Eli ongelma koskee otsikon osaa, apusimpukan hela, BMW osanumero # 32211136452
Luin FAQ:sta että tuo osa pitäisi oston yhteydessä tarkastaa varaosatiskillä seuraavien ohjeiden mukaan:
Minulle on nyt kuitenkin tullut jo 3 eri osaa paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mikään niistä ei tunnu pyörivän kuvatulla tavalla. Osista kaksi on Lemförderin, joista toisessa lukee ilmeisesti valmistaneen firman nimenä Corteco ja toisessa pelkästään numerot 111 siinä rungossa, ja kolmas niistä osista on muistaakseni Birth(?) merkkinen, italialainen tai espanjalainen osa.
Tuossa italiaanossa/espanjalaisessa on kyllä nuo kumitkin niin oudon näköiset etten sitä millään omaan autoon laittaisi. Tiskilläkin tilasin Lemförderiä että tulisi varmasti kunnollista osaa, tosin yksi myyjistä sanoi että TRW on laadultaan vähintään samanlaista, ellei jopa parempaakin. Tiedä noista..
Tämä Corteco -tekstillä varustettu Lemförderin osa saatiin pyörimään, kun siitä lyötiin pultti läpi ja mutteri toiselle puolelle. Osa pyöri hyvin heikosti 30 cm:n varrella olevaa räikkää käyttäen, mutta kuitenkin tasaisesti, ei mitenkään erityisemmin hangannut vastaan jostain tietystä kohtaa.
Marmoritiskiltä koitin käydä neuvoa myös kysymässä, mutta siellä ei näin lauantaina ollut ketään BMW-asentajaa paikalla, jolla olisi jotain mekaanista tietoakin olemassa kyseisestä osasta. Pyysi käymään maanantaina uudestaan.
Soitin eräälle harrastajakaverillekin ja hän sanoi puhelimessa että tuon apusimpukan helan osalta on olemassa kahta koulukuntaa, toinen sanoo että se ei juuri saisi pyöriäkään ja toiset haluavat että se pyörisi. Varaosatiskilläkin sanoivat kyllä myyjät sen kolmannen osan saavuttua että luulisi toisaalta osan olevan jo liikaa löystynyt jos se olisi tehtaalta tullessa pyörivä.
Itsellä ei ole mitään hajua mistään ja siksi tarvitsisinkin apua ja mielipiteitänne. Mikä neuvoksi?
Luin FAQ:sta että tuo osa pitäisi oston yhteydessä tarkastaa varaosatiskillä seuraavien ohjeiden mukaan:
Originally Posted by WSE1
Apusimpukan hela, E32/E34, TARKASTAKAA ENNEN ASENNUSTA!
Nyt on tullut vastaan jo kaksi tapausta missä helan keskiosa ei pyöri ulkoosaan nähden eli laakerointi on jo valmiiksi tehtaalta tullessa jumissa. Toinen Topran tukkurin hela ja toinen BMW original teile (merkkiiikkeestä hankittu mutta tosin ilman BMW:N logoja???). Ilmeisesti kaikki helat tulevat siis samalta valmistajalta, myytiin niitä missä tahansa...?
Yhden helan purin syyn selvittämisen vuoksi ja pyörimättömyyden syy oli ainakin siinä tapauksessa ulko- ja sisäosan väliin vulkanoidun kumin pääsy myös laakerihelojen sisäpuolelle. Hela oli siis aivan totaalisen jumissa ja purkaminenkin työlästä...
Toimivan helan sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden suhteellisen kevyesti, ennen asennusta tai mieluummin jo heti varaosatiskillä tulee toiminta kokeilla - helaa päistä pidellen (sisäosa) peukalon ja etusormen välissä ja toisella kädellä pyörittäen ulko-osasta. Sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden.
Avasin myös toisen "topran" tukkurin helan kun pyöriminen oli nihkeää - rasvaa ei näemmä ollut lainkaan (ei pitkäikäinen siis). Laitoin pakkasessakin notkeaa laakerivaseliinia ja takaisin niin nyt tuli sellainen kun olisi tehtaalta lähtiessäkin pitänyt olla.
Jos autoon asennetaan pyörimätön hela, ohjaus tietysti on aluksi jäykempi ennenkuin etupalkki / mutteri kuluu tai löystyy. Kierteeltään ja lukitukseltaan kuluneella kiinnitysmutterilla voi seurauksena olla pahimmillaan apukääntövarren irtoaminen kokonaan ja mahdollinen ajoneuvon hallinnan menetys, muutoin seurauksena on lähinnä etupalkin ja kiinnityspultin kuluminen ja tietysti huonompi ohjausvaste ja turhaa työtä. Jos tälläinen viallinen hela on jo ehtinyt kuluttaa etupalkkia tulee kiinnityspultti uusia asianmukaisen kovuuden omaavalla pultilla ja kuluneen etupalkin ja pultin väliin laittaa ohut aluslevy jolloin uusi hela laakeroituu oikein (ei vastaa reunoistaa etupalkkiin).
