Näinköhän on jakopään osat uutta, sen ison mutterin aukaisu ei ihan jokaiselta tunnu onnistuvan ja siksi usein jää osaa vaihtamatta... 300tkm ajetut osat näyttää helposti uusilta kunnes vertaat niitä oikeasti uusiin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 M30 koneremontti
Collapse
X
-
Originally posted by Bemu500 View PostEi siis liity topicciin millään tavalla mutta onko tosi että amiksessa ei autolinjalla(tai mikä se nyt onkaan) aukaista auton moottoria ollenkaan? Kait siellä joku motti on jota puratte ja kasailetta?
Ja sori OT
Tehdään tehdään, montakin, mutta se tehdään porukalla niin vähän eri asia..
Elikkäs nyt on moottori purettuna, kolmospytyn kiertokangen laakerointi pettänyt, muut ehjiä. Tajuton välys siinä oli, mutta kampiakselissa näkyy kaulassa karheeta sekä kiiltävää, mitään kynnystä karheen ja kiiltävän välillä ei tunnu sormeen, joten akseli on kaiketi vielä hiottavissa..Pytyissä ei tunnu mitään kynnystä/kulumaa ylä tai ala osassa, ja männänrenkaat liikkuu hyvin eikä ohipuhallusta juurikaan näy, onko aiheellista hoonata/rengastaa nyt samalla kone? Mitä maksaa männänrenggas sarja about? Rahatilanne on hyvinkin rajallinen niin mitään "turhaa" ei uusita..
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Kävin tossa hämeen dieselissä pyytämässä kustannusarvion koneistuksille ja osille
Työt
K-aks. mittaus ja suoruuden tarkistus 1kpl 30.00e
Kampiakselin hionta 1kpl 35e
kampiakselin kiillotus 12kpl 48e
Kiertok. mitt. hoonaus ja suoruuden tark. 6kpl 72.00e
sylinterin hoonaus 6kpl 102e
syl. kannen koeponnistus 1kpl 75e
syl. kannen tasonkoneistus 1kpl 45e
sytytystulpan kierteen korjaus 1kpl 29e
Varaosat
yläp.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 146e
alap.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 49e
kansipulttisrj. bmw525 2.5 m30(12)1kpl 31.20e
rengassarj. bmw 535, 735 m30 1syl 6kpl 199.20e
kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 2kpl 72.00e
kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 1kpl 37.20e
rklaakeri bmw 1kpl 106.50e
Työt 436.00e
Varaosat 641.10e
YHTEENSÄ 1077.10e
Aika suolaista, mitäs tosta nyt vois vähän karsia pois kun työttömäkskin jäin prkl..DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostKävin tossa hämeen dieselissä pyytämässä kustannusarvion koneistuksille ja osille
Työt
K-aks. mittaus ja suoruuden tarkistus 1kpl 30.00e
Kampiakselin hionta 1kpl 35e
kampiakselin kiillotus 12kpl 48e
Kiertok. mitt. hoonaus ja suoruuden tark. 6kpl 72.00e
sylinterin hoonaus 6kpl 102e
syl. kannen koeponnistus 1kpl 75e
syl. kannen tasonkoneistus 1kpl 45e
sytytystulpan kierteen korjaus 1kpl 29e
Varaosat
yläp.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 146e
alap.tiiv.srj bmw 535, 735m30b35 1kpl 49e
kansipulttisrj. bmw525 2.5 m30(12)1kpl 31.20e
rengassarj. bmw 535, 735 m30 1syl 6kpl 199.20e
kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 2kpl 72.00e
kklaakeri sarja(sis. 4 paria) 1kpl 37.20e
rklaakeri bmw 1kpl 106.50e
Työt 436.00e
Varaosat 641.10e
YHTEENSÄ 1077.10e
Aika suolaista, mitäs tosta nyt vois vähän karsia pois kun työttömäkskin jäin prkl..
