Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34: lämmityslaite jumittunut kuumalle / ilmastointi ei pysy päällä (KORJATTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whiic
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 23

    e34: lämmityslaite jumittunut kuumalle / ilmastointi ei pysy päällä (KORJATTU)

    EDIT: KORJATTU

    Asiaa läheltä liippaava thread


    Ongelmissa on yhtenevyys (kuuma ilma), mutta useita eroavuuksia (ilmastointi, e34 vs e36, tuulettimen puhallusteho), joten en halua että keskustelut sotkevat asioita yhteen.

    Oma autoni siis '92 ensirekattu 525i (ei-VANOS). Ostin sen vajaa kuukausi takaperin ja ensimmäinen Bemuni.

    Lämmöt ovat juuttuneet kuumalle ja ilmastointi ei pysy päällä kuin ainoastaan pitämällä nappia koko ajan pohjassa. Olisiko diagnoosi silti lämmitysveden venttiili (ehdotettu mainitussa threadissa)? Vai lämmittimen/ilmastoinnin säätöpaneeli (oma tämänhetkinen aavistus)? Vai ulkoilman tai lämmitinkennoston lämpötila-anturi? Jokin muu? Tuulettimen nopeussäätö toimii normaalisti, samaten ilman ohjaaminen ikkunoille, kasvoille, jaloille.

    Haynesin PDF:n ( http://hosting.data.bg/bmw/BMW/E-Boo...%20systems.pdf , sivu 24) mukaan venttiili on suoraan kytkettynä tuohon säätöpaneelin logiikkaan. Säätöpaneelin logiikkaan puolestaan on kytketty kennoston lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpiirillä puolestaan on ulkolämpötilan anturi. Ilmastoinnin ja lämmitinohjainten välillä johto BL/Y, mitä ikinä sitten tekeekään (pelkkä on/off kytkinkö?).

    Yhdellä johdolla ei paljoa dataa siirtele, joten ilmeisesti ulkolämpötilan anturi ei voi liittyä ongelmaan koska tieto ei voi kulkea ilmastointilaitteelta takaisin kontrollipaneelille. Myöskin venttiili on yhdellä johdolla kytketty joten feedbackiä toimimattomuudesta ei tule kontrollipaneelille takaisin. Jos venttiili hajoaa, ilmastoinnin pitäisi siis vielä kytkeytyä päälle kunnolla, eikös?

    Mikä jättänee jäljelle pelkän kontrollipaneelin ja ne toimintalogiikat, jotka siihen liittyy. Onko jotakin jonka olen täysin sivuuttanut tai jonka olen ymmärtänyt väärin?

    Toivottavasti en tehnyt suurta mokaa ostaessani tämän auton tietoisena tästä viasta. Auto on jo nyt kuin sauna. Tuo vika on pakko saada kuntoon ennen kesää.

    Jos teillä on ylimääräistä lämmittimen/ilmastoinnin kontrollipaneelia, saatan olla kiinnostunut siitä.
    Last edited by whiic; 24-04-2008, 23:47.
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    kuumasta lämmöstä sen verran että itellä irtosi se sisätilan lämpöanturi(vai mikä lie) siellä kuskin jalkatilan paneelissa. Se siis lähti pois paikaltaan ja oli sitten siellä paneelin päällä seilaamassa. No tämä aiheutti sen että auto oli ainakin näin talvella(esim. 5 asteen pakkasella) aika sauna kuskin puolelta. Lämpösäädin vaikutti juuri ja juuri sen verran että sen huomasi. Ja mitään ei siis ollut sinällään rikki. Anturi vaan takaisin ja taas toimii.

    Tosin karvalakkiversiossani ei ole ilmastointia joten ei välttämättä kohtaa kysyjän ongelmaa.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • whiic
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 23

      #3
      Pätsi oli pahimmillaan nyt lämpimillä säillä ja kokeilin helpottaa tilannetta kokeilemalla ilman ohjausta tuulilasille ja jaloille. Jos anturi olisi pudonnut jalkatilaan, olisi se noteerannut >20 asteen lämpötiloja joka tapauksessa (säätimet minimiasennossa, 18 astetta). Eli piiri joko auki (anturi rikki tai irti) tai piiri oikosulussa (anturi rikki tai johdon eriste rikki ja kosketuksissa metalliin).

      Jos muistan oikein Bentleyn korjausoppaasta niin anturit taisi olla NTC vastuksia... eli vastusarvo laskee kuumetessa. Näin ollen oikosulku poissuljettu mahdollisuus, mutta anturin irtoaminen piiristä voisi aiheuttaa virherekisteröinnin hyvin matalasta lämpötilasta. Tosin tällöinkin vika esiintyisi vain sillä puolella puhallusta jonka puoleinen anturi on rikki. Minkä kautta ilma puhalletaan esim. tuulilasille? Tuo Haynesin korjausoppaan kytkentäkaavio näyttää vain kaksi lämpöanturia: ulkolämpö ja lämmitinyksikön lämmön. Toisaalta luulisi, että niitä täytyy olla vähintään kaksi, kun on erikseen vasen ja oikea.

      Kytkentäkaavio on tosin geneerinen eri malleille, joten ehkä e34:ssä on sitten vain kaksi anturia kytketty rinnan, vasen ja oikea anturi. Onko siellä vain yksi lämmitinkenno vai kaksi erillistä? Eli onko venttiilitkin tuplattu?

