Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M30 koneremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    Näinköhän on jakopään osat uutta, sen ison mutterin aukaisu ei ihan jokaiselta tunnu onnistuvan ja siksi usein jää osaa vaihtamatta... 300tkm ajetut osat näyttää helposti uusilta kunnes vertaat niitä oikeasti uusiin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7060
      • Turenki

      #32
      Originally posted by Bemu500 View Post
      Ei siis liity topicciin millään tavalla mutta onko tosi että amiksessa ei autolinjalla(tai mikä se nyt onkaan) aukaista auton moottoria ollenkaan? Kait siellä joku motti on jota puratte ja kasailetta?

      Ja sori OT

      Tehdään tehdään, montakin, mutta se tehdään porukalla niin vähän eri asia..


      Elikkäs nyt on moottori purettuna, kolmospytyn kiertokangen laakerointi pettänyt, muut ehjiä. Tajuton välys siinä oli, mutta kampiakselissa näkyy kaulassa karheeta sekä kiiltävää, mitään kynnystä karheen ja kiiltävän välillä ei tunnu sormeen, joten akseli on kaiketi vielä hiottavissa.. Pytyissä ei tunnu mitään kynnystä/kulumaa ylä tai ala osassa, ja männänrenkaat liikkuu hyvin eikä ohipuhallusta juurikaan näy, onko aiheellista hoonata/rengastaa nyt samalla kone? Mitä maksaa männänrenggas sarja about? Rahatilanne on hyvinkin rajallinen niin mitään "turhaa" ei uusita..
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Poksia
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 138
        • Juankoski

        #33
        .

        itellä kävi just m30 motti koneistamolla niin männänrenkaille oli tullu 138€ hintaa.
        e39 M5
        ex:e36 M3 sedan -96
        ex:e30 335 4d M-technic II

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7060
          • Turenki

          #34
          Kävin tossa hämeen dieselissä pyytämässä kustannusarvion koneistuksille ja osille
          Työt

          K-aks. mittaus ja suoruuden tarkistus 1kpl 30.00e
          Kampiakselin hionta 1kpl 35e
          kampiakselin kiillotus 12kpl 48e
          Kiertok. mitt. hoonaus ja suoruuden tark. 6kpl 72.00e
          sylinterin hoonaus 6kpl 102e
          syl. kannen koeponnistus 1kpl 75e
          syl. kannen tasonkoneistus 1kpl 45e
          sytytystulpan kierteen korjaus 1kpl 29e


          Varaosat

          yläp.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 146e
          alap.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 49e
          kansipulttisrj. bmw525 2.5 m30(12) 1kpl 31.20e
          rengassarj. bmw 535, 735 m30 1syl 6kpl 199.20e
          kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 2kpl 72.00e
          kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 1kpl 37.20e
          rklaakeri bmw 1kpl 106.50e

          Työt 436.00e
          Varaosat 641.10e

          YHTEENSÄ 1077.10e

          Aika suolaista, mitäs tosta nyt vois vähän karsia pois kun työttömäkskin jäin prkl..
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • Samee
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 888
            • Valkeakoski

            #35
            Originally posted by Peltsii View Post
            Kävin tossa hämeen dieselissä pyytämässä kustannusarvion koneistuksille ja osille
            Työt

            K-aks. mittaus ja suoruuden tarkistus 1kpl 30.00e
            Kampiakselin hionta 1kpl 35e
            kampiakselin kiillotus 12kpl 48e
            Kiertok. mitt. hoonaus ja suoruuden tark. 6kpl 72.00e
            sylinterin hoonaus 6kpl 102e
            syl. kannen koeponnistus 1kpl 75e
            syl. kannen tasonkoneistus 1kpl 45e
            sytytystulpan kierteen korjaus 1kpl 29e


            Varaosat

            yläp.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 146e
            alap.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 49e
            kansipulttisrj. bmw525 2.5 m30(12) 1kpl 31.20e
            rengassarj. bmw 535, 735 m30 1syl 6kpl 199.20e
            kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 2kpl 72.00e
            kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 1kpl 37.20e
            rklaakeri bmw 1kpl 106.50e

