memebuy23buy

E34 525i 12V nollausella tehoa lisää *kuvia lisätty*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rentturaakki
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 129

    E34 525i 12V nollausella tehoa lisää *kuvia lisätty*

    Juu, elikäs nythän huomasin sitten seuraavan laisen asian tästä saksan ihmeestä. Akun kenkiä kun pitää n.1h irti --> laittaa takaisin ja lähtee ajamaan niin autossa on enemmän menohaluja?! Eli ala vääntö ja kiihtyvyys ovat paremmat. Tätä säilyy jonkun aikaa kun taas auto palaa "normaaliksi". En nyt muista tapahtuuko paluu normaaliin ensimmäisen sammutuksen jälkeen vai ajan kanssa mutta pysyvää se ei kuitenkaan ole. Autossa on lastu joten oma teoriani on, että kun auton nollaa niin lastu lähtee toimimaan kunnolla. Mutta miksi se ei ole koko aikaista?
    Last edited by rentturaakki; 22-10-2007, 15:35.
    Nykyne: E34 525i
    Exät:
    Coupe Sunny 1,6 vm.88
    Coupe Sunny 1,6 vm.87
    Mese 240D (123) vm.82
    Datsun 140y 1,2 vm.82
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Autossa on jokin vika päällä, eli tuo akun irroitus nollaa vikamuistin ja auto toimii hetken normaalisti, kunnes moottorinohjausjärjestelmä huomaa vian ja menee ns. linkutusmoodiin. Käy luetuttamassa vikakoodit, josko sieltä löytyisi jokin vika, jonka korjaamalla auto pelaa kuten sen pitäisi pelata.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #3
      Juuri näin
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Tai sitten esim. ilmamäärämittari / lambda vähän kulunut, ja antaa "ei niin hyvää infoa" enään eculle. Tästä seuraa, että seos ei ole aivan optimaalinen.:think
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • djanni
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 883
          • 03

          #5
          Linkutus-moodiin joutumista kyllä minäkin äänestäisin. Itsellä on viime aikoina hyvin useinkin mennyt E32:ssa nilkutusmoodi päälle, eikä silti ole syttynyt EML-valo ilmoittamaan siitä.
          Jos vikana tämä, niin mahdollisia syitä on useita: kosketushäiriö jossain, huono akku, akunkengät huonosti kiinni, pääsulake valmis vaihtoon, maadoitusvika etc.

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #6
            Näkyykös toi "nilkutusmoodissa" oleminen erikseen testerissä, vaikka vikakoodeja ei olisikaan?
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • rentturaakki
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 129

              #7
              Originally posted by Tojopa View Post
              Autossa on jokin vika päällä, eli tuo akun irroitus nollaa vikamuistin ja auto toimii hetken normaalisti, kunnes moottorinohjausjärjestelmä huomaa vian ja menee ns. linkutusmoodiin. Käy luetuttamassa vikakoodit, josko sieltä löytyisi jokin vika, jonka korjaamalla auto pelaa kuten sen pitäisi pelata.
              Voikos noita vikakoodeja luetuttaa jokaisessa autokorjaamossa vai pitääkö olla joku bemariin erikoistunut?
              Nykyne: E34 525i
              Exät:
              Coupe Sunny 1,6 vm.88
              Coupe Sunny 1,6 vm.87
              Mese 240D (123) vm.82
              Datsun 140y 1,2 vm.82

              Comment

              • Tojopa
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 1592
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by rentturaakki View Post
                Voikos noita vikakoodeja luetuttaa jokaisessa autokorjaamossa vai pitääkö olla joku bemariin erikoistunut?
                Varsinkin näissä vanhemmissa buimureissa täytyy olla piuhat ja softa ihan bemua varten, eli joko merkkihuolto tai asialleen vannoutunut "nyrkkipaja" (jälkimmäinen parempi vaihtoehto). Tai sitten tekee kuten allekirjoittanut, ja hommaa piuhat läppäriin itelle..

