Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 sähkövikaa - jätti tielle... Syy: Laturi sittenkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    Mutta onko sillä väliä vaikka sen vetäisikin suoraan, kerroppa mihin tämä vaikuttaa, itselle ei nyt tule mieleen.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #32
      Originally posted by Cell
      Mutta onko sillä väliä vaikka sen vetäisikin suoraan, kerroppa mihin tämä vaikuttaa, itselle ei nyt tule mieleen.
      Jos heräte tulee polttimen kautta, toimii poltin välissä vastuksena ja rajoittaa sitä virtaa. Ilman poltinta virtaa rajoittaa sitten joku muu (väärä?) paikka, tai sitten ei rajoita mikään (=oikosulku?).
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #33
        Kävin tuossa aamulla moikkaamassa autoa, pitää kohta yrittää siirtää se halliin. Eli akku täyteen ja ajamaan...

        Sellaisen havainnoin tein, että latauksen merkkivalo ei pala täysillä kun virrat kääntää päälle, vaan hehkuu vain hieman.

        Eli jos toiminta tosiaan on niin, että akulta menee valolle virta, josta sitten herätteen kautta maadoittuu laturille, niin sitten systeemissä on jotain häikkää. (yllätys) Eli ei maadoitu kunnolla, tai ei saa akulta sähköä kunnolla.

        t.Ville

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #34
          Sicknesille iso kiitos, saatiin auto duunin halliin seisomaan.

          Latauksen merkkivalo toisaan hohtaa kone käynnissäkin hieman, samoin käsijarrun merkkivalo. Miten lienevät toisiinsä kytköksissä?

          CheckControl on pimeänä, mutta matkamittari pelaa. Checkiin saa eloa vain painamalla sitä sen painiketta mittaristossa, jolla se näyttää että näyttö on ehjä.

          Kokeilin maadottaa diagnostiikkapistokkeen pinnin 12, jolla tuli testattua että latauksen polttimo on ok. Loistaa kuin mansikka kun sen vetää maihin.

          t.Ville

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #35
            Originally posted by bemari320mies
            tuollainen epäkohta pisti silmään: Koko matkan oli piuha kiinni akun + navasta siihen laturin pienempään napaan: ei silti lataa. Jos teit tämän sille uudelle laturille, niin voi hyvinkin olla todennäköistä että se on jo tässä vaiheessa rikki se laturi. Jos kytket suoraan akun plussalta johdon laturin D+ liittimeen (eli siihen pieneen johon tulee heräte), niin laturi hajoaa. Kykentä pitää mennä niin, että ensin on virtalukko, siitä merkkivalolle ja laturi maadottaa sen merkkivalon.
            Juuri näin!
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 788
              • Suodenniemi

              #36
              Originally posted by Kyytsis
              Sicknesille iso kiitos, saatiin auto duunin halliin seisomaan.

              Latauksen merkkivalo toisaan hohtaa kone käynnissäkin hieman, samoin käsijarrun merkkivalo. Miten lienevät toisiinsä kytköksissä?

              CheckControl on pimeänä, mutta matkamittari pelaa. Checkiin saa eloa vain painamalla sitä sen painiketta mittaristossa, jolla se näyttää että näyttö on ehjä.

              Kokeilin maadottaa diagnostiikkapistokkeen pinnin 12, jolla tuli testattua että latauksen polttimo on ok. Loistaa kuin mansikka kun sen vetää maihin.

              t.Ville
              Ettei nyt vaan olisi se laturi ottanut siipeensä siitä "suorasähköstä". Jos löytyy toimiva ylimääräinen jännitteensäädin, niin sillä kannattaa kokeilla, josko toimisi.
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #37
                Elis siis: latauksen merkkivalo menee suurinpiirtein näin: akku, virtalukonpohja, mittaristo, laturin d+.(tietysti välissä on mallista riippuen sulakkeita ja releitä)

                Valo siis saa maadoituksen laturin d+ navan kautta. Jos laturin valo syttyy missään vaiheessa, mutta d+ navassa olevaan johtoon ei tule missään vaiheessa jännitettä on välillä oikosulku.

                Ainakaan vanhat boschin laturit eivät mene rikki vaikka kytkee d+ napaa akkujännitteen, monissa peltoautoissa tms oon vaan hypyttäny b+ ja d+ navat yhteen ja hyvin on ladannut.

