Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535 epämääräisiä käyntihäiriöitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lapa735ia
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 303
    • Martinniemi

    #16
    Tulenpas sitten tänne topikkiin kanssa valittamaan, kun on vähän samanlaisia oireita.
    Eli itselläni ollut ongelmana kun tyhjäkäynniltä antaa nopeasti kaasua, meinaa sammua, mutta kun antelee varovasti, niin kierrokset nousee ihan normaalisti.
    Toinen ongelma on ollut se, että tuntuu jokseenkin laiskalta kiihtyvyys. Silloin penkityksessähän tuli lukemat 224hv/276Nm. Eli hevoisia oli karvan enemmän kuin alunperin, mutta vääntöä puuttuu alkuperäisestä.

    Alkuperäinen lastu on hakusessa, jotta voisi kokeilla vaikuttaako se mitenkään toimivuuteen.
    Tänään mittasin yleismittarilla tuota ilmamäärämittaria bentleyn, vai mikä se oli, mukaan ja lukemat näytti aika villejä ohmeja.
    Miten tuon resistanssin pitäisi muuttua mittarissa, kun läppää liikutetaan auki--> kiinni asentoon? Pitäisikö käyrän olla nouseva/laskeva tasaisesti? Itsellä heitteli lukema edestakaisin ihan miten sattuu, onko tämä normaalia?
    Täällä noin minuutin pätkä kuvattuna mittarin käytöksessä mittauksen aikana. http://koti.mbnet.fi/laurioi/VIDEO_001.mp4
    Alku tilanteessa läppä on kiinni lukema 555 ohm. josta lähdin läppää avaamaan ja suunnilleen 20 sekunnin paikkeilla läppä on kokonaan auki, jolloin lukema näytti 270 ohmin luokkaa, tuosta loppuun suljin läppää taas pikku hiljaa kunnes suljettuna lukema on 559 ohm.

    Eli ootko gubbe koittanut mitata tuota omaa mittaria? Tai joku muu joka on tuon tehnyt, millaisia lukemia tuosta pitäisi irrota, vai onko nuo ok?
    E39 525 TDSA touring
    Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

    Comment

    • Lapa735ia
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 303
      • Martinniemi

      #17
      Sain tänään hommattua toisen motronicin tuon lastutetun tilalle, mutta eipä ollut merkittävää hyötyä.
      Tuntuu edelleen, että jotain siitä uupuu. Seuraavaksi täytynee koittaa hommata toinen ilmamäärämittari, jos sillä jotain parannusta asiaan tulisi. Ainakaan tuon boksin vaihto ei vaikuttanut mitään tuohon tyhjäkäynniltä kaasuttamiseen, samalla tavalla meinaa tukehtua.

      Onkohan tuohon mittarin vastusmittaukseen luottamista, meinaan kun se vastus tuolla tavalla vaelteli mitattaessa? Pitäisikö vastuksen muuttua lineaarisesti läppää liikutettaessa?

      Jostain linkistä luin että pitäisi mitata jännitettä, eikä vastusta tuolta mittarin navoilta. Bentleyssä kuitenkin puhuttiin nimenomaan vastuksen mittaamisesta.:think
      Onko kenelläkään tietoa, mistä navoista tuota jännitettä pitäisi mitata ja millaisia lukemia siitä pitäisi löytyä?
      E39 525 TDSA touring
      Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Ilmamäärämittarin vastus muuttuu sitä kääntäessä, samanhan tekee siis jännitekkin joten ihan sama kumpaa mittaat.

        gubbe: Normaalisti imupuolelle ei tule mistään töhnää etenkään suuttimiin asti, oletko varma ettei venat kanna? Aika pieni tuo 0,2mm välys...

        Lapa: Onko lappua näyttää, jos ei niin miten vääntö- ja tehohuiput olivat sijoittuneet suhteessa muihin/tehtaan ilmoitukseen?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Lapa735ia
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 303
          • Martinniemi

          #19

          Tuosta näkyy penkityksen tulos.
          Ei ole mitään käsitystä miten tehdas ilmoittaa nuo vakiotehot/väännöt.
          Onko gubella onlinena omia käppyröitä? Niistä voisi vähän verrata.
          Pitää huomenna kokeilla mitata sitä jännitettä, että käyttäytyykö samalla tavalla, kuin vastusta mitattaessa.
          E39 525 TDSA touring
          Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Originally posted by gubbe89 View Post
            Pitänee ostaa se helvetillisen kallis johtosarja anturin kanssa.
            No ei kai. Saahan nuo tehtyä vaikka yksittäisjohdoista ja siirrettyä sen anturin siihen mutta jokin sopivan vanha pikkukuutosen sarja käynee myös anturin siirron kera. Ei ole mitään mieltä maksaa anturista melkein sataa euroa kun ei se vanhakaan rikki mene muutoin kuin kolauttamalla ferriittirengas hajalle.

