Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lasit huurussa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    E34 lasit huurussa

    Aihetta on varmaan käsitelty täällä tuhansia kertoja, mutta tässä minun versioni.

    Ilmastoimaton E34 vm 1991 ja akkunat ikihuurussa näin talvikeleillä. Mistä lähteä etsimään vian aiheuttajaa? Onko jotain selkeitä merkkejä siitä että esim. lämppärin kenno vuotaisi?

    Puhallin puhaltaa hyvin lasille, ja ilmanottoreiät ovat auki.

    Kuskin puoli tuulilasista on ainoa osa laseista mikä pysyy auki, kaikki muut lasit, myös tuulilasin apparin puoli, ovat joko märät, huurussa tai jäässä sisäpuolelta. Miksi vain toinen puoli tuulilasista huurtuu? Onko tässä kaksi kennoa, kuskille oma ja apparille oma - ainakin molemmille on omat lämmönsäätönamiskat?

    Jäähdytinnestettä häviää jonkin verran, mutta se on suht normaalia kolmenelkuissa talvikeleillä, vaikkei kenno vuotaisikaan. Ja jos kenno vuotaisi, olisi koko tuulilasi huurussa, vai?

    Autossa ei haise pakkasnesteeltä, ja kun ikkunoita avaa, huuru häviää eikä jää laseille löllymään.

    Raitisilmasuodatintakaan ei tällaisessa vanhuksessa ole, joten sen tukkeutuminen ei selitä asiaa. (Tai emmä tiedä onko, mutta arvaan että ei, koska kesällä se puhalsi kaikki koivunroskat suoraan naamalle.)

    Hirveästi ei huvittaisi ruveta repimään puolta sisustuksesta auki, jos lämppärin kenno ei vuodakaan, vaan jos siihen rupean, pitäisi olla melkosta varma että huuru tulee sieltä.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Aihetta on varmaan käsitelty täällä tuhansia kertoja, mutta tässä minun versioni.

    Ilmastoimaton E34 vm 1991 ja akkunat ikihuurussa näin talvikeleillä. Mistä lähteä etsimään vian aiheuttajaa? Onko jotain selkeitä merkkejä siitä että esim. lämppärin kenno vuotaisi?

    Puhallin puhaltaa hyvin lasille, ja ilmanottoreiät ovat auki.

    Kuskin puoli tuulilasista on ainoa osa laseista mikä pysyy auki, kaikki muut lasit, myös tuulilasin apparin puoli, ovat joko märät, huurussa tai jäässä sisäpuolelta. Miksi vain toinen puoli tuulilasista huurtuu? Onko tässä kaksi kennoa, kuskille oma ja apparille oma - ainakin molemmille on omat lämmönsäätönamiskat?

    Jäähdytinnestettä häviää jonkin verran, mutta se on suht normaalia kolmenelkuissa talvikeleillä, vaikkei kenno vuotaisikaan. Ja jos kenno vuotaisi, olisi koko tuulilasi huurussa, vai?

    Autossa ei haise pakkasnesteeltä, ja kun ikkunoita avaa, huuru häviää eikä jää laseille löllymään.

    Raitisilmasuodatintakaan ei tällaisessa vanhuksessa ole, joten sen tukkeutuminen ei selitä asiaa. (Tai emmä tiedä onko, mutta arvaan että ei, koska kesällä se puhalsi kaikki koivunroskat suoraan naamalle.)

    Hirveästi ei huvittaisi ruveta repimään puolta sisustuksesta auki, jos lämppärin kenno ei vuodakaan, vaan jos siihen rupean, pitäisi olla melkosta varma että huuru tulee sieltä.
    Koitappa miten märkä se lattiamatto on? Toimiihan sisäsäilmankierto oikein eli ilma tulee ulkoa?

    Ei kyllä kuulu hävitä nestettä talvikelilläkään.

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Toimiihan sisäsäilmankierto oikein eli ilma tulee ulkoa?
      Kai se ulkoa tulee, kun ei tässä karvalakkimallissa voi valita

      Meinaatko että matto olisi märkä alapuolelta? Ainakin päällipuolelta se on kuiva, ja kumimatot on lattialla suojana.

      Konehuoneessa on yksi paikka (edellinen omistaja on tehnyt jonkun päinperseisen letkuliitoksen) josta nestettä vähän tihkuttaa, eli veikkaan/toivon että hävikki tulee sieltä. Edellinen kolmenelkku vei myös talvisin nestettä jonnin verran, mutta vuotokohtaa ei löytynyt mistään.

      Muoks. Lainasin netistä kuvan, tässä on tämän näköiset säätimet.
      Attached Files
      Last edited by Kv1984; 26-01-2019, 14:27.

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • -Markus-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1463
        • Ihan Savossa

        #4
        Kyllä toi nesteen häviämisen syy pitäs ainakin ensiksi selvittää. Jos esim sopivan vähän lämppärin kenno tihkuu, niin äkkiä aiheuttaa juuri sen, että huuruu paikat, mutta ei tiputa lattialle asti.

        Ja sen raitisilmasuodattimen olemassa olo ja kunto myös tarkistukseen.

        E: Lämpeehän moottori normaalisti?

        Ford Mondeo Mk3 STW
        VW E-Golf 2015
        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by -Markus- View Post
          E: Lämpeehän moottori normaalisti?
          Kyllä. Eikä lämmöt nouse liikaa.

