Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 käsijarrun kiristäminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puuhajanne
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 45
    • Jyväskylä

    e34 käsijarrun kiristäminen?

    eli miten saa kiristettyä käsijarrua? käsijarrun kahva nousee ihan pystyyn ja pitää heikosti. tartteeko vaihtaa vaijerit vai saanko kiristettyä vanhat?
    kuin tikku paskassa...
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    Originally posted by puuhajanne
    eli miten saa kiristettyä käsijarrua? käsijarrun kahva nousee ihan pystyyn ja pitää heikosti. tartteeko vaihtaa vaijerit vai saanko kiristettyä vanhat?
    takajarrun sisältä pyöränpultinreijästä ruuvarilla

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Löysäät ensin vaijerit sieltä kahvalta. Sitten perä ylös ja tarvittaessa vaanteet pois. Etsit pyörän mutterin reiästä jarrukenkien säätöpyörän, säädät siitä ns jarrut kiinni ja löysäät sitten sen verran että pöyrii käsillä pyörittämällä se rumpu. Sitten vaijerri säädöllä loput. Ja lopuksi jarrudynoon tarkastamaan.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by 540iAV8
        Löysäät ensin vaijerit sieltä kahvalta. Sitten perä ylös ja tarvittaessa vaanteet pois. Etsit pyörän mutterin reiästä jarrukenkien säätöpyörän, säädät siitä ns jarrut kiinni ja löysäät sitten sen verran että pöyrii käsillä pyörittämällä se rumpu. Sitten vaijerri säädöllä loput. Ja lopuksi jarrudynoon tarkastamaan.
        Saa ihan riittävän tarkasti säätöihin ilman jarrudynoakin noilla ohjeilla.

        Tuossa lisää ohjeita kuvien kanssa ja ei noita jarrusatuloita tarvitse sentään irrottaa...
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          Originally posted by Leka
          Saa ihan riittävän tarkasti säätöihin ilman jarrudynoakin noilla ohjeilla.

          Tuossa lisää ohjeita kuvien kanssa ja ei noita jarrusatuloita tarvitse sentään irrottaa...
          ja aivan väärästä kohtaa nostaa peräkin ilmaan

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by larmatin
            ja aivan väärästä kohtaa nostaa peräkin ilmaan
            Tuo tuskin Lekan ottama kuva ja jos ei tiedä mistä nostaa niin sitten kysyy joltain joka tietää.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by larmatin
              ja aivan väärästä kohtaa nostaa peräkin ilmaan
              Katos vaan, en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota koko asiaan Kyllähän se perämurikasta helpoin on tunkata jollei ole nosturia käytössä...
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • DiisseliKiisseli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 550
                • Uusimaa

                #8
                Mä ruuvasin käsijarrua pelkästään siitä kahvan päästä. Tuli niin hyvä että kelpasi katsastuksessa.

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  #9
                  E39

                  Onko E39 samanlainen toi käsijarrun kiristys? Itelläkin nousee turhan ylös toi kahva ennenkun alkaa jarru pitämään.

                  Jotenkin tuntuu hankalalta toi ohje. Ite oon ollut siinä luulossa, että käsijarrun voi kiristää helpomminkin suoraan vaijeria/vaijereita kiristämällä?
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Jep jep.
                    Taika onkin (tai ei siinä mitään taikaa ole...) siinä, että vaijerit venyy MUTTA myös jarruhihnat kuluvat. (Etenkin käppäreitä tehtäessä.)
                    Vaijerin venyminen otetaan pois kahvapäästä, jarruhihnojen kuluminen huomioidaan sitä jarrun säätö"ratasta" pyörittämällä. Molemmille puolille tulisi saada yhtäläinen etäisyys jarru"rumpuun", vaijeritkin "pitäisi" säätää yhtä pitkiksi . -> Käsijarru ottaa molemmille puolille TASAISESTI.
                    Last edited by nullzwei; 16-05-2006, 11:23.

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      #11
                      Eikös se ole ihan sama, että kiristää vaan niitä vaijereita -> kengät liikkuu lähemmäksi rumpua ja käsijarru otaa kiinni aikaisemmin?
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1848
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Kaipa se lopputulos on sama, mutta silloin vaijeri on koko ajan "venytyksessä". Rummun päästä saadaan kengät sopivalle etäisyydelle ja sitten kahvan päästä vaijeri sopivan, ei siis liian, kireälle.

                        Mitä sillä nyt sitten on merkitystä ? No, jos vaijeri venyy ja venyy, niin ajastaan lopulta kahvan päästä loppuu säätövara.

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10043
                          • KVLA

                          #13
                          Kyllä sillä on merkitystä mistä ja miten käsijarrun säädöt suoritetaan.Nullzwei kirjoittikin miten ja miksi käsijarru säädetään.
                          Pointtina on se,jos pelkästään vaijeria aina kiristettäisiin säädettäessä,niin jarrukenkiä levittävän käyttövivun vipukulma muuttuisi pikkuhiljaa persiilleen.Tällöin jossain vaihessa käsijarrusta tulisi tehoton,vaikka "säätö" olisi lähellä.

                          Ja tuo oikein tehty säätö pätee yleensä lähes kaikkiin käsijarruihin automerkistä riippumatta.
                          Last edited by Heguli 31; 17-05-2006, 13:03.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Käsijarruun liittyvä kysymys, miten navan päästä saa vaijerin irti? Kaikki hilut on kyllä irti, paitsi se kenkien levittäjän toinen puolisko, eikä vaijeri mahdu se paikallaan tulemaan pois. Tukivartta irroittamassa siis...
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16460
                              • Asikkala

                              #15
                              pieni tappi

                              joka menee vaijerin päässä olevan levityksen läpi. Ota se tappi pois niin "levittäjän toinen puolisko" putoaa lattialle ja vaijeri lähtee takakautta pois, ensin tietysti kuoren kiinnitys irti.
                              Se tappi voi olla juntturissa mutta on se yleensä irronnu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