            itse käyntihäiriöön; mikäli puristukset ovat kunnossa kaikissa sylintereissä (ja tällöin voi unohtaa kannen koeponnistukset ja tiivisteiden vaihdotkin jos jäähdytysnestettä ei kulu) kannattaa lähteä miettimään sytytyksen vikaa, lähinnä tulpat ja johdot; tuossahan pitäisi olla esimerkiksi boschilta W8LCR (joka EI edelleenkään ole sama kuin WR8LC, vaikka kaikille varaosamyyjille ei tämä asia ole selvinnyt...) nelikärkitulpilla yms vastaavilla taas ko. moottorin alkuperäisellä (vakiolla) sytytysjärjestelmällä ei saa muuta kuin lisää vaikeuksia itselleen mahdollisten käyntiongelmien muodossa...
            Ilmamäärämittarin jousi kuoleentuu ajan oloon aina jonkin verran joten kiristäminen (jolloin seos muuttu laihemmalle) on oikea suunta säätää sitä.
            Yksittäisen sylinterin sytyttämättömyys ei myöskään johdu asentoanturista tai puolasta. Toki puolan vika voi joskus vaikuttaa käynniltään tällaiselta, mutta viallinen puola toimii yleisimmin kylmänä mutta lämpimänä ei, jos toimii ollenkaan. Jakajan kannessa voi toki olla hiusmurtuma yhden sylinterin lähdön kohdalla joka johtaa kipinän moottorin rakenteisiin, tähän muodostuu kyllä aika nopeasti tumma juova, ylimääräistä kipinöintiä ei näe pimeälläkään jos se tapahtuu jakajan sisäpuolella.
            Last edited by WSE1; 16-10-2008, 21:16.

            Comment

            • gubbe89
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 315
              • Mouhijärvi

              #21
              Noniin. Hommattiinpa kuitenkin se uusi valmissarja, oli kaikki johdot nipussa siinä muovilaarissa. Oli mielestäni ihan järkevä hankinta, koska vanhassa oli se muovikansi jo rikki eivätkä johdot pysyneet kunnolla paketissa ja tulpanhatutkin olivat jo huonot. Onpahan ainakin laadukas nyt, eikä siitä johdu. Nyt on tosiaan ne Boschin nelikärkiset tulpat, muistaakseni tyypiltään WR78. Samaa vaivaa oli NGK:n ZGR5A -tulpilla, jotka tuohon kuuluvatkin. Tulppien vaihto ei muuttanut asiaa suuntaan eikä toiseen. Venttiilien kantamiseen en kovinkaan usko, koska eikös imupuolen välys kuulukin olla 0,18mm ja pako 0,32? Näin muistaisin jostain lukeneeni. Mutta kertokaa jumalauta jos väärässä olen

              Öljyähän pääsee joissain määrin(lue todella vähän) ehjässäkin koneessa imusarjaan huohotinputken kautta, etenkin silloin kun koneessa on kova imu päällä. Suuttimien ympärillä oli nimenomaan öljystä ja jostain koneeseen päässeestä paskasta sekoittunutta mömmöä. Pientä öljykalvoa oli myös kaasuläpässä. Uudet imuputket estävät tätä kyllä paljon, koska siinä on seinämä huohotinputken tulon edessä, alkuperäisissä ei.

              Siihen ilmamäärämittariin, isäukon kanssa yhteistyössä katsottiin tuota ilmamäärämittarin toimintaa kun tempasee nopeasti kaasua, se läppä pääsee käymään liki tapissa vaikka vähän hipaisee kaasua. Tästä voitaneen päätellä, että mittaria voisi vielä kiristää, koska nyt pari pykälää alkuperäistä tiukemmallakin läppä heilahti helposti tappiin. Niinhän sen kai pitäisi toimia, että ilmavirtauksen saavutettua maksimiarvonsa olisi mittari tapissa, eikä juurikaan ennen? Pitää kuitenkin vielä varmaankin säätää se paikallisen autotarvikeliikkeen päästömittarin perässä. Sillä luulisi pääsevän aikalailla optimilukemiin. Näin olettaisin ainakin moottorinohjauksen saavan tarkemman informaation. Jos sitä rahanpaskaa olisi niin olisin jo hankkinut sen Millerin MAF-paketin.

              Lapa735ia: Sillon muuan kerran Jäälissä puhuit säätäneesi ilmamäärämittaria, katsoitko tuolloin, että onko se vastusrata ehjä, mitä ne kaksi kärkeä piirtää läpän asennon mukaan? Ja valitettavasti en ihan välittömästi niitä dynolappuja verkkoon saa. Skanneri olisi kyllä tuossa kahden metrin päässä, mutta pitäisi jaksaa asentaa se
              nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
              nyk. Yamaha XJR 1200 -98
              nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
              ex. E34 525 TDS Touring -93
              ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
              ex. Yamaha YZF 1000R -02
              ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
              ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
              ex. E34 535i -88
              ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
              ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

              Comment

              • Lapa735ia
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 303
                • Martinniemi

                #22
                Kyllä se vastusrata näytti ihan ehjältä, ja kokeilin pikkasen siirtää sitä piirilevyäkin, vaikka ei se mitenkään erityisen kuluneelta vaikuttanut.
                Ei kylläkään ollut mitään vaikutusta. Pitää tässä päivän päälle vielä testata tuota immiä volttimittarilla, että mitä lukemaa sieltä irtoaa.
                E39 525 TDSA touring
                Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                Comment

