Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32/E34 apusimpukan helasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    E32/E34 apusimpukan helasta

    Kuuluko tuon helan keskiosan pyöriä käsin pyörittämällä eli sen mistä pultti tulee läpi? Nyt nimittäin on uusi hela niin piukassa, että saa voimalla vääntää vartta, että liikkuu mihinkään. Eikai sen uuden noin piukka kuulu olla? Vanha pyörii kyllä kevyesti - no onhan se siinä 13 vuotta ollutkin että ei ihme. Uusi on motonetista hommattu Topran merkkinen. Kyselin sieltä asiasta ja kuulemma 70 kpl myyty ja ei yhtään tullu takaisin. Mene ja tiedä onko totta ... No, hyllyssä oli 5 kpl Topran ja Lemförder- merkkisiä ja mitä kokeiltiin niin kaikki ihan jumissa. Soittivat maahantuojalle, joka sanoi, että kuuluu olla piukka. WTF?
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Originally posted by pheno View Post
    Kuuluko tuon helan keskiosan pyöriä käsin pyörittämällä eli sen mistä pultti tulee läpi? Nyt nimittäin on uusi hela niin piukassa, että saa voimalla vääntää vartta, että liikkuu mihinkään. Eikai sen uuden noin piukka kuulu olla? Vanha pyörii kyllä kevyesti - no onhan se siinä 13 vuotta ollutkin että ei ihme. Uusi on motonetista hommattu Topran merkkinen. Kyselin sieltä asiasta ja kuulemma 70 kpl myyty ja ei yhtään tullu takaisin. Mene ja tiedä onko totta ... No, hyllyssä oli 5 kpl Topran ja Lemförder- merkkisiä ja mitä kokeiltiin niin kaikki ihan jumissa. Soittivat maahantuojalle, joka sanoi, että kuuluu olla piukka. WTF?
    Löyty tällänen http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154221 :think, eli kyllä sen kuuluisi pyöriä.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Kuuluu olla tiukka, se ei ole laakeroitu holkki joten jos se pyörii kevyesti se on jo väljä.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Kuuluu olla tiukka, se ei ole laakeroitu holkki joten jos se pyörii kevyesti se on jo väljä.
        Edelliseen autoon vaihdettiin kyseinen hela, ohjaus oli vaihdon jälkeen jäykkä ja palautti huonosti/ei ollenkaan. Noin 1000km päästä muuttu suht normaaliksi ja 10tkm päästä taas väljäksi/epämääräiseksi. Asennettu hela oli tosiaan ihan jumissa, ei käsin liikkunut mitenkäänpäin.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          WSE1:n mukaan olisi laakeri... jos oli sellasen purkanutkin. Kuulostaa omaan päähän suht järkevältä, miksi muutenkaan siinä olisi sellainen erillinen keskiosa tehtynä. Ei kai näitä ole tehty kahtaa eri versiota?

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            En muista miten oli mutta itse hain alkuperäisen kun muistaakseni oli saman hintainen kun motonetissa. Ainakin tuli kerralla oikeanlainen.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by pheno View Post
              WSE1:n mukaan olisi laakeri... jos oli sellasen purkanutkin. Kuulostaa omaan päähän suht järkevältä, miksi muutenkaan siinä olisi sellainen erillinen keskiosa tehtynä. Ei kai näitä ole tehty kahtaa eri versiota?
              Voipi olla näinkin, motonetin osa saattaapi olla halpistuotantoa ja kiinassa päätetty että toimii se näinkin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Alkuperäisosa on laakeroitu, mutta esim. TIS:n leikkauskuvassa niitä laakereita ei näy. Ei siitä pitkä aika ole kun minäkin päädyin sektioimaan yhden tuollaisen. Silloin oli ylempi niistä pehmeistä holkeista leikannut kiinni. Se oli jo vähän turhan jäykkä.

                Näppituntumasta sitä ei välttämättä voi päätellä? Ainakin noi meikäläisen vaihtamat ovat olleet sen verran piukkoja, että en saa irrallista puslaa käsin pyöriteltyä. Laita se pulikka keskeltä kiinni ruuvipenkkiin (vaikka prikat väliin) ja kokeile uudestaan. Nyt pitäisi jo pyöriä käsin... Ja vielä kevyemmin, kun on autossa kiinni ja 20 cm varsi millä vääntää.

                Kiina/italo-tarvikekalikka voi varmaan olla sisältä ihan mitä vaan. Ilman laakereita ja vähän yläkanttiin olevalla ulkokuoren halkaisijalla luulisi saavan jo ihanan krympin aikaan. Ja jäykän ohjauksen. KL myy muuten tähän helppoa outtia, ne tarjosi E38 koppaan helaa + vartta asennusvalmiina pakettina febin pakkaamana jollain viidellä kympillä. Vähän tyyriimpihän tuo on, mutta säästää kummasti vaivaa, jos aika ja välineet ovat kortilla.
                Last edited by Erich; 27-01-2009, 17:49.
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • jappis
                  Newbiemmer
                  • Feb 2003
                  • 13

                  #9
                  itse vaihdoin kans motonetin helan ja oli niin tiukka että ei ratti palauttanu kun läks mutkasta. otin osat irti ja avasin helan. ei rasvaa ja muutenki sai prässillä painaa keskiosan ulos. tainnu tulla pikkusen liia tiukka.
                  CHRYSLER Windsor -50
                  PLYMOUTH valiant -68
                  VOLKSWAGEN 411 variant -71
                  trabant -60

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    #10
                    Alussa ei palauttanut, mutta nyt palauttaa jo hyvin. No, se on jokatapauksessa parempi vaihtaa tilalle joku laatumerkki pian. Tuskin tuo "toprani" kauaa tuolla kestää.

                    Edit: marmoritiskiltä uusi osa ja nyt toimii kuten pitääkin.
                    Last edited by pheno; 06-11-2009, 10:02.

                    Comment

                    • insp
                      BTCF Member
                      • Sep 2002
                      • 826
                      • Iittala

                      #11
                      Itse hain alkuperäisen, oli jäykkä ja sanoivat laakkosella että jokainen joka on hyllyssä on samanlainen. En tosin vaihtanutkaan sitä kun oma olikin ehjä.

                      Mutta osui silmään tämmöinen topicci.. että kukahan nyt sitten tietää mikä on FAKTAA.
                      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14349
                        • Oulu

                        #12
                        Kaverilla vaihettiin nuo kaikki osta keulaan. Apusimpukanhela oli ns. jäykkä. Ja mulla on hyllyssä febi bilstein hela joka on jäykkä myös. :think
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