Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten tunnistetaan varmimmin E34:ssa 3.0 ja 4.0 V8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JariV
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 20

    Miten tunnistetaan varmimmin E34:ssa 3.0 ja 4.0 V8

    Eli otsikko kertoo kaiken.

    Mikä siis on varmin tapa erottaa nelilitrainen kolmilitraisesta?

    Omani on ensirekisteröity joulukuun viimeisinä päivinä 1994 ja kaikkien papereiden mukaan auto on 540i ja kun katselee mitä tahansa yksityiskohtaa niin mikään ei kielisi vaihdetusta tekniikasta. Saksantuonti siis kyseessä.

    Aivan kaikki on originaalia joka puolella autoa, mutta ihmettelin kun ostin moottorin öljysudin nelilitraisen mukaan ja kolmilitraisen putsari löytyi taas moottorin suodatinkupista.

    Tosin laitteella on sen verran mukavasti menohaluja että en ihan jaksaisi uskoa sen kolmilitrainen olevan mutta haluan varmistua asiasta. Voisikos joku asiaa tietävä kertoa mulle varman tunnistuskeinon?
  • BeniE30
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 452
    • Helsinki

    #2
    No eikös sen näe jo sylinterien lukumäärästä ? 3 litranen on kutonen ja 4 litranen V8

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #3
      Moottorin numeroa vois tutkia:

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by BeniE30 View Post
        No eikös sen näe jo sylinterien lukumäärästä ? 3 litranen on kutonen ja 4 litranen V8
        ei se nyt ihan näin mene.. ennen vuotta 92? TJSP. ei ollu 8 koneita m30b30 ja m30b34 oli kuutosia vuoden 92 paikkeilla tuli uudet 8 koneet m60b30 ja m60b40..

        threadin alottajalle ei oo kyllä apuja kun ei oo kaseista tietämystä vielä :(
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • BeniE30
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 452
          • Helsinki

          #5
          dodii tuota en tiennytkään

          Comment

          • JariV
            Newbiemmer
            • Oct 2007
            • 20

            #6
            Tietääkös kukaan sitten onko noi M60B30 tai M60B40 merkinnät joko stanssattu tai valettu johonkin tiettyyn kohtaan moottoria. Tai yleensä tämän moottorin jokin valunumero tai stanssaus josta vois tulla hullua hurskaammaks.

            Täytyypä katsella jos sieltä jotain löytyisi jostain.

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #7
              Originally posted by JariV View Post
              ihmettelin kun ostin moottorin öljysudin nelilitraisen mukaan ja kolmilitraisen putsari löytyi taas moottorin suodatinkupista.
              Tuonko takia nyt ihmettelet josko se olisi kolme litranen kasi?
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Siis ei mitään
                Last edited by superb; 12-11-2007, 17:11.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  M60B40 öljynsuodatin = M60B30 öljynsuodatin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Harzzza
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 218
                    • Tampere

                    #10
                    Jos alakautta ihmettelee niin kolmilitrasen perässä on automaattina ZF5HP18, näkyy kyltissä selvästi, kun taas nelilitrasen perässä on se järee malli, ZF5HP30, eiks ni ?

                    Tosin jos sulla on manuaali niin... perstuntumalta ja moottorin tyyppikilvestä jos sellanen löytyy !

                    Muutenhan noi ovatkin aika identtiset kaksoset, jos konehuonetta kattoo. Moottorinohjausboksikin on prikulleen sama nuissa. Ilmamassamittari ja muut hööbelit on ihan yhteensopivia mitä tähän mennessä on vastaan tullu. Jos oot Tampereella niin verrataan miten liikkuu, mulla 530.

                    Etupuskuristakin alunperin erottaa, tosin voihan sekin olla vaihettu...
                    Last edited by Harzzza; 13-11-2007, 11:28.

                    Comment

                    • JariV
                      Newbiemmer
                      • Oct 2007
                      • 20

                      #11
                      Eipähän ihan heti eilisiltana löytyny mitään merkintöjä mistä vois päätellä moottorista tuon taivaallista. Ja M60B40 öljynsuodatin ei oo yhtäkuin M60B30 öljynsuodatin. Ja justiinsa ton takia aloin miettimään että onkos sinne kone vaihdettu ehkä joskus. Ja sen takia kyselen tätä asiaa kun haluaisin vaan varmistuu asiasta. Joskin melko varma jo oon ton motin nelilitraisuudesta, mut olis kiva olla aukottoman varma.

                      Tosin tutkin kyllä kaikki moottorin kumityynyjen kiinnitykset ja vaihteiston pultit niiltä osin kun näkemään pääsi ja kovasti näyttää siltä niidenkin perusteella että toi kattila ei oo muulta kun tehtaan liukuhihnalta sinne tullut. Ja mun kiesi on 6-vaihteinen manuaali, onkohan tota 6 pykäläistä koskaan laitettu kolmilitraisen perään?

