Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kylmänykiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1852
    • Lappeenranta, Finland

    E34 kylmänykiminen

    Tuolta nykimisvikakoosteesta ei ihan tällaista löytynyt joten...

    Ilmiö on siis se että nykii kylmänä tasakaasulla, oli kesä taikka talvi. Kiihdyttäessä vetää ihan mukisematta. Sitten kun lämpömittari kipuaa sinisen ylärajalle, niin loppuu kuin taikaiskusta. Nykimisen aikana jos esim. vauhtia 65 ja kierroksia jotain, kulutusmittari näyttää vaikka 14. Sitten kun lämpö nousee ja nykiminen loppuu, niin kaasupoljin edelleen samassa asennossa alkaa tulla lisää vetoa. Vauhti kipuaa yli 80 ja kulutusmittarikin tippuu ainakin 2 litraa.

    Moottorin lämpötilan anturi ??? Joku muu ?? Lämpimänä ei nykimistä esiinny.

    Ja kone siis M50B25

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Originally posted by 525iiäxä
    Moottorin lämpötilan anturi ???
    Tulee ensimmäisenä mieleen. +20c vastusarvo 2,1-2,9 kOhm.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1852
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Tuota... hmm... mites tuon anturin löytää ? Vanhassa 323:ssani se oli jossain kannen etupäässä, tästä nykyisestä ei ole selvää kuvaa...

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Auttaako tuo? Yleensä motronicin lämpötila-anturi on sininen ja toinen on lämpömittarille.
        Attached Files
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4331
          • Turku

          #5
          Mulla oli itsellä vastaavia ongelmia ja vaihdoin anturin. Kyllä ainakin pahimmat oireet tuossa koneen lämpenemisessä tuntui talttuvan.
          DME:n anturi on se etummainen ja tosiaan kuten Leka mainitsikin sinisen värinen.
          Hintaa anturilla noin 33.71€

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Jani73, miten autosi käyttäytyy nyt anturin vaihdon jälkeen? Onko kuitenkin tahmeutta vielä, kun lämpömittari on sinisellä alueella? Ei tuota anturia tarvitse kuitata merkkihuollossa vaihdon jälkeen?

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4331
              • Turku

              #7
              Kyllä toi auto mun mielestä toimii nyt paremmin. Voi siinä pientä tahmeutta sinisellä alueella vielä olla, mutta liittyisikö se vain tuohon kylmään koneeseen ja dme:n annostelemaan polttoainemäärään.
              Vanhalla anturilla käytös oli huomattavasti kulmikkaampaa. Ilmeisesti huono anturi toimi hieman tökkien ja antoi tiedot dme:lle suuremmin portain, aiheuttaen tuota ikävää nykivää tehon nousua, kun taas uusi tuntuu toimivan lineaarisemmin, eli siinä ei ole huomattavissa samanlaisia voimakkaita kiihtymisiä tasakaasulla ajettaessa.
              En mä sitä anturia mitään ole kuitannut.
              Itseasiassa pitäisi muutenkin tarkistaa nuo vikakoodit jos sieltä löytyy jotain.
              Mutta sehän hoituu omalla koneella.

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Hyvä tietää! Kiitos Jani kommenteista. Leka, vastusmittarilla siis pitäisi anturin navoista mitata 20 asteessa ja saada 2,1-2,9 kilo-ohmia jos anturi on kunnossa?

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Lanttu
                  Hyvä tietää! Kiitos Jani kommenteista. Leka, vastusmittarilla siis pitäisi anturin navoista mitata 20 asteessa ja saada 2,1-2,9 kilo-ohmia jos anturi on kunnossa?
                  Niinhän tuossa Bentleyn opuksessa sanotaan:
                  Attached Files
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1852
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Ja nimenomaan niinkö, että anturin napojen väliltä, eikä toisen navan ja maan väliltä ?? Hiton hankalassa paikassa on mokoma anturi. Ei oikein mahdu kädet eikä sinne näe kunnolla. Yleismittarin johtojen piikitkin irtosivat just ratkaisevalla hetkellä joten "koeponnistus" ei onnistunut. Jatketaan kunhan saa uudet johdot kaupasta.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4331
                      • Turku

                      #11
                      Testailin tänään hieman tarkemmin tuota auton käytöstä kylmänä. Ei siinä kyllä enää mitään tahmeutta nykimisestä puhumattakaan ollut.
                      Jos oireet on kuvatunkaltaiset, vaihtaisin suosiolla sen anturin. En itse edes testannut anturia ennen vaihtoa.

                      Anturin vastus mitataan niiden kahden navan väliltä, mutta mittaus voi olla veemäinen. Hyvä kun sen liittimen saa siitä päästä irti.

                      Comment

                      • M.A.G.E
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 443

                        #12
                        Asiaan liittyen... mitä pitäisi tapahtua, jos nyppäsen lämpötila-anturista liittimen irti tyhjäkäynnillä lämpöisellä koneella?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