                Comment

                • rentturaakki
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 129

                  #9
                  No nyt kävin yhdessä liikkeessä luetuttamassa mutta ei saanu niitten vehkeillä mitään ulos sieltä. Sitten soitin Bemu Oy nimiseen pajaan joka sijaitsee tuusulassa. Siellä sanoivat että ei 90 vuosimallin 525sessa ole "nilkutus moodia", paitsi automaatissa ja silloinkin kone ei ota kaikkia kierroksia joten sen kyllä huomaa. Vasta isommissa manuaali moottoreissa on tuo moodi. Mutta vikakoodin lukuun menen nyt kumminki sinne liikkeeseen. Voikos sen lambdan ja ilmamääräanturin vaihtaa ihan siitä vaan vai onko siinä jotain erikoista esim. Momentteja yms?
                  Nykyne: E34 525i
                  Exät:
                  Coupe Sunny 1,6 vm.88
                  Coupe Sunny 1,6 vm.87
                  Mese 240D (123) vm.82
                  Datsun 140y 1,2 vm.82

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1960
                    • Hki

                    #10
                    Tuo sama efekti tapahtuu myös ilman boosterilastuja. Ensimmäisillä 50km aikana olin joskus havaitsevinani saman, mutta en viimeksi kun kokeilin. Ero on melko pieni joten se voi johtua myös ilman kosteudesta/ tuulesta. Onhan muutenkin eri päivinä hiukan eroja menohaluissa. Eli jos ero ei ole merkittävä älä rupee sen takia ainakin mitään tekemään. 98:lla ja 95:llä on mulla vastaava ero, vaikka niiden välillä ei pitäisi noin vanhoissa autoissa olla mitään eroa, niin tai näin mutta tässä pelissä on.

                    Comment

                    • rentturaakki
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 129

                      #11
                      Originally posted by Vanquish View Post
                      Tuo sama efekti tapahtuu myös ilman boosterilastuja. Ensimmäisillä 50km aikana olin joskus havaitsevinani saman, mutta en viimeksi kun kokeilin. Ero on melko pieni joten se voi johtua myös ilman kosteudesta/ tuulesta. Onhan muutenkin eri päivinä hiukan eroja menohaluissa. Eli jos ero ei ole merkittävä älä rupee sen takia ainakin mitään tekemään. 98:lla ja 95:llä on mulla vastaava ero, vaikka niiden välillä ei pitäisi noin vanhoissa autoissa olla mitään eroa, niin tai näin mutta tässä pelissä on.
                      Eron kyllä huomaa selvästi. Mäkisillä hiekka teillä varsinkin tuon alaväännön lisääntymisen. Ja kiihtyvyyden maan tiellä. Esim liikkeellä lähdettäessä kun lyö tallan pohjaan niin kumit vaan ulvovat. Mutta ilman nollausta ei toivoakaan ilman kytkintä tai kun kääntyy hiljaisessa vauhdissa ja sitte painaa kaasun pohjaa.
                      Nykyne: E34 525i
                      Exät:
                      Coupe Sunny 1,6 vm.88
                      Coupe Sunny 1,6 vm.87
                      Mese 240D (123) vm.82
                      Datsun 140y 1,2 vm.82

                      Comment

                      • djanni
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 883
                        • 03

                        #12
                        Joo, eihän siinä tosiaan olekaan EML-boksia .

                        Miltäpä kuulostaisi sellainen idea, että ehkä se lastu ei olekaan ihan sopiva :think

                        Jos kerran nollauksen jälkeen toimii hyvin, koska kaikki on asetettu tehdasasetuksiin. Vähän aikaa sitten kun olet ajellut, on DME aikansa "haistellut" ja "kuunnellut", että missä kunnossa kone on, ja optimoinut itse arvot vastaamaan todellisuutta - paitsi vaan, että lastu jonka kanssa puuhataan ei olekaan se sama mikä tehtaalta on lähtenyt...

                        Enpä tainnut osata selittää hienoilla termeillä, mutta eikös se jotakuinkin noin mene?

                        Comment

                        • rentturaakki
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 129

                          #13
                          Originally posted by djanni View Post
                          Joo, eihän siinä tosiaan olekaan EML-boksia .

                          Miltäpä kuulostaisi sellainen idea, että ehkä se lastu ei olekaan ihan sopiva :think

                          Jos kerran nollauksen jälkeen toimii hyvin, koska kaikki on asetettu tehdasasetuksiin. Vähän aikaa sitten kun olet ajellut, on DME aikansa "haistellut" ja "kuunnellut", että missä kunnossa kone on, ja optimoinut itse arvot vastaamaan todellisuutta - paitsi vaan, että lastu jonka kanssa puuhataan ei olekaan se sama mikä tehtaalta on lähtenyt...

