Originally posted by 525iiäxä
View Post
E34 kysymyksiä ja vastauksia X
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by 525iiäxä View Post
On vain niin säälittävän pieni tynkä jäljellä, ettei taida saada hitsattua...
On tullut irrotettua vaikka olisi katkennut lyhyen matkaa lohkon/kannen yms sisälle.
Comment
-
-
Nyt meinaa mennä sormi suuhun tuon E34 540i/6 kanssa.
Pari vuotta sitten kytkin veti välillä ilmoja ja päätin vaihtaa sekä kytkimen pää- että työsylinterin. VIka korjaantui ja ajamaan pääsi noin 500km jonka jälkeen eräs aamu auto jäi talliin kun kytkin painui pohjaan, mutta ei enää noussut ylös. Aikani asiaa ihmettelin ja lopulta syyksi paljastui juuri vaihtamani Bremon pääsylinteri, jossa muovista tehty mäntä oli hajonnut osiin. Ostin uuden pääsylinterin (Sachs, käisttääkseni OE-valmistaja). Ainakin siinä alkuperäisessä sylinterissä mäntä oli metallista joten toivoin että tässä myös oli, mutta en sitä purkamaan lähtenyt ennen asennusta.
Muistaakseni tässä samassa remontissa vaihdoin kytkinpolkimen "apujousen" kun sille tuli myös tunnit täyteen ja jousta kasassa pitävä kierretanko menetti kierteensä.
Eilen illalla ajoin auton talliin ja kytkin tuntui hieman oudolta. Polkaisin sitä pari kertaa ja jälleen poljin jäi pohjaan. Homma meni sen verran korvien väliin että en asiaa jäänyt sen enempää tutkimaan, oletan että pääsylinteri hajosi jälleen.
Mikäli pääsylinteri on rikki niin muutama asia tulee mieleeen.
-Nykyiset pääsylinterit on kaikki laadultaan kuraa. -->Tämän näen kun puran vanhan ja näen onko tässä Sachsissa myös sisuskalut muovia.
-Kämmään jotan asennuksessa. Tämä on mahdollista sillä Bentelyn manuaalin mainitsema kytkimen liikkeen mittaus on lähes mahdotonta. Piirustus ei kovin tarkkaan osoita mistä mitta otetaan ja jalkotilassa mittaaminen on vähintään epävarmaan kun lattiamattokin on paikoillaan mittaamista häiritsemässä.
-Voiko olla mahdollista että kytkinpolkimen liike olisi liian pitkä ja pääsylinterin mäntä "pohjaisi" sylinterin päätyä vasten ja tämä rikkoisi männän. -->Tämä tuntuisi nyt ainoalta järkevältä selitykseltä sillä ei kai nuo osat niin huonoja voi olla ja vaikka mäntä olisi muovia kai sen tuhansia (kymmeniä tuhansia?) painalluksia pitäisi kuitenkin kestää?
En kuollakseni nyt muista mihin asentoon sen epäkeskopultin asensin edellisessä remontissa. Jos/kun seuraavan kerran sylintterin joudun vaihtamaan lienee järkevää säätä epäkesko "Lyhyemmälle" liikeradalle ja toivoa että se riittää irrottamaan kytkimen. EDIT! Ei tämä epäkesko taida vaikuttaa kuin polkimen korkeuteen/apujousen kireyteen. Ei siis vai muuta männän iskua "pohjaan päin". Iskun pituus pitäisi säätää stopparilla josta ajatuksia alla.
-MIelestäni kytkinpolkimessa ei ole clutch stopperia (kuten esim. E39 M5:ssä on jo vakiona lattiassa ja joihin modataan yleensä pidempi pultti stoppariksi jotta kytkimen liikerata on lyhyempi ja vaihdot näin nopeampia.
