Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 vs. E34 muu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2565
    • Kirkkonummi

    #46
    Tuo M5 3.8 -92 on ollut käytössä vasta 2kk ja edellinen auto oli Saab 900, joten välttämättä paras tausta ei ole nyt tarjolla

    Se, mikä näiden tehovehkeiden restauroimisessa on erona normivekottimien kunnostamiseen on se, että jokainen korjattu kohta tuntuu tehoversioissa parempana. Kun korjaat 535i:en täysin, niin se on varmasti mukava jne ajaa mutta esim. juuri alustaltaan kunnostettu M5:en jälkeen ymmärtää, miksi auto aikanaan niin hyviä aikalaisraportteja sai aikaan. M5 on ehkä hyvä esimerkki siitä, miten malliston sport-versio pitäisi tehdä; kokonaisvaltaisesti. Alusta, vaihdelaatikko, perä, moottori ja vielä sisustus (=sportsitzet) tekee normiautosta paketin, joka kestää rälläämistä ja on mukava ajaa kovemmillakin vauhdeilla.

    M5 painaa tyhjänä 1650kg ja jos keskimäärin bensasta saadaan 25% sen sisältämästä energiasta hyötykäyttöön, niin on selvää että alle kympin kulutukset eivät välttämättämättä onnistu ilman hyvää myötätuulta. Harvalla isommalla autolla alle kaksinumeroisiin kulutuksiin päästään, tämä pätee valitettavasti myös uusiin autoihin, joissa alati kasvava lisävarusteiden määrä lisää painoa. Ei kuitenkaan heitetä lompakkoa kaivoon, itse tankkasin juuri eilen ja tankatun määrän mukaan kulutus oli ollut 10.9 ja ajotietokoneessakin 11.0. Miten tämä on mahdollista? Vajaa 600km:n lenkki jossa kohtuullisen vähän kaupunkiajoa (=pysähtelyä & liikkeellelähtemistä); cruisella ajettiin pitkät matkat 140 km/h mittarissa, eli kierrokset olivat 5. vaihteella koko ajan jossain 3000-4000 välillä ja ohitustilanteissa sitten mentiin niin kovaa kuin kaasupoljin antoi myöten. Ei siis mitään taloudellisuusajoa, mutta silti olen hieman vaikuttunut.

    Ei tuo kulutus epäolennainen ole, kyllä se nykyisillä bensanhinnoilla potuttaa laittaa tankkiin 100€ kerralla mutta minkäs teet. 15l/100km normiajossa on kyllä liikaa, itselläni on työmatkailussa ollut 11.4l/100km ajotietokoneen mukaan.

    M5 3.6 on ainakin oman rajoittuneen kokemuksen mukaan enemmän kierroskone kuin 3.8-litrainen evoluutioversio; lyhyempi iskunpituus etc. Kyllä silläkin kaupunkiajo onnistuu hyvin, onhan koneella nyt hiukan kokoakin. Itseäni kiinnosti 3.8:ssa suuremman tehon lisäksi "sivistyneemmät" normiajo-ominaisuudet ja uudempi moottorinohjaus, esim. 3.6:ssa on vielä puola. Näillä säillä vedenlämmöt tulevat käyttölämpöönsä jo 5-10 minuutissa, öljynlämpöihin (82°) pitää ainakin tuolla 3.8:lla oikeasti ajaa, n. 80km/h 10 km ja kone on juuri sopivasti käyntilämpöinen moottoritielle saavuttaessa..

    Tuota 3.6:sta on näyttänyt Nettiautossa olleen jo jonkin aikaa tarjolla hyvin ja moni yksilö on erittäin hyvin varusteltu. Edullisimpia yksilöitä on saanut alle 10k€:oon, mikä ainakin allekirjoittaneesta alkaa olemaan jo hyvinkin kohtuuhintaista 4-paikkaisesta sportista, jolla oikeasti pääsee kovaa. Kannattaako M5:sta ostaa ja sitten korjausten edessä onkin PA? Ei - mutta arvaa vain kuka näinkin on tehnyt..

