Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 apusimpukan helasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aakoo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 777
    • Espoo

    E34 apusimpukan helasta

    Eli ongelma koskee otsikon osaa, apusimpukan hela, BMW osanumero # 32211136452

    Luin FAQ:sta että tuo osa pitäisi oston yhteydessä tarkastaa varaosatiskillä seuraavien ohjeiden mukaan:
    Originally Posted by WSE1

    Apusimpukan hela, E32/E34, TARKASTAKAA ENNEN ASENNUSTA!


    Nyt on tullut vastaan jo kaksi tapausta missä helan keskiosa ei pyöri ulkoosaan nähden eli laakerointi on jo valmiiksi tehtaalta tullessa jumissa. Toinen Topran tukkurin hela ja toinen BMW original teile (merkkiiikkeestä hankittu mutta tosin ilman BMW:N logoja???). Ilmeisesti kaikki helat tulevat siis samalta valmistajalta, myytiin niitä missä tahansa...?
    Yhden helan purin syyn selvittämisen vuoksi ja pyörimättömyyden syy oli ainakin siinä tapauksessa ulko- ja sisäosan väliin vulkanoidun kumin pääsy myös laakerihelojen sisäpuolelle. Hela oli siis aivan totaalisen jumissa ja purkaminenkin työlästä...
    Toimivan helan sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden suhteellisen kevyesti, ennen asennusta tai mieluummin jo heti varaosatiskillä tulee toiminta kokeilla - helaa päistä pidellen (sisäosa) peukalon ja etusormen välissä ja toisella kädellä pyörittäen ulko-osasta. Sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden.

    Avasin myös toisen "topran" tukkurin helan kun pyöriminen oli nihkeää - rasvaa ei näemmä ollut lainkaan (ei pitkäikäinen siis). Laitoin pakkasessakin notkeaa laakerivaseliinia ja takaisin niin nyt tuli sellainen kun olisi tehtaalta lähtiessäkin pitänyt olla.

    Jos autoon asennetaan pyörimätön hela, ohjaus tietysti on aluksi jäykempi ennenkuin etupalkki / mutteri kuluu tai löystyy. Kierteeltään ja lukitukseltaan kuluneella kiinnitysmutterilla voi seurauksena olla pahimmillaan apukääntövarren irtoaminen kokonaan ja mahdollinen ajoneuvon hallinnan menetys, muutoin seurauksena on lähinnä etupalkin ja kiinnityspultin kuluminen ja tietysti huonompi ohjausvaste ja turhaa työtä. Jos tälläinen viallinen hela on jo ehtinyt kuluttaa etupalkkia tulee kiinnityspultti uusia asianmukaisen kovuuden omaavalla pultilla ja kuluneen etupalkin ja pultin väliin laittaa ohut aluslevy jolloin uusi hela laakeroituu oikein (ei vastaa reunoistaa etupalkkiin).


    Minulle on nyt kuitenkin tullut jo 3 eri osaa paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mikään niistä ei tunnu pyörivän kuvatulla tavalla. Osista kaksi on Lemförderin, joista toisessa lukee ilmeisesti valmistaneen firman nimenä Corteco ja toisessa pelkästään numerot 111 siinä rungossa, ja kolmas niistä osista on muistaakseni Birth(?) merkkinen, italialainen tai espanjalainen osa.

    Tuossa italiaanossa/espanjalaisessa on kyllä nuo kumitkin niin oudon näköiset etten sitä millään omaan autoon laittaisi. Tiskilläkin tilasin Lemförderiä että tulisi varmasti kunnollista osaa, tosin yksi myyjistä sanoi että TRW on laadultaan vähintään samanlaista, ellei jopa parempaakin. Tiedä noista..

    Tämä Corteco -tekstillä varustettu Lemförderin osa saatiin pyörimään, kun siitä lyötiin pultti läpi ja mutteri toiselle puolelle. Osa pyöri hyvin heikosti 30 cm:n varrella olevaa räikkää käyttäen, mutta kuitenkin tasaisesti, ei mitenkään erityisemmin hangannut vastaan jostain tietystä kohtaa.

    Marmoritiskiltä koitin käydä neuvoa myös kysymässä, mutta siellä ei näin lauantaina ollut ketään BMW-asentajaa paikalla, jolla olisi jotain mekaanista tietoakin olemassa kyseisestä osasta. Pyysi käymään maanantaina uudestaan.

