Alkaa tuntua kummalliselta tämä vika jo. Välillä meinaa sammua kun ajosta pistää kytkimen pohjaan ja päästää tyhjäkäynnille... seilaa hetken väliä 500-1300rpm, sitten tasaantuu. Helvetin kiva vaan jossain kaupungissa kun ylämäessä valoissa tekee tuon! Seuraavaksi menee vaihtoon tulpanjohdot. Osaatteko sanoa uskaltaako vanhoista johdoista repiä anturin irti ja ostaa sen halvemman n.50e hintaisen johtosarjan, jossa ei kyseistä anturia ole, vai pitääkö törsätä se 129e ja hommata johtosarja, jossa kyseinen anturi tulee mukana? Kysehän on ilmeisesti ihan vain induktioanturista? Aloin paikallistaa vikaa korkeajännitepuoleen, kun välillä tasakaasulla ajaessa isoakin nopeutta nyppii ikävästi ja sen jälkeen kuuntelee niin käy hetken viidellä. Taitaa joku kipinä loikkia kanteen. Imuletkut tosiaan meni juuri vaihtoon myös, niillä tuntui hieman käynti tasoittuvan, lienevätkö vanhat vuotaneet hieman. Pitänee tuossa myös lisäilmapumppu roplata puhtaaksi. Taitaa se ajoittainen tyhjäkäyntihäiriö johtua siitä? Niin ja tulihan tuo ilmamäärämittarikin mitattua. Antoi kyllä ihan koko alueelta resistanssiarvon, eli senkin pitäisi olla ehjä. Lambdakin on ehjä kun sen mittasin, näytti 5ohm, ihan kuin pitäisikin.
Toista boksia on pitänytkin kokeilla. Jos vikakoodeja ei tule ja ongelma ei millään selviä niin kokeilen sitä kyllä, jos jostain boksin löydän. Lastutettuhan tuota ei koskaan ole, eikä tulekaan varmaan. Pitää ekana käyttää johdon perässä tuota, kun saan kasaan
Jatkan tätä monologia tässä taas. Pistän tähän listaa mitä on tehty/tarkistettu.
-Tulpat vaihdettu kahdesti
-Tulpanjohdot vaihdettu
-Venttiilivälykset tarkistettu ->OK
-Suuttimet putsattu, mutta unohdin mitata/koeponnistaa
-Lambda vaihdettu(NGK/NTK), pakoputki lambdalle asti täysin tiivis
-Jäähdytysveden lämpötila-anturi mitattu ->OK
-Kampuran asentotunnistin mitattu/putsattu, sammuu jos ottaa pois ->OK
-Bensansuodatin vaihdettu
-Ilmamäärämittari mitattu ->OK, koitettu säätää -> ei merkittävää vaikutusta. ECU korjaa koko ajan - ilmenee nykimisenä ja kulutusmittarin heilumisena tasakaasulla ajaessa. HC:t pomppaa pilviin ja lambda-arvo tipahtaa 0,7 tienoille tyhjäkäynnillä ilman lambdan johtoa, ei muutu, vaikka kuinka säätää. Tällä hetkellä mittari on suhteellisen alkuperäisessä asetuksessa.
-Imuputket vaihdettu
-Lisäilmaluisti putsattu/voideltu
-Vikakoodit luettu CS:llä -> tuntematon koodi 0168 (WTF?)
-Motronic-boksi avattu ja pari huonoa juotosta korjattu
-Polttoaineen paluulinja tsekattu -> auki
-Virranjakajan kansi & pyörijä vaihdettu
-Ei imuvuotoja, ellei imusarjan tiiviste vuoda, mitä epäilen.
-Venttiilikoppa maalattu
Silti käy huonosti tyhjäkäyntiä, tupsauttelee putkessa, kierrokset seilaa vähäsen, myöskin alle 1500rpm käy röpöttämällä, siitä ylöspäin suhteellisen hyvin. 4000rpm tuollapuolen käy täydellisesti.
Kylmänä/min. 4h seisomisen jälkeen röpeltää niin perkeleesti hetken. Joko ei sytytä ja/tai saa liikaa ainetta.
Toisin sanottuna alkaa järki loppua tämän kanssa! Ensi viikon torstaiksi on Tampereen Autosähkölle varattu aika, mutta jos joku ratkaisun sitä ennen keksii tähän ongelmaan, niin lähetän privalla banaanin. Nimittäin tulisi huomattavasti halvemmaksi ihmetellä vika itse kuntoon, kuin viedä ammattiauttajalle.
Ajatus on ollut sijoittaa Millerin MAF-pakettiin. Sillä pitäisi saada hieman parempaan suuntaan tuota käyntipuolta, eikä olisi se läppä ahdistamassa siellä.
No siis ajattelinkin, että sitä MAF-pakettia vasta sitten, kun kaikki muut mahdolliset viat on selvitetty. Ohivuotomittausta voisi kokeilla, kun nyt vaan muistaisin pyytää ukkoa hakemaan sen mittarin kaveriltaan. Kyllä siellä teoriassa pitäisi olla kaikki tiivistä, kun dynossa antoi kuitenkin hyvin lähelle luvatun teholukeman. Mutta mistäs sitä ikinä tietää, jos vaikka venttiili olisi hieman palanut.