    M5 on kiva auto. Sillä oli yllättävän mukavaa käydä tekemässä pidempi maantielenkki vaikka kierroksia piti koneesta käyttää. Joka aamu kun auton laittaa pörisemään ja hiljakseen ajelee joutokäynnillä (ilmapumppu), niin se on hyvä tapa aloittaa aamu; ainakin vielä M5:lla ajoon lähtö on pieni tapahtuma, normiautolla se on liikkumista paikasta toiseen. Ajatuksetkin ovat muuttuneet tässä ajomäärän kasvaessa (~2500km) - jospa ei vaihtaisikaan tuota euro-imuria farmariin, vaan yrittäisi vielä jotenkin kärvistellä - sillä on vain niin mukavaa ajella.

    Lopuksi
    -Cruise. Vaikka mitä väitettäisiin, on se toimivana ehdoton varuste. M5:ssa ei kaikkein yleisin, mikä on yllättävää.

    -Ilmastointi. Helpompi laittaa viallinen järjestelmä toimivaksi kuin asentaa sellainen kokonaisuutena autoon, jossa sitä ei ole koskaan ollutkaan. Jos kompressori pyörii, magneettikytkin ottaa kiinni ja järjestelmässä jopa paineita, niin ei se välttämättä nyt totaalisen kallista ole laittaa viilennystä kabiiniin.

    -Nahkasisustus. Mitä enemmän sitä paremmin, puolinahkapenkit hyväkuntoisinakaan eivät ole sama kuin volleder. Sähkösäätöisyys on aina plussaa, mutta jos kuljettaja ei vaihdu kovin usein, niin saa niitä käsinkin liikuteltua. Jos mahdollista valita, niin mustallekin löytyy värivaihtoehtoja ja vaaleat sävyt lisäävät valoisuutta & avaruutta.

    -BMW Hifi. Omassa on kiinni vain RDS/kasettimankka, mutta kyllä hyvä musiikki kuullostaa paremmalta hyvistä stereoista - jos mahdollista valita, niin tälläinen. Tietenkin niin, että niitä alkup. vahvareita & johtoja ei ole a) revitty pois ja b) myyty sitten erikseen.. BMW:n alkup. mankkaan kannattaa panostaa, se on kätevää että sekin tottelee samaa himmennyksensäätöä kuin muu kojelauta.

    -Jos hakee puhdasta käyttöäautoa, niin 535i antaa varmasti eniten. Itse valitsin M5:en koska se on auto, jota en tarvitse.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Rockwell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 1713
      • Helsinki

      #47
      Mulla kokemuksia S38B36 M5, S38B38 M5 ja 535i:stä.

      Jos 535i:n ja M5 välillä pitää valita niin ehdottomasti M5. Joka pennin arvoinen ja pitää hintansa paremmin kuin 535i.

      Kulutus on molemmissa suunnilleen samalla tasolla, maantiellä ja muutenkin kylläkin M5 eduksi. Itselle oli vähän pettymys tuo S38B38 kulutus kun ajattelin että se on vähän pienempi kuin S38B36:sen. 535i:n kulutuksella ei kyllä nykyhinnoilla saa rahoilleen vastinetta.

      Tuosta Petterin mainitsemisista 3.8l sivistyneistä ajoominaisuuksista. Onhan se sivistynyt, liian sivistynyt. Vanhemmassa koneessa oli sentään luonnetta. Silläkin oli todella helppo ajaa sivistyneesti, puhutaan kuitenkin 3.5l koneesta eikä mistään yläkireästä riisinpaahtimesta josta puuttuu vääntö. Toisaalta kun kierrätetään konetta punarajalle niin koneen luonne muuttui ja alkoi hirveä repiminen. Ja ne äänet mitä se päästeli konehuoneesta ohjaamoon. Ah.. Uudemmassa ne ovat poissa :(

      Itse mieluummin ottaisin S38B36 koneella olevan M5:sen mutta sitä kun ei ole Touringiin saanut. Ei ole kaksoismassavauhtipyörä ongelmia. Sytkä hoidettu vanhalla kunnon puolalla. Puhumattakaan EDC-alustasta joka on kyllä on aivan mahtava toimiessaan. Mutta jos ei toimi niin kallis ylläpitää. Koska sen olemassa olo M5:ssa sen erikoisuuden takia ehdoton.

