Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Tyhjäkäynti ~2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Härski69
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 41

    E34 Tyhjäkäynti ~2000

    Juu eli ostin tässä taannoin E34 535 -88 bemarin. Tyhjäkäynti autossa oli noin 1100-1300 kiekkaa. Pistin sen piikkin, että auto oli seissyt puoli vuotta, mut ajelin pari viikkoo niin ei korjaatunu. Liikennevaloihin tultaessa tyhjäkäynti oli jossain 1800 ja tippui siitä sitten tuohon vähän päälle tonniin. Pienimmillään tyhjäkäynti oli lämpimänä startattaessa karvan yli tonnin.
    Rupesi tuo tympiin joten testailin vähän. Lisäilmaluistin piuha irti -> Kiekat muuttu (en muista laskiko vai nousiko) Samoin ilmamäärä(vai massa?)mittarin piuha irti -> kiekat muuttu.
    Otin ym. osat irti plus sen haitarinkumin. Putsailin osat jollain elektroniikka komponentteihin tarkotetulla aineella, koska ne ei kovin paskasia ollut. Eli tuskin rikki meni siitä aineesta. Haitariputkessa oli imusarjan puoleisessa päässä pieni halkeama. Sen ostan uuden mut ei nyt tähän hätään saa mistään. Eli ei siinäkään ilmeisesti vika. (Ainakaan pelkästään)
    Niputin auton takas. Seurauksena vieläkin korkeampi tyhjäkäynti :think Eli siis huutaa melkeimpä kokoajan ihan vähän alta 2000. Eli Käy siinä jossain 1800-1900 tasaisesti. Eli ei seilaa mitenkään. Mikähän mahtaa mättää Kokeiltu kattella myös vuotavia alipaine letkuja, mutta sellaisiakaan ei löytynyt. Ei ilmeisesti voi vaikuttaa näin jos pääsee hörppää vähän ilmaa vapaavirtaussuodattimen ja ilmamäärämittarin välistä? Siinä on vaan semmonen patenttejen patentti että huhhuh.
    Eli oisko mitään ideaa mikä mättää?:think

    Kokeilin nyt nypätä sen kaasuläpän asentotunnistimen irti tyhjäkäynnillä -> Ei vaikuta mitenkään. Pitäiskö?
    Last edited by Härski69; 30-08-2008, 15:43.
  • Härski69
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 41

    #2
    Eikö kellään ollut vastaavaa ongelmaa/ tietoa mistä vikaa lähtee etsimään.. ?? Apuja tarvittas.

    Comment

    • Härski69
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 41

      #3
      huhuuuuuuu !!!! kukaan jotain asiasta vähänkään tietävä hereillä ??!

      Comment

      • Kele
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 100
        • Espoo

        #4
        Varmaankin tyhjäkäyntimoottori (ICV) kokoajan auki ja siksi huutaa. Noista vanhemmista en osaa sanoa tuosta piuhan irti nyppäämisestä, uudemmat menee nilkutusmoodiin ja alkavat käydä tyhjäkäyntiä perusasetuksilla, mutta tuossa taitaa olla vain kaasuläpän asentokytkin. Elikkäs ICV säätää kun kaasuläppä on kiinni.
        Kokeile suriseeko icv kun laitat virrat päälle, pitäisi. Sitten jos, niin litistät pihdeillä yms icvn letkun tukkoon, auton käydessä, niin pitäisi laskea tyhjäkäyntiä.
        Myös ne icvn letkut voivat olla pahasti halki ja horia ilmaa sieltä.
        Niin ja icvn kara voi olla myös jumissa, searchilla löytyy ohjeita putsaukseen.
        e90 318i 4d -06
        e36 320 4d -91 Diamantschwarz
        Ex. 2x e30 316

        Comment

        • Härski69
          Bimmer Rookie
          • Aug 2008
          • 41

          #5
          Originally posted by Kele View Post
          Varmaankin tyhjäkäyntimoottori (ICV) kokoajan auki ja siksi huutaa. Noista vanhemmista en osaa sanoa tuosta piuhan irti nyppäämisestä, uudemmat menee nilkutusmoodiin ja alkavat käydä tyhjäkäyntiä perusasetuksilla, mutta tuossa taitaa olla vain kaasuläpän asentokytkin. Elikkäs ICV säätää kun kaasuläppä on kiinni.
          Kokeile suriseeko icv kun laitat virrat päälle, pitäisi. Sitten jos, niin litistät pihdeillä yms icvn letkun tukkoon, auton käydessä, niin pitäisi laskea tyhjäkäyntiä.
          Myös ne icvn letkut voivat olla pahasti halki ja horia ilmaa sieltä.
          Niin ja icvn kara voi olla myös jumissa, searchilla löytyy ohjeita putsaukseen.
          Juu no ainakaan se tyhjäkäyntimoottori ei oo jumissa kun sen jo putsailin niin ihan liukkaasti se luisti siellä siellä liikku. Täytyypi kokeilla kohta noita juttuja!