-Kun valmistaja ei ole tuollaista stopparia nähnyt tarpeelliseksi ei kai sitä tarvitse alkaa muuten ehjään autoon alkaa rakentamaan? EDIT. vai puuttuuko tuosta minun autosta stoppari kokonaan? Onko näissä sellainen joskus ollut. REALOEM kuvista ei nyt ollut apua.
-Työsylinteri tuskin tässä voi syypää olla pääsylinterin hajoamiseen? Tai en ainakaan keksi oikein mitään järkevää teoriaa että miksi se voisi pääsylinterin rikkoa.
-Itse kytkinasetelmakaan tuskin syyllinen on kun kytkin toimii (toimiessaan) täysin ilman oireita, ei ravista tai luista tai mitään muutakaan.
Onko kukaan paininut samanlaisen ongelman kanssa?
Hieman tässä päätä kiristää kun auto jää aina keskellä kesää talliin parhaiden ajokelien aikaan. Viimeksi kyseessä oli viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Nyt loman alkuun on aikaa viikko.Last edited by Fubar; 29-06-2025, 07:51.E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
-
Originally posted by Fubar View PostNyt meinaa mennä sormi suuhun tuon E34 540i/6 kanssa.
Pari vuotta sitten kytkin veti välillä ilmoja ja päätin vaihtaa sekä kytkimen pää- että työsylinterin. VIka korjaantui ja ajamaan pääsi noin 500km jonka jälkeen eräs aamu auto jäi talliin kun kytkin painui pohjaan, mutta ei enää noussut ylös. Aikani asiaa ihmettelin ja lopulta syyksi paljastui juuri vaihtamani Bremon pääsylinteri, jossa muovista tehty mäntä oli hajonnut osiin. Ostin uuden pääsylinterin (Sachs, käisttääkseni OE-valmistaja). Ainakin siinä alkuperäisessä sylinterissä mäntä oli metallista joten toivoin että tässä myös oli, mutta en sitä purkamaan lähtenyt ennen asennusta.
Muistaakseni tässä samassa remontissa vaihdoin kytkinpolkimen "apujousen" kun sille tuli myös tunnit täyteen ja jousta kasassa pitävä kierretanko menetti kierteensä.
Eilen illalla ajoin auton talliin ja kytkin tuntui hieman oudolta. Polkaisin sitä pari kertaa ja jälleen poljin jäi pohjaan. Homma meni sen verran korvien väliin että en asiaa jäänyt sen enempää tutkimaan, oletan että pääsylinteri hajosi jälleen.
Mikäli pääsylinteri on rikki niin muutama asia tulee mieleeen.
-Nykyiset pääsylinterit on kaikki laadultaan kuraa. -->Tämän näen kun puran vanhan ja näen onko tässä Sachsissa myös sisuskalut muovia.
-Kämmään jotan asennuksessa. Tämä on mahdollista sillä Bentelyn manuaalin mainitsema kytkimen liikkeen mittaus on lähes mahdotonta. Piirustus ei kovin tarkkaan osoita mistä mitta otetaan ja jalkotilassa mittaaminen on vähintään epävarmaan kun lattiamattokin on paikoillaan mittaamista häiritsemässä.
-Voiko olla mahdollista että kytkinpolkimen liike olisi liian pitkä ja pääsylinterin mäntä "pohjaisi" sylinterin päätyä vasten ja tämä rikkoisi männän. -->Tämä tuntuisi nyt ainoalta järkevältä selitykseltä sillä ei kai nuo osat niin huonoja voi olla ja vaikka mäntä olisi muovia kai sen tuhansia (kymmeniä tuhansia?) painalluksia pitäisi kuitenkin kestää?
En kuollakseni nyt muista mihin asentoon sen epäkeskopultin asensin edellisessä remontissa. Jos/kun seuraavan kerran sylintterin joudun vaihtamaan lienee järkevää säätä epäkesko "Lyhyemmälle" liikeradalle ja toivoa että se riittää irrottamaan kytkimen. EDIT! Ei tämä epäkesko taida vaikuttaa kuin polkimen korkeuteen/apujousen kireyteen. Ei siis vai muuta männän iskua "pohjaan päin". Iskun pituus pitäisi säätää stopparilla josta ajatuksia alla.
