Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540 Ohjaussimpukan kiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tv3014
    Newbiemmer
    • Apr 2004
    • 6
    • vaasa

    E34 540 Ohjaussimpukan kiristys

    Onnistuuko kiristys kyseisessä mallissa? Onko kokemuksia?
  • Lese
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 220
    • Lavia

    #2
    Originally posted by tv3014
    Onnistuuko kiristys kyseisessä mallissa? Onko kokemuksia?
    Onnistuu, mutta on vittumainen homma.

    Kasikoneen ympärillä on sen verta ahdasta, että mm. konetta pitää nostaa ylös, jotta saa edes vähän lisää tilaa. Sen jälkeen 3/8" räikällä ja kolmella jatkovarrella ja kahdella nivelellä lukitusmutteri auki ja sitten hiukan ruuvia kireemmälle esim. joku parikymmentä astetta, eli ei todellakaan paljoa. Ittellä se vähän parani muttei, vieläkään kovin hyvä. Ohjausvaihde on vaan niin kulunut, ettei siihen enää säädöt auta.

    Täältä löytyy yksityiskohtasemmat ohjeet lontoon kielellä:

    http://www.bmwe34.net/e34main/mainte...eering_box.htm

    Comment

    • bemari320mies
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 788
      • Suodenniemi

      #3
      Niin ja jos se ohjausvaihteen väljyys kovasti haittaa, niin kannattaa katsella noita varaosahintoja. Uusi simpukka ~1100 - 2500€ , ainakaan minua ei noiden hintojen jälkeen pieni välys haittaa
      Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
      EX: BMW E34 525i -90
      EX: BMW E28 528iA -85
      EX: BMW 320i Taxi -86

      Comment

      • kartse
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 75
        • Tampere

        #4
        Taitaa olla oikein tyyppivika kun itselläkin on samanlaista vaivaa
        Onneksi ei oo viä kovin paha mutta kait se on kiristys hommiin ryhdyttävä.

        Comment

        • tkiv82
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 62
          • Tampere

          #5
          Samaa vikaa mullakin.. Onneks on vähän helpompi homma tossa m50b25 koneisessa tuo simpukan operointi..
          E34 Alpina b10 Supercharged

          Comment

          • SLK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 275
            • Päijät-häme

            #6
            Eikös siellä ole se apusimpukka joka maksaa n. 36 ekee, auttaisko sen vaihto?
            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Apusimpukan hela(maksaa alle 36€, noin 20€ ehkä) voi auttaa ja tietysti kaikki raidetangon osat kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa koska on vaihdettu.

              Hyvä tapa säätää simpukkaa on nostaa eturenkaat ilman, väännellä rattia laidasta toiseen niin kauan, että kunnolla muistaa millainen kireys ohjauksessa on. Sitten kaveri pikkuhiljaa kiristämään ja kokoajan itse ratissa ruuvata laidasta laitaan. Kun alkaa kiristyä, niin hyvä on. Ei kannata löysätä enää siitä, se antaa käytössä hieman takaisin.
              Last edited by alspe; 20-12-2005, 11:42.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • e34m62
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 62

                #8
                Ensin kannattaa kokeilla onko rattiputken mutteri (jalkatilassa) löystynyt jos niin löysät pois mutterista. Liikakiristys ilmenee jäykkänä ja huonosti palauttavana ohjauksena.
                Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

                Comment

                • Luntti
                  2Wheel Driver
                  • Jul 2003
                  • 5021
                  • Yka

                  #9
                  Originally posted by e34m62
                  Ensin kannattaa kokeilla onko rattiputken mutteri (jalkatilassa) löystynyt jos niin löysät pois mutterista. Liikakiristys ilmenee jäykkänä ja huonosti palauttavana ohjauksena.
                  http://www.bmwe34.net/e34main/trouble/steeringplay.htm
                  Mulla auttoi tämä. Tämän liikakiristys aiheuttaa, että ratin korkeussäätö menee jäykäksi tai jää jumiin. Eli ei ihan niin kireälle kuin mutteri menee. Voi kokeilla välillä kun kiristää mutteria.
                  Ylempänä rattiakselissa on myös tämmöinen jonka kireys kannattaa tarkistaa.

                  Simpukan liika kiristys taas aiheuttaa tuota, että ohjaus ei palauta(keskitä). Ja on jäykkä.

                  Comment

                  • e34m62
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 62

                    #10
                    Originally posted by luntti
                    Simpukan liika kiristys taas aiheuttaa tuota, että ohjaus ei palauta(keskitä). Ja on jäykkä.
                    Kuin myös rattiputken muttereiden liikakiristys. Rattiputken laakereille kohdistettu jännitys aiheuttaa liikaa kitkaa -> ohjaus keskittyy huonosti, kokeiltu on.

