EDIT: KORJATTU
Asiaa läheltä liippaava thread
Ongelmissa on yhtenevyys (kuuma ilma), mutta useita eroavuuksia (ilmastointi, e34 vs e36, tuulettimen puhallusteho), joten en halua että keskustelut sotkevat asioita yhteen.
Oma autoni siis '92 ensirekattu 525i (ei-VANOS). Ostin sen vajaa kuukausi takaperin ja ensimmäinen Bemuni.
Lämmöt ovat juuttuneet kuumalle ja ilmastointi ei pysy päällä kuin ainoastaan pitämällä nappia koko ajan pohjassa. Olisiko diagnoosi silti lämmitysveden venttiili (ehdotettu mainitussa threadissa)? Vai lämmittimen/ilmastoinnin säätöpaneeli (oma tämänhetkinen aavistus)? Vai ulkoilman tai lämmitinkennoston lämpötila-anturi? Jokin muu? Tuulettimen nopeussäätö toimii normaalisti, samaten ilman ohjaaminen ikkunoille, kasvoille, jaloille.
Haynesin PDF:n ( http://hosting.data.bg/bmw/BMW/E-Boo...%20systems.pdf , sivu 24) mukaan venttiili on suoraan kytkettynä tuohon säätöpaneelin logiikkaan. Säätöpaneelin logiikkaan puolestaan on kytketty kennoston lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpiirillä puolestaan on ulkolämpötilan anturi. Ilmastoinnin ja lämmitinohjainten välillä johto BL/Y, mitä ikinä sitten tekeekään (pelkkä on/off kytkinkö?).
Yhdellä johdolla ei paljoa dataa siirtele, joten ilmeisesti ulkolämpötilan anturi ei voi liittyä ongelmaan koska tieto ei voi kulkea ilmastointilaitteelta takaisin kontrollipaneelille. Myöskin venttiili on yhdellä johdolla kytketty joten feedbackiä toimimattomuudesta ei tule kontrollipaneelille takaisin. Jos venttiili hajoaa, ilmastoinnin pitäisi siis vielä kytkeytyä päälle kunnolla, eikös?
Mikä jättänee jäljelle pelkän kontrollipaneelin ja ne toimintalogiikat, jotka siihen liittyy. Onko jotakin jonka olen täysin sivuuttanut tai jonka olen ymmärtänyt väärin?
Toivottavasti en tehnyt suurta mokaa ostaessani tämän auton tietoisena tästä viasta. Auto on jo nyt kuin sauna. Tuo vika on pakko saada kuntoon ennen kesää.
Jos teillä on ylimääräistä lämmittimen/ilmastoinnin kontrollipaneelia, saatan olla kiinnostunut siitä.
Asiaa läheltä liippaava thread
Ongelmissa on yhtenevyys (kuuma ilma), mutta useita eroavuuksia (ilmastointi, e34 vs e36, tuulettimen puhallusteho), joten en halua että keskustelut sotkevat asioita yhteen.
Oma autoni siis '92 ensirekattu 525i (ei-VANOS). Ostin sen vajaa kuukausi takaperin ja ensimmäinen Bemuni.
Lämmöt ovat juuttuneet kuumalle ja ilmastointi ei pysy päällä kuin ainoastaan pitämällä nappia koko ajan pohjassa. Olisiko diagnoosi silti lämmitysveden venttiili (ehdotettu mainitussa threadissa)? Vai lämmittimen/ilmastoinnin säätöpaneeli (oma tämänhetkinen aavistus)? Vai ulkoilman tai lämmitinkennoston lämpötila-anturi? Jokin muu? Tuulettimen nopeussäätö toimii normaalisti, samaten ilman ohjaaminen ikkunoille, kasvoille, jaloille.
Haynesin PDF:n ( http://hosting.data.bg/bmw/BMW/E-Boo...%20systems.pdf , sivu 24) mukaan venttiili on suoraan kytkettynä tuohon säätöpaneelin logiikkaan. Säätöpaneelin logiikkaan puolestaan on kytketty kennoston lämpöanturi. Ilmastoinnin säätöpiirillä puolestaan on ulkolämpötilan anturi. Ilmastoinnin ja lämmitinohjainten välillä johto BL/Y, mitä ikinä sitten tekeekään (pelkkä on/off kytkinkö?).
Yhdellä johdolla ei paljoa dataa siirtele, joten ilmeisesti ulkolämpötilan anturi ei voi liittyä ongelmaan koska tieto ei voi kulkea ilmastointilaitteelta takaisin kontrollipaneelille. Myöskin venttiili on yhdellä johdolla kytketty joten feedbackiä toimimattomuudesta ei tule kontrollipaneelille takaisin. Jos venttiili hajoaa, ilmastoinnin pitäisi siis vielä kytkeytyä päälle kunnolla, eikös?
Mikä jättänee jäljelle pelkän kontrollipaneelin ja ne toimintalogiikat, jotka siihen liittyy. Onko jotakin jonka olen täysin sivuuttanut tai jonka olen ymmärtänyt väärin?
Toivottavasti en tehnyt suurta mokaa ostaessani tämän auton tietoisena tästä viasta. Auto on jo nyt kuin sauna. Tuo vika on pakko saada kuntoon ennen kesää.
Jos teillä on ylimääräistä lämmittimen/ilmastoinnin kontrollipaneelia, saatan olla kiinnostunut siitä.
Comment