                Tarkista tosiaan tuleeko sinne d+ napaan jännite virrat päällä ja syttyykö valo se maattamalla, jos valo palaa vaikka d+ johto on irti on jossai taatusti oikosulku.

                Ja tarkista vielä että johto tosiaan on d+ navassa, eräissä malleissa on noita pikku napoja useampia.
                Olli.

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #38
                  Tilanne siis:

                  Kun laittaa virrat päälle ei laturin merkkivalo syty. Kun kone on käynnissä hohtaa se vähän. Herätepiuhaan tulee jännitettä kun kone on käynnissä 8.7v..

                  Merkkivalo on ehjä (pinni 12 diagnostiikasta maihin -> valo mollottaa).

                  Alanpa epäillä että tuo uusikin laturi on rikki.

                  Comment

                  • full
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1214
                    • Tampere

                    #39
                    oletko jo tarkistanut sen päävirtasulakkeen? se on takapenkin alla repsikan puolella sellanen musta mötikkä johon menee kaksi 30mm2 johdinta. isäukon auto teki hieman vastaavia temppuja tuossa parin viikon verran. ensimäisenä tarkistin päävirtasulakkeen mutta vasta toisella tarkistuskerralla otin kunnolla syyniin ja huomasin siinä olevan todella ohuen murtuman. laitoin sitten johdonpätkän siihen niin jo on toimannut.
                    BMW M535iA -86
                    Volvo V90 -18

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #40
                      Originally posted by Kyytsis
                      Tilanne siis:

                      Herätepiuhaan tulee jännitettä kun kone on käynnissä 8.7v..

                      Merkkivalo on ehjä (pinni 12 diagnostiikasta maihin -> valo mollottaa).

                      Alanpa epäillä että tuo uusikin laturi on rikki.
                      Entäs jos se laturin oma piuha maihin palaako sittenkin?

                      Mittasitko latausjännitteen silloin kun oli se hyppy paikallaan akulta?

                      Käsittääkseni pitäisi tulla enemmän kuin tuo 8,7v jännitettä d+ johtoon.
                      Olli.

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Rocla
                        Mittasitko latausjännitteen silloin kun oli se hyppy paikallaan akulta?
                        Ei ollut latausjännitettä, se tässä laturivikaa pistää epäilemäänkin.

                        t.Ville

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #42
                          Originally posted by Kyytsis
                          Ei ollut latausjännitettä, se tässä laturivikaa pistää epäilemäänkin.

                          t.Ville
                          Siltä tosiaan kuullostaa, mutta mittaappa vielä että onko laturin ja akun välillä yhteys. Meneekö e34:ssä laturin piuha startille ja sieltä päävirtakaapeli akulle ?

                          Eli helpoiten mittaat tuleeko laturin b+ napaa jännite jatkuvasti. Mittailitko nuo latausjänniteen puutteet vain akulta vai lautrilta vai kummastakin.
                          Last edited by Rocla; 03-04-2006, 22:08. Reason: lisää asiaa
                          Olli.

                          Comment

                          • Jusaus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1124
                            • Kajaani

                            #43
                            Mullahan oli vähän samanoloinen ongelma omassa E34:ssa. Syyksi paljasti täysin loppuunkuluneet hiilet laturista ja rikki mennyt päävirtasulake. (päästi virtaa läpi melkein koko ajan, mutta pätki välillä pahasti, juuri radio sun muut hävis eka.)
                            Nyk: GSX1300R -00
                            Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                            ---------------------------------------------
                            -Official member of BTCF-Sauna Team-
                            ---------------------------------------------

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by Rocla
                              Siltä tosiaan kuullostaa, mutta mittaappa vielä että onko laturin ja akun välillä yhteys. Meneekö e34:ssä laturin piuha startille ja sieltä päävirtakaapeli akulle ?

                              Eli helpoiten mittaat tuleeko laturin b+ napaa jännite jatkuvasti. Mittailitko nuo latausjänniteen puutteet vain akulta vai lautrilta vai kummastakin.
                              Akku ja laturin B+ on komeasti yhteydessä... Jännitteet on mitattu molemmista.

                              t.Ville

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                #45
                                Originally posted by Kyytsis
                                Akku ja laturin B+ on komeasti yhteydessä... Jännitteet on mitattu molemmista.

                                t.Ville
                                Eikä pääsulake vaikuta rikkonaiselta? joskus tosiaan saa välillä kontaktin ja välillä hävittää.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