Toki noista hinnoista nyt tinkiä hieman kannattaa, mutta mun mielestä aika turhaan teet koko remonttia jos siellä jää joku paikka sellaseksi mikä voi porsia 100kilometrin päästä ja sen jälkeen se on helvetisti kalliimpaa kun se kerran kunnolla tehty moottori.Last edited by Samee; 12-08-2008, 16:14.E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
E30 316 4d '89
E36 M3 Coupe '93
F30 318d '13
Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport
Comment
-
-
Öljyt ja jäähdytinnesteet ei maksa mitään, autotalo laakkosen hanasta tulee shell helixiä ja hyllystä g12plus nestettäMännänrenkaat ja sylinterien hoonauksen nyt ehkä skippaan, koska ne näyttävät vielä todella hyviltä.. Joo tiedän että ei ole paras tapa, mutta auto on AINOA käyttöauto ja PAKKO saada ajoon ja rahat on rajalliset
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Männänrenkaat ehdottomasti vaihtoon myös samalla. Ja putsaat sitten männistä männänrenkaan uratkin hyvin kun uudet laitat. Itse tämän piheys riskin tässä asiassa minimoin sillä että samantien katkaisin kaikki männänrenkaat ettei vahingossakaan tule aikomusta laittaa niitä takaisin.
Samalla suosittelen termostaattia, vesipumppua, nokan öljyputkea (+banjot!) etc etc.
Osta nissan sunny siks aikaa kun saat säästettyä riittävät varat, näin tekisin kyllä itsekkin.
///Pumppu Pojat Racing Team
Metaline sport #40
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostÖljypumppu on yksi tärkeimmistä uusittavista,
Yleensä öljypumppu on muuten loppuun ajetussa koneessa se ainoa osa, joka vielä on sellaisenaan käyttökelpoinen, siis jos koneessa vain on ollut öljyä...
Originally posted by bimmerE34 View PostMännänrenkaat ehdottomasti vaihtoon myös samalla.
Originally posted by Peltsii View PostPytyissä ei tunnu mitään kynnystä/kulumaa ylä tai ala osassa, ja männänrenkaat liikkuu hyvin eikä ohipuhallusta juurikaan näy, onko aiheellista hoonata/rengastaa nyt samalla kone?
Se, että kulumaa ei näe/tunne, ei todellakaan tarkoita, etteikö sitä voisi olla. Totuus selviää ainoastaan mittaamalla tai hoonaamisen aloittamisella. Ensinmainittu edellyttää hyviä välineitä ja _osaavaa_ mittaajaa, jälkimmäinen on suoraviivaisempi mutta tulee kalliiksi, jos hoonatessa havaitaan, että muotovirhe sylintereissä onkin jo niin suuri, ettei saa hoonaamalla puhtaaksi järkevällä männänvälyksellä, vaan vaatii poraamisen ylikokoon. Tuohon sitten menee se touhutonni heti kerrasta.
Mittaa ylemmän puristusrenkaan ja uran väliin jäävä välys, jos tuo on ohjearvossa niin älä tee männille/sylintereille mitään. Söikö se öljyä, jäikö pilvi perään? Jos ei, niin miksi se pitäisi hoonata ja rengastaa, jos kerran rahat on kortilla? Vanha intiaanien sananlasku, if it ain't broken, don't fix it.Last edited by Erich; 12-08-2008, 18:56.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Komppaan Erichiä. Lisäksi, sulla on hintalaskelmissa 12cyl koneelle kangen laakereita, olisko asiaa ostaa yksi 6 cyl sarja? Kankia ei kannata mittauttaa/koneistaa, osta yksi ehjä sen tilalle mistä laakeri meni. Kampuran hionta ilman nitrausta on myyntikorjaus, ei tule kestämään, hinta ylikokolaakereineen ym. on huomattavasti enemmän kuin ehjä kampura. Kiillotuksia ei tarvitse tehdä jos rahat on kortilla, se kampuran kaula on samassa jamassa kuin tehtaan jäljiltä jos hajoamisia ei ole sattunut (= kaula näkyvästi sökö), eli menee paranteluksi.
Renkaiden vaihtotarvetta voi arvioida myös ohipuhalluksen perusteella. Kannen koeponnistus on turha jos lämpöongelmia ei ole ollut eikä nesteet mene sekaisin, ei se kansi siinä rempatessa halkea.
Öljypumpun vaihto on pakollinen siinä vaiheessa kun se ei pienillä kierroksilla enää pidä paineita, ts. ohivuotoa on liikaa. Kuntoa voit arvioida avaamalla pumpun ja katsomalla sisuksia, jos paineongelmia ei ole ollut, turha vaihtaa jos rahat tiukalla.