                • tomppa 3,8v
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2006
                  • 30
                  • Kouvola

                  #23
                  Itseltäni hajosi toi bensanpaineensäädin ja oireet oli aika saman tapaiset.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    gubbe: 0,3mm on välys sekä imu- että pakopuolella kylmänä säädettynä. Huohottimesta tulee toki, mutta itse purkamissani imupuoli on ollut täysin kiiltävän puhdas, bensa pesee sitä koko ajan joten shittiä kertyy käytännössä vain kaasuläppään ja plenumiin. Siitä vaan meinasin että josko imuvenat kantaisi...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Lapa735ia
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 303
                      • Martinniemi

                      #25
                      Kävin mittaamassa nyt tuota immiä volttipuolella ja jännite muuttui tasaisesti läppää liikuttaessa. Eli tuo kaiketi toimii oikein. Pitänee kokeilla seuraavaksi vaihtaa tuo bensapaineen säädin, jos se auttaisi jotain.

                      Minkähän verran tuon kuusiokoloruuvin, joka on tuossa mittarin etuosassa, pitäisi olla normaalisti auki? Kokeilin pyöritellä ja oli n. 3 kiekkaa auki. Tällä ilmeisesti säädettiin sitä mittarin ohimenevää ilmaa. Ei tuntunu olevan isompaa vaikutusta käyntiin, vaikka tuota pyöritteli auton käydessä.
                      E39 525 TDSA touring
                      Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #26
                        Originally posted by Lapa735ia View Post
                        Kävin mittaamassa nyt tuota immiä volttipuolella ja jännite muuttui tasaisesti läppää liikuttaessa. Eli tuo kaiketi toimii oikein. Pitänee kokeilla seuraavaksi vaihtaa tuo bensapaineen säädin, jos se auttaisi jotain.

                        Minkähän verran tuon kuusiokoloruuvin, joka on tuossa mittarin etuosassa, pitäisi olla normaalisti auki? Kokeilin pyöritellä ja oli n. 3 kiekkaa auki. Tällä ilmeisesti säädettiin sitä mittarin ohimenevää ilmaa. Ei tuntunu olevan isompaa vaikutusta käyntiin, vaikka tuota pyöritteli auton käydessä.
                        Mitäpä jos mittaisit ne bensanpaineet kuitenkin ennen kun mitään alat vaihtamaan, selviäisi paljon enemmän kun summassa osia vaihtelemalla.

                        Comment

                        • gubbe89
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 315
                          • Mouhijärvi

                          #27
                          Lapa735ia: Se kuusiokoloruuvi on tyhjäkäynnin säätöä varten. Itsellä se on sen 2,5 kierrosta auki tällä hetkellä.

                          Bensanpaineet voisin kyllä mitata. Ainakaan ei kone lakkaa käymästä kun ottaa säätimen alipaineletkun pois. On sitten karmivan hintainen purkki tuo bensanpaineensäädin, ei lämmittäisi uusia.
                          Last edited by gubbe89; 17-10-2008, 16:19.
                          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                          ex. E34 525 TDS Touring -93
                          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                          ex. Yamaha YZF 1000R -02
                          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                          ex. E34 535i -88
                          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                          Comment

                          • Lapa735ia
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 303
                            • Martinniemi

                            #28
                            Originally posted by gubbe89 View Post
                            Lapa735ia: Se kuusiokoloruuvi on tyhjäkäynnin säätöä varten. Itsellä se on sen 2,5 kierrosta auki tällä hetkellä.

                            Bensanpaineet voisin kyllä mitata. Ainakaan ei kone lakkaa käymästä kun ottaa säätimen alipaineletkun pois. On sitten karmivan hintainen purkki tuo bensanpaineensäädin, ei lämmittäisi uusia.
                            Jaa sekö on hintava.
                            Eipä uskois tollasesta purkista. Pitää koittaa sitten tosiaan eka mitata vain ne paineet.
                            E39 525 TDSA touring
                            Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                            Comment

                            • gubbe89
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 315
                              • Mouhijärvi

                              #29
                              Kyllä se on, mielestäni 70 euroa tuollaisesta sardiinipurkin neljänneksestä on aika paljon. Kaveri keksi veikata jäähdytysveden valvonta-anturin vikaa ja toinen lambdaa, josko se ei muuttaisi arvojaan niinkuin sen pitäisi. En tiedä, alkaa mennä aika mystiseksi tämä juttu. Tänään pitää kuitenkin syventyä tuon kytkinremontin viimeistelyyn.
                              nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                              nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                              nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                              ex. E34 525 TDS Touring -93
                              ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                              ex. Yamaha YZF 1000R -02
                              ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                              ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                              ex. E34 535i -88
                              ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                              ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                              Comment

                              • petu81
                                Newbiemmer
                                • Jun 2007
                                • 23

                                #30
                                mulla on samanlaisii käyntihäiriöitä ja syy oli imusarjan tiiviste, nyt pelaa kuin enkeli.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