    Soitin eräälle harrastajakaverillekin ja hän sanoi puhelimessa että tuon apusimpukan helan osalta on olemassa kahta koulukuntaa, toinen sanoo että se ei juuri saisi pyöriäkään ja toiset haluavat että se pyörisi. Varaosatiskilläkin sanoivat kyllä myyjät sen kolmannen osan saavuttua että luulisi toisaalta osan olevan jo liikaa löystynyt jos se olisi tehtaalta tullessa pyörivä.

    Itsellä ei ole mitään hajua mistään ja siksi tarvitsisinkin apua ja mielipiteitänne. Mikä neuvoksi?

    E34 535i -91 ikuisuusprojekti
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    #2
    Ihan sama ongelma täälläkin. Ainakin kolmesta eri paikasta yhteensä n. 10kpl heloja olen käynyt läpi ja yhdenkään keskiosaa en ole saanut käsin liikahtamaan mihinkään. KL-varaosien, Motonetin ja marmoritiskin helat tuottivat kaikki saman tuloksen; pari kolmekin helaa per pulju tuli käytyä läpi, kun etsin tuollaista ns. toimivaa helaa äskettäin.

    Comment

    • aakoo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 777
      • Espoo

      #3
      Kävin nyt sitten tänään ostamassa tuon Corteco-tekstillä varustetun helan. Juoksin sen kanssa ympäri kaupunkia marmoritiskiltä toiselle ja takas puotiin. Tämä marmoritiski, jossa kävin jo lauantaina, ei vieläkään tuottanut tulosta. Asentajat olivat kyllä paikalla, mutta olivat huoltoneuvojalle sanoneet ettei uskalla kommentoida mitenkään kun eivät ole tuollaista osaa aikasemmin edes nähneet.. Hoh.

      Toisella marmoritiskillä, josta BMW:n edustus oli siirtynyt jo tähän aikaisempaan mainittuun, oli vielä yksi veteraanimekaanikko jäänyt paikalle. Hän sanoi että osa on kyllä ihan oikea (älä helvetissä?) ja että ei sen pitäis mitenkään pyöriäkään, olisi muuten liian löysä.

      Noh, toivottavasti joku tähän ketjuun vastailisi ennen viikonloppua, silloin olisi tarkoitus tuo hela raidetankojen ja ohjauksen välivarren kanssa asentaa. 15 euron investointi varaosatiskin hemmojen näkemään vaivaan nähden ei minusta ole paha vaikka tuo hela viallinen olisikin. Saisihan sen takuuseen palautettua vielä, mutta kyllä nuo jätkät senverta monta kertaa pääsivät jo tilailemaan ja ihmettelemään että investoin suosiolla varmaan toiset 15e lisää sitten, mikäli tuo osa viallinen on.

      Hämää se, että se kuitenkin pyöri pultti-mutteri -yhdistelmän kanssa.. En minä tiedä, auttakaa.
      E34 535i -91 ikuisuusprojekti

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Mielenkiintoista. E34 factory repair manual käyttää tuosta osasta termiä damper. :think
        Attached Files

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Komppaan asiassa WSE1:stä kun ollaan asiaa tutkittu. Olen kyllä törmännyt jokuseen toimivaan helaan jossa se sisäosa pyörii, mutta myös sellaiseen jossa ei pyöri. En minä ainakaan käsitä mikä siinä sitten laakeroinnin hoitaa jos sisäosa on jumissa. Siinähän vaan kuluu itse hela ja etupalkki mihin se tulee kiinni, tuohon kohdistuu kuitenkin aika reilu liike kokoajan.
          Ja mielenkiintoista että lemförderinkin osa osoittautui tollaiseksi.