-MIelestäni kytkinpolkimessa ei ole clutch stopperia (kuten esim. E39 M5:ssä on jo vakiona lattiassa ja joihin modataan yleensä pidempi pultti stoppariksi jotta kytkimen liikerata on lyhyempi ja vaihdot näin nopeampia.
-Kun valmistaja ei ole tuollaista stopparia nähnyt tarpeelliseksi ei kai sitä tarvitse alkaa muuten ehjään autoon alkaa rakentamaan? EDIT. vai puuttuuko tuosta minun autosta stoppari kokonaan? Onko näissä sellainen joskus ollut. REALOEM kuvista ei nyt ollut apua.
-Työsylinteri tuskin tässä voi syypää olla pääsylinterin hajoamiseen? Tai en ainakaan keksi oikein mitään järkevää teoriaa että miksi se voisi pääsylinterin rikkoa.
-Itse kytkinasetelmakaan tuskin syyllinen on kun kytkin toimii (toimiessaan) täysin ilman oireita, ei ravista tai luista tai mitään muutakaan.
Onko kukaan paininut samanlaisen ongelman kanssa?
Hieman tässä päätä kiristää kun auto jää aina keskellä kesää talliin parhaiden ajokelien aikaan. Viimeksi kyseessä oli viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Nyt loman alkuun on aikaa viikko.
Se epäkeskopultti vaikuttaa myös pääsylinterin männän "iskunpituuteen", mutta oli jo säädetty lyhyimmälle. CLutch stoppia ei ole eikä mielestäni sille ole edes paikkaa..
Nyt ajatuksena kasata vanha pääsylinteri (onneksi olen hamsteri enkä heitä juuri mitään pois) uudemman pääsylinterin tiivisteillä ja toivoa että niin saa toimivan paketin kasattua.
Muutenhan näitä kokeilisi vaikka huvikseen, mutta sen verran ikävä on kovan jarruputken ja pääsylinterin liitoksen avaus että siihen itseensä menee noin 30min kun kierre on pitkä ja kerralla saan ikävässä asennossa käännettyä noin 1/12 kierroksen mutteria...
Ei viitsisi enää kolmatta pääsylinteriä tilata kun todennäköisesti sekin on samanlainen romu. Nyt olisi aerolla vielä kokeilemisen arvoinen n. 2x sachsia kalliimpi ATE. Tuskin kuitenkaan on sen parempi kuin Brembo tai Sachs?E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
-
Originally posted by Fubar View Post
Jatketaan pohdintaa. Nyt pääsylinteri irrotettu ja purettu. Sama juttu kuin viime kesänä. Uuden pääsylinterin muovinen (!?!?) mäntä purkautuu sylinterin sisään. Ensimmäinen olli Brembo ja tämä nykyinen Sachs. Se ensimmäinen jonka autosta purin (todennäköisesti Alkuperäinen) oli Sachs ja siinä mäntä oli metallia.
Se epäkeskopultti vaikuttaa myös pääsylinterin männän "iskunpituuteen", mutta oli jo säädetty lyhyimmälle. CLutch stoppia ei ole eikä mielestäni sille ole edes paikkaa..
Nyt ajatuksena kasata vanha pääsylinteri (onneksi olen hamsteri enkä heitä juuri mitään pois) uudemman pääsylinterin tiivisteillä ja toivoa että niin saa toimivan paketin kasattua.
Muutenhan näitä kokeilisi vaikka huvikseen, mutta sen verran ikävä on kovan jarruputken ja pääsylinterin liitoksen avaus että siihen itseensä menee noin 30min kun kierre on pitkä ja kerralla saan ikävässä asennossa käännettyä noin 1/12 kierroksen mutteria...
