Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 M50B25 koneen aaltomainen kiihtyvyys (vika palasi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rampe525
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 16
    • Oulu

    e34 M50B25 koneen aaltomainen kiihtyvyys (vika palasi)

    Luin aikaisempia topikkeja tästä asiasta, mutta varmaa vastausta ongelman korjaamiseen en löytänyt. Eli moottori käyttäytyy kiihdytyksessä siten että kiihtyvyydessä tuntuu selvää huojuntaa. Samalla kulutusmittari tekee reilua parin litran heittoa edestakaisin. Kone ei siis nyki terävästi vaan kiihtyy aaltomaisesti. Eli varmaan mistään sytysviasta ei varmaankaan ole kysymys. Reilummassa kiihdytyksessä huojunta tuntuu selvemmin. Muuten kone käy hyvin. Tyhjäkäynti on tasainen n. 700rpm ja mitään ylimääräistä ei kuulu.

    Onko mahdollisesti lambda vika? Pystyykö lambdaa mitenkään tarkastamaan?

    Vaiko ilmamassamittari? Pystyykö sille tekemään mitään... puhdistus?

    Vai missä mahtaa vika piileä?
    Last edited by rampe525; 17-09-2005, 18:09.
  • kape
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 55
    • JKL

    #2
    Mulla täysin sama "vika"! Joten toivottavasti joltain löytyy tietoa, niin saadaan kiihtyminen tasaiseksi!!!

    Comment

    • |parsakaali|
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 997

      #3
      Eikös tuo ole lamda vika? kaverin autossa oli sama vika joka korjaantui lamdan vaihdolla. se ilmenee myös jos tasaisessa ajossa kulutusmittari heiluu.

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        #4
        Eikös kiihdytyksessä kulutusmittarin pidäkin tehdä muutaman litran edestakaista liikettä??

        Comment

        • tumppu86
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 900
          • E-pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Vanquish
          Eikös kiihdytyksessä kulutusmittarin pidäkin tehdä muutaman litran edestakaista liikettä??
          Minkä takia pitäisi?Omassa 525i:ssä heiluu kans tuo kulutusmittarin viisari kiihdyttäessä,mut eikait se normaalia oo?

          Comment

          • Jeff
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 202
            • Mämmilä

            #6
            Originally posted by tumppu86
            Minkä takia pitäisi?Omassa 525i:ssä heiluu kans tuo kulutusmittarin viisari kiihdyttäessä,mut eikait se normaalia oo?
            Täyskaasukiihdytyksessä kulutusmittarin viisari katoaa kokonaan sinne oikealle. (>30 l/100 km) Mikäli näin ei tapahdu, on jossain jotain häikkää... (mittarivika tms.)

            -Jeff

            Comment

            • mailman
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 8003
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by rampe525
              Luin aikaisempia topikkeja tästä asiasta, mutta varmaa vastausta ongelman korjaamiseen en löytänyt.
              Kuten itse sanoit, olet jo aikasempia topicceja lukenut. Mutta miksi ihmeessä sitten uuden pistit pystyyn etkä jatkanut asiaa esim. tuossa, jossa oli viime viikolla paljonkin juttua?
              G01 ///M40i '19
              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
              E39 ///M5 '00

              Comment

              • rampe525
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 16
                • Oulu

                #8
                Joo... jäi nuo päivämäärät katsomatta edellisestä topikista. Tuli sitten uusi avattua..

                Kulutusmittarin huojunnan huomaa sellaisessa reilussa kiihdytyksessä 3 ja 4 vaihteella, kun viisari pysyy näkyvissä. 1 ja 2 vaihteella se painuu heti piiloon > 30l.

                Comment

                • Bavaria!
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 99
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by rampe525
                  Luin aikaisempia topikkeja tästä asiasta, mutta varmaa vastausta ongelman korjaamiseen en löytänyt. Eli moottori käyttäytyy kiihdytyksessä siten että kiihtyvyydessä tuntuu selvää huojuntaa. Samalla kulutusmittari tekee reilua parin litran heittoa edestakaisin. Kone ei siis nyki terävästi vaan kiihtyy aaltomaisesti. Eli varmaan mistään sytysviasta ei varmaankaan ole kysymys. Reilummassa kiihdytyksessä huojunta tuntuu selvemmin. Muuten kone käy hyvin. Tyhjäkäynti on tasainen n. 700rpm ja mitään ylimääräistä ei kuulu.

                  Onko mahdollisesti lambda vika? Pystyykö lambdaa mitenkään tarkastamaan?

                  Vaiko ilmamassamittari? Pystyykö sille tekemään mitään... puhdistus?

                  Vai missä mahtaa vika piileä?
                  Kyllä, topicista oli viime viikolla pystyssä juttu. No, jokatapauksessa itsellä sama vika. Pitäisi varmaan siis koettaa tuota lambdan vaihtoa.

                  Motonetissä:
                  520/525 Bosch-Lambda 24ventt 90-- (valmis liitin) 28-3479 104.00 €

                  Saakohan jostain halvemmalla?
                  :: Pling!
                  Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

                  Comment

                  • Hevimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1456
                    • Savonlinna

                    #10
                    Originally posted by Jeff
                    Täyskaasukiihdytyksessä kulutusmittarin viisari katoaa kokonaan sinne oikealle. (>30 l/100 km) Mikäli näin ei tapahdu, on jossain jotain häikkää... (mittarivika tms.)