          Lisää kokemuksia?
          Last edited by Supa; 16-03-2009, 18:07.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by aakoo View Post
            Soitin eräälle harrastajakaverillekin ja hän sanoi puhelimessa että tuon apusimpukan helan osalta on olemassa kahta koulukuntaa, toinen sanoo että se ei juuri saisi pyöriäkään ja toiset haluavat että se pyörisi. Varaosatiskilläkin sanoivat kyllä myyjät sen kolmannen osan saavuttua että luulisi toisaalta osan olevan jo liikaa löystynyt jos se olisi tehtaalta tullessa pyörivä.
            Se toinen koulukunta voikin sitten korvata helan vaikka sopivaan mittaan sahatulla rautaputken pätkällä niin tulee halvemmaksi eikä varmasti pyöri mistään kohtaa.
            Ei sen helan välttämättä tarvitse valtoimenaan pyöriä uutena eli vastusta saa olla ja pyörittämiseen käyttää jonkin verran voimaakin. Kuitenkin ehjän helan tulee pyöriä läpipultilla kiintoavaimella kääntäen ja runkoa kouran silmässä pitäen.
            Kyllähän se jumihelalla varustettu ohjausvarsikin autossa ollessaan pyörii, ei toki helasta vaan pyöriminen tapahtuu runkopalkin ja pultin välisestä kiinnityksestä tai helan ja pultin välistä -> joko runkopalkki tai pultti kuluu-> nopeasti taas välystä löytyy ja ihan väärästä paikasta. Saattaapa siinä mutterikin löystyä ajan oloon, ja ensimmäinen käännös voipi olla melkoisen raskas.
            Se hela minkä tuossa aiemmin jumiutumisen vuoksi pistin atomeiksi oli kyllä ihan täysi susi, kumia oli pursunnut laakeripintojen väliin reilusti. Ilmeisesti susia on sattunut suurempikin erä, ja helan valmistajia vain yksi todellisuudessa?. Korjataan ohjeistusta kuitenkin sen verran että vainoharhaiseksi ei tarvitse pörimisen kanssa alkaa eli jos hela ei pyöri sormenpäillä niin täytyy sen kuitenkin pyöriä kohtuullista voimaa käyttäen, em kiintoavain/pultti juttu.
            Last edited by WSE1; 16-03-2009, 19:23.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by jani73 View Post
              Mielenkiintoista. E34 factory repair manual käyttää tuosta osasta termiä damper. :think
              Tähän damper asiaan selvennystä sen verran että helassa on kumi välissä juuri iskun /värinän vaimennuksen vuoksi, mutta helan rakenne on seuraavanlainen: Ulompi putki (joka tulee ohjausvartta vasten), kumi, sisempi putki eli laakeripinnan ulkoholkki ja holkin sisällä pyörivä laakeripinnan sisäholkki jonka läpi kiinnityspultti menee. Kumia ei siis kuuluisi olla näiden KAHDEN sisemmän putken välissä, vaan ainoastaan näistä ulomman ja sitten uloimman putken välissä.Piirroksessa on tekninen virhe, sisäputket on piirretty yhtenä, olisi pitänyt esittää eri suuntaisin juovin.
              Olennainen osa helan rakennetta ovat siis nämä kaksi sisempää holkkia joista toinen vedetään pultilla kiinteäksi auton etupalkin kanssa, ja holkki kiinnittyy kumin ja helan uloimman kehän kautta kiinteästi ohjausvarteen. Kun ohjausvartta käännetään laakeroituminen tapahtuu (tulee tapahtua) näiden kahden sisemmän holkin välillä. Jos nämä ovat viallisessa helassa "yhtä puuta" laakeroituu ohjausvarsi pultista (edellämainituin seurauksin) koska ulkoholkin ja varren kiinnitys on sen verran tiukka ettei se anna periksi.

              Mielenkiintoista että näitä jumiutuneita on näinkin paljon. Toki ehjiäkin on löytynyt.
              Last edited by WSE1; 16-03-2009, 19:37.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by aakoo View Post
                Tämä Corteco -tekstillä varustettu Lemförderin osa saatiin pyörimään, kun siitä lyötiin pultti läpi ja mutteri toiselle puolelle. Osa pyöri hyvin heikosti 30 cm:n varrella olevaa räikkää käyttäen, mutta kuitenkin tasaisesti, ei mitenkään erityisemmin hangannut vastaan jostain tietystä kohtaa.
                Tuo riittää siis toiminnan kannalta kyllä. Itse toki puristaisin laakeriholkin vielä ulos ja laittaisin pakkasenkestävää rasvaa väliin ja sitten takaisin niin tulee pitkäikäisempi.

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Tähän damper asiaan selvennystä sen verran että helassa on kumi välissä juuri iskun /värinän vaimennuksen vuoksi, mutta helan rakenne on seuraavanlainen: Ulompi putki (joka tulee ohjausvartta vasten), kumi, sisempi putki eli laakeripinnan ulkoholkki ja holkin sisällä pyörivä laakeripinnan sisäholkki jonka läpi kiinnityspultti menee. Kumia ei siis kuuluisi olla näiden KAHDEN sisemmän putken välissä, vaan ainoastaan näistä ulomman ja sitten uloimman putken välissä.Piirroksessa on tekninen virhe, sisäputket on piirretty yhtenä, olisi pitänyt esittää eri suuntaisin juovin.
                  No nyt tämä on täysin selvä. Tuo piirros oli tosiaan vähän hämäävä, kun siinä näytti olevan vain ulompi ja sisempi holkki ja niiden välissä kumi.

