Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kardaanin tukikumin vaihto - tärinä paheni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    E34 kardaanin tukikumin vaihto - tärinä paheni

    Perkele, vaihdoin suurella vaivalla e34 kardaanin tukikumin + laakerin ja tärinä vaan paheni. Kardaanin katoin että kasasin samalle boorille kun olikin, vika ei ole siinä. Voiko tarvikkeessa olla niin paljon löysempi kumiosa että se ei vaan jaksa pitää kardaania aisoissa? Vai onko säädöt vituillaan, kun sitä tukikumi+laakeri settiä voi liikuttaa pari senttiä urassaan, missä kohtaa sen pitäisi olla? :juo :juo
    Retard Member
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    veikkaampa että ei oo suorassa nyt sulla tukilaakeri, sillon aiheuttaa melkoista tärinää.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      Voi olla, yritin kyllä laittaa sen mahdollisimman suoraan. Täytyy mennä uudestaan auton alle, toivottavasti ei tarvi enää purkaa kardaania irti, siinä meinaan repee tyrä.

      edit. ei se enää tärise niin paljon(usein) kun ennen "remonttia" mutta nyt se tärinä on kovempaa, etenkin kakkosella ylämäkeen kierrokset about 2500rpm.
      Retard Member

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1494
        • Ilvola

        #4
        Tiedä ihan rakenteesta, itellä E28 ja siinä täristi koska kardaanin ja vaihdelaatikon välissä oleva vetoa pehmentävä tukikumi, joka on 6 pultilla kiinni pääsi elämään, koska yksi pulteista puuttui. :(

        Tarkista siis myös kardaanin kummatkin päät ja niiden kiinnitykset.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • |JR|
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 550
          • Tuusula

          #5
          Paljonko tosta tukikumi+laakeri -hässäkästä joutuu kärsii? Saako sen kardaanin helposti kahtia siitä boorituksesta? Mulla sama homma eessä...
          sigpic


          Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

          BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

          BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

          Comment

          • |JR|
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 550
            • Tuusula

            #6
            Paljonko tosta tukikumi+laakeri -hässäkästä joutuu kärsii? Saako sen kardaanin helposti kahtia siitä boorituksesta? Mulla sama homma eessä...
            sigpic


            Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

            BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

            BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Originally posted by tsbmw
              Tiedä ihan rakenteesta, itellä E28 ja siinä täristi koska kardaanin ja vaihdelaatikon välissä oleva vetoa pehmentävä tukikumi, joka on 6 pultilla kiinni pääsi elämään, koska yksi pulteista puuttui. :(

              Tarkista siis myös kardaanin kummatkin päät ja niiden kiinnitykset.
              Mulla oli koko kardaani pöydällä irti ja laitoin kyllä ihan kaikilla kiinni uudestaan + uudet nylocit ja ruuvilukitetta. Toi on varmasti nyt kiinni siitä tukikumista ja laakerista koska se täristää juuri siihen keskikonsolin alle.


              Toi tukikumi+laakeri-paketti maksaa tarvikkeena 40e. Työt olis ollu merkkiliikkeessä 120e(osat samassa paikassa 90e), yht 210e. Tosin kannattaa miettiä tota merkkiliike vaihtoehtoa kun on kuitenkin vähän helvetin vittumainen homma jos ei ole kunnon työkaluja + tulee täristävä paska kuten mulla! Huomenna nosturille!
              Retard Member

              Comment

              • dantte
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1532
                • Helsinki

                #8
                Ettet laittanut sitä tukilaageria väärinpäin sinne? Meinaa kaveril kävi niin että asens tukilaagerin väärinpäin.. heh.. ellei oo väärinpäin nii sit on tukilaageri paskana.

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1494
                  • Ilvola

                  #9
                  Voi olla myös niin pienestä kiinni:

                  1) Kohdistus kuten aiemmin eli 180 asteen asennusvirhe.

                  2) Kardaaniakselimn keskilaakeria tulee asennettaessa työntää luontaisesta sennostaan 5mm eteenpäin tai 3mm jos liukuniveltä ei ole. Siinä rundossa on semmoinen säädettävä pultinkiinnityshahlo.

                  3) Kumilaippa voi aiheuttaa tärinää.

                  4) Pyörät täristää, epätasapainoos, pultit löysäl tai kudookset pettäny 8)
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • dunkelblau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1151
                    • Uusimaa

                    #10
                    Kyl se tärinä voi tukilaakerissa olla pienestä kiinni. Ite vaihdattanu edelliseen kerran, nyrkkipajassa... Tuli parempi ku edellinen räjähtäny, mut jäi mullaki vähä täriseen, kun eivät ilmeisesti saaneet ihan kohilleen sitä uutta.
                    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #11
                      Originally posted by tsbmw
                      Voi olla myös niin pienestä kiinni:

                      1) Kohdistus kuten aiemmin eli 180 asteen asennusvirhe.

                      2) Kardaaniakselimn keskilaakeria tulee asennettaessa työntää luontaisesta sennostaan 5mm eteenpäin tai 3mm jos liukuniveltä ei ole. Siinä rundossa on semmoinen säädettävä pultinkiinnityshahlo.

                      3) Kumilaippa voi aiheuttaa tärinää.

                      4) Pyörät täristää, epätasapainoos, pultit löysäl tai kudookset pettäny 8)
                      Se on sitten varmaan tosta kohdasta 2 kiinni, jätin sen vaan ihan lepoasentoon mihin se kumi sen itellään vetää. Eli auton nokkaan päin pitäs pingottaa?
                      Retard Member

                      Comment

                      • Bemyy
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 333
                        • LAHTI

                        #12
                        tukilaakeri

                        Mun mielestä kannattas kattoo missä kunnossa on kardaanin ristikkonivel, jos tahmaa vähänkään nii kannattaa vaihtaa uuteen ja tasapainottaa uudestaan. Toisaalta olen huomannut että tukilaakerin kumi ei kestä 1 vuotta kauempaa hyvänä. Samoin laatikon ja kardaanin välinen kuminivel menee 1 vuodessa huonoksi. Ehkä syynä hieman liiian ronski ajotyyli . Itse aion kokeilla tukilaakerin kumiosan täyttämistä tuulilasin kiinnitysliimalla jolloin joustovara on huomattavasti pienempi, saa nähdä toimiiko. Laatikon ja kardaanin välinen kuminivel pitäisi vielä valmistaa esim. polyuretaanista yms. kovemmasta aineesta joka voisi kestää paremmin vääntöä. Odotan kommentteja, onko kukaan valmistanut ko.osaa muusta materiaalista ja miten toimi. Samoin kuin tukilaakerin täyttöä esim. tuulilasi liimalla?

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Miten musta tuntu että kardaani vähän paino tukikumia alaspäin kasaan, jotenkin se kumi tuntu liian löysältä. Täytyy nyt yrittää vielä laittaa sitä mutta jos se ei siitä tokene niin täytyy viedä jonnekin laitettavaksi.
                          Retard Member

                          Comment

                          • valtaalt
                            Newbiemmer
                            • Feb 2009
                            • 8
                            • N/A

                            #14
                            .....
                            Last edited by valtaalt; 28-09-2013, 14:31.

                            Comment

                            • Lopaka
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 407

                              #15
                              Originally posted by valtaalt View Post
                              Kelläs se tärisevä mällipeli olikaan E34 on ruma sitäpaitsi, ainakin muut kuin m5..
                              Hienon noston teit vuodelta 2004! Olet loistavaa viihdettä, jatka samaan malliin!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