Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M20B25 kierrokset heittelee / nykii pienillä kierroksilla kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #16
    Nyt on taas ongelmat alkanut. Auto on pelannut muuten suht ok, mutta kylmakaynnistys ja ensimmaiset kilometrit... Normaalisti kaytan lohkolammitinta ja auto pelaa suht ok.

    Tuossa pari kertaa, kun on ilman lohkoa kaynnistanyt n 10 asteen pakkasessa, niin tyhjakaynti hyppii 600-1500 rpm edestakaisin muutaman minuutin verran, jonka jalkeen kaynti tasoittuu.

    Taman jalkeen edelleen kone melko kylmana kone myos vatkaa koko autoa tyhjakaynnilla kunnes lampenee kunnolla. Myos silloin kun lohkolammitinta on kaytetty, jos on pakkasta. Moottorin kierrokset ei kuitenkaan sanottavasti heittele.

    Sen sijaan kierrokset vatkaavat 600-800rpm, kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja kaasu pois. Taman nakee siita, etta ajovalojen kirkkaus heittelee liikennevaloihin rullatessa. Kun auto pysahtyy, tasaantuu kierrokset muutamassa sekunnissa, mutta kone vatkaa hieman.

    Lampomittarin noustessa puolen valin tienoille ongelmat loppuvat. Vetaa natisti jo tuhannesta kierroksesta lahtien ja lahtee hyvin kayntiin tilanteessa kuin tilanteessa, paitsi silloin, jos stumppaa kylman koneen.

    Joskus lampimana kun auto kay tyhjakayntia tasaista 800rpm, nousee kierrokset ehka puolen minuutin valein pariksi sekunniksi reiluun tuhanteen ts ihan kuin joku painaisi kaasua hetken. Tasta nyt ei mitaan haittaa ole, mutta liittyneeko paaongelmaan jollain tavalla.

    Kulutus pyorii seka-ajossa 10L/100km tienoilla eli ok.

    Muutaman tuhannen kilometrin sisaan tehtya
    -ei imuvuotoja, letkut ja imusarjan tiivisteet vaihdettu varmuudeksi
    -jaahdytinnesteen lampoanturi antaa normaaleja arvoja
    -suuttimet pesty ultraaanella
    -uudet tulpat, virranjakajan kansi, pyorija, lambda ja kaasulapan asentotunnistin
    -luonnollisesti kaikki suodattimet ok ja tankkiin lurautettu purkki fortea kokeiluluonteisesti
    -polttoainelinjat uusittu, samoin polttoainehoyryjen letkut ja putket
    -tyhjakayntimoottorit, imusarjat ym pesty huolellisesti
    -paastoja mitatessa kone vatkasi aavistuksen ja HC oli n 200, muut arvot ok

    Vikakoodeja ei ole luettu, joten sen voisi kylla tehda, mikali nain vanhasta jotain tietoja saa edes nakyville.

    Olisiko ehdotuksia?
    -kokeiltu toisella ilmamaaramittarilla ja toisella moottorinohjausboksilla
    Last edited by osilpi; 03-03-2009, 11:51.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • bmw e34
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 633
      • raahe

      #17
      - milloin olet katsonut venttiilin välykset ?.
      - muuttuuko tyhjäkäynti kun aukaisee öljykorkin ?.
      - bensanpaineen säätimen juuressa oleva O-rengas / suutintukin O-renkaat ?.
      - vauhtipyörän anturit kunnossa ?.
      - bensanpaine kunnossa ?.
      - tulpanjohdot ei lyö läpi ?
      - maadoitukset kunnossa ?.
      - akku / laturi / jännite ok ?.
      - onko johtimet mitattu antureilta motronic :in kammalle ?.

      kyllä tuosta jo vikakoodit saa luettua ja jonkin asteista live-dataakin.

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #18
        Originally posted by bmw e34 View Post
        - milloin olet katsonut venttiilin välykset ?.
        - muuttuuko tyhjäkäynti kun aukaisee öljykorkin ?.
        - bensanpaineen säätimen juuressa oleva O-rengas / suutintukin O-renkaat ?.
        - vauhtipyörän anturit kunnossa ?.
        - bensanpaine kunnossa ?.
        - tulpanjohdot ei lyö läpi ?
        - maadoitukset kunnossa ?.
        - akku / laturi / jännite ok ?.
        - onko johtimet mitattu antureilta motronic :in kammalle ?.

        kyllä tuosta jo vikakoodit saa luettua ja jonkin asteista live-dataakin.
        Tehty:
        -venttiilivälykset ok
        -tyhjäkäynti laskee ja muuttuu huonoksi, kun avaa öljykorkkin
        -suutintukin o-renkaat vaihdettu suuttimien puhdistuksen yhteydessä
        -maadoitukset kunnossa, samoin akku / laturi / tulpanjohdot

