Pystyykö mitenkään vaihtamaan tuota rättiniveltä ilman keskikannattimen irroitusta ? Moottoria tai vaihdelaatikkoa pitäis muutaman sentin saada siirrettyä vaihdon ajaksi, mutta taitaa olla aika toivoton homma ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
rättinivelen vaihto E34
Collapse
X
-
Originally posted by pheno View PostPystyykö mitenkään vaihtamaan tuota rättiniveltä ilman keskikannattimen irroitusta ? Moottoria tai vaihdelaatikkoa pitäis muutaman sentin saada siirrettyä vaihdon ajaksi, mutta taitaa olla aika toivoton homma ?
Hommaa kuitenkin on kun putkistoa ja suojapeltejä tarvii purkaa...
-
-
Tulee vaihdettua samalla keskikannattin ja laakeri. Keskikonsolin kohdilta kuuluu mukavaa töminää 1:lla ja 2:lla n. 1500rpm:n kohdilla. Jos oikein hitaasti kiihdyttää niin ei kuulu mitään.
Merkkaamalla kardaanin osat menee booritus kohdalleen. Mutta: jos nyt oletetaan, että ei tiedetä 100% varmasti onko se oikein niin mistä näen että osat menee oikeille paikoille ?
Comment
-
-
Originally posted by ZoMbiE View PostAinakin E30:ssä on tehtaan tekemät merkit kardaanin puoliskoissa. Semmoiset valkoiset pisteet. Helppo pistää kohilleenMercedes-Benz cls 350
530DA E60
Ex:
Audi A6 2.7 biturbo quattro
523IA E39
520 E34 2Kpl
535 E34
Comment
-
-
Vähän aikaa sitten vaihdoin rättinivelen e-34:een. Erään rempan yhteydessä oli asentajalta jäänyt keskilaakerin laakeripukki kiristämättä joten se roikkui toisesta puolesta kiinni. Aiheutti liikkeelle lähtiessä pientä jyrinää. Rättinivel olikin helppo vaihtaa kun ensin purkasi lämpöpellit pohjasta ja keskilaakerihan oli jo puoliksi auki. Ajattelin vaihtaa sitten keskilaakerin, mutta en saanut sitä pulttia auki siitä murroksen kohdalta ja en viitsinyt (tiennyt miten) ottaa koko kardaania pois perämurikasta kun pelkäsin öljyjen katoavan huoltomonttuun. No onneksi laakeri oli kunnossa joten uusi rättinivel paikalleen ja muut osat kiinni. Myöhemmmin lukiessani näitä sivuja olin ymmärtävinäni, että kardaani pitää ottaa kokonaan pois saadakseen vaihdettua sen keskilaakerin. On sen verran tiukassa se murroksen lähellä oleva pultti. Mutta kokeneemmat voivat kertoa tuon asian paremmin.
Comment
-
-
Hmmjoo. Ei ainakaan tuossa E34 OEM repair guidessa mainittu mitään erikoista kardaanin takapäätä irrotettaessa. Kai se 19mm lähtee paikaltaankin. Jos ei, niin sitten vaan koko hoito irti. Ei kai siinä sen kummempaa kuin ne 6 pulttia irti. Ja uusi tiiviste mahdollisesti. Laakerin vaihdossa tarvitaan ulosvetäjää.Last edited by pheno; 11-01-2007, 22:45.
Comment
-
-
Originally posted by pheno View PostParempi kysyä aina etukäteen: Jos tossa hommassa voi jotain sössiä, niin mitä ?
- kardaanin tukilaakerin jännittämättä/kiristämättä jättäminen kun paikallaan
- liian vähän momenttia/jälkikiristyksen puute --> rätti löystyy ajossa
- laatikon / moottorin tukikumien vaihtamatta jättö jolloin tärinät saattaa jatkua
- liian vähän kaljaa varattu asennukseen
- AVe60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by eizzi View PostJos vaihtaa rättinivelen E39 malliin manuaali laatikolla niin onko sen vaihtamisessa jotain erikoista joka täytyy tietää ennen vaihtoon ryhtymistä?? Mitä pitää purkaa, tarviiko jotain erikoistyökaluja yms..???
Comment
-
Comment