                          Enpä tainnut osata selittää hienoilla termeillä, mutta eikös se jotakuinkin noin mene?

                          Eli mikäs nyt sitten ois toiminta suunnitelma? Vakio chippi kiinni vai? Ei sekään mukavalta kyllä kuullosta Vai pitääkö nyt sitten viritellä kojetauluun kytkin mistä saa auton virrattomaksi. Ja sitten kun on tarvetta näytellä kuinka bemari lähtee nii auto tunniks parkkii ja auto virrattomaks Muuten toimiva juttu mutta jos pitää motarilla ruveta mitteloimään :think Kaikenlaista harmia taas...
                          Nykyne: E34 525i
                          Exät:
                          Coupe Sunny 1,6 vm.88
                          Coupe Sunny 1,6 vm.87
                          Mese 240D (123) vm.82
                          Datsun 140y 1,2 vm.82

                          Comment

                          • djanni
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 883
                            • 03

                            #14
                            Originally posted by rentturaakki View Post
                            Eli mikäs nyt sitten ois toiminta suunnitelma? Vakio chippi kiinni vai? Ei sekään mukavalta kyllä kuullosta Vai pitääkö nyt sitten viritellä kojetauluun kytkin mistä saa auton virrattomaksi. Ja sitten kun on tarvetta näytellä kuinka bemari lähtee nii auto tunniks parkkii ja auto virrattomaks Muuten toimiva juttu mutta jos pitää motarilla ruveta mitteloimään :think Kaikenlaista harmia taas...
                            No eiköhän vakiolastu päihitä tuon "teholastun" mennen tullen jos vika on tuosta lastusta johtuva

                            Ja eiköhän täällä joku osaa neuvoa mistä löytää sellaisen lastun joka toimii DME 1.3:n kanssa paremmin yhteen. Luulisin - itse en pahemmin noista lastuista perusta - luotan siihen, että Baijerin moottori werstas on valinnut riittävän pätevät osat jo valmiiksi

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Kyllä mun mielestä 525:n M1.3:ssa on "limp home" moodi :think

                              Tuossa vähän aiheesta:

                              Limited Operating Strategy
                              (LOS): Motronic 1.3

                              In the event of a serious fault in one or more of the sensors or their wiring circuits, Motronic will substitute a fixed default value in place of the defective sensor. This procedure is often termed limp home. A serious fault occurs when the signal from the sensor is outside of its normal operating parameters.

                              When operating in LOS the engine may actually run quite well with failure of one or more minor sensors. Since the substituted values are those of a hot engine, cold starting and running during the warm-up period may be less than satisfactory. Also, failure of a major sensor, ie the AFS, will tend to make driving conditions less easy. Once the fault has cleared, Motronic will once more accept the live signal from the sensor. The following LOS measures are taken in the event of a failure

                              Component->Action.

                              AFS->Substitute values are calculated from the TS position. The load signal is fixed to 6.0 ms and the ignition timing to 20° BTDC once the TS contact is open.

                              ATS->Substitute value of 50° C . A code will not be set, and LOS will not commence until a minimum of 3 minutes after engine start and the engine idling for a minimum of 30 seconds.

                              CID->Sensor injectors are pulsed simultaneously.

                              CO->Pot substitute value of 2.77 volts.

                              CTS->Substitute value of 80° C if ATS value is greater than 20°. If ATS value is less than 20° , substitute value of ATS value for first three minutes after engine start-up.

                              OS->Substitute value, open loop control.

                              TS->Substitute values, restricted engine operation.

                              Vikakoodit näistä vanhemmista Motroniceista voi lukea vaikka koitinkynällä kun vaan tietää oikean pinnin Motronicin liittimestä

                              Toinen vaihtoehto on laittaa Check Engine valo toimintakuntoon, se ei toimi ECE-versioissa pelkällä polttimon paikoilleenlaitolla vaan vaatii hieman enemmän työtä. Tuossa yksi ohje Check Engine valon toimintakuntoon saattamiseksi. Motronicin pinnikaavioitahan löytyy E34:FAQ:sta josta voi hakea oikean pinnin Motronicin liittimestä.

                              Pedal testin vikakoodien tulkintaahan löytyy mm. täältä.

                              Edit: Olen näköjään laittanut joskus tuon koitinkynä kytkennänkin tänne:

                              Last edited by Leka; 12-06-2007, 08:56.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X