvitella saavansa "halvalla".
Silläpä tämä nyt alkoi kiinnostamaan, kun hyllyyn jäi yksi "ylimääräinen" M90nen, niin samahan tuo olisi pienillä paineilla pistää käyttöönkin. Varmistuisi vaan että mikä on sopivin light upgrade ruiskulle. Sehän tässä isoin ongelma nyt olisi.
Silläpä tämä nyt alkoi kiinnostamaan, kun hyllyyn jäi yksi "ylimääräinen" M90nen, niin samahan tuo olisi pienillä paineilla pistää käyttöönkin. Varmistuisi vaan että mikä on sopivin light upgrade ruiskulle. Sehän tässä isoin ongelma nyt olisi.
Ongelma on lähinnä tavoitteiden asetannassa. Otetaan kolme vaihtoehtoa
1) Mennään absoluuttisesti minimibudjetilla, tällöin ostat heti reilun kokoiset suuttimet (maksaa ihan yhtä paljon kuin vähän pienemmätkin) ja säädettävän bensanpaineen säätimen etkä edes kuvittele vaihtavasti Motronicia mihinkään muuhun. Rojut kiinni, alhaiset ahtopaineet ja bensanpaineet reipaasti ylös. Lopputulos lienee rasittava kone joka saa alakierroksilla jatkuvasti aivan liikaa soppaa ja yläkierroksilla siltikin loppuu kesken. Tätä voi päivittää jatkossa esim. Karalalla, mutta sen jälkeen jokaisen muutoksen jälkeen pitää ohjelmoida uudelleen -> hölmöä
2) tehdään mahdollisimman halvalla, mutta valitaan aina "vähän parempi" vaihtoehto. Tässä tapauksessa Mega ruiskuksi. Joku juuri sanoi että maksaa kaikkineen n. 400€. Näin tulee paljon parempi ja tulevaisuuden muutokset pystyy itse ottamaan huomioon ja päivittämään moottorinohjauksen tarvittavalla tavalla. Ikuinen ongelma on kuitenkin se mihin rajan vetää; avataanko kone, laitetaanko välijäähyä vai ei, originaali kytkin vai pitäisikö päivittää jne jne.
3) mennään perse edellä puuhun -> ensin kone auki ja rahat koneen sisuskalujen kunnostukseen. Auto nippuun ja huoletonta ajoa kunnes harrastebudjettiin on taas kerätty tarpeeksi rahaa ja sitten ahdin kiinni. Tällöin voi laittaa sitten suoraan reilummilla paineilla ja tehdä muutenkin heti se ahdettu versio millaisen haluaakin.
Kakkosvaihtoehtojan se kuulostaa paremmalle kuin vaihtoehto 1, ja näyttää perin halvalta vielä. Vaikka nyt JOS hommaan ryhtyisi, se todennäköisesti pysyisi vuoden, parikin niissä säädöissään, millä sen saisi toimimaan hyvin, mutta kyllähän säätömahdollisuuksien olemassaolo aina hyvä asia olisi.
Tähän kelpaisi vastaukseksi linkki jo olemassaolevaan projektiinkin/sivuun, mutta lyhykäisyydessään kysymyksiä. Searchilla löytyi monta projektia, joissa megaa harkittu, tai ollaan ottamassa käyttöön, mutta ei ihan suoraan auennut mitkä on tarpeelliset vaihdettavat osat.
Varmaan riippuu hieman motronic versiosta, mutta nyt siis m20sen osalta. Mitä muuta kuin MAP+suuttimet tarvitaan, että megasquirtin voi ottaa käyttöön? Ilmeisesti tässäkin voi tehdä valinnan, tekeekö sytkäkartat megalla, vai käyttääkö motronicin vakiosytkäkarttoja, ja bensansyötön hoitaa megalla. Poistettavia osia olisi vanha ilmamäärämittari.
Tähän kelpaisi vastaukseksi linkki jo olemassaolevaan projektiinkin/sivuun, mutta lyhykäisyydessään kysymyksiä. Searchilla löytyi monta projektia, joissa megaa harkittu, tai ollaan ottamassa käyttöön, mutta ei ihan suoraan auennut mitkä on tarpeelliset vaihdettavat osat.
Varmaan riippuu hieman motronic versiosta, mutta nyt siis m20sen osalta. Mitä muuta kuin MAP+suuttimet tarvitaan, että megasquirtin voi ottaa käyttöön? Ilmeisesti tässäkin voi tehdä valinnan, tekeekö sytkäkartat megalla, vai käyttääkö motronicin vakiosytkäkarttoja, ja bensansyötön hoitaa megalla. Poistettavia osia olisi vanha ilmamäärämittari.
www.finsquirt.net & www.msefi.com on tutustumisen arvoisia paikkoja megaruutan osalta. Jos megan meinaa heittää kiinni niin samalla myös sytkäpuolen hoitaa sillä kuntoon, kannata puolittain hommaa tehdä kun siihen ryhtyy.
Comment