                  Comment

                  • aakoo
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 777
                    • Espoo

                    #10
                    Jees, kiitoksia paljon.

                    Kyllä nää vastaukset kaikki jo selvensivät asiaa aika paljon. Itsellä kun ei ole tuosta osasta yhtään mitään kokemusta, kun mitä nyt on tullut kerättyä, ei oikein osannut olla mitään mieltä missään vaiheessa tästä asiasta. Tieto, jonka kanssa lähdin kyseistä osaa hankkimaan, perustui kuitenkin kokeneen harrastajan puheisiin, ja kukaan muu ei tuntunut asiasta sen paremmin mitään tietävän, esittivät vain mielipiteensä. Paha siinä sitten sanoa että ei perkele, täytyy sen silti olla tälleen..

                    Metsästin aluksi kuitenkin osaa, joka olisi pyörinyt pelkästään näppivoimin. Nyt tuntuisi kaikkien kommenttienkin puolesta siltä, että taisi kuitenkin oikeanlainen ja ehyt osa löytyä.

                    Noita osia löytyi kovin monenlaista näistä neljästä jotka itse pääsin jo näkemään. Lemförderin laatikoissa olleet olivat siis kummatkin selvästi jonkun muun valmistajan osia, mutta ylivoimaisesti laadukkaimpia ja näyttivät ulospäin aivan samanlaisilta molemmat.. Kumit näissä olivat todella hienon näköisesti kohdallaan ja muutenkin osat vakuuttivat jo ulkonäöllään huomattavasti enemmän muihin verrattuna. Lemförderien jälkeen seuraava oli kyllä tämä italialainen osa, näytti muuten ihan yhtä pätevältä kuin nuo, mutta kumi oli toisesta päästä ihan päin helvettiä, tursusi noiden osien välistä pahan näköisesti ja jotenkin tuntui heikommalta käsissä, ei vakuuttanut läheskään niin paljon. Vihoviimeinen oli sitten tämä topran valmistama osa (Made in Germany luki ainakin pussissa, tiedä näistä), jota kävin moto.netin tiskillä ihmettelemässä mallikappaleena. Kumit tursusi molemmista päistä ja kaikista väleistä ihan päin helvettiä, osittain menivät jo ikään kuin helan reunojen yli..

                    Tässä Cortecon valmistamassa osassa tuntuisi kyllä olevan kaikki kohdallaan nyt kuitenkin. Laakerointi ei kanna mistään kohtaa, vaan pyörii kyllä erittäin tasaisesti. En tiedä tuntuuko vaan siltä, mutta ihan kuin hetken pyöriteltyä tuo osa pyörisikin jo paremmin, eikä siihen kauheaa voimaa aluksikaan tarvittu. Välystä ei tuollaisella pitkällä pultilla heiluttelemalla ole osien välissä selvästikään ja muutenkin tämä hela vakuuttaa allekirjoittaneen.

                    Kiitos paljon, WSE1, Supa sekä jani73.

                    EDIT:
                    Originally posted by Supa
                    Ja mielenkiintoista että lemförderinkin osa osoittautui tollaiseksi.
                    Tästä itseasiassa varaosamyyjäkin puhui pitkän tovin kun nyt viimeistä kertaa tämän helan osalta siiinä kävin. Oli puhunut Lemförderin edustajan kanssa viime kesänä, ja kuten varmaan enemmän varaosien kanssa tekemisissä olevat ovat ehkä ajan saatossa huomanneetkin, heittelee osien taso erittäin paljon, varsinkin vanhempien autojen varaosien kohdalla. Entistä useampi merkki tuottaa jotkut osat alihankintana, eikä valmista niitä enää itse. Lemförderilläkin tällaisia osia on selvästi useampia.. Lemförderin pussissa meikäläiselle tullut ohjauksen välivarsi kantaa itsessään kahta isoa TRW:n logoa.
                    Syy tähän on kuulemma siinä, että jotkut osat tulevat näin halvemmiksi, ja/tai sitten kun esim. Lemförderilläkin pitää tuo tarjonta hyvin laaja olla, saattavat he ostaa osansa suoraan automerkin kanssa sopimuksen tehneen osien valmistajalta. Eli jos vaikka TRW olisi tehnyt sopimuksen VW:n kanssa alustan osien valmistamisesta, saattaisi Lemförder kaupata noita TRW:n osia juurikin oman nimensä alla. Yhtä hyvin Lemförderin pussiin, jossa lukee Lemförder ja Made in Germany saattaa päätyä vaikka italialainen osa..
                    Isommat merkit kuitenkin käyttävät tässä kuulemma myös tiukkaa laaduntarkkailua samalla, Lemförderin pussiin menevien osien tulee silti edelleen täyttää Lemförderin standardit, vaikka eivät heidän valmistamia osia olisikaan.