            Työt 436.00e
            Varaosat 641.10e

            YHTEENSÄ 1077.10e

            Aika suolaista, mitäs tosta nyt vois vähän karsia pois kun työttömäkskin jäin prkl..
            Ei noista voi karsia yhtään mitään pois, pikemminkin tosta puuttuu vielä vaikka kuinka paljon. Varmastikin ajattelit uutta öljyä/jäähdytysnestettä moottoriin laittaa, ehkä joku klemmari hukkui/meni paskaksi tms nekin maksaa. Sitä vai yritän sanoa että kyllähän sitä rahaa moottoriremonttiin palaa, ja jos sitä ei ole ja työn meinaa tehdä vähän sinnepäin nipistäen sieltä ja tuolta niin silloin sitä ei ole syytä aloittaakaan. muista toki että jos haluaa halvan ja hyvän moottoriremontin, niin ne täytyy tehdä (JA MAKSAA) molemmat.

            Toki noista hinnoista nyt tinkiä hieman kannattaa, mutta mun mielestä aika turhaan teet koko remonttia jos siellä jää joku paikka sellaseksi mikä voi porsia 100kilometrin päästä ja sen jälkeen se on helvetisti kalliimpaa kun se kerran kunnolla tehty moottori.
            Last edited by Samee; 12-08-2008, 16:14.
            E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
            E30 316 4d '89
            E36 M3 Coupe '93
            F30 318d '13

            Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7060
              • Turenki

              #36
              Öljyt ja jäähdytinnesteet ei maksa mitään, autotalo laakkosen hanasta tulee shell helixiä ja hyllystä g12plus nestettä Männänrenkaat ja sylinterien hoonauksen nyt ehkä skippaan, koska ne näyttävät vielä todella hyviltä.. Joo tiedän että ei ole paras tapa, mutta auto on AINOA käyttöauto ja PAKKO saada ajoon ja rahat on rajalliset
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6208
                • Gotham

                #37
                Männänrenkaat ehdottomasti vaihtoon myös samalla. Ja putsaat sitten männistä männänrenkaan uratkin hyvin kun uudet laitat. Itse tämän piheys riskin tässä asiassa minimoin sillä että samantien katkaisin kaikki männänrenkaat ettei vahingossakaan tule aikomusta laittaa niitä takaisin.

                Samalla suosittelen termostaattia, vesipumppua, nokan öljyputkea (+banjot!) etc etc.

                Osta nissan sunny siks aikaa kun saat säästettyä riittävät varat, näin tekisin kyllä itsekkin.

                ///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7060
                  • Turenki

                  #38
                  Kansiremontti on siis just tehty, ite vaihoin noi öljputken banjot ja putsasin putken hetki sit, vesipumppu ja termostaatti on uutta.. Pitää nyt harkita vakavasti mitä tän kanssa tekee...:think
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #39
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Öljypumppu on yksi tärkeimmistä uusittavista,
                    Miksi? Onko pumppu näissä jotenkin muita moottoreita arempi paikka?

                    Yleensä öljypumppu on muuten loppuun ajetussa koneessa se ainoa osa, joka vielä on sellaisenaan käyttökelpoinen, siis jos koneessa vain on ollut öljyä...


                    Originally posted by bimmerE34 View Post
                    Männänrenkaat ehdottomasti vaihtoon myös samalla.
                    Joita taas ei kannata vaihtaa, jos ei meinaa hoonata ryhmää. Eli joko molemmat samalla kertaa, mutta ei pelkästään toista.


                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Pytyissä ei tunnu mitään kynnystä/kulumaa ylä tai ala osassa, ja männänrenkaat liikkuu hyvin eikä ohipuhallusta juurikaan näy, onko aiheellista hoonata/rengastaa nyt samalla kone?
                    Ikuisuusaihe... mm. monta kertaa kuultu, että "ei ole yhtään kulunut, kun noin kiiltelee"... silloinhan se vasta kulunut onkin, jos seinämät ovat aivan peilit, uusi hoonausjälki on karkea.

