Tietoja kaivataan BMW-dieseleistä E34 ja E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luotsi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 47

    #16
    Kokemukset 525 tdsa -97

    Itsellä on ollut vajaan vuoden kyseinen menopeli ja täytyy sanoa, että ei ole tullut mitenkään halvaksi ylläpitö. 3000 euron koneremontti, ruiskupumpun tiivistys + muuta "normaaliremonttia".

    No, ton koneremontin voi laittaa entisen omistajan piikkiin, ei sais mennä tekeen remontteja, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Mutta autohan on mukava ajaa. Todella hiljanen, jolloin ainakin minun pirssissä kuuluu ylimäärästä "naksumista". Niitähän ei kuulus, jos olis normaali sisämelu.

    ZF:n tomaatti ei taida olla parhaassa maineessa, mutta varmasti kestää, kun huolehditaan, että oikea määrä öljyä on laatikossa. Tuossa aikasemmin oli joku maininnut tuosta kierrosmäärästä satasen vauhdissa isommalla pykällä olevan 2000? Mun mielestä se ei ole kuin 1600-1700 vitospykälän ollessa päällä?

    Ruiskutuspumpun kunnonhan automaatilla on hyvä testata, kun liikennevaloissa D asennossa ja kaikki mahdolliset moottorin kuormitukset päällä (ilmastointi jne). Jos kone yhtään käy epätasasesti, alkaa oleen ruiskupumpussa kulunutta osaa. Sen vaihto töineen ottaa kuitenki väh. 1500 egeä.

    Mutta eikun katteleen autoa ja jos hyvän yksilön löytää, varmasti autoa pitkäksi aikaa. Ja kyllähän E39 korimalli on parhaimman näköisiä mitä BMW on mun mielestä tehnyt...

    Comment

    • kartsan
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 187
      • Kiukainen

      #17
      Originally posted by Luotsi View Post
      Mutta eikun katteleen autoa ja jos hyvän yksilön löytää, varmasti autoa pitkäksi aikaa. Ja kyllähän E39 korimalli on parhaimman näköisiä mitä BMW on mun mielestä tehnyt...
      Mielestäni se on kyllä E38 facelift mutta makuasioistahan ei kannata kiistellä .
      Yamaha XJ750 ja XJ900
      E32 730iA
      ex E32 750iAL
      ex E34 525tdsA Touring

      Comment

      • keychain
        Newbiemmer
        • Apr 2007
        • 4

        #18
        Originally posted by TurboD View Post
        Unohda ne vellovat tomaatit. Keppi vääntää murakammin ja kulkee pari-kolme l/100km vähemmällä.
        Vaan tomaatilla ajo helppoa ja vaivatonta. Kepin hämmentäminen on vanhanaikaista!

        Comment

        • maanlu
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 255
          • Pohjanmaa

          #19
          Originally posted by jardahl View Post
          Ei pidä paikkaansa ainakaan realOEM.COMin mukaan:

          E36 M3= RMFD-5 SPEED GEARBOX S5D 310Z - THOR 1 09/1997 23001222684

          E39 tds= RMFD-5 SPEED GEARBOX S5D 260Z - THML 1 09/1997 23001434219

          Kuoret on varmaan samat, mutta sisukset ei. :think
          Ja 530d:ssäkin täysin eri laatikko
          e39 530d=RMFD-5 SPEED GEARBOX GS5-39DZ - THBA 1 01/1999 23001434505
          E34 M5
          E61 535D

          Comment

          • hj325hml
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 728
            • Pirkanmaa

            #20
            525 tds

            525 tds:stä kokemuksia? Vertailua lisää esim 525d:n??
            F16 M-Sport

            Comment

            • herrakani

              #21
              Mä laitan 525tdsa:n vasaran alle tos talven kuluessa. En tiedä miten syvälle menen, mutta ainakin ahtimen, putkistot, jäähdyttimet ja polttoaineensyötön teen uusiks. Rouva on rullannut kesän aikana liki 10tkm lisää, ei ihmeemmin valittamista. Vanha kori tietysti kukkii reunoista, mutta onneksi senkin saa korjattua.

              Comment

              • Viltzu
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 111
                • Vilppula

