Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 sähkövikaa - jätti tielle... Syy: Laturi sittenkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #16
    Oletko kokeillu esim. käynnistyskaapeleilla laittaa akulta laturille virtaa(lisän&#228? jos sattuis olemaan piuha vika,suoraan akulta heräte laturille?

    ...kaveri sai joskus viallisen takuu korjatun laturin kaupasta
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Cunttory
      Oletko kokeillu esim. käynnistyskaapeleilla laittaa akulta laturille virtaa(lisänä)? jos sattuis olemaan piuha vika,suoraan akulta heräte laturille?

      ...kaveri sai joskus viallisen takuu korjatun laturin kaupasta
      Sieltähän se "vika" löytyiki, eli ei tule herätevirtaa laturille. Onko laturin herätteelle omaa sulaketta tms jossain? Takapenkin alla?

      t.Ville

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Palaako laturin valo missään vaiheessa? Jotenkin on semmoinen outo muistikuva (fifty-sixty mahis pitääkö paikkaansa, ei oteta sitten faktana!) että laturin merkkivalo on yhteydessä herätteeseen jollain tavalla, ts. jos se on palanut ei laturille tule herätettä. Jos valo ei pala ollenkaan ja joku vielä vahvistaa tämän niin sitten mittaristoa irroittamaan .
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #19
          Originally posted by Kyytsis
          Sieltähän se "vika" löytyiki, eli ei tule herätevirtaa laturille. Onko laturin herätteelle omaa sulaketta tms jossain? Takapenkin alla?

          t.Ville
          Tosiaan lähtitisin etsimään vikaa mittaristosta, voipi olla laturin merkkivalo kärähtänyt
          Joskus itsekin yhdessä opelissa ihmettelin samaa vikaa...

          Comment

          • Sickness
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 1923
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Carman
            Tosiaan lähtitisin etsimään vikaa mittaristosta, voipi olla laturin merkkivalo kärähtänyt
            Joskus itsekin yhdessä opelissa ihmettelin samaa vikaa...
            Puhuin Villen kanssa äsken puhelimessa, sen perusteella:

            -Laturin merkkivalo kuulemma toimii, joten vika ei ole siinä.

            -Myöskään hyppylanka suoraan akulta startille ei toiminut (herätettä haettiin), joten lisävinkkejä kaivataan? Relevika kenties? Jotain muuta mittaristossa? Kuulemma matkamittari on myös pimeänä, samoin joku toinen mittari (ei pysty muistamaan mitä Ville sanoi puhelimessa).
            Last edited by Sickness; 30-03-2006, 16:10.
            E39 520iA -02

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #21
              Hip hei.

              Tosiaan tänään piti auto saada ajoon kun heittää sitä uudella laturilla, mutta eipä onnistunut.

              - Herätettä ei tule, huoltamo missä auto oli ei tiennyt mitä tehdä
              - Hain auton pois, tavoitteena päästä duunin. Kampissa alkoi pätkimään joten pistin parkkiin ettei jää kokonaan ilman sähköä.
              - Koko matkan oli piuha kiinni akun + navasta siihen laturin pienempään napaan: ei silti lataa. Kun piuhan kytkee, niin ECUn puoleisessa muovilaatikossa kuuluu selvä naksunta, Boschin rele naksuu. Kun mittaa koneen käydessä jännitteitä niin:
              . Akun navavat 11.6 (ei siis lataa)
              . Laturin isompi napa ja autonrunko 11.6 (sama kuin akulla)
              . Laturin pienempi napa ja autonrunko 17-18 (!)

              - Laturin merkkivalo toimii:
              . kun virrat kääntää päälle loimottavat kaikki normaalit merkkivalot (+ ABS) punaisina
              . kun kone käy ja hyppylanka on kiinni niin latauksen valo sammuu, kun lanka on irti loimottaa se himmeänä.

              - Mittaristossa on jotain outoa, eli toimii ok, mutta checcontrolin ja matkamittarin kentät ovat todella himmeitä, näkyvät vain tietyistö kulmista.

              Vähän alkaa olla vitsit vähissä, ei oikein enää tiedä mitä tutkia ja miten. Seuraavaksi pitäisi yrittää saada auto firman talliin jossa on sitten valoa ja lämpöä tutkia tarkemmin.
              Miten laturi on maadoitettu? Onko se vain kiinni moottorissa = maadoitettu.
              Mitä kaikkea löyty takapenkin alta, sinne ei vielä ole päässyt käsiksi kun kyydissä on kesärenkaat ja yhdet e34 etupenkit? Ainakin pääsulake lienee siellä, kun ei konetilasta löytynyt.
              Mitä tietoa voisi etsiä Motronikin liittimestä, herätevirta laturille varmaan kulkee sitä kautta?