                    Comment

                    • DiisseliKiisseli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 550
                      • Uusimaa

                      #11
                      Jos se ohjausvaihde eli "simpukka" on väljä niin ei siihen apusimpukan vaihto tai muitten mutterien kiristys auta yhtään mitään.

                      Se on helppo katsoa onko väljä simpukassa vai jossain muualla. Kun kääntää rattiakselia simpukan juuresta ja samalla kokeilee simpukan pohjassa olevaa vipua joka pyöriä akselin välityksellä kääntää niin jos siinä tuntuu klappia niin silloin simpukka on väljä. Sitten jos on kiristysvara käytetty loppuun eli ohjaus tarraa keskialueella niin se on ohjausvaihde vaihdettava.

                      Romikselta saattaa saada pariin sataan euroon varaosan, mutta ei nekään mitään uusia ole. Tuurilla voi jostain löytää hyvän.

                      Kumma että näitä ei löydy mistään tehdaskunnostettuina.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by DiisseliKiisseli
                        Jos se ohjausvaihde eli "simpukka" on väljä niin ei siihen apusimpukan vaihto tai muitten mutterien kiristys auta yhtään mitään.

                        Se on helppo katsoa onko väljä simpukassa vai jossain muualla. Kun kääntää rattiakselia simpukan juuresta ja samalla kokeilee simpukan pohjassa olevaa vipua joka pyöriä akselin välityksellä kääntää niin jos siinä tuntuu klappia niin silloin simpukka on väljä. Sitten jos on kiristysvara käytetty loppuun eli ohjaus tarraa keskialueella niin se on ohjausvaihde vaihdettava.

                        Romikselta saattaa saada pariin sataan euroon varaosan, mutta ei nekään mitään uusia ole. Tuurilla voi jostain löytää hyvän.

                        Kumma että näitä ei löydy mistään tehdaskunnostettuina.
                        Tosta sun postauksesta saa nyt sen kuvan, että mitään ei ole yleensä tehtävissä muutaku ostaa käytetty simpukka. Jos ohjaus on "yleisesti" löysä joka kohdassa, auttaa kiristys varmasti.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • DiisseliKiisseli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 550
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by alspe
                          Tosta sun postauksesta saa nyt sen kuvan, että mitään ei ole yleensä tehtävissä muutaku ostaa käytetty simpukka. Jos ohjaus on "yleisesti" löysä joka kohdassa, auttaa kiristys varmasti.
                          Tarkoitan siis että jos ohjausvaihde on väljä niin ei siitä ehjää saa korjaamalla jotain ihan muuta.

                          Niin ja ohjausvaihteen kiristys tietysti auttaa, mutta ei enää siinä vaiheessa kun kiristysvara on käytetty loppuun ja ohjaus kangertelee.
                          Last edited by DiisseliKiisseli; 22-12-2005, 12:06.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Apusimpukan hela maksaa KL:ssä 16€ ja muutama muukin ohjuksen säätölinkki löytyy tästä. Ja ne muutamat OT-löpinät poistettu tästä välistä...
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • e24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 628

                              #15
                              oma kokemus väljyydestä ja säädöstä E24 koppaisessa pirssissä, eli sama rakenne, kun noissa muissakin...

                              rompetta oli vielä irti tuon säätömurikan edestä, joten otin asiaksi poistella hieman ratin välyksiä.

                              säädöt oli jumissa, joten ensin hylsyllä ruuvailin mutteria aukipäin niin kauan, että säätöruuvi nousi tappiinsa, ja sitten pikkusen voimia lisää ja sain mutterin pyörimään vihdoinkin ruuvin ympärillä.

                              en kattellut renkaiden enkä ratin asentoa, vaan ruuvasin ruuvia takaisin kiinni niin kauan kunnes rukariin tuli vastusta niin, että tarvi ruveta voimiaan käyttää, joten jätin siihen. rattia tuli samalla heilutettua välyksen laidasta laitaan. samalla kun ruuvi meni tiukaks, niin välyksetkin katos ratilta.

                              auto ei ole vielä ajokuntoinen, mutta tänään just tuuppasin sen pihalle, kun hallissa tarvittiin vähän tilaa, enkä huomannut, että ohjaus olis jumittanut ja ohjaus palautui ihan vaivattomasti, varsinkin takaperin työnnettäessä.

                              sitä en kokeillut miten käy ihan äärilaitaan kääntäessä, mutta ainakin nyt tuntuis vielä lykästäneen
                              käyttis Honda CR-v
                              .... MR2
                              ----------------------------
                              ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