      Eli summasummarum:

      535i

      - paljon kulutusta tyhjästä

      M5 S38B36

      - raakaa voimaa järkevällä kulutuksella, kestävää "perus"tekniikkaa

      M5 S38B38

      - sama kuin pienemmällä koneella mutta paljon enemmän ongelmakohtia kuin vanhemmassa.
      BMW F31 330d M-Sport -13
      ex. BMW F21 116i -13
      ex. BMW 540i(g) Touring -01
      ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
      ex. BMW 316g -99
      ex. BMW M5 Touring -92
      ex. BMW 535i -91
      ex. BMW M5 -91
      ex. BMW 325i Touring -90

      Comment

      • Jusab
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 48
        • Joensuu

        #48
        Ootteko kuullut/viritelleet itte lähinnä noi s38 koneita? Millaisia tehoja noista on vapareina saatu? Mulla just laitossa, JE:n takomännät tuli just viimeviikolla ameriikoista, halkaisia pompsahti 93,5mm--> 96,5mm ja puristus suhde 10-->10,5. Kait tohon joutuu putkiston vaihtaa, mutta tekeekö noilla lastuilla mitään vaparissa? Kannen virtauksia on myös paranneltu, ja kanavat hiottu mutta nokat arvelin pitää vakiona..

        Ps. Männät oli TODELLA edulliset, 920$ 6kpl, ja total seal renkaat 115$! Kaveri oli vielä niin reilu, et heitti pakkauslistaan 15% oikeasta hinnasta joten verojakin jäi maksettavaa kaikki 25eur..

        95% löytyy kaikkiin bemarin euro/usa malleihin mäntiä, ja sanoi jos ei löydy ni lähetä malli tai kuvat ni tekeevät sen perusteella! Tilauksesta n.3viikkoa ja tavarat oli suomessa. www.racetep.com

        Comment

        • JPS
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 197
          • Helsinki

          #49
          Originally posted by bimmerE34
          S38B36 M5 sekä 3,8l M5 omistajat voivat kertoa hieman kulutuksesta.

          T: BimmerE34
          Vesku
          S38B36:
          Just tossa viikonloppuna ajeltiin neljällä kyytiläisellä Kotkasta Lappeenrantaan ja takaisin, keskikulutus 8.3L/100km, rauhallisella kaasun käytöllä ja ~90km/h nopeudella.

          No, kyllä se paluumatkalla sitten kasvoi, kun yritettiin pysyä muutaman motoristin perässä moottoritien alkaessa..
          G31 -18

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            #50
            Kiinnostavaa nähdä dynotuloksia virittämisen jälkeen. Eiköhän nokat olisi järkevintä vaihtaa?
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11722
              • Kouvola

              #51
              Originally posted by Jusab
              Ootteko kuullut/viritelleet itte lähinnä noi s38 koneita? Millaisia tehoja noista on vapareina saatu? Mulla just laitossa, JE:n takomännät tuli just viimeviikolla ameriikoista, halkaisia pompsahti 93,5mm--> 96,5mm ja puristus suhde 10-->10,5. Kait tohon joutuu putkiston vaihtaa, mutta tekeekö noilla lastuilla mitään vaparissa? Kannen virtauksia on myös paranneltu, ja kanavat hiottu mutta nokat arvelin pitää vakiona..

              Ps. Männät oli TODELLA edulliset, 920$ 6kpl, ja total seal renkaat 115$! Kaveri oli vielä niin reilu, et heitti pakkauslistaan 15% oikeasta hinnasta joten verojakin jäi maksettavaa kaikki 25eur..

              95% löytyy kaikkiin bemarin euro/usa malleihin mäntiä, ja sanoi jos ei löydy ni lähetä malli tai kuvat ni tekeevät sen perusteella! Tilauksesta n.3viikkoa ja tavarat oli suomessa. www.racetep.com
              Totta hitossa tekee lastulla varsinkin jos alkaa modifioimaan konetta porausta kasvattamalla jne.

              Tossa linkissä esim. yksi 3.8->4.0 yms. tekniikalla 400hv ja 500Nm vääntöä!


              Kyllä itekkin ehdottomasti kallistuisin 3.6l M5:een kuin 535i:hin monestakin syystä. Ensinnäkin hinnat ei edes monella tonnilla heitä kalleimman 535i:n ja hyväkuntoisen 3.6l M5:n välillä ja yleensä noi M5:t on kuitenkin huomattavasti runsaammilla varusteilla ja vähemmän ajettuja. Melkein poikkeuksetta alkaa olemaan se 300tkm noilla maamoottoreilla jo takana.