Kokeileppa muuten jakopään kiristimen laahainta, onko sen pinta pehmeä vai kova? Uusi nokan ratas kannattaa ostaa ja verrata nykyiseen niin näet onko osat oikeasti uutta, palauttaa sitten jos ei tarvitse.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostÖljypumpun vaihto on pakollinen siinä vaiheessa kun se ei pienillä kierroksilla enää pidä paineita, ts. ohivuotoa on liikaa. Kuntoa voit arvioida avaamalla pumpun ja katsomalla sisuksia, jos paineongelmia ei ole ollut, turha vaihtaa jos rahat tiukalla.
Muistui mieleen... marssinpa itsekin taannoin tämä "samalla vaivalla tuokin vaihtoon" -ajatusmaailma mielessäni hakemaan erääseen erimerkkiseen uutta pumppua motonetin tiskiltä. Tarjottu tekele oli niin hirvittävän näköinen kötöstys, vaikka uusi olikin, että silläkertaa saavutin mielenrauhan valitsemalla vanhan, 300 tkm ajetun mutta täysin kulumattoman orkkisosan epämääräisen tarvikkeen sijaan. Mutta kukin tyylillään.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Ohipuhallusta männissä ei siis juuri ole kuten aikasemmin sanoinÖljyä kului jonkinverran, mutta ei mahdottomasti. Venttiilivarren kumit/ohjurit vois olla ehkä sit ne, mutta nekin pitäis olla just uusittu kun on uus nokka ja keinut ja venttiilit..
Mä en noista laakereista tiedä, mutta eikö tossa ole kahdeksalle veiville laakerit? se jannu sanoi ettei saa kun neljän satseissa, apinaako tässä taas koijataan..
Elikkä siis mitä tolle hajonneen laakerin kaulalle tehdään? Pakkohan se on hioa kun on naarmuilla? Muita ei siis kannata kiillottaa? kyllä ne nytkin kiiltävät.. Eikä ehjiä veivejä kannata mitata? Uudet laakerit vaan? Kannattaako runkolaakerit uusia jos vanhat näyttää hyvältä?
Veiviä ei siis kannata mitata/hoonata, suoraan uusi? Mistä uusi?
Öljynpaine ongelmia koneessa ei ole ollut, heti nostanut paineet kun käynnistänyt eikä ole vilkutellut edes rikkinäisellä laakerilla valoa..DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
No jos neljän parin satseja ostat kolme, on sulla 12 paria -> 12cyl koneelle laakereita. Kai nyt sentään tiedät montako liuskaa per kanki tulee...? 6 cyl laakerisatseja saa kyllä, kolbenschmidtin satseja on itselläkin mitä kl:stä hakenut.
Venttiileitä ei taatusti ole vaihdettu, ne maksavat sikana. Ja jos et tiedä mitä sille kannelle on tehty, ota selvää tai tarkista, nokan ja keinujen uusinta ei tarkoita kansiremonttia. Venttiilinvarren kumit ei aiheuta pöllyttelyä tai öljynkulutusta, sieltä on suurella todennäköisyydellä pakopuolen ohjurit kuluneet.
Ei sitä kannata hioa, hommaa ehjä kampura jostain purkuvehkeestä. Hionta + nitraus ja sen jälkeinen oikaisu tulee helposti maksamaan ehjän kampuran verran, ja vielä joutuu sen laakerin tilaamaan erikseen. Veivit vaan uudella laakerilla, sen voi mitata mistä laakeri on hajonnut, jos on sökö niin ehjä veivi tilalle, ei kannata alkaa koneistamaan kun sitten on taas yksi muista poikkeava osa ja säästöä ei tule. Runkolaakerit tottakai vaihtoon, kuluvia osia eikä taatusti näytä hyvältä enää.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostVenttiilinvarren kumit ei aiheuta pöllyttelyä tai öljynkulutusta
Originally posted by Peltsii View PostMistä noita kampuroita kannattaa ettiä? Täältä en ainakaan oo löytäny yhtään m30 kampuraa..:think6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
Comment