                    Se, että kulumaa ei näe/tunne, ei todellakaan tarkoita, etteikö sitä voisi olla. Totuus selviää ainoastaan mittaamalla tai hoonaamisen aloittamisella. Ensinmainittu edellyttää hyviä välineitä ja _osaavaa_ mittaajaa, jälkimmäinen on suoraviivaisempi mutta tulee kalliiksi, jos hoonatessa havaitaan, että muotovirhe sylintereissä onkin jo niin suuri, ettei saa hoonaamalla puhtaaksi järkevällä männänvälyksellä, vaan vaatii poraamisen ylikokoon. Tuohon sitten menee se touhutonni heti kerrasta.

                    Mittaa ylemmän puristusrenkaan ja uran väliin jäävä välys, jos tuo on ohjearvossa niin älä tee männille/sylintereille mitään. Söikö se öljyä, jäikö pilvi perään? Jos ei, niin miksi se pitäisi hoonata ja rengastaa, jos kerran rahat on kortilla? Vanha intiaanien sananlasku, if it ain't broken, don't fix it.
                    Last edited by Erich; 12-08-2008, 18:56.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Komppaan Erichiä. Lisäksi, sulla on hintalaskelmissa 12cyl koneelle kangen laakereita, olisko asiaa ostaa yksi 6 cyl sarja? Kankia ei kannata mittauttaa/koneistaa, osta yksi ehjä sen tilalle mistä laakeri meni. Kampuran hionta ilman nitrausta on myyntikorjaus, ei tule kestämään, hinta ylikokolaakereineen ym. on huomattavasti enemmän kuin ehjä kampura. Kiillotuksia ei tarvitse tehdä jos rahat on kortilla, se kampuran kaula on samassa jamassa kuin tehtaan jäljiltä jos hajoamisia ei ole sattunut (= kaula näkyvästi sökö), eli menee paranteluksi.

                      Renkaiden vaihtotarvetta voi arvioida myös ohipuhalluksen perusteella. Kannen koeponnistus on turha jos lämpöongelmia ei ole ollut eikä nesteet mene sekaisin, ei se kansi siinä rempatessa halkea.

                      Öljypumpun vaihto on pakollinen siinä vaiheessa kun se ei pienillä kierroksilla enää pidä paineita, ts. ohivuotoa on liikaa. Kuntoa voit arvioida avaamalla pumpun ja katsomalla sisuksia, jos paineongelmia ei ole ollut, turha vaihtaa jos rahat tiukalla.

                      Kokeileppa muuten jakopään kiristimen laahainta, onko sen pinta pehmeä vai kova? Uusi nokan ratas kannattaa ostaa ja verrata nykyiseen niin näet onko osat oikeasti uutta, palauttaa sitten jos ei tarvitse.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #41
                        Originally posted by Cell View Post
                        Öljypumpun vaihto on pakollinen siinä vaiheessa kun se ei pienillä kierroksilla enää pidä paineita, ts. ohivuotoa on liikaa. Kuntoa voit arvioida avaamalla pumpun ja katsomalla sisuksia, jos paineongelmia ei ole ollut, turha vaihtaa jos rahat tiukalla.
                        Jep. Vaikkakin vielä lisäisin tuohon, että vanhassa moottorissa öljynpaineongelmat johtuvat ehkä vielä useammin jostain muusta, kuin väljästä pumpusta. Kuten niistä irronneista banjoista tai väljistä laakereista, joiden välistä pumpun tuotto kusee vapaasti ulos. Jos virtausta ei kuristeta, ei ole painetta. Näiden moottorien öljypumppujen painetasot ovat mitättömän pieniä suhteutettuna siihen rautaan, jolla sitä pumpataan. Niin kauan kun läpi ajetaan öljyä eikä esim. sepeliä, voidaan odottaa aika pitkää elinikää. Tosin täytyy muistaa, että kaikkiin moottoreihin ei niitä öljyjä ole vaihdettu, visuaalinen tarkastus on aina hyvästä, kun paikat ovat auki.