              Kulutus molemmissa samaa luokkaa eli vaikka tehoa onkin se reilut 100hv enemmän niin normaaliajossa se ei vaikuta kulutukseen mitenkään. 3.6l ei ole noita kalliita EDC-alusta vikoja kun siinä on eri alusta eli "edullisesti" pääsee siinäkin jos tarvii uusia palikoita. Etupään kulutusosat ei maksa sen enempää kuin tavalliseenkaan E34:een.

              Ylläpidosta sen verran, että autossa on kyllä huoltovalot jotka ilmoittaa milloin on oilservicen ja inspection I/II:n aika. Eri huollot sitten sisältää ne tulppien vaihdot, venojen säädöt yms. eli niitä ei tarvi alkaa 10tkm välein räpläämään

              Inspection huollot todennäköisesti tulee kustantamaan M5:lle hitusen enemmän kuin normi E34:lle jos tarvii alkaa säätöpaloja tilaamaan ja huoltajalla menee aikaa perehtyä tekniikkaan jne.

              Talviajoon tietty kannattaa hommata jokin moottorilämmitin M5:een niin säästää moottoria ja todennäköisesti myös kulutuksessakin pitkän pennin.

              Comment

              • Jusab
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 48
                • Joensuu

                #52
                Originally posted by Esko
                Totta hitossa tekee lastulla varsinkin jos alkaa modifioimaan konetta porausta kasvattamalla jne.

                Tossa linkissä esim. yksi 3.8->4.0 yms. tekniikalla 400hv ja 500Nm vääntöä!
                http://www.e34.de/fotostories/fotost...name=MarioM5-2
                Mistä noita lastuja kannattais alkaa kyselee? Mistä sais tietoa eri merkeistä ja pääseekö niitä vertailee keskenään? Mitä hintoja tollasesta pyydetään? Nim. ei mitään hajua..

                Comment

                • Jusab
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 48
                  • Joensuu

                  #53
                  Originally posted by Rockwell
                  Kiinnostavaa nähdä dynotuloksia virittämisen jälkeen. Eiköhän nokat olisi järkevintä vaihtaa?
                  Ois varmaan, mutta tohon on palanu omat ja lainatut rahat jo ni jotenki arvelin rueta säästelee.. Voi olla tietty väärässä paikassa toi saituus Lisäksi vielä jotku pirun runkut pölli bbs:t alta ja rikkoivat peltejä joista kaikki jäänee ittelle maksettavaksi.. Kone pitäis olla nipussa n.3 viikon sisään ja sit jos pääsis ajelee ekaa kertaa 1,5 vuoteen ( vein auton eräälle joo joo miehelle joka ei tehny MITÄÄN ensimmäiseen 4 kuukauteen autolle! ). Pistän dyno lappuja tänne kun saan joskus penkitettyä.

                  Comment

                  • bimmerE34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 6208
                    • Gotham

                    #54
                    Kiitos vastauksistanne.

                    M5 alkaa kuullostamaan ja tuntumaan siltä, johon pitäisi kallistua. Talvella pystyy ajamaan, kun pitää järjen tehojen kanssa. Moottorinlämmitin on suomen talvessa todella hyvä olla. Vaikkei työmatkat olekkaan pitkiä, mutta kun sitä autoa tarvitsee muuhunkin. Asentaminen ei paljoa maksa, varsinkaan jos itse tekee.

                    Nyt eikun penniä venyttämään, ja toivotaan, että kesäkuussa viimeistään on kolehti kasassa (näillä palkoilla ei juhlita, eikä varsinkaan kun ruokakin on välttämätön). Toki voihan auton jo nyttenkin hommata, mutta ennemmin maksaa kerralla omista, kun sitten lainaa pois. Nimim. kun ei ole lainaa, jää enemmän käteen (huomattu on, ja helpottaa elämää)

                    ///Pumppu Pojat Racing Team
                    Metaline sport #40

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11722
                      • Kouvola

                      #55
                      Originally posted by Jusab
                      Mistä noita lastuja kannattais alkaa kyselee? Mistä sais tietoa eri merkeistä ja pääseekö niitä vertailee keskenään? Mitä hintoja tollasesta pyydetään? Nim. ei mitään hajua..
                      Varmaan karala kuitenkin se tunnetuin henkilö, joka osaa homman varmasti
                      Tosin taitaa olla aika kiirettä niillä, että voi olla aika tiukkaa saada säätöaikaa...

                      http://www.turbotec.com/yritys/yhteys.htm

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