      Helkutti... täytyy heittää Haynesilla vesilintua ja lukea sitä Bentleytä... niin huono skannatti PDF kuin se kuvanlaadullisesti onkin, se on ainakin kattava ja mallikohtainen.

      EDIT: Enpä heitäkään. Tuo "kokonaan" skannattu Bentley kirja ei omaakaan kuin vain 26 sivua sähkökaavioita... ja nekin kaikki ovat Power Distribution eli 99% sama kaavio eri vuosimalleille. Eipä ainakaan jää epäselväksi miten auton valaisimet ovat kytketty. Kaikki muu jää kuitenkin hämärän peittoon. Lämmityslaitteet alkaisivat liitesivulta 122. Eli ilmeisesti on tyytyminen geneeriseen Haynesin kaavioon paremman puutteessa.
      Last edited by whiic; 02-04-2008, 22:00.

      Comment

      • 525 TD
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 281
        • IISALMI

        #4
        vesiventtiili on "kaksoisventtiili" = osa 15 http://www.realoem.com/bmw/showparts...64&fg=18&hl=53

        kenno on "kaksoiskenno" = osa 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...74&hg=64&fg=15 , kennon lämpötila-anturi = osa 17

        kuskin/apukuskin lämpötila-anturit 2kpl = osa 3 http://www.realoem.com/bmw/showparts...64&fg=40&hl=24

        ulkolämpötila-anturi = osa 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...=64&fg=40&hl=7

        ohjaamon lämpötila-anturi = osa 12 http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=64&fg=20

        läppiä käänteleviä moottoreita n.10kpl (nämä toiminee oikein) http://www.realoem.com/bmw/showparts...27&hg=64&fg=45

        ilmastoinnin "aivot" löytyy irrottamalla apukuskin jalkatilan verhoilun


        Vesiventtiilit jää auki-asentoon ollessaan virrattomana = kuuman veden kierto kennoille , tuleeko niille sähkö ?

        ilmastointi ei viilennä tuloilmaa , ellei lämmönsäätimet ole käännetty äärivasempaan , muulloin tuloilman lämpö vastaa suunnilleen haluttua säätimen lukemaa , olipa ilmastointi päällä tai ei

        edit : niin , ei tullut mieleen kesän helteet , toki ilmastointi viilentää tuloilmaa , mikäli ulkolämpötila esim. 25c , saadaan tuloilma viilennettyä säätimillä tuota lämpötilaa alemmas kääntämättä säätimiä ihan äärivasempaan (ja puhallinnopeudella 4 kytkeytyy sisäilmankierto päälle,vaikkei sen merkkivalo sytykkään kytkimeen)
        Last edited by 525 TD; 25-04-2008, 00:37. Reason: tietoa tarkennettu

        Comment

        • whiic
          Newbiemmer
          • Apr 2008
          • 23

          #5
          Kävin tänään ajelulla varmistamassa aiempia käsityksiä. Kuumaa ilmaa tulee kaikista aukoista riippumatta kummankaan lämmittimen säätökiekon asennosta. Ilmastointi ei pysy päällä vaikka molemmat lämmönsäätökiekot olisi kierretty kylmälle. Edes takalasin lämmitin ei pysy päällä.

          Jalkotilassa ei roiku mitään irrallisia antureita ja epätodennäköistä se olisi ollutkaan, kun ongelma on vasemman sekä oikean puoleisissa räppänöissä.

          Eli siis etsimään uutta (tai siis käytettyä) kontrollipaneelia lämmityslaitteelle ja ilmastoinnille. Uutena harrastajana en vaan tiedä montaako erilaista paneelia on käytetty ja mitä pitää osata kysyä. Ehkä laitan OSTAN ilmoituksen, kun kerkeän.

          Ohessa paneelista kuva. (Kun kokeilin ilmastointia, laitoin tuulettimen luonnollisesti päälle, toisin kuin kuvassa.)
          Attached Files

          Comment

          • whiic
            Newbiemmer
            • Apr 2008
            • 23

            #6
            Vika löytyi ilmastoinnin/lämmityslaitteen/takalasinlämmittimen aivojen liittimestä nro2. Jäähdytinnestettä oli vuotanut (ilmeisesti viime syksynä*) ja valunut johtonippua pitkin liittimen sisään ja syövyttänyt useita pinnejä poikki. Tarkemmin pinnit: 12, 13 ja 22. 15 oli lähes poikki ja vaihdoin tämän varmuuden vuoksi.

            12 ja 13 = käyttövirta aivoille
            15 = vasemman puolen vesiventtiili
            22 = oikean puolen vesiventtiili

            Käyttösähkön puuttuessa kontrollipiiri ei myöskään käyttänyt takalasinlämmittimen ja ilmastoinnin releitäkään. Vasen venttiili hieman naksui päälle ja pois, mutta sekin oli lämmintä (oikealta puolesta jopa kuumaa).

            Nyt pelaa aivan kaikki, kun juotin piirilevylle uudet pinnit ja puhdistin liittimet muutoinkin jotta korroosio ei jatkuisi ja jottei syntyisi kontaktihäiriöitä.

            ((*)kone keitti aiemmalla omistajalla kerran. Kansi on vaihdettu uuteen tämän johdosta.)

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