Apusimpukan hela, E32/E34, TARKASTAKAA ENNEN ASENNUSTA!
Nyt on tullut vastaan jo kaksi tapausta missä helan keskiosa ei pyöri ulkoosaan nähden eli laakerointi on jo valmiiksi tehtaalta tullessa jumissa. Toinen Topran tukkurin hela ja toinen BMW original teile (merkkiiikkeestä hankittu mutta tosin ilman BMW:N logoja???). Ilmeisesti kaikki helat tulevat siis samalta valmistajalta, myytiin niitä missä tahansa...?
Yhden helan purin syyn selvittämisen vuoksi ja pyörimättömyyden syy oli ainakin siinä tapauksessa ulko- ja sisäosan väliin vulkanoidun kumin pääsy myös laakerihelojen sisäpuolelle. Hela oli siis aivan totaalisen jumissa ja purkaminenkin työlästä...
Toimivan helan sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden suhteellisen kevyesti, ennen asennusta tai mieluummin jo heti varaosatiskillä tulee toiminta kokeilla - helaa päistä pidellen (sisäosa) peukalon ja etusormen välissä ja toisella kädellä pyörittäen ulko-osasta. Sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden.
Avasin myös toisen "topran" tukkurin helan kun pyöriminen oli nihkeää - rasvaa ei näemmä ollut lainkaan (ei pitkäikäinen siis). Laitoin pakkasessakin notkeaa laakerivaseliinia ja takaisin niin nyt tuli sellainen kun olisi tehtaalta lähtiessäkin pitänyt olla.
Jos autoon asennetaan pyörimätön hela, ohjaus tietysti on aluksi jäykempi ennenkuin etupalkki / mutteri kuluu tai löystyy. Kierteeltään ja lukitukseltaan kuluneella kiinnitysmutterilla voi seurauksena olla pahimmillaan apukääntövarren irtoaminen kokonaan ja mahdollinen ajoneuvon hallinnan menetys, muutoin seurauksena on lähinnä etupalkin ja kiinnityspultin kuluminen ja tietysti huonompi ohjausvaste ja turhaa työtä. Jos tälläinen viallinen hela on jo ehtinyt kuluttaa etupalkkia tulee kiinnityspultti uusia asianmukaisen kovuuden omaavalla pultilla ja kuluneen etupalkin ja pultin väliin laittaa ohut aluslevy jolloin uusi hela laakeroituu oikein (ei vastaa reunoistaa etupalkkiin).
Minulle on nyt kuitenkin tullut jo 3 eri osaa paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mikään niistä ei tunnu pyörivän kuvatulla tavalla. Osista kaksi on Lemförderin, joista toisessa lukee ilmeisesti valmistaneen firman nimenä Corteco ja toisessa pelkästään numerot 111 siinä rungossa, ja kolmas niistä osista on muistaakseni Birth(?) merkkinen, italialainen tai espanjalainen osa.
Tuossa italiaanossa/espanjalaisessa on kyllä nuo kumitkin niin oudon näköiset etten sitä millään omaan autoon laittaisi. Tiskilläkin tilasin Lemförderiä että tulisi varmasti kunnollista osaa, tosin yksi myyjistä sanoi että TRW on laadultaan vähintään samanlaista, ellei jopa parempaakin. Tiedä noista..
Tämä Corteco -tekstillä varustettu Lemförderin osa saatiin pyörimään, kun siitä lyötiin pultti läpi ja mutteri toiselle puolelle. Osa pyöri hyvin heikosti 30 cm:n varrella olevaa räikkää käyttäen, mutta kuitenkin tasaisesti, ei mitenkään erityisemmin hangannut vastaan jostain tietystä kohtaa.
Marmoritiskiltä koitin käydä neuvoa myös kysymässä, mutta siellä ei näin lauantaina ollut ketään BMW-asentajaa paikalla, jolla olisi jotain mekaanista tietoakin olemassa kyseisestä osasta. Pyysi käymään maanantaina uudestaan.
Soitin eräälle harrastajakaverillekin ja hän sanoi puhelimessa että tuon apusimpukan helan osalta on olemassa kahta koulukuntaa, toinen sanoo että se ei juuri saisi pyöriäkään ja toiset haluavat että se pyörisi. Varaosatiskilläkin sanoivat kyllä myyjät sen kolmannen osan saavuttua että luulisi toisaalta osan olevan jo liikaa löystynyt jos se olisi tehtaalta tullessa pyörivä.
Itsellä ei ole mitään hajua mistään ja siksi tarvitsisinkin apua ja mielipiteitänne. Mikä neuvoksi?
Comment