          Comment

          • Kele
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 100
            • Espoo

            #6
            Jostain se sitten vaan vetää ilmaa ohi ilmamäärämittarin. Kokeile sulkea/tulpata kaikki letkut mitkä lähtee imusarjasta. Kato joku tulppa, että onko valkee, ni ainaki varmistus että pyörii laihalla.
            e90 318i 4d -06
            e36 320 4d -91 Diamantschwarz
            Ex. 2x e30 316

            Comment

            • Härski69
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 41

              #7
              Jep eli laitoin virrat päälle -> tyhjäkäyntimoottori rupes surisee.
              Siitä siihen tulevaa letkua on käytännössä mahdoton puristaa umpeen (ei ole tilaa puristaa kun ihan läheltä liitintä + pirun vahvaa letkua)
              Jep ja yhen tulpan otin irti ja niinkun olettaa saatto aika valkee se siitä päästä oli.
              Eli mahtaakohan olla mitään muuta yhtä järkevää selitystä tälle nyt kun, että joku letku irti tai pahasti halki!?

              Comment

              • Härski69
                Bimmer Rookie
                • Aug 2008
                • 41

                #8
                Löytyykö sieltä imusarjan alta noit letkuja mitä pitäs tarkistaa? Jos niin ei ilmeisesti muuten pääse käsiks ku repiä imusarja pois..

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kaasuläpän kytkimestä lähtisin etsimään vikaa, nimittäin jos piuhan irtiotolla ei ole vaikutusta, saattaisi vika hyvinkin löytyä siitä. Tuossahan on vain kytkin joka naksahtaa kun kaasuläppä menee kiinni (naksahtaahan se?) ja kytkee tyhjäkäyntimoodin, mikäli piuhan ottaa irti tyhjäkäyntikierrosten pitäisikin nousta ylös. Kytkin on helppo testata yleismittarilla koska se on tosiaan vain kytkin, ei potentiometri kuten uudemissa.

                  Ps. vaihda sinne alkuperäinen ilmansuodatin...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Härski69
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 41

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Kaasuläpän kytkimestä lähtisin etsimään vikaa, nimittäin jos piuhan irtiotolla ei ole vaikutusta, saattaisi vika hyvinkin löytyä siitä. Tuossahan on vain kytkin joka naksahtaa kun kaasuläppä menee kiinni (naksahtaahan se?) ja kytkee tyhjäkäyntimoodin, mikäli piuhan ottaa irti tyhjäkäyntikierrosten pitäisikin nousta ylös. Kytkin on helppo testata yleismittarilla koska se on tosiaan vain kytkin, ei potentiometri kuten uudemissa.

                    Ps. vaihda sinne alkuperäinen ilmansuodatin...
                    Kuuluko siis naksahtaa ihan et ei virtoja päällä tai mitään ja kääntää siit vähän kaasua ?
                    Kuitenkin jotenkin kuullostas järkevämmältä joku vuoto, koska kiekat oli aluksi jo korkealla ja sit menin räpeltämään ym putsaamaan ja paheni vaan... :think

                    Comment

                    • larzu85
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 821
                      • Mustasaari

                      #11
                      itellä tyhjäkäynti muuttui ku piti tyhjäkäyntimoottorin runkoa paikallaan ja pyöritteli kuorta pari millimetriä...tyhjäkäyntimoottoria putsaillessa sisältä ilmeisesti laitettiin takasin väärään asentoon se kuori ---> tyhjäkäynti n. 2000rpm ---> väänsin kuorta hiukan vastapäivään ----> tyhjäkäynti 800rpm :think
                      BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                      BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                      EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                      EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                      EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                      EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                      EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Kuuluko siis naksahtaa
                        Ihan naksahtaa, katkaisinhan se vaan on
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Härski69
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 41

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Ihan naksahtaa, katkaisinhan se vaan on
                          Jep eli se vois siis olla sökö. Koska testasin senkin asian muutama päivä sitten, mutta en muista naksahtiko. Tarvii kohta kyädä röökillä ja kattoo samalla naksahtaa. ei paha homma

                          Comment

                          • Härski69
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2008
                            • 41

                            #14
                            Ei naksu ei

                            Comment

                            • Härski69
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2008
                              • 41

                              #15
                              Originally posted by larzu85 View Post
                              itellä tyhjäkäynti muuttui ku piti tyhjäkäyntimoottorin runkoa paikallaan ja pyöritteli kuorta pari millimetriä...tyhjäkäyntimoottoria putsaillessa sisältä ilmeisesti laitettiin takasin väärään asentoon se kuori ---> tyhjäkäynti n. 2000rpm ---> väänsin kuorta hiukan vastapäivään ----> tyhjäkäynti 800rpm :think
                              Koitin sitäkin tossa vähän väännellä mut ei se kyl tainnu yhtään vääntyä. Tarvii varmaan sekin ottaa huomenna siitä oikeen käteen ja kattoo liikkuuko yhtään..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