                #22
                Tuosta 525TDS:n kulutuksesta... Mulla touring e34 ja vie 85-100km/h matka-ajossa 6,5-6,9L/100km. Ja sit jos vauhtia nostaa esim. 110-115km/h paikkeille, niin menee sellasta 7,0-7,4L/100km. Seka-ajossa en oo vielä yli 9litran päälle päässyt. Yleensä seka ajossa pyörii kulutus 7,4-8,5L/100km paikkeilla, tosin ajan "seka-ajossanikin" vähä enemmän maantieajoa.
                E34 Touring on kyllä ollut hyvä ajettava, tietysti vanhassa aina jotain vikoja tulee, mutta ei katsastuksiin ole tarvinnut kauheita remontteja tehdä. Valot on minusta ko. autossa tosi huonot. Ja JOUDUNKIN talvisin käyttämään lisävaloja(näyttää kauhealta ), että edes jotenkuten näkisi pitkillä työmatkoilla (jotka joudun ajamaan oikeastaan aina pimeässä).
                Ja ihan kohtuullisestihan tuosta TDS padasta saa tehoo irti jos viitsii laitella... Teholastulla taitaa mennä 170-178hv paikkeille? Ja jos vielä turboa vähä päivittää(niin kuin itse tein), niin pääsee 200hv tuntumaan...
                Mutta rehellisesti sanottuna onhan toi E39 korimalli tosi hieno ja itsellä kyllä sen korimallin 530dat olisi vielä joskus haaveissa...
                Mutta puolustellaan vielä, että ei tuo e34:kään pöllömmän näköinen koppa oo, jos vähä laittaa isoa vannetta ja madallusta jne....
                MUISTA HANAA!
                Exiä: -84 Gretzky Saab, -85 1,8i Golf, -69 1,7 VW kupla, -79 Starlet, -91 2.0i 16v Calibra, -95 1,8i 16v Mondeo STW, E34 525TDS Touring -95
                NYKYISET: VW GOLF GTI 16V

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Viltzu View Post
                  Ja sit jos vauhtia nostaa esim. 110-115km/h paikkeille, niin menee sellasta 7,0-7,4L/100km.
                  Eikös tuo ole aika paljon diisselille? Eihän mun bensa-E39 vie kuin alle litran enemmän.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2194
                    • kaustinen

                    #24
                    "Valot on minusta ko. autossa tosi huonot."

                    Koitahan hankkia autoosi uudet umpiot vaikka motonetista niin alkaa jo näkeen varsin hyvin eikä maksa aivan kauheita. Vielä jos laitat xenonit h1:ten tilalle niin et taatusti tarvii lisävaloja.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • QWA
                      Newbiemmer
                      • Mar 2007
                      • 8

                      #25
                      e34 525 tds -> e39 530d

                      Originally posted by Viltzu View Post
                      Tuosta 525TDS:n kulutuksesta... Mulla touring e34 ja vie 85-100km/h matka-ajossa 6,5-6,9L/100km. Ja sit jos vauhtia nostaa esim. 110-115km/h paikkeille, niin menee sellasta 7,0-7,4L/100km. Seka-ajossa en oo vielä yli 9litran päälle päässyt. Yleensä seka ajossa pyörii kulutus 7,4-8,5L/100km paikkeilla, tosin ajan "seka-ajossanikin" vähä enemmän maantieajoa.
                      E34 Touring on kyllä ollut hyvä ajettava, tietysti vanhassa aina jotain vikoja tulee, mutta ei katsastuksiin ole tarvinnut kauheita remontteja tehdä. Valot on minusta ko. autossa tosi huonot. Ja ihan kohtuullisestihan tuosta TDS padasta saa tehoo irti jos viitsii laitella... Teholastulla taitaa mennä 170-178hv paikkeille?
                      Itsellä oli kolme vuotta e34 525 tds ja kulutukset maantiellä mainittua luokkaa. Hain kesällä saksasta 530d:n, ja sen keskikulutus Etelä-saksasta Ruotsin kautta Suomeen 7.0 (tietokoneen mukaan). Saksassa nopeus oli aina 160 - 190 kun mahdollista. Mainittakoon vielä että Heinola - Helsinki väli ei koskaan mennyt 525:llä alle 8l/100 km kun ajoi 135 mittarissa.

                      Molempien todellinen kulutus on kesäaikana kaupungissa n. 9.5-10. Talvella 525 ei tahtonut mennä millään kaupungissa alle kympin, 530d:ssä on webasto, joten ehkä sen kulutus on pienempi.

                      Joka tapauksessa annoin kerran vaimon ajaa yhden 125 km ja kulutus oli tietokoneen mukaan 5.3 !! (Maantie ajoa nelostiellä 80% 100km/h ja loppu pienempää, ei juuri ohituksia). Autojen korit painavat siis 1700kg, ja tyyli tosiaan vaikuttaa kulutukseen.

                      530dA on selvästi tehokkaampi, hiljaisempi ja parempi ajaa kuin 525tds. Lisäksi tds-koneiden polttoainepumput ovat lähes aina rikki, jollei niitä ole jo vaihdettu. 530d:n pumput voivat puolestaan vuotaa, mutta ne on helppo tutkia ostaessa.

                      Pelkän polttoaineenkulutuksen takia vaihtoa ei kuitenkaan kannata tehdä. Ja kaupunkiajoon kannattaa ottaa nopeasti lämpiävä kone (= webasto, pieni sylinteritilavuus, bensa vastaava ratkaisu).

                      Oma 530dA on piakkoin myynnissä muuton vuoksi jos kiinnostaa.

                      Comment

                      Working...
                      X