Ei viitsisi enää kolmatta pääsylinteriä tilata kun todennäköisesti sekin on samanlainen romu. Nyt olisi aerolla vielä kokeilemisen arvoinen n. 2x sachsia kalliimpi ATE. Tuskin kuitenkaan on sen parempi kuin Brembo tai Sachs?
Kokeiluun ATE tai käytetty purkuosa?
Comment
-
-
Originally posted by 34Lee View Post
Aeron tuotekuvien perusteella en ihmettelisi vaikka Brembo ja Sachs olisi sama tuote. Ehkä jopa samoja kuin LPR ja Samkokin joita myydään puoleen hintaan.
Kokeiluun ATE tai käytetty purkuosa?
Brembo oli muistaakseni laatikon mukaan tehty Italiassa. Sachsin alkuperää en muista.
Ei käy muovisen männän ja metallimännän tiivisteet ristiin. Eli ei onnistunut se kokeilu. Lisäksi olin jonnekin osan alkyperäisen sylinterin sisuskaluista jo hukannut niin ei sitä kasaan saisikaan enää.
Sachsin uudemman sylinterin saisi vielä kasaan kun osat on tallessa ja kokeilinkin sen männän päädyn jo liimata pikaliimalla (ilmeisesti pitäisi kestää jarrunestettä), mutta kun tuo vaihto on sen verran isotöinen homma niin taidan vielä kokeilla ATE:n sylinteriä. Ei oikein täysi luotto ole että liimaamalla tuosa kalu tulee..
Jos tämäkin rikki menee pitää siirtyä käytetyn purkuosan ja hydrauliikkakaupan tiivisteiden pariin.E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
Comment
-
-
M50 Öljypohjasta ja sihdistä löytyi kuvan mukaista tavaraa. Kumin kaltaista, ei kivikovaa, antaa periksi puristellessa. Koon puolesta voisi olla tulppaonkaloiden tiivisteen palasia, mutta noissa on ulkopuolella olakkeen tapaista muotoa. Ainakin juuri ostetuissa uusissa ulkopuoli on ihan sileä. Muita arvauksia, mistä peräisin?
Ei synny isompaa draamaa, mutta alkuperä kiinnostaa.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by Fubar View Post
Brembo ja sachs näyttää täysin samalta joten todennäköisesti ovat sama tuote.
Brembo oli muistaakseni laatikon mukaan tehty Italiassa. Sachsin alkuperää en muista.
Ei käy muovisen männän ja metallimännän tiivisteet ristiin. Eli ei onnistunut se kokeilu. Lisäksi olin jonnekin osan alkyperäisen sylinterin sisuskaluista jo hukannut niin ei sitä kasaan saisikaan enää.
Sachsin uudemman sylinterin saisi vielä kasaan kun osat on tallessa ja kokeilinkin sen männän päädyn jo liimata pikaliimalla (ilmeisesti pitäisi kestää jarrunestettä), mutta kun tuo vaihto on sen verran isotöinen homma niin taidan vielä kokeilla ATE:n sylinteriä. Ei oikein täysi luotto ole että liimaamalla tuosa kalu tulee..
Jos tämäkin rikki menee pitää siirtyä käytetyn purkuosan ja hydrauliikkakaupan tiivisteiden pariin.
Yritetään niillä jos vielä tämä muovinen kötöstys hajoaa.E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
-
😞 1
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View Post
Comment
-
-
-
Originally posted by Jarger View Post
Onko lämpeävät lukot?LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E32 Diamantscwharz 750iL '94
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View Post
Mitäs optioita siellä autossa (ovessa) on nyt mitkä jo tarvii virtaa?
Onko lämpeävät lukot?
Sähkölasit siellä on ja hifikolmiot, jotka poistettu jossain välissä, oon laittelemassa takaisin autoon, koska ne oli tehtaaltakin.
Comment
-
Comment