EDIT: Viimeinkin sain ilmamäärämittarin jotakuinkin tikkiinsä, käy tasaisesti, vääntää tasaisesti ja kulutusmittarikaan ei seilaa enää. Nyt pitää aamulla katsoa kuinka se röpeltää pakkasessa. Kun olisi se toimiva lohkolämppäri, niin voisi sen vaikutusta testata myös.
Noniin, nostetaanpa topikkia ylös taas muutamalla uudella asialla. Vikakoodeja katseltiin uudestaan Tampereen Autosähkössä eivätkä saaneet edes yhteyttä ecuun laitteillansa. Liekö siis rikki tuo boksi. Uusi onneksi tiedossa. Seuraavaksi totesimme, että bensanpaineet tippuvat todella nopeasti. Muutamassa minuutissa tippuu sammutuksen jälkeisestä 2,5 kilosta alle kiloon, josta ei enää nopeasti putoa. Kertoneen siitä, että suuttimet, tai ainakin yksi on tiensä päässä. Ja tämä selittäisi myös sen röpöttämisen seisomisen jälkeen, kun bensaa on imusarjasa enemmän kuin opiskelijapojalla auton tankissa.
Herääkin kysymys noista suuttimista, eli todennäköisesti uusia pitäisi katsella, koska niiden huoltokin maksaa liki saman kuin uusi suutin. Ei vaan netistä tunnu löytyvän mistään alle 300cc suuttimia, vakiot kun ovat 192cc. Aukioloaika lyhenisi aikalailla 50%, jos n. 300cc suuttimet laittaisi. Mutta osaako Motronic lyhentää tarpeeksi aukioloaikaa. Sehän kyllä osaa kalibroida itsensä, mutta menee hankalaksi, jossei tuon verran isommilla enää pelaa. Alkuperäiset maksavat 90e/kpl ja tarkoitus olisi kerralla vaihtaa kaikki. Hieman liian kallista.
Suuttimet on pesty ihan hetki sitten uittamalla. En tyhmä tajunnut siinä kohtaa tarkistaa vuotoja enkä mitata suuttimia. Mutta tuo vuoto on aika selvä, koska paineet tippuvat kuin lehmän häntä ja kylmänä röpöttää niin perkeleesti, eli saa bensaa ihan liikaa hetken. Eli ilmeisesti suuttimien kanssa järkevintä olisi huollattaa, kun vastaavankokoisia ei löydy muita kuin vakiot. Pitää tietysti tuota puhdistustököttiä vielä tunkea tankkiin pari purnukkaa ihan kokeeksi. Kiitoksia taas vinkeistä.
Cell: Olet vissiin enemmänkin M30:een perehtynyt? Ei sinulla sattuisi olemaan hyllyssä pölyttymässä noita alkuperäisiä suuttimia, mieluusti tietenkin ehjiä ja tiiviitä? Boschin koodi olisi seuraavanlainen: 0 280 150 714. Muutkin saavat luonnollisesti tyrkyttää, jos sattuu täysi sarja olemaan EHJIÄ ja TIIVIITÄ suuttimia!
Olen myynyt jo muistaakseni suutinsarjat veks, mielestäni noita ei jäänyt enää yhtään talliin mutta voin tarkistaa ensi vkl.
Sinulla siis boschin suuttimet? "uudemmissa" on tullut vastaan lucaksen suuttimia, nuo boschit ovat varmaan neula tyyppiset joten siten herkemmät likaantumisellekin, uittamalla pesu ei valitettavasti puhdista noita. Kannattaa nyt kokeilla se vuoto ennen uusien tilaamista, riittää tosiaan ihan kun nostaa suuttimet imusarjasta ja pistää bensapumpun pyörimään. Tuo kylmänä röpöttäminen ja paineiden lasku kun voi johtua muustakin, esim. vuotava pumpun takaisku tai bp-säädin aiheuttavat saman paineen laskun eivätkä kuitenkaan vaikuta käynninaikaiseen toimintaan mitenkään kunhan paineet vain on kohdallaan.
Käytettyjä suuttimia ei välttämättä löydy siinä kunnossa etteivät tarvitsisi puhdistusta. Vaikkeivat vuotaisi, voi suihku olla epämääräinen tai pisaroituva jonkin roskan takia.
Pitääpä kokeilla tuota. Ovat vaan niin paskamaiset irrottaa nuo suuttimet. Mutta pitää kokeilla tosiaan, kunhan helpommat keinot on käyty läpi!
Ja juu, suuttimet tosiaan ovat Boschilaiset ja mikäli oikein olen ymmärtänyt myöskin neulatyyppiset. Kun nuo suuttimet olivat irti, katsoin, että jokainen kärki liikkuu samalla tavalla. Ei ilmeisesti ole aivan normaalia, että nuo suuttimet pitävät melko käsittämättömän mekkalan. Naputus/raplatus on poikkeuksellisen voimakas, ja venttiileistähän se ei tule.
Yhteen asiaan en taskulampulla ja kärsivällisyydelläkään löytänyt ratkaisua. Mistä ihmeestä otan öljynpainemittarille(mallia mekaaninen, eli letku kabiiniin) öljynpaineet. Suodattimen jalassa on kaksi kuusiokoloruuvia, mutta kierteet eivät ole tuumakoossa, kuten mittarin mukana tulleet sovitteet. Kyselen nyt tässä ja koitan samalla googlettaakin vähän tietoa.
Comment