Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostinoireita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    Ohjaustehostinoireita

    520 M50 vuodelta 1991.

    Ohjaustehostimen pumppu vuoti jo kesällä, mutta sitten vuoto mystisesti loppui. Nyt pakkasten alettua pumppu on alkanut pitää kylmällä koneella ihan järkkyä meteliä + rattiin tuntuu kääntäessä selvää nypytystä, mutta moottorin lämmettyä ääni loppuu ja ratin toiminta normalisoituu. Tänään kurkkasin öljysäiliöön tarkistaakseni nesteen tason ja huomasin, että nestehän oli täynnä ilmakuplia, hyvä ettei oikein vaahdonnut.

    Vetääkö se jostain ilmaa välistä vai mistäs tässä nyt on kyse?

    Uusi pumppu on jo odottelemassa että jaksaisi joku päivä vaihtaa, mutta onkos se millainen homma?

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1463
    • Ihan Savossa

    #2
    Oisko huono/vanha/liian jäykkä öljy näille keleille... ?

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      ^ Voi olla.

      Mitäs voi tapahtua, jos tehostajan pumppu särkyy ennen kuin ehdin vaihtaa sen? Siis ohjaushan kyllä muuttuu pirun jäykäksi toki, ja hihna saattaa katketa, mutta voiko se särkeä ohjaustehostimesta muutakin?

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Aloita vaihtamalla ne öljyt siihe ei kauan mene. Saattaa alkaa vaikka toimia ihan silläkin. Eikä ole kallis kokeilu.

        Edit: Jaa niin sinulla on pumppukin jo. Pultteja irti pumppu kainaloon ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
        Last edited by Muurahainen; 20-01-2019, 23:25.

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          #5
          Mulla lukee purkissa ATF, eli tavan vaihteistoöljyä pyytää tuo.

          Olen kuitenkin jo useampi vuosi takaperin siirtynyt CHF13 - öljyyn.

          CHF on huomattavasti notkeamman oloista, ja ilmeisen laadukas öljy muutenkin, hydraulijärjestelmiin.

          Omassa joskus kylmänä esiintynyt pieni "vonkuminen" väheni tällä merkittävästi, ja kaikki on pelannut toivotusti.

          Ongelmia tästä vaihdoksesta ei ole seurannut. Töissä tulee käytettyä erityisesti hydrobuustilla/hydroflekteillä varustettuihin, tuntuu toimivan niissäkin paremmin, kuin tavan ATF.

          Vaikka jatkaisi ihan tavan vaihteistoöljyllä, ei tuon nesteen vaihto välillä tee pahaa. Sen vaihtaminen ei ole huolto-ohjelmassa juuri missään henkilöautossa, mutta kyllä tuokin kerää järjestelmästä irronnutta likaa, ja varmasti kosteuttakin vuosien varrella.

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Kiitoksia vastauksista. Nesteen reipas lisääminen lopetti ainakin vonkumisen. Täytyy katsoa pumpun ja nesteen vaihtoa kesemmällä, josko se siitä korjaantuisi.

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Kv1984 View Post
              Kiitoksia vastauksista. Nesteen reipas lisääminen lopetti ainakin vonkumisen. Täytyy katsoa pumpun ja nesteen vaihtoa kesemmällä, josko se siitä korjaantuisi.
              Näkyikös öljyn pinta siinä korkin mittatikussa ollenkaan?

              Suotta sitä pumppua vaihdat jos ei ääntele ja tehostaa ok. Vaihda vain nesteet ja ajele mutkaista tietä auringonlaskuun.

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Näkyikös öljyn pinta siinä korkin mittatikussa ollenkaan?

                Suotta sitä pumppua vaihdat jos ei ääntele ja tehostaa ok. Vaihda vain nesteet ja ajele mutkaista tietä auringonlaskuun.
                Koko penteleen tikku ei edes yltänyt öljyyn.

                Kyllähän se toimii ihan ok, mutta kun se vuotaa. Siksi olisin sitä vaihtamassa.

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Kv1984 View Post
                  Koko penteleen tikku ei edes yltänyt öljyyn.

                  Kyllähän se toimii ihan ok, mutta kun se vuotaa. Siksi olisin sitä vaihtamassa.
                  No sitten ei ääntely niin ihmekkään ole. Vetää ilmaa joukkoon ja se aiheuttaa mouruamista.

                  Toki sitten se kannattaa vaihtaa jos kerran vuotaa.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #10
                    Jos liian vähän nestettä, öljy vaahtoutuu, vaahto ei poistu lisäksen jälkeen heti vaan pikkuhiljaa kun autoa sammutellaan ja käynnistellään.

                    Chf kai uutena suomeen tuoduissa nesteenä kylmien olojen takia.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