              Isosti kaikesta avusta kiittäen!

              t.Ville

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Hmm. Olenkohan oikeassa, jos sanon, että laturin merkkivalon toinen napa on kytketty siihen pieneen laturissa ja toinen akun plussaan. Kun autoon pistetään virrat, on laturin pieni napa maissa koska laturi ei pyöri ja siten valo palaa. Kun laturi lähtee pyörimään, nousee jännite pienessä navassa samaksi kuin akun plussa puolella, jolloin jännite-ero menee nollaksi ja valo sammuu. Hyppylangan ollessa kiinni jännite-ero tasaantuu taas ja valo sammuu. Nojoo, hyödytöntä pohdiskelua .

                Laturi on maadoitettu vain koneen kautta, tarkista koneen maadoitus. Sen vikaan en kuitenkaan usko koska auto starttaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • HellFire
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 280
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Cell

                  Laturi on maadoitettu vain koneen kautta, tarkista koneen maadoitus. Sen vikaan en kuitenkaan usko koska auto starttaa.
                  Kone on varmaan maissa juuri mainitsemasi syyn takia. Laturi ei kuitenkaan välttämättä maadoitu kunnolla pelkästään kiinnityspulttien kautta koneeseen. Kannattaa nyt ainakin mitata onko auton rungon ja laturin välillä paljon ohmeja. Myös ylimääräistä maapiuhaa laturilta lohkoon tai suoraan auton runkoon voi kokeilla.
                  I wanted a faster horse.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Meni hieman ohi. Siis tottakai kone on maissa, vai mitä tarkoitit? Ja laturiin ei todellakaan mitään ylimääräisiä piuhoja tarvitse, tehtaalta se on ilman lähtenyt ja sellaisena se siellä toimiikin, patentointi on maailman kamalin keksintö ja niiden selvittäminen seuraavan omistajan toimesta on kamalaa puuhaa. Ei niitä siis, kiitos.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Cell
                      Patentointi on maailman kamalin keksintö ja niiden selvittäminen seuraavan omistajan toimesta on kamalaa puuhaa. Ei niitä siis, kiitos.
                      Jep, samoilla linjoilla. Tänään tuli poistettua samalla yksi ylimääräinen johto nokalta, jolla siis on vedettu sähkö pelkääjänpuoleiselle ajovalolle. Veikkaanpa että LKM:ssä on yksi juotos vähän huono. Ei ihme että CheckControl herjaa ajovaloista...

                      /OT

                      Ei löydy netistä tietoa sähköihin. Tuli jo katseltua autosähkökorjaamoita, taitavat vaan olla aika tietoisia hinnoittelussaan

                      t.Ville

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Ihan laturin vialta vieläkin kuulostaa, ei siellä auton päässä oikein voi vikaa olla jos ei lataa vaikka heräte tulisi. Olisiko käynyt ns. uskomaton mäihä ja sinulla olisi vieläkin rikkinäinen laturi?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Cell
                          Ihan laturin vialta vieläkin kuulostaa, ei siellä auton päässä oikein voi vikaa olla jos ei lataa vaikka heräte tulisi. Olisiko käynyt ns. uskomaton mäihä ja sinulla olisi vieläkin rikkinäinen laturi?
                          Se se olisikin hienoa . Taidan seuraavaksi hankkia uuden säätimen ja hiilet, lyödä ne vanhaan laturiin ja laittaa sillä tulille. Jos vaikka tärppäisi.

                          Vaikea se on laturia testatakaan, muuta kuin laittamalla kiinni ja katsomalla.

                          t.Ville

                          Comment

                          • tumppu86
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 900
                            • E-pohjanmaa

                            #28
                            Vie se laturi jollekkin autosähkömiehelle. Se laittaa sen testipenkkiin ja kokeilee siinä. Ja samalla tutkii sen laturin muutenkin, että onko siinä vikaa vai ei

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              #29
                              Meilläpäin tollanen täydellinen laturinremppa maksaa noin 80 euroa, eli laakerit+säädin (hiilet) ja purku/kasaustyö autosta irti ja takasin.

                              Ihan vertailuks vaan.

                              Comment

                              • bemari320mies
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 788
                                • Suodenniemi

                                #30
                                tuollainen epäkohta pisti silmään: Koko matkan oli piuha kiinni akun + navasta siihen laturin pienempään napaan: ei silti lataa. Jos teit tämän sille uudelle laturille, niin voi hyvinkin olla todennäköistä että se on jo tässä vaiheessa rikki se laturi. Jos kytket suoraan akun plussalta johdon laturin D+ liittimeen (eli siihen pieneen johon tulee heräte), niin laturi hajoaa. Kykentä pitää mennä niin, että ensin on virtalukko, siitä merkkivalolle ja laturi maadottaa sen merkkivalon.
                                Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                                EX: BMW E34 525i -90
                                EX: BMW E28 528iA -85
                                EX: BMW 320i Taxi -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