Nyt on taas ongelmat alkanut. Auto on pelannut muuten suht ok, mutta kylmakaynnistys ja ensimmaiset kilometrit... Normaalisti kaytan lohkolammitinta ja auto pelaa suht ok.
Tuossa pari kertaa, kun on ilman lohkoa kaynnistanyt n 10 asteen pakkasessa, niin tyhjakaynti hyppii 600-1500 rpm edestakaisin muutaman minuutin verran, jonka jalkeen kaynti tasoittuu.
Taman jalkeen edelleen kone melko kylmana kone myos vatkaa koko autoa tyhjakaynnilla kunnes lampenee kunnolla. Myos silloin kun lohkolammitinta on kaytetty, jos on pakkasta. Moottorin kierrokset ei kuitenkaan sanottavasti heittele.
Sen sijaan kierrokset vatkaavat 600-800rpm, kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja kaasu pois. Taman nakee siita, etta ajovalojen kirkkaus heittelee liikennevaloihin rullatessa. Kun auto pysahtyy, tasaantuu kierrokset muutamassa sekunnissa, mutta kone vatkaa hieman.
Lampomittarin noustessa puolen valin tienoille ongelmat loppuvat. Vetaa natisti jo tuhannesta kierroksesta lahtien ja lahtee hyvin kayntiin tilanteessa kuin tilanteessa, paitsi silloin, jos stumppaa kylman koneen.
Joskus lampimana kun auto kay tyhjakayntia tasaista 800rpm, nousee kierrokset ehka puolen minuutin valein pariksi sekunniksi reiluun tuhanteen ts ihan kuin joku painaisi kaasua hetken. Tasta nyt ei mitaan haittaa ole, mutta liittyneeko paaongelmaan jollain tavalla.
Kulutus pyorii seka-ajossa 10L/100km tienoilla eli ok.
Muutaman tuhannen kilometrin sisaan tehtya
-ei imuvuotoja, letkut ja imusarjan tiivisteet vaihdettu varmuudeksi
-jaahdytinnesteen lampoanturi antaa normaaleja arvoja
-suuttimet pesty ultraaanella
-uudet tulpat, virranjakajan kansi, pyorija, lambda ja kaasulapan asentotunnistin
-luonnollisesti kaikki suodattimet ok ja tankkiin lurautettu purkki fortea kokeiluluonteisesti
-polttoainelinjat uusittu, samoin polttoainehoyryjen letkut ja putket
-tyhjakayntimoottorit, imusarjat ym pesty huolellisesti
-paastoja mitatessa kone vatkasi aavistuksen ja HC oli n 200, muut arvot ok
Vikakoodeja ei ole luettu, joten sen voisi kylla tehda, mikali nain vanhasta jotain tietoja saa edes nakyville.
Olisiko ehdotuksia?
-kokeiltu toisella ilmamaaramittarilla ja toisella moottorinohjausboksilla
Tuossa pari kertaa, kun on ilman lohkoa kaynnistanyt n 10 asteen pakkasessa, niin tyhjakaynti hyppii 600-1500 rpm edestakaisin muutaman minuutin verran, jonka jalkeen kaynti tasoittuu.
Taman jalkeen edelleen kone melko kylmana kone myos vatkaa koko autoa tyhjakaynnilla kunnes lampenee kunnolla. Myos silloin kun lohkolammitinta on kaytetty, jos on pakkasta. Moottorin kierrokset ei kuitenkaan sanottavasti heittele.
Sen sijaan kierrokset vatkaavat 600-800rpm, kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja kaasu pois. Taman nakee siita, etta ajovalojen kirkkaus heittelee liikennevaloihin rullatessa. Kun auto pysahtyy, tasaantuu kierrokset muutamassa sekunnissa, mutta kone vatkaa hieman.
Lampomittarin noustessa puolen valin tienoille ongelmat loppuvat. Vetaa natisti jo tuhannesta kierroksesta lahtien ja lahtee hyvin kayntiin tilanteessa kuin tilanteessa, paitsi silloin, jos stumppaa kylman koneen.
Joskus lampimana kun auto kay tyhjakayntia tasaista 800rpm, nousee kierrokset ehka puolen minuutin valein pariksi sekunniksi reiluun tuhanteen ts ihan kuin joku painaisi kaasua hetken. Tasta nyt ei mitaan haittaa ole, mutta liittyneeko paaongelmaan jollain tavalla.
Kulutus pyorii seka-ajossa 10L/100km tienoilla eli ok.
Muutaman tuhannen kilometrin sisaan tehtya
-ei imuvuotoja, letkut ja imusarjan tiivisteet vaihdettu varmuudeksi
-jaahdytinnesteen lampoanturi antaa normaaleja arvoja
-suuttimet pesty ultraaanella
-uudet tulpat, virranjakajan kansi, pyorija, lambda ja kaasulapan asentotunnistin
-luonnollisesti kaikki suodattimet ok ja tankkiin lurautettu purkki fortea kokeiluluonteisesti
-polttoainelinjat uusittu, samoin polttoainehoyryjen letkut ja putket
-tyhjakayntimoottorit, imusarjat ym pesty huolellisesti
-paastoja mitatessa kone vatkasi aavistuksen ja HC oli n 200, muut arvot ok
Vikakoodeja ei ole luettu, joten sen voisi kylla tehda, mikali nain vanhasta jotain tietoja saa edes nakyville.
Olisiko ehdotuksia?
-kokeiltu toisella ilmamaaramittarilla ja toisella moottorinohjausboksilla
Comment