Originally posted by valtaalt
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 kardaanin tukikumin vaihto - tärinä paheni
Collapse
X
-
Originally posted by Bemyy View PostMun mielestä kannattas kattoo missä kunnossa on kardaanin ristikkonivel, jos tahmaa vähänkään nii kannattaa vaihtaa uuteen ja tasapainottaa uudestaan. Toisaalta olen huomannut että tukilaakerin kumi ei kestä 1 vuotta kauempaa hyvänä. Samoin laatikon ja kardaanin välinen kuminivel menee 1 vuodessa huonoksi. Ehkä syynä hieman liiian ronski ajotyyli . Itse aion kokeilla tukilaakerin kumiosan täyttämistä tuulilasin kiinnitysliimalla jolloin joustovara on huomattavasti pienempi, saa nähdä toimiiko. Laatikon ja kardaanin välinen kuminivel pitäisi vielä valmistaa esim. polyuretaanista yms. kovemmasta aineesta joka voisi kestää paremmin vääntöä. Odotan kommentteja, onko kukaan valmistanut ko.osaa muusta materiaalista ja miten toimi. Samoin kuin tukilaakerin täyttöä esim. tuulilasi liimalla?
Itellä meni kesässä 2 tukikumia autona e34 540ia toinen repesi ihan kahtia ja toisesta meni kumiosa väljäksi kl:n osia,sitku toista uutta ruvettiin laittaa paikalleen niin kokeiltiin sen tukikumen jäykkyyttä käsin jumputtamalla niin se kolisi yllättävän helposti sinne tunneliin.Eiku jotain tuulilasiliimaa molemmillepuolin riittävästi eli paljon ja yöksi kuivuu.Noh seuraavana päivänä testilenkille niin kauhea bassomainen humina 80++ aina reiluun 200... 120kmh oli pahin.Noh sittenku aikani ajelin niin alkoi ääni kadota,mut sai ajaa melkein 1000km et katosi melkein kokonaan,eli ei sitä tiivisteliimaa kannata solkenaan sinne laittaa... Ja kannattaa tosin samalla kattoa se rättinivel lootan ja kardaanin välistä n.65e ristikko n.30e vaihdelaatikon tukikumet ja tasapainotus sille kardaanille jos mahdollista, näil eväil
Comment
-
-
Originally posted by TumeM View PostItellä meni kesässä 2 tukikumia autona e34 540ia toinen repesi ihan kahtia ja toisesta meni kumiosa väljäksi kl:n osia,sitku toista uutta ruvettiin laittaa paikalleen niin kokeiltiin sen tukikumen jäykkyyttä käsin jumputtamalla niin se kolisi yllättävän helposti sinne tunneliin.Eiku jotain tuulilasiliimaa molemmillepuolin riittävästi eli paljon ja yöksi kuivuu.Noh seuraavana päivänä testilenkille niin kauhea bassomainen humina 80++ aina reiluun 200... 120kmh oli pahin.Noh sittenku aikani ajelin niin alkoi ääni kadota,mut sai ajaa melkein 1000km et katosi melkein kokonaan,eli ei sitä tiivisteliimaa kannata solkenaan sinne laittaa... Ja kannattaa tosin samalla kattoa se rättinivel lootan ja kardaanin välistä n.65e ristikko n.30e vaihdelaatikon tukikumet ja tasapainotus sille kardaanille jos mahdollista, näil eväilsigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Nostetaanpa topiccia
Itse tuossa kytkinremppaa tein ja tunnustais sen jälkeen tulleen pientä semmosta koriin välittyvää täryytystä tuonne 100km/h nopeuden pintaan. Kardaanin tukikumi ehjä ja uusi rättikin tuli laitettua( tosin motonetin - mapco, joten ei ois mikään ihme vaikka se ois heti hajonnu).
Miten herkkä tuo systeemi on sille kardaanin suoruudelle? ( jos katsotaan suoraan alta päin ylös). Yritin kyllä laittaa sen vaihdelaatikon takakiinnikkeen sellaiseen kohtaaan, että kardaani ois suorassa linjassa.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment