Siellä oli E34 M5 -keskustelupalstalla muutama kommentti aiheesta.
tuota selattua tulin siihen tulokseen että 8-koneisten laatikko menee suoraan kytkinkopan vaihtamalla ja tuossa yhdellä hepulla oli jopa 260 getrag 3.8:n perässä. taidan itsekin laittaa tuommoisen 260-askin väliaikaisesti, että löydän siirtäjän tuohon 6-loviseen/hajonneen 6-lootan mistä saan siirtäjän eikö kellään ole oikeasti myydä mulle tuommoista m30:n perästä olevaa 260 getraggia? Priva, soitto 040-8365618 niin ostan pois. ja pitää olla ehjä+syncrot kunnossa.
3.73 on viimeisten US M5:n perävälitys, 5-vaihteisissa euromalleissa on kaikissa 3.91.
En kyllä ihan täysin ymmärrä mikä idea siinä 6-lovisessa laatikossa on, alhaisempi melutaso ja kulutus ehkä mutta pikkasen menee sivuraiteelle auton konseptista. Liekkö ollut tehtaalle halvempi laatikko kuin 280 suuremman volyymin vuoksi.
Eiku aivan joo, kävi pieni muisti häiriö mutta perä pitäisi silti vaihtaa. Tuolla 6v-laatikolla ja tolla harvemmalla perällä ensimmäiset 5 vaihdetta on välitykseltään samat, kuin vanhemmissa ja sitten 6. on ylivaihde.
Noiden lisäksi paljon kevyempi ja parempi vaihdelaatikon toiminta ja muutenkin toi facelift oli joiltain osiltaan pieni varhaiskonsepti E39 M5:sta. Siinä kun on samat jarrut, paitsi palattiin kaksi mäntä satuloihin, vaihdelaatikko sama, alustan tukivarsissa palattiin taas alumiinista pois jne.
onko 740/540:sessä sama laatikko kuin ämmässä kytkinkoppaa lukuun ottamatta? ebay:ssä näytti olevan s6s420g e39 m5:n perästä myynnissä. jos vaihtaisin tuohon laatikkoon omasta tuon kytkinkopan.
Eikös tuossa kytkinkoppa ole osa laatikon kuorta, jolloin kytkinakseli ja sivuakseli on laakeroitu siihen? Eli oikeastaan se ei ole irtonainen siinä mielessä kuin irtokaaveliaskissa, kuten esim. Getrag 265?
Tuon vaihtaminen on sitten vähän niin ja näin. Pitäisi tuntea tarkemmin laakeroinnin tyyppi, välykset ja mahdolliset esijännitykset, että voisi arvioida. Samoin kuin koneistusjärjestys ja kuorien tolerointi. Kuorien puolikkaiden ei välttämättä tarvitse olla vaihtokelpoisia keskenään, esim. joku laakerilinja voi olla koneistettu (ja usein onkin, mikäli mahdollista) kuoren puolikkaat toisissaan kiinni. Spekulointia, mutta tulipa mieleen. Getragit paremmin tunteva saa toki korjata.
Itse vaihtaisin mielummin koko laatikon tai pelkän siirtäjän.
Eikös tuossa kytkinkoppa ole osa laatikon kuorta, jolloin kytkinakseli ja sivuakseli on laakeroitu siihen? Eli oikeastaan se ei ole irtonainen siinä mielessä kuin irtokaaveliaskissa, kuten esim. Getrag 265?
Tuon vaihtaminen on sitten vähän niin ja näin. Pitäisi tuntea tarkemmin laakeroinnin tyyppi, välykset ja mahdolliset esijännitykset, että voisi arvioida. Samoin kuin koneistusjärjestys ja kuorien tolerointi. Kuorien puolikkaiden ei välttämättä tarvitse olla vaihtokelpoisia keskenään, esim. joku laakerilinja voi olla koneistettu (ja usein onkin, mikäli mahdollista) kuoren puolikkaat toisissaan kiinni. Spekulointia, mutta tulipa mieleen. Getragit paremmin tunteva saa toki korjata.
Itse vaihtaisin mielummin koko laatikon tai pelkän siirtäjän.
koko laatikot on kiven alla, ja kohdistustapit on kuitenkin tuossa laatikossa olemassa jos vaihdan kytkinkopan. e39 m5:stä tuon laatikon kuitenkin hommaan:think ja kopan vaihdon teen siihen.
Edit: Olisiko kellään mitään hajua/mutua tai jopa oikeaa tietoa, että käykö 280 getragin siirtäjä tuohon 420g:hen? välitys on ilmeisesti sama 1.- ja 2.vaihteella noissa laatikoissa, niin mikseipä se siirtäjäkin voisi olla sama?
Last edited by KingOnTheRoad; 16-09-2008, 22:22.
Reason: mielenmuutoksia
en kysynyt osia erikseen, mutta taidan huomenna soitella tuonne
Tänään soitin tuonne voimansiirtopalveluun, heillä oli kuulemma purussa/varaosina tuommoinen 280 getrag josta heppu arveli, että 95% varmuudella passaa se 1-2siirtäjä tuohon 6-loviseen. Käski lähettää osina tuon laatikon sinne ja kokeilee sitä 280:n siirtäjää tuohon. Ja jos se ei sovi siihen niin kuulemma pitää tilata uusi siirtäjä, kysyin saako se tilattua noita osia niin sanoi vain, että osista se on tehty.. Kai se tietää mitä tekee:think
Ja plussaa on, että saa lähettää vieläpä osina niin korjaa ja kasaakin sen. Huomenna laatikko lähtee ikaalisia kohti ja mielenkiinnolla odotan miten käy
Tänään soitin tuonne voimansiirtopalveluun, heillä oli kuulemma purussa/varaosina tuommoinen 280 getrag josta heppu arveli, että 95% varmuudella passaa se 1-2siirtäjä tuohon 6-loviseen. Käski lähettää osina tuon laatikon sinne ja kokeilee sitä 280:n siirtäjää tuohon. Ja jos se ei sovi siihen niin kuulemma pitää tilata uusi siirtäjä, kysyin saako se tilattua noita osia niin sanoi vain, että osista se on tehty.. Kai se tietää mitä tekee:think
Ja plussaa on, että saa lähettää vieläpä osina niin korjaa ja kasaakin sen. Huomenna laatikko lähtee ikaalisia kohti ja mielenkiinnolla odotan miten käy
itelläni oli 5-vaihteisen syncro-ongelma..laatikkoa ei löytynyt,päätin et laitan 6-vaihteisen askin jos saan semmosen jostain.jipii...löytys..vaihtamaan.sit alko käpy palamaan.vaihdekepille tulevat siirto tangot eri pituset,puslat erillaisia,laatikon perän kiinnitys rauta erillainen,kardaani eripituinen,perän välitykset eri... nyt laatikko paikalla ja toimii kuin unelma. ei se vaihto menny kuin elokuvissa mut tulipahan tehtyä.
En usko, että tuon S6S 420G -laatikon räjäytyskuvia löytyy mitään yleisestä jaosta.
Ei näytä löytyvän vaikka kovasti on niitä tullut metsästettyä. Ilmeisesti ihan tarkoituksella piilottelevat Getragilla tietoa kun haluavat itse hoitaa kaikki korjaukset. Kun ei löydy kuvia ja ilman oikeita osanumeroita on paha tilata osia vaikka niitä voisi jostain saadakin. Kanadassa ilmeisesti joku onnistunut tilaamaan synkrorenkaat E39 M5:sen laatikkoon eli jotain toivoa kuitenkin on. Sen mitä olen yhtä vastaavaa laatikkoa purkanut ei synkrojen vaihto vaikuta paljon sen kummemmalta tempulta kun mihin tahansa muuhun manuaalilaatikkoon. Eli siinä mielessä tuossa ei ole mitään erikoista. Tottakai pitäisi tietää mihin mittoihin rattaat pitää akseleille kasata jotta laakereissa on oikea esijännitys mutta eiköhän kriittiset mitat saa mitattua jollain tasolla laatikkoa purkaessa. Muuten vahvalta vaikuttava laatikko esim. 928 Porschen manuaaleihin verrattuna mutta valitsinmekanismin osat on tosiaan suorastaan luvattoman kevyttä tekoa.
Epäilys on että osien hankinta voi olla vaikeaa. Jos joku osia (synkroja) moiseen kuusivaihteiseen löytää niin täälläkin olisi kiinnostusta... kohta otetaan looda asiakkaan autosta irti ja hän olisi todennäköisesti hyvinkin kiitollinen tiedosta. Kolmosen synkrot kyseessä.
Epäilys on että osien hankinta voi olla vaikeaa. Jos joku osia (synkroja) moiseen kuusivaihteiseen löytää niin täälläkin olisi kiinnostusta... kohta otetaan looda asiakkaan autosta irti ja hän olisi todennäköisesti hyvinkin kiitollinen tiedosta. Kolmosen synkrot kyseessä.
Omassa laatikossani ei ollut synkro-renkaissa vikaa vaan siirtäjässä, joka oli poikki. Itse asiassa soittelin eilen tuonne Ikaalisiin ja kyselin vähän väliaikatietoja. Osat oli kuulemma saanut tilattua ja odottelee niitä, kun oli luvattu toimitusajaksi 1-5kk
Comment