                      Etupuskuri mulla on M5:n kanssa samanlainen, sumarit ja härvelit siellä on ja se vähän brutaalimman näkönen alahuuli siis. Ja tätä autoo ei siis oo tuunattu millään tapaa, vaan se on täysin orkkis joka kohdastaan. Ostin ensimmäiseltä omistajalta joka oli vanhempi herra ja ostanut vehkeen siis uutena itselleen.

                      Comment

                      • superb
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2827

                        #12
                        Originally posted by JariV View Post
                        Eipähän ihan heti eilisiltana löytyny mitään merkintöjä mistä vois päätellä moottorista tuon taivaallista. Ja M60B40 öljynsuodatin ei oo yhtäkuin M60B30 öljynsuodatin. Ja justiinsa ton takia aloin miettimään että onkos sinne kone vaihdettu ehkä joskus. Ja sen takia kyselen tätä asiaa kun haluaisin vaan varmistuu asiasta. Joskin melko varma jo oon ton motin nelilitraisuudesta, mut olis kiva olla aukottoman varma.

                        Tosin tutkin kyllä kaikki moottorin kumityynyjen kiinnitykset ja vaihteiston pultit niiltä osin kun näkemään pääsi ja kovasti näyttää siltä niidenkin perusteella että toi kattila ei oo muulta kun tehtaan liukuhihnalta sinne tullut. Ja mun kiesi on 6-vaihteinen manuaali, onkohan tota 6 pykäläistä koskaan laitettu kolmilitraisen perään?

                        Etupuskuri mulla on M5:n kanssa samanlainen, sumarit ja härvelit siellä on ja se vähän brutaalimman näkönen alahuuli siis. Ja tätä autoo ei siis oo tuunattu millään tapaa, vaan se on täysin orkkis joka kohdastaan. Ostin ensimmäiseltä omistajalta joka oli vanhempi herra ja ostanut vehkeen siis uutena itselleen.
                        Kerro nyt kaikille mitä eroa niissä suodattimissa on?

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by JariV View Post
                          Ja M60B40 öljynsuodatin ei oo yhtäkuin M60B30 öljynsuodatin.
                          Selvä, samalla osanumerolla ne ovat mutta jos niin sanot...

                          http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=11421704919&showus=on&showeur=on& details=1
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Arnolds
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3310
                            • Kajjjaani

                            #14
                            Originally posted by JariV View Post
                            Eipähän ihan heti eilisiltana löytyny mitään merkintöjä mistä vois päätellä moottorista tuon taivaallista. Ja M60B40 öljynsuodatin ei oo yhtäkuin M60B30 öljynsuodatin. Ja justiinsa ton takia aloin miettimään että onkos sinne kone vaihdettu ehkä joskus. Ja sen takia kyselen tätä asiaa kun haluaisin vaan varmistuu asiasta. Joskin melko varma jo oon ton motin nelilitraisuudesta, mut olis kiva olla aukottoman varma.

                            Etupuskuri mulla on M5:n kanssa samanlainen, sumarit ja härvelit siellä on ja se vähän brutaalimman näkönen alahuuli siis. Ja tätä autoo ei siis oo tuunattu millään tapaa, vaan se on täysin orkkis joka kohdastaan. Ostin ensimmäiseltä omistajalta joka oli vanhempi herra ja ostanut vehkeen siis uutena itselleen.
                            Kyllä sinne 3.0l kasiin menee ihan sama suodatin http://bmwfans.info/part-11427510717/
                            Ja jos auto kerran on ensimmäiseltä omistajalta ostettu niin eikös se helpoimmin selviä kysymällä.
                            F26 xDrive20d TwinPower

                            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                            Comment

                            • kake
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2002
                              • 590
                              • Kerava

                              #15
                              Originally posted by Harzzza View Post
                              Jos alakautta ihmettelee niin kolmilitrasen perässä on automaattina ZF5HP18, näkyy kyltissä selvästi, kun taas nelilitrasen perässä on se järee malli, ZF5HP30, eiks ni ?

                              Tosin jos sulla on manuaali niin... perstuntumalta ja moottorin tyyppikilvestä jos sellanen löytyy !

                              Muutenhan noi ovatkin aika identtiset kaksoset, jos konehuonetta kattoo. Moottorinohjausboksikin on prikulleen sama nuissa. Ilmamassamittari ja muut hööbelit on ihan yhteensopivia mitä tähän mennessä on vastaan tullu. Jos oot Tampereella niin verrataan miten liikkuu, mulla 530.

                              Etupuskuristakin alunperin erottaa, tosin voihan sekin olla vaihettu...
                              Itse asiassa ilmamassamittarit on silminnähden erikokoisia. Näin siis ainakin E38:ssa. Sopii kyllä fyysisesti paikoilleen, mutta se "putki" on B30:ssa pienempi.
                              Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