memebuy23buy

E34 Kardaanin tukilaakerin vaihto?APUAAAA!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Ovatko ristinivelet kunnossa?

    Comment

    • Bimmer530d
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 52

      #17
      Originally posted by WSE1 View Post
      Ovatko ristinivelet kunnossa?
      En ole varma mutta kokeilin viimeksi käsin välykset siitä eikä siinä tuntunu mitään ihmeellistä.
      Kun otan auki ens kerralla niin tarkistan asian paremmin!

      Comment

      • Joni*
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 192
        • Vaasa

        #18
        Tulihan kardaanin katkoskohdan boorit oikeaan asentoon? Joskus kun tein hommaa ekaa kertaa e30:een eivät kardaanin "haarukat" tulleet samaan linjaan ja siitä johtuen rikkoi tukilaakerin pannan melko välittömästi.

        Tuo M5 aavistuksen tärisyttää moottorijarrutuksen aikana. Mahtaisikohan siinäkin olla tuo kardaanin tukilaakeri loppu? Tai sitten kaksoismassa vauhtipyörä alkaa oireilla...
        Last edited by Joni*; 19-12-2008, 19:13.
        Z3 Roadster 2.8 -00

        Comment

        • Bimmer530d
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 52

          #19
          Originally posted by Jonnyboy View Post
          Tulihan kardaanin katkoskohdan boorit oikeaan asentoon? Joskus kun tein hommaa ekaa kertaa e30:een eivät kardaanin "haarukat" tulleet samaan linjaan ja siitä johtuen rikkoi tukilaakerin pannan melko välittömästi.

          Tuo M5 aavistuksen tärisyttää moottorijarrutuksen aikana. Mahtaisikohan siinäkin olla tuo kardaanin tukilaakeri loppu? Tai sitten kaksoismassa vauhtipyörä alkaa oireilla...

          joo katoin et menee samoille booreille merkkasin ennenkuin irrotin!

          Comment

          • jii.veivo
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 564
            • Haapavesi

            #20
            Originally posted by Jonnyboy View Post

            Tuo M5 aavistuksen tärisyttää moottorijarrutuksen aikana. Mahtaisikohan siinäkin olla tuo kardaanin tukilaakeri loppu? Tai sitten kaksoismassa vauhtipyörä alkaa oireilla...
            En tiedä mutta heivaa se kaksoismassa helvettiin sieltä, aivan turha kapistus ei kärsi edes potkia kunnolla.
            nim. itsellä kyseinen toimenpide edessä
            Niin ja jos kuuluu sellanen pieni kolina kun sammuttaa auton, on todennäköisesti kaksoismassassa vikaa.
            e38 750ial
            Husaberg 650 fs -05
            http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

            Comment

            • OMN
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 103

              #21
              Originally posted by Bimmer530d View Post
              No voi hevon vi**u alkohan se laakeri pitää kahen päivän pästä sitten uudestaan samaa ääntä....mitäs nyt sitten???? vaihanko laakerin TAAS ja sitte kaks päivää ja uudestaa! Vaihdelaatikon kumit oli oli hyvässä kunnossa ja rättinivelessä ei näyttäny olevan halkeemia!!!!

              AUTTAKAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :think
              Itellä sama homma: vaihoin E36:een rohisevan tukilaakerin motonetin uuteen laakeriin, pari päivää meni ihan äänettömästi ja sen jälkeen varsinki pakkasaamuina tukilaakeri ujeltaa hitaissa nopeuksissa niin että nopeuden kasvaessa nousevan äänen taajuus muuttuu portaittain alemmaksi samalla lailla kuten koneen ääni automaattivaihteisessa autossa kiihdytettäessä. Kun vauhtia hidastaa, ujellus ikäänkuin "kelaa vaihteita alaspäin".

              Tiedän toisenkin tällaisen identtisen tapauksen. Onkohan motonetin laakerit sutta ja sekundaa vai mistä moinen vois johtua?

              Comment

              • Alpina E34
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1122
                • Masku

                #22
                Originally posted by OMN View Post
                Itellä sama homma: vaihoin E36:een rohisevan tukilaakerin motonetin uuteen laakeriin, pari päivää meni ihan äänettömästi ja sen jälkeen varsinki pakkasaamuina tukilaakeri ujeltaa hitaissa nopeuksissa niin että nopeuden kasvaessa nousevan äänen taajuus muuttuu portaittain alemmaksi samalla lailla kuten koneen ääni automaattivaihteisessa autossa kiihdytettäessä. Kun vauhtia hidastaa, ujellus ikäänkuin "kelaa vaihteita alaspäin".