        Tekemättä:
        -onko johtimet mitattu antureilta motronic :in kammalle ? -> ei ole tutkittu
        -vauhtipyörän anturit kunnossa ? -> ei ole tutkittu, saako selville yleismittarilla?
        -bensanpaine kunnossa ? -> ei ole tutkittu, mutta en uskoisi vaikuttavan vain kylmänä?
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          #19
          Auto kävi viime viikolla testerissä, mitään vikaa ei löytynyt mistään. Testaajan arviot huonon käynnin syyksi olivat:
          -jakohihna löysällä -> siksi vastaisi huonosti kaasuun (täytyy tarkistaa)
          -polttoainetankin huohotus mahdollisesti horisi ilmaa (kokeilen tulppaamalla letkun, kun ehdin)
          -imm jousi kuoleentunut -> siksi kävisi rikkaalla (kokeillaan säätää)
          -väärät tulpat

          Eilen vaihdoin sitten tulpat. Tulppina oli alle 10tkm vanhat Bosch WR8LC:t (W8LCR:ää ei kuulemma enää tehdä, ja pitäisi olla jotakuinkin toisensa korvaavat), jotka olivat valkoiset. Eristeen päällä oli ohut valkoinen kerros, samoin elektrodien päällä oli valkoinen kerros.

          Käsittääkseni tuo kertoo siitä, että olisi laihalla / tulpat olisi olleet liian kuumat? Auto kuitenkin tuntuu käyvän aavistuksen rikkaalla (lambda alle yhden ja hc 200 korvilla).

          Uusiksi tulpiksi tuli NGK:t, joilla tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi nykimisongelmien säilyessä. Toki ajokokemusta noilla vasta vähän, ja sitä ei tiedä, miten toimii 2000km päästä.
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 315
            • Mouhijärvi

            #20
            Olitkos tarkistanut lämpöanturin toiminnan? Se voi muuttua esimerkiksi kylmänä äärettömäksi rikki mennessään. Todennäköisesti olet imuputket tarkistanut halkeamilta? Onhan kaasuläppä kunnossa eikä akselissa väljää? Se aiheuttaisi välittömästi tyhjäkäyntiongelmia.
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

              #21
              Originally posted by gubbe89 View Post
              Olitkos tarkistanut lämpöanturin toiminnan? -> kunnossa
              Todennäköisesti olet imuputket tarkistanut halkeamilta? -> kunnossa
              Onhan kaasuläppä kunnossa eikä akselissa väljää? -> kunnossa
              Tuntuu, että näiden vehkeiden kanssa on useammallakin vaikeita, joskaan ei kovin vakavia, käyntiongelmia.
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

              ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 827
                • Iittala

                #22
                Et ole testannut säädellä säätöruuvia imm:stä (saat hc:t kohdilleen) kun on auto päästönmittaus koneessa kiinni?

                Itsellä oli vedetty kyseinen ruuvi ihan kiinni koska oli imuvuotoja (huohotusputki, kaasuläjän ja imm välinen putki ja pari muuta pienempää) ja lambda huiteli 1.2x ja hct jossain 500-600. Ruuvia avaamalla homma tasottui. Tämän jälkeen kyllä tyhjäkäynti ei enään ole ollut niin "vakaa" kylmänä kuin ennen (ei tosin heilu kuin max 100rpm), mutta eipä enään ole niin rikkaalla kuin ennen.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                • FroZ
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 298
                  • jkl

                  #23
                  Löytyikö vika loppujen lopuksi??

                  Comment

                  • spectre
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 78
                    • Ylivieska

                    #24
                    Onko vikaa löytyny?
                    Itsellä kans vikana nyt toi pitkä käynnistys auton ollessa lämmin, eli kylmänä samantien käyntiin, ei mitään vikaa autossa muuten kuin lämpimänä pitkä starttaus ja bensanhaju.
                    Kun auton (m20b20 e34) saa käyntiin niin ei ongelmia.
                    Meinaako toi bensanhaju lämpimänä startattaessa, että vika suuttimissa?
                    Auttaako pelkästään noi o-renkaat vaihtaa, vai pitääkö noi käyttää jossain liikkeessä tutkituttamassa?

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #25
                      Originally posted by spectre View Post
                      Onko vikaa löytyny?
                      Itsellä kans vikana nyt toi pitkä käynnistys auton ollessa lämmin, eli kylmänä samantien käyntiin, ei mitään vikaa autossa muuten kuin lämpimänä pitkä starttaus ja bensanhaju.
                      Kun auton (m20b20 e34) saa käyntiin niin ei ongelmia.
                      Meinaako toi bensanhaju lämpimänä startattaessa, että vika suuttimissa?
                      Auttaako pelkästään noi o-renkaat vaihtaa, vai pitääkö noi käyttää jossain liikkeessä tutkituttamassa?
                      Suuttimien vuotamiseen ei o-renkaiden vaihto auta.
                      Haiseeko se bensa muutenkin kun startatessa?
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • spectre
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 78
                        • Ylivieska

                        #26
                        ei haise ku silloin ku lämpimänä starttaa n.4 sekunttia, pientä käryn hajua joskus kun kunnolla antaa jenkaa mutta ei mitään haittaavaa.
                        Muistin tossa että edellinen omistaja oli vaihtanu ilmamäärämittarin ja toi vanhakin ois mukana, vaikuttaisko tuo mitenkään mihinkään?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