Onnistuuko kiristys kyseisessä mallissa? Onko kokemuksia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 540 Ohjaussimpukan kiristys
Collapse
X
-
Originally posted by tv3014Onnistuuko kiristys kyseisessä mallissa? Onko kokemuksia?
Kasikoneen ympärillä on sen verta ahdasta, että mm. konetta pitää nostaa ylös, jotta saa edes vähän lisää tilaa. Sen jälkeen 3/8" räikällä ja kolmella jatkovarrella ja kahdella nivelellä lukitusmutteri auki ja sitten hiukan ruuvia kireemmälle esim. joku parikymmentä astetta, eli ei todellakaan paljoa. Ittellä se vähän parani muttei, vieläkään kovin hyvä. Ohjausvaihde on vaan niin kulunut, ettei siihen enää säädöt auta.
Täältä löytyy yksityiskohtasemmat ohjeet lontoon kielellä:
http://www.bmwe34.net/e34main/mainte...eering_box.htm
-
-
Niin ja jos se ohjausvaihteen väljyys kovasti haittaa, niin kannattaa katsella noita varaosahintoja. Uusi simpukka ~1100 - 2500€ , ainakaan minua ei noiden hintojen jälkeen pieni välys haittaaTällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
EX: BMW E34 525i -90
EX: BMW E28 528iA -85
EX: BMW 320i Taxi -86
Comment
-
-
Apusimpukan hela(maksaa alle 36€, noin 20€ ehkä) voi auttaa ja tietysti kaikki raidetangon osat kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa koska on vaihdettu.
Hyvä tapa säätää simpukkaa on nostaa eturenkaat ilman, väännellä rattia laidasta toiseen niin kauan, että kunnolla muistaa millainen kireys ohjauksessa on. Sitten kaveri pikkuhiljaa kiristämään ja kokoajan itse ratissa ruuvata laidasta laitaan. Kun alkaa kiristyä, niin hyvä on. Ei kannata löysätä enää siitä, se antaa käytössä hieman takaisin.Last edited by alspe; 20-12-2005, 11:42.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by e34m62Ensin kannattaa kokeilla onko rattiputken mutteri (jalkatilassa) löystynyt jos niin löysät pois mutterista. Liikakiristys ilmenee jäykkänä ja huonosti palauttavana ohjauksena.
http://www.bmwe34.net/e34main/trouble/steeringplay.htm
Ylempänä rattiakselissa on myös tämmöinen jonka kireys kannattaa tarkistaa.
Simpukan liika kiristys taas aiheuttaa tuota, että ohjaus ei palauta(keskitä). Ja on jäykkä.
Comment
-
-
Jos se ohjausvaihde eli "simpukka" on väljä niin ei siihen apusimpukan vaihto tai muitten mutterien kiristys auta yhtään mitään.
Se on helppo katsoa onko väljä simpukassa vai jossain muualla. Kun kääntää rattiakselia simpukan juuresta ja samalla kokeilee simpukan pohjassa olevaa vipua joka pyöriä akselin välityksellä kääntää niin jos siinä tuntuu klappia niin silloin simpukka on väljä. Sitten jos on kiristysvara käytetty loppuun eli ohjaus tarraa keskialueella niin se on ohjausvaihde vaihdettava.
Romikselta saattaa saada pariin sataan euroon varaosan, mutta ei nekään mitään uusia ole. Tuurilla voi jostain löytää hyvän.
Kumma että näitä ei löydy mistään tehdaskunnostettuina.
Comment
-
-
Originally posted by DiisseliKiisseliJos se ohjausvaihde eli "simpukka" on väljä niin ei siihen apusimpukan vaihto tai muitten mutterien kiristys auta yhtään mitään.
Se on helppo katsoa onko väljä simpukassa vai jossain muualla. Kun kääntää rattiakselia simpukan juuresta ja samalla kokeilee simpukan pohjassa olevaa vipua joka pyöriä akselin välityksellä kääntää niin jos siinä tuntuu klappia niin silloin simpukka on väljä. Sitten jos on kiristysvara käytetty loppuun eli ohjaus tarraa keskialueella niin se on ohjausvaihde vaihdettava.
Romikselta saattaa saada pariin sataan euroon varaosan, mutta ei nekään mitään uusia ole. Tuurilla voi jostain löytää hyvän.
Kumma että näitä ei löydy mistään tehdaskunnostettuina.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspeTosta sun postauksesta saa nyt sen kuvan, että mitään ei ole yleensä tehtävissä muutaku ostaa käytetty simpukka. Jos ohjaus on "yleisesti" löysä joka kohdassa, auttaa kiristys varmasti.
Niin ja ohjausvaihteen kiristys tietysti auttaa, mutta ei enää siinä vaiheessa kun kiristysvara on käytetty loppuun ja ohjaus kangertelee.Last edited by DiisseliKiisseli; 22-12-2005, 12:06.
Comment
-
-
Apusimpukan hela maksaa KL:ssä 16€ ja muutama muukin ohjuksen säätölinkki löytyy tästä. Ja ne muutamat OT-löpinät poistettu tästä välistä...
Comment
-
-
oma kokemus väljyydestä ja säädöstä E24 koppaisessa pirssissä, eli sama rakenne, kun noissa muissakin...
rompetta oli vielä irti tuon säätömurikan edestä, joten otin asiaksi poistella hieman ratin välyksiä.
säädöt oli jumissa, joten ensin hylsyllä ruuvailin mutteria aukipäin niin kauan, että säätöruuvi nousi tappiinsa, ja sitten pikkusen voimia lisää ja sain mutterin pyörimään vihdoinkin ruuvin ympärillä.
en kattellut renkaiden enkä ratin asentoa, vaan ruuvasin ruuvia takaisin kiinni niin kauan kunnes rukariin tuli vastusta niin, että tarvi ruveta voimiaan käyttää, joten jätin siihen. rattia tuli samalla heilutettua välyksen laidasta laitaan. samalla kun ruuvi meni tiukaks, niin välyksetkin katos ratilta.
auto ei ole vielä ajokuntoinen, mutta tänään just tuuppasin sen pihalle, kun hallissa tarvittiin vähän tilaa, enkä huomannut, että ohjaus olis jumittanut ja ohjaus palautui ihan vaivattomasti, varsinkin takaperin työnnettäessä.
sitä en kokeillut miten käy ihan äärilaitaan kääntäessä, mutta ainakin nyt tuntuis vielä lykästäneenkäyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
Comment