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          • -Markus-
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1463
            • Ihan Savossa

            #6
            Vois olla hyvä tehdä "testi" jos mahdollista, että jättää esim viikolopuksi lämmään ja hyvin ilmastoituun talliin auton kuivamaan kaikki luukut auki. Ja siivota ja poistaa kaikki turha kama autosta jos on. Taka-ajatus tässä, että vaikka ei kädellä tunnukaan esim lattiamatto märältä, mutta kokonaiskosteus autossa sitä luokkaa että aiheuttaa huurtumista.

            Ei se omakaan E34 ole kovin hyvin noita laseja täysin kirkkaana pitäny. Lisäksi kovemmalla pakkasella saa kyllä lämmöt olla täysillä eikä varmasti liian kuuma ole sisällä. Se ei ole kyllä nyt hetkeen ollu mulla käytössä mutta näin muistelen edellisistä talvista.

            Ford Mondeo Mk3 STW
            VW E-Golf 2015
            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Kyllä kuvaus hieman viittaisi siihen suuntaan, että tuo apparin puolen lämppärikenno olisi potentiaalinen syypää osaan nestehävikistä.

              Sen ei kamalasti tarvitse tihkua, kun talvisaikaan kuuma kenno haihduttaa tehokkaasti vettä, joka sitten tietysti heti kondensoituu kylmiin ikkunoihin/auton sisäpintoihin.

              Sopivalla vuototahdilla suurin osa vuotavasta nesteestä voi haihtua jo kennon pinnalta, eikä tämän takia ilmene välttämättä märkänä mattona tmv.


              Soppa on valmis, ja vanhakin kosteus pyörii autossa, ja lisää tulee kokoajan ilman mukana.

              Mulla on 3/91 valmistuneessa autossa kyllä raitisilmasuodatin. Ei sellaista paikallaan ollut, kun auton ostin, mutta paikka löytyi kyllä heti, ja sinne uuden suodattimen laitoin.

              Kennot näkee osittain helposti purkaen hanskalokeron, ja apparinpuolelta vaihteistotunnelin alemman verhouspalan.
              Tarjoaa senverran näkymää, että taskulampun avulla voi todennäköisesti löytää mahdolliset valumajäljet jäähdytinnesteestä.
              Samasta paikasta näkyy myös paikka raitisilmasuodattimelle, jos sellainen autossa on. Heti tuliseinässä käytännössä kiinni, pystyssä oleva muoviluukku kennojen etupuolella.
              Kansi on muistaakseni useammalla ristipääruuvilla kiinni.

              Oma auto on kyllä oikein lämmin sisältä. Lämmönsäädöt täysillä sisään tuleva ilma on varmaan 15-20 asteen päässä jäähdytysnesteen lämpötilasta.
              Remontin yhteydessä huuhtelin kennot vesi/liukkari/paineilma-kombinaatiolla, ja ulos tuli jonkinverran likaa. Aika tyypillistä tämän ikäisissä ajokeissa, että jäähdytinnesteitä ei välttämättä ole jaksettu aina vaihdella, ja on päässyt sakkaa kertymään järjestelmään. Aika pieni sakka kennossa heikentää lämmönvaihtoa jo huomattavasti.
              Toimiva sähköinen kiertopumppu siinä vesiventtiilien yhteydessä on myös osatekijä erityisesti kaupunkiajossa/pienillä kierroksilla. Tehostaa kiertoa lämmityslaitteen kennolle, tuloksena kuumempi sisäänpuhallus.
              Last edited by Klasu-; 27-01-2019, 22:10.

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Vähän tarkemmin tutkittuani tulin siihen tulokseen, että perkeles, kyllä se vaan on pakkasnestettä mitä lasille kertyy. Erityisesti apparin puolelle. Se on semmoista lähmäistä sormissa ja rasvaisen näköistä lasilla, mutta edelleenkään minun mielestä ei haise millekään.

                Mattoja en ole vielä päässyt kokeilemaan enkä raittaria tutkimaan, mutta sen huomasin, että nyt hurjemmilla pakkasilla on hävinnyt nestettä parissa viikossa puoli paisarillista. Se on ilmeisesti aika paljon.

                Ostin purkin jäähdyttimenpaikkausainetta (Liqui Moly) ja ajattelin tuupata sen nesteen sekaan ja katsoa mitä tapahtuu. Toivottavasti ei ole kohta kenno tukossa
                Last edited by Kv1984; 28-01-2019, 19:43.

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Tuon kippaamista kannattaa kyllä välttää, mieluummin vaikka sitten lisäilee, kunnes löytyy aika ja paikka vaihtaa se tihkuva kenno.

                  Noi paikkamössöt on oivallinen tapa tukkia sisätilan kennot ja syyläri, ja sakkauttaa loppu lohkoon.

                  Yhtä voin pienellä varauksella suosittaa hätärinä, ns. "Cadillac - nappi" - eli GM:n inkivääritabletti.

                  Yksi tabletti murskaten ja kippaa jauhon paisariin.

                  Sisältää tosiaan ainoastaan hienoksi jauhettua inkiväärin juurta. Toimii aika hyvin, eikä ennenkaikkea tuki lopullisesti mitään muuta kuin korkeintaan sen vuotopaikan, kun ei muodosta mitään kemiallisia sidoksia. Toiminta perustuu siihen, että jauhe turpoaa ilman vaikutuksesta vuotopaikkaan.
                  Määrä on myöskin vähäinen, joten järjestelmään kiertoon jäävä kiinteän aineen määrä on pieni.

                  Kuva tableteista, sisältäen osanumeron.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #10
                    Mulla on toisessa vanhuksessa just samat oireet. Mulla vaan kuskin puoli huurtuu. Kennohan se siellä vuotaa.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