Announcement

Collapse
No announcement yet.

rättinivelen vaihto E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    rättinivelen vaihto E34

    Pystyykö mitenkään vaihtamaan tuota rättiniveltä ilman keskikannattimen irroitusta ? Moottoria tai vaihdelaatikkoa pitäis muutaman sentin saada siirrettyä vaihdon ajaksi, mutta taitaa olla aika toivoton homma ?
  • Carman
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 676
    • Vilppula

    #2
    Originally posted by pheno View Post
    Pystyykö mitenkään vaihtamaan tuota rättiniveltä ilman keskikannattimen irroitusta ? Moottoria tai vaihdelaatikkoa pitäis muutaman sentin saada siirrettyä vaihdon ajaksi, mutta taitaa olla aika toivoton homma ?
    Suosiolla vaan keskikannatin irti, samalla saa tarkastettua/vaihdettua senkin.
    Hommaa kuitenkin on kun putkistoa ja suojapeltejä tarvii purkaa...

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1995
      • Tampere

      #3
      Tulee vaihdettua samalla keskikannattin ja laakeri. Keskikonsolin kohdilta kuuluu mukavaa töminää 1:lla ja 2:lla n. 1500rpm:n kohdilla. Jos oikein hitaasti kiihdyttää niin ei kuulu mitään.

      Merkkaamalla kardaanin osat menee booritus kohdalleen. Mutta: jos nyt oletetaan, että ei tiedetä 100% varmasti onko se oikein niin mistä näen että osat menee oikeille paikoille ?

      Comment

      • ZoMbiE
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2583
        • Lohja, Virkkala

        #4
        Ainakin E30:ssä on tehtaan tekemät merkit kardaanin puoliskoissa. Semmoiset valkoiset pisteet. Helppo pistää kohilleen

        Comment

        • Henry
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 744
          • Kannus

          #5
          Originally posted by ZoMbiE View Post
          Ainakin E30:ssä on tehtaan tekemät merkit kardaanin puoliskoissa. Semmoiset valkoiset pisteet. Helppo pistää kohilleen
          En ainakaan muista että E34:sen kardaanissa olisi mitään pisteitä. Kannattaa merkata TARKKAAN! Ei tartte heittää ku parilla hampaalla, nii täryttää varmasti. Ennen kuin edes kardaania rupee irrottamaan, olisi hyvä merkitä myös kannatinlaakerin kohta koriin. Olen kuullut myös että kardaania irroittaessa pitäis olla myös joku tuki ettei se pääsen notkahtaan ristikon kohdalta..nooh..näitä kannattaa kysyä viisaammilta.
          Mercedes-Benz cls 350
          530DA E60
          Ex:
          Audi A6 2.7 biturbo quattro
          523IA E39
          520 E34 2Kpl
          535 E34

          Comment

          • JuRi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 147
            • Kotka

            #6
            Vähän aikaa sitten vaihdoin rättinivelen e-34:een. Erään rempan yhteydessä oli asentajalta jäänyt keskilaakerin laakeripukki kiristämättä joten se roikkui toisesta puolesta kiinni. Aiheutti liikkeelle lähtiessä pientä jyrinää. Rättinivel olikin helppo vaihtaa kun ensin purkasi lämpöpellit pohjasta ja keskilaakerihan oli jo puoliksi auki. Ajattelin vaihtaa sitten keskilaakerin, mutta en saanut sitä pulttia auki siitä murroksen kohdalta ja en viitsinyt (tiennyt miten) ottaa koko kardaania pois perämurikasta kun pelkäsin öljyjen katoavan huoltomonttuun. No onneksi laakeri oli kunnossa joten uusi rättinivel paikalleen ja muut osat kiinni. Myöhemmmin lukiessani näitä sivuja olin ymmärtävinäni, että kardaani pitää ottaa kokonaan pois saadakseen vaihdettua sen keskilaakerin. On sen verran tiukassa se murroksen lähellä oleva pultti. Mutta kokeneemmat voivat kertoa tuon asian paremmin.

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #7
              Hmmjoo. Ei ainakaan tuossa E34 OEM repair guidessa mainittu mitään erikoista kardaanin takapäätä irrotettaessa. Kai se 19mm lähtee paikaltaankin. Jos ei, niin sitten vaan koko hoito irti. Ei kai siinä sen kummempaa kuin ne 6 pulttia irti. Ja uusi tiiviste mahdollisesti. Laakerin vaihdossa tarvitaan ulosvetäjää.
              Last edited by pheno; 11-01-2007, 22:45.

              Comment

              • Henry
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 744
                • Kannus

                #8
                Ehdottomasti koko kardaani pois, ja sitten vasta asentamaan tukilaakeria. Ei sieltä mitään öljyä tule ku sen ottaa pois perä päästä.
                Mercedes-Benz cls 350
                530DA E60
                Ex:
                Audi A6 2.7 biturbo quattro
                523IA E39
                520 E34 2Kpl
                535 E34

                Comment

                • ViisKolmeVitonen
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 390
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Ei tule öljyä ei, mutta sellainen kumitiiviste siellä laipan välissä on...
                  Passat tdi -04

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1995
                    • Tampere

                    #10
                    Parempi kysyä aina etukäteen: Jos tossa hommassa voi jotain sössiä, niin mitä ?

                    Comment

                    • eizzi
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 234
                      • jeppis

                      #11
                      Jos vaihtaa rättinivelen E39 malliin manuaali laatikolla niin onko sen vaihtamisessa jotain erikoista joka täytyy tietää ennen vaihtoon ryhtymistä?? Mitä pitää purkaa, tarviiko jotain erikoistyökaluja yms..???

                      Comment

                      • asvirkku
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 514
                        • Bern

                        #12
                        Originally posted by pheno View Post
                        Parempi kysyä aina etukäteen: Jos tossa hommassa voi jotain sössiä, niin mitä ?
                        - kardaanin osien kokoaminen väärän asentoon tukilaakerin ympärille
                        - kardaanin tukilaakerin jännittämättä/kiristämättä jättäminen kun paikallaan
                        - liian vähän momenttia/jälkikiristyksen puute --> rätti löystyy ajossa
                        - laatikon / moottorin tukikumien vaihtamatta jättö jolloin tärinät saattaa jatkua
                        - liian vähän kaljaa varattu asennukseen

                        - AV
                        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                        Comment

                        • -Markus-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1463
                          • Ihan Savossa

                          #13
                          Eli kardaani mahtuu tippumaan laatikon päästä irti kun kannatinpukin ruuvaa irti? Eli ei tarvii sen enempää purkaa jotta saa rättinivelen vaihdettua?

                          Auto ois ko. tapauksessa M5 3.8 farkku.

                          Ford Mondeo Mk3 STW
                          VW E-Golf 2015
                          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Tuossa muutama ohje kardaanin kanssa puuhasteluun korjausoppaista löytyvien ohjeiden lisäksi.

                            Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1995
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by eizzi View Post
                              Jos vaihtaa rättinivelen E39 malliin manuaali laatikolla niin onko sen vaihtamisessa jotain erikoista joka täytyy tietää ennen vaihtoon ryhtymistä?? Mitä pitää purkaa, tarviiko jotain erikoistyökaluja yms..???
                              Jos pelkän rättinivelen, niin ei lukemani perusteella mitään erikoistyökaluja pitäis tarvita. Lue Lekan antamista linkeista miten homma menee, tosin siellä kaverit vaihto myös keskikannattimen+laakerin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