Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 takaiskarin alapää ei irtoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4320
    • Turku

    E34 takaiskarin alapää ei irtoa

    Yritin saada E34 takaiskaria alapäästään irti. Pultti oli tietysti irti, mutta se ei siitä huolimatta irronnut millään.

    Minkälainen tuo alapää oikein on, meneekö iskarin kumipuslan keskellä oleva "putki" jonkun millin auton kiinnityspisteen sisään? Muuten on vaikea kyllä uskoa, mikä tota pitää jumissa.

    Oli tarkoitus vaihtaa yläpään laakeri, mutta se saa nyt jäädä. Sitä paitsi laakerista tullut kolina saattoikin johtua vain tunkin kolinasta takakontissa.
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Alkuperäinen rengasavain sinne iskarin pultin tilalle ja paljon CRC:tä tai WD-40/vastaavaa. Sitten vaan saatanallista rynkytystä. Kyllä sieltä irtoaa. Älä työnnä ihan pohjaan asti sitä avainta, että saat kyytiä pelkästään sille iskarille. Sitten kun se liikkuu niin ulosvetäjää voi kokeilla.
    Retard Member

    Comment

    • Mikkomies84
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1055
      • Siilinjärvi

      #3
      Kyllä ne yläpäät silti kannattaa vaihtaa, minullakaan ei kolisseet, mutta olivat täysin puhkiruostuneet. Ja iskarit on todella aivan uskomattoman tiukassa, päivän kun rynkyttää ja hakkaa, niin viimein lähtee.
      Attached Files
      Last edited by Mikkomies84; 07-10-2007, 11:38.

      Comment

      • kuukankorpi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 634

        #4
        Ota iso jakari tai kiintoavain ja pyörittelet siitä neliskanttisesta laipasta muutaman kerran edes taas,niin irtoaa uskomattoman helposti eikä tarvi hakata ja rynkynttää tuntitolkulla.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Joo se putki menee jonkun max ~10 mm sinne sisään. Jos ne on jotenkuten inhimillisen tiukassa tuo rengasavain homma toimii ihan hyvin, lämmitys toki auttaa.

          Jos ne on oikeasti kunnolla jumissa niin niitä saa jollain rengasavaimella rynkyttää vaikka maailman tappiin asti, kokeiltiin omaan jopa rautakangen päähän hitsatulla tapilla rynkyttää mutta tuntu vaan että lähtee pian koko takakelkka alakertaan. Ja lämpöä sun muuta kokeiltiin toki... Homma onkin vähän hankalampi jos haluat vanhat iskarit ehjinä, ehdottomasti paras konstihan tuohon on porata reikä siitä alapäästä läpi ja siitä vaikka sopivan kokonen ruuvari läpi. Sitten pari kertaa jysäyttää puukalikan avulla iskariin lekalla niin johan pomppaa.

          Originally posted by kuukankorpi View Post
          Ota iso jakari tai kiintoavain ja pyörittelet siitä neliskanttisesta laipasta muutaman kerran edes taas,niin irtoaa uskomattoman helposti eikä tarvi hakata ja rynkynttää tuntitolkulla.
          Ei se laippa (eli puhut siis siitä prikasta josta kaks sivua viistetty?) mulla ainakaan millään muulla ollu kiinni kun ruosteella siinä putkessa. Ajattelin kyllä samaa sillon vaihtaessa mutta voitonriemu haihtu äkkiä kun jäi vaan mokoma laippa käteen
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #6
            Kiitos hyvistä vinkeistä. Oli toisessa yläpään laakerissa ainakin hieman ruostetta ja kyllä mä ne jossain vaiheessa vaihdan, kun ne tuli hommattuakin. Ehkä olis fiksuinta vaihtaa iskarit samalla kertaa, pääsee puolet vähemmällä vitutuksella.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Takaiskarin alapää saattaa olla tosiaan aika tiukkaan ruostunut kiinni... Itse porasin ruuvin kantaan keskiökuopan ulosvetäjän kärjelle, ruuvi paikoilleen ja otin alapään 2-sakaraisella ulosvetäjällä irti. Kuskin puolelle saa kasata aika paljon jatkoja räikkään, koska siinä on pakoputki pahimmoilleen tiellä.

              Aina tämäkään ei toimi, vaan se alapään ohjausholkki on tosiaan niin ruostunut kiinni ettei se lähde irti ilman väkivaltaa.

              Muista uusia ne paperitiivisteet iskarin yläpään ja korin väliin Vanhat eivät lähde 99,9%:sti ehjänä irti.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • eldrin
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 521
                • Espoo

                #8
                Omasta lähti noi iskareiden alapäät auton kiinnikkeistä irti kun kumivasaralla napautti pari kertaa iskarin runkoon. Iskarit oli menossa vaihtoon niin ei tullut muutenkaan kovin hellästi niitä käsiteltyä, ei sillä että pienellä nuijimisella nyt kauheesti ois niihin ollut muutenkaan vaikutusta.
                e60 530iA -04 Olivine Grün
                e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                e34 540iA -94 Arktissilber
                ///ex

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #9
                  Omasta e38 750 ei myöskään lähde tuo iskarin alapää mitenkään irti.
                  On kokeiltu nuijia parin kilon lekalla iskarin alapäähän jossa paksua metallia ettei iskari vaurioituisi, mutta tämäkään ei auta.
                  Alapäätä on kokeiltu irrottaa myös korinoikaisusarjan jakokiilalla, tällä keinolla iskarin alapään kumipusla vain venyy useamman sentin, mutta itse holkki ei irtoa sitten millään.
                  Olen kokeillut myös kääntää 17mm kiintoavaimella holkin päästä, mutta avain vain lipsuu väännettäessä irti.
                  Iskari täytyisi saada ehjänä irti, joten hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
                  Itse ajattelin jos hitsaisi holkin päähän mutterin parilla pisteellä kiinni, ja kääntäisi sitten mutterista siten että holkki pääsisi hieman pyörähtämään.
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Pari tippaa atf:ää sinne saumakohtaan, 15 minuuttia, ja pienellä vasaralla kovia napsautuksia. Se kumi venyy ja paukkuu jos isolla mäjäyttää.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Mää hakkasin ***tuspäissäni toiselta puolelta iskarinvarren linttaan kun ei muuten antautunu. Iso leka, pieni vika. Toinen puoli antautui parinna napautuksella. Vahingosta viisastuneena laitoin kuparitahnaa kierteisiin ja väliin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