                        Muistui mieleen... marssinpa itsekin taannoin tämä "samalla vaivalla tuokin vaihtoon" -ajatusmaailma mielessäni hakemaan erääseen erimerkkiseen uutta pumppua motonetin tiskiltä. Tarjottu tekele oli niin hirvittävän näköinen kötöstys, vaikka uusi olikin, että silläkertaa saavutin mielenrauhan valitsemalla vanhan, 300 tkm ajetun mutta täysin kulumattoman orkkisosan epämääräisen tarvikkeen sijaan. Mutta kukin tyylillään.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7060
                          • Turenki

                          #42
                          Ohipuhallusta männissä ei siis juuri ole kuten aikasemmin sanoin Öljyä kului jonkinverran, mutta ei mahdottomasti. Venttiilivarren kumit/ohjurit vois olla ehkä sit ne, mutta nekin pitäis olla just uusittu kun on uus nokka ja keinut ja venttiilit..

                          Mä en noista laakereista tiedä, mutta eikö tossa ole kahdeksalle veiville laakerit? se jannu sanoi ettei saa kun neljän satseissa, apinaako tässä taas koijataan..

                          Elikkä siis mitä tolle hajonneen laakerin kaulalle tehdään? Pakkohan se on hioa kun on naarmuilla? Muita ei siis kannata kiillottaa? kyllä ne nytkin kiiltävät.. Eikä ehjiä veivejä kannata mitata? Uudet laakerit vaan? Kannattaako runkolaakerit uusia jos vanhat näyttää hyvältä?

                          Veiviä ei siis kannata mitata/hoonata, suoraan uusi? Mistä uusi?

                          Öljynpaine ongelmia koneessa ei ole ollut, heti nostanut paineet kun käynnistänyt eikä ole vilkutellut edes rikkinäisellä laakerilla valoa..
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #43
                            No jos neljän parin satseja ostat kolme, on sulla 12 paria -> 12cyl koneelle laakereita. Kai nyt sentään tiedät montako liuskaa per kanki tulee...? 6 cyl laakerisatseja saa kyllä, kolbenschmidtin satseja on itselläkin mitä kl:stä hakenut.

                            Venttiileitä ei taatusti ole vaihdettu, ne maksavat sikana. Ja jos et tiedä mitä sille kannelle on tehty, ota selvää tai tarkista, nokan ja keinujen uusinta ei tarkoita kansiremonttia. Venttiilinvarren kumit ei aiheuta pöllyttelyä tai öljynkulutusta, sieltä on suurella todennäköisyydellä pakopuolen ohjurit kuluneet.

                            Ei sitä kannata hioa, hommaa ehjä kampura jostain purkuvehkeestä. Hionta + nitraus ja sen jälkeinen oikaisu tulee helposti maksamaan ehjän kampuran verran, ja vielä joutuu sen laakerin tilaamaan erikseen. Veivit vaan uudella laakerilla, sen voi mitata mistä laakeri on hajonnut, jos on sökö niin ehjä veivi tilalle, ei kannata alkaa koneistamaan kun sitten on taas yksi muista poikkeava osa ja säästöä ei tule. Runkolaakerit tottakai vaihtoon, kuluvia osia eikä taatusti näytä hyvältä enää.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7060
                              • Turenki

                              #44
                              katos perkele, niinhän niitä laakereita olikin 3 satsia.. Mitä noi ohjurit maksaa tonne pakopuolelle?

                              Mistä noita kampuroita kannattaa ettiä? Täältä en ainakaan oo löytäny yhtään m30 kampuraa..:think
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Erich
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 783
                                • Hämeenkyrö

                                #45
                                Originally posted by Cell View Post
                                Venttiilinvarren kumit ei aiheuta pöllyttelyä tai öljynkulutusta
                                Täsmennätkö vähän. Oliko tämä nyt joku M30 ominaisuus?


                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Mistä noita kampuroita kannattaa ettiä? Täältä en ainakaan oo löytäny yhtään m30 kampuraa..:think
                                Minä taas muistan nähneeni vuoden aikana useita, tälläkin foorumilla... vähän oma-aloitteisuutta nyt. BTCF, klubi, nettivaraosa, kepö jne.
                                6 - E24 635
                                7 - E38 740
                                8 - E31 850

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