                    Joka tapauksessa, kiitos paljon vielä kerran teille, toivottavasti tämä auttoi nyt nimimerkkiä "Kiree äMMä" myös.
                    Last edited by aakoo; 16-03-2009, 20:59.
                    E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      #11
                      Kannattaa heti ostaa BMW marmoritiskiltä, hinta oli siellä sama ~19EUR kuin Motonetistä ostettu ja suuremmalla todennäköisyydellä se on kunnollinen. Itse ostin aluksi Motonetistä, mutta ohjaus ei palauttanut --> osa viallinen. Sitten laitoin marmoritiskin helan, ei sekään käsissä pyörinyt, mutta pienen jatkovarren kanssa kevyesti. Eli sopivan piukka. Sillä osalla ohjaus palautti kuten pitääkin.

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Kävin hakee apusimpukan helan tohon E32 Motonetistä ja mukavastihan se pyöri ihan tiukasti hanskat kädessäki pyörittämällä. Sääli vaan, kun valtavan vaivan jälkeen tuli osa vaihdettua vielä turhaan. Ihmettelin, kun käsissä oli liki uusi osa ja välystä löytyny mistään, kun purin palan irti autosta. No leka, pari hylsyä ja puukkosaha käyttöön ja vaihtoon ihan varuiks. Olikin se kiinnityspultti päässy löysälle edellisen asentajan jäljiltä. (kierteet oli heikot ja momentti löyty ennenkuin apusimpukka oli tiukasti kii)

                        Muistakaahan, jos mitenkään mahdollista, säätää apusimpukan vaihdon jälkeen myös pitmans-armin korkeus kohdalleen, että auto kulkee suoraan.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • aakoo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 777
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          Muistakaahan, jos mitenkään mahdollista, säätää apusimpukan vaihdon jälkeen myös pitmans-armin korkeus kohdalleen, että auto kulkee suoraan.
                          Mitäs oireita tämä sitten tarkemmin aiheuttaa? Ratti vaan vinossa vai jotain vaeltelua tai muuta?
                          E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by Morkai View Post
                            Kävin hakee apusimpukan helan tohon E32 Motonetistä ja mukavastihan se pyöri ihan tiukasti hanskat kädessäki pyörittämällä. Sääli vaan, kun valtavan vaivan jälkeen tuli osa vaihdettua vielä turhaan. Ihmettelin, kun käsissä oli liki uusi osa ja välystä löytyny mistään, kun purin palan irti autosta. No leka, pari hylsyä ja puukkosaha käyttöön ja vaihtoon ihan varuiks. Olikin se kiinnityspultti päässy löysälle edellisen asentajan jäljiltä. (kierteet oli heikot ja momentti löyty ennenkuin apusimpukka oli tiukasti kii)

                            Muistakaahan, jos mitenkään mahdollista, säätää apusimpukan vaihdon jälkeen myös pitmans-armin korkeus kohdalleen, että auto kulkee suoraan.

                            Ja Motonetin hela hajos alle kuukaudessa. Välystä reippaasti, vaikka osa pyöri ja toimi vakuuttavan oloisesti.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Coltti
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2009
                              • 333
                              • https://t.me/pump_upp

                              #15
                              Kuuluukohan tuon ehjän nyt sitten pyöriä kädessä erittäin nihkeästi. Useampi käyty katsomassa Kl:ssä ja motonetissä. Kaikki pyörii kädessä, kun ruuvaa pultin läpi, kiristää ja sitten pyörittää kiintoavaimella. Pyörii nihkeästi, mutta sentään pyörii.

                              Autossa oli paikallaan myöskin tuollainen ja ohjaus on hemmetin jäykkä. Välystä ei tuossa puslassa vaikuttanut juuri olevan.


                              Pyörii huomattavasti raskaammin, kun tällä videolla 5:53 kohdassa uusi asennettuna ja kirittynä.

                              Mielipiteitä?
                              Last edited by Coltti; 10-03-2011, 21:54.
                              https://t.me/pump_upp

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