                    -Jeff
                    Nimenomaan. Mutta tasaisella osakaasulla kiihdyttäessä mittari saattaa hyvinkin tippua pienillä pykälillä alaspäin vauhdin kasvaessa kun suhteellinen kulutus pienenee.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Ei se kulutusmittarin huojunta kuulu vakio-ominaisuuksiin. Mulla kun nelosella tinttaa kaasun vaikka 3/4 täydestä, kulutusmittarin neula nousee rauhallisesti jonhonki 20 litraan ja alkaa hitaasti tippua kun vauhti nousee. Eikä hötkyile mihinkään se neula.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Bavaria!
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 99
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Hevimies
                        Nimenomaan. Mutta tasaisella osakaasulla kiihdyttäessä mittari saattaa hyvinkin tippua pienillä pykälillä alaspäin vauhdin kasvaessa kun suhteellinen kulutus pienenee.

                        Mittarin heilunnalla siis tarkoitetaan millin parin nopeaa edes-takas liikettä. Ei siis mitään senttien suuruusluokkaa.

                        Itsellä tämä tapahtuu rajussa kiihdytyksessä. Huomasin ongelman takapöntön vaihdon jälkeen. Jossain muussa topicissa oli maininta, että takapönttöön jäävä vesi häiritsisi lambdan toimintaa. Tässä olisi mahdollisesti tietysti järkeä, koska uudessa pöntössä ei ole enää reikiä! Eli auttaakohan täten edes lambdan vaihto?
                        Last edited by Bavaria!; 29-08-2005, 12:40.
                        :: Pling!
                        Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #13
                          Samaa vikaa

                          Omassa 525i vuodelta -91 on samaa huojuntaa kiihdytyksessä, mutta pääasiassa osakaasulla. Auto myös nykii ajoittain pienillä kierroksilla tasaisella nopeudella. Joskus nykiminen on pahinta 2200 rpm ja joskus reilulla 1500 rpm. Tasaisella nopeudella kulutusmittarin neula myös seilaa juuri havaittavan verran. Kulutus on kuitenkin normaalia ja uudella boschin lambdalla ei ollut vaikutusta vikaan.

                          Voisiko puola(-t) olla vaihdon tarpeessa? Autossa on paikalla ilmeisesti alkuperäiset boschilaiset, joissa ei ainakaan päälle päin näy mitään epäilyttävää. Viikonloppuna käytin tulpat irti ja 4. ja 6. pytyn tulpat näyttivät hieman erilaisilta kuin muut neljä, vaikka tulpilla ei ole ajettu ku muutama tuhat km. Edelliset tulpat oli ollu pitkään ja juuri noiden 4. ja 6. pytyn tulpista puuttui jopa paloja siitä keskivaipasta...

                          Voisiko muutaman pytyn poikkeava palotapahtuma aiheuttaa oireet? Lambda haistaa pakokaasuissa jotain outoa ja motronic yrittää säätää tilanteen kuntoon --> kuvatunlaiset oireet?

                          Comment

                          • Bavaria!
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 99
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Tojopa
                            Omassa 525i vuodelta -91 on samaa huojuntaa kiihdytyksessä, mutta pääasiassa osakaasulla. Auto myös nykii ajoittain pienillä kierroksilla tasaisella nopeudella. Joskus nykiminen on pahinta 2200 rpm ja joskus reilulla 1500 rpm. Tasaisella nopeudella kulutusmittarin neula myös seilaa juuri havaittavan verran. Kulutus on kuitenkin normaalia ja uudella boschin lambdalla ei ollut vaikutusta vikaan.

                            Voisiko puola(-t) olla vaihdon tarpeessa? Autossa on paikalla ilmeisesti alkuperäiset boschilaiset, joissa ei ainakaan päälle päin näy mitään epäilyttävää. Viikonloppuna käytin tulpat irti ja 4. ja 6. pytyn tulpat näyttivät hieman erilaisilta kuin muut neljä, vaikka tulpilla ei ole ajettu ku muutama tuhat km. Edelliset tulpat oli ollu pitkään ja juuri noiden 4. ja 6. pytyn tulpista puuttui jopa paloja siitä keskivaipasta...

                            Voisiko muutaman pytyn poikkeava palotapahtuma aiheuttaa oireet? Lambda haistaa pakokaasuissa jotain outoa ja motronic yrittää säätää tilanteen kuntoon --> kuvatunlaiset oireet?

                            Vanhemmissa malleissahan on puolavikoja eli mahdollisesti syy.
                            :: Pling!
                            Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

                            Comment

                            • rampe525
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 16
                              • Oulu

                              #15
                              Entisessä ooppelissani oli vähän vastaavanlainen vika. Ajotietokoneesta huomasi kulutuksen heluvan hyvin herkästi pieneenkin vastamäkeen tai kaasun liikkeeseen (siis normaalista poiketen erittäin herkästi). Syynä oli likaantuva ilmamassamittari. Likaantuminen saattoi johtua paneelimallisesta vapaavirtaussuodattimesta joka päästi likaa mittarin vastuslankoihin. Korjaus oli helppo eli rasvattomalla puhdistus sprayllä lanka puhtaaksi.

                              Kokeilin samaa nyt myös tähän ongelmaan. Samalla vaihdoin ilma suodattimen uuteen. Laitoin myös imuhaitariputken alalaidasta lähteviin kahteen letkun lemmarit ympärille (näyttivät olevan hiukka huonokuntoiset). Haitarikumi itsessään oli kyllä ehyt.
                              No jokatapauksessa ei auttanut tähän ongelmaan mitään. Aaltomainen kiihtyvyys jatkuu ja kulutus viisari heiluu edelleen kiihdytyksessä.

                              Pitänee jatkaa tutkimuksia...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