                Tiedän toisenkin tällaisen identtisen tapauksen. Onkohan motonetin laakerit sutta ja sekundaa vai mistä moinen vois johtua?
                Identtinen vika tuli laakerinvaihdon jälkeen. Motonetista ostettu laakeri oli Febi-Bilstein. Pari päivää ok ja pakkasten tullessa ujeltaa kylmänä... nice
                E34 Lenz 536ds -89

                E34 osille tarve:
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                Originally posted by T3
                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                Comment

                • Juho_P
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 313
                  • p-pohjanmaa

                  #23
                  e34 m5sessa ekana huomasin kardaanin tukilaakerin vaihtotarpeen siitä että käsijarrun kahva alkoi pitää pientä ratinaa jossain vaiheessa- ei siis ihan loppu mutta kuitenkin vaihtotarve oli
                  Tuossa tapauksessa mun mielestä se kumi oli vain mennyt veltoksi ja alkanut rispaantua ja varmaankin sekin oma moka kun ei tuntunut olevan ihan oikeaan kohtaan ruuvattu se tukikumi sinne pohjaan. Paljoa sitä nyt ei tekemälläkään saa kieroon sinne mutta alkaa varmasti täristää jos ei ole suorassa. varmasti vaikuttaa myös jos on väsähtäneet kumit laatikon alla tai jos rättinivelet on loppu.

                  Joskushan se laakeri loppuu ja alkaa pitää sitä ujellusta- tämä varmaan johtuu juurikin siitä että on hakattu se laakeri paikoilleen ulkokehästä eikä siitä sisältä sievästi naputtelemalla puhtaille pinnoille.

                  Mersuun yhden laakerin vaihdoin kiireellä ja en viitsinyt katsoa tuliko kardaanin booritus samaan asentoon tai miten ne haarukat vetotikussa meni ja tais tulla laakeriakin vähän runnottua asentaessa mutta toisaalta sen laakerin jumittamista ja tukikumin täydellistä repeytymistä ei väykyssä huomannutkaan ku vasta katsastuksessa
                  pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                  Comment

                  • Alpina E34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1122
                    • Masku

                    #24
                    Ei johdu ainakaan minulla asennusvirheestä uuden laakerin ujellus. Ei ollut ensimmäinen laakeri, jonka asensin

                    Tietääkö joku tuon laakerin mitat? Tai viitsisikö mitata, jos on sellainen irrallaan?

                    Käyn hakemassa laakeriliikkeestä kunnon laakerin heti kun saan mitat jostain. Realoem ei anna kovin tarkkoja tietoja.

                    E34 Lenz 536ds -89

                    E34 osille tarve:
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                    Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                    Originally posted by T3
                    BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                    'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                    Comment

                    • Alpina E34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1122
                      • Masku

                      #25
                      Itse itselleni vastaten

                      Kävin Motonetissa mittaamassa tuon laakerin ja se on 55x30x13. Näkyy näköjään tuosta realoem kuvastakin, on vaan merkattu tuohon tukikumin kohdalle.
                      E34 Lenz 536ds -89

                      E34 osille tarve:
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                      Originally posted by T3
                      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                      Comment

                      • OMN
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 103

                        #26
                        Originally posted by Alpina E34 View Post
                        Itse itselleni vastaten

                        Kävin Motonetissa mittaamassa tuon laakerin ja se on 55x30x13. Näkyy näköjään tuosta realoem kuvastakin, on vaan merkattu tuohon tukikumin kohdalle.
                        Vaihdoitko jo kunnon laakerin? Vieläkö ujeltaa?

                        Itselläkään ei kyllä ujellus johdu asennusvirheestä, sen verran varovasti käsittelin laakeria. Ainut mitä jälkeenpäin tajusin oli että taisin laittaa kardaanin keskellä olevan liitoskohdan putkimutterin ylimomenttiin. Rempan jälkeen katoin korjausoppaasta momentin, ois pitäny laittaa vaan ihan höllästi kiinni. Tuskin tuosta voi ujellus johtua...?

                        Comment

                        • Alpina E34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1122
                          • Masku

                          #27
                          Tänään hain vasta FAG:n laakerin. Mikä se momentti sitten on?
                          E34 Lenz 536ds -89

                          E34 osille tarve:
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                          Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                          Originally posted by T3
                          BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                          'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                          Comment

                          • uti
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 195

                            #28
                            Laakeri

                            En ole koskaan vaihtanut pelkkää laakeria. Eiköhän se tukikumikin ole yleensä aika huonossa kunnossa.

                            Comment

                            • OMN
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 103

                              #29
                              Originally posted by Alpina E34 View Post
                              Tänään hain vasta FAG:n laakerin. Mikä se momentti sitten on?
                              Tais olla jotain 10-20 Nm.

                              Comment

                              • Alpina E34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1122
                                • Masku

                                #30
                                Originally posted by uti View Post
                                En ole koskaan vaihtanut pelkkää laakeria. Eiköhän se tukikumikin ole yleensä aika huonossa kunnossa.
                                Vaihdoin jo aikaisemmin koko hoidon, mutta laakeri oli susi. Siksi nyt pelkkä laakeri.
                                E34 Lenz 536ds -89

                                E34 osille tarve:
                                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                                Originally posted by T3
                                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                                Comment

                                Working...
                